آخرین اخبار فرهنگی - هنری

دختر شایسته عربستان،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. به گزارش انتخاب به نقل از…

خواننده «نوایی» زیر بار هزینه درمان جان خواهد داد؟



اخبار,اخبار فرهنگی ,خواننده نوایی

 

اخبار فرهنگی - خواننده «نوایی» زیر بار هزینه درمان جان خواهد داد؟

«...باید دیوانه بود تا توانست به این ساز نزدیک شد...» روح عصیانگر استاد پورعطایی یک عمر با این نگاه عصیانگری کرد اما نه قدر دید و در بالای مجلس نشست.

واقعیت آن است که برخلاف موسیقی سنتی، جایگاه موسیقی مقامی شناخته شده نیست و حتی حاج قربان سلیمانی نیز در دوران حیاتش آن گونه که بایسته بود، مورد توجه قرار نگرفت و حال این وضعیت برای پورعطایی پیش آمده است.

استاد غلامعلی پورعطایی، نوازنده دوتار و خواننده موسیقی مقامی خراسان وضعیت وخیمی دارد و ضعف سیستم درمانی هنرمندان، موقعیت جسمی این چهره مطرح موسیقی اصیل کشورمان را بسیار نگران کننده ساخته اما راهکار کارآمدی برای تغییر این وضعیت از سوی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد در دستورکار قرار می گیرد؟

به گزارش «تابناک»، تربت جام به یک نام بزرگ در عرصه موسیقی گره خورده که عموم مردم ایران با «نوایی» بیش از سایر نواهایش می شناسندش؛ آهنگی که اجراهای فراوانی از آن در دسترس عموم است اما تلفیق نوای دو تار با سوز صدای استاد غلامعلی پورعطایی، اثری متفاوت از او بر جای گذاشته که اصالت این نوای اصیل خراسان شمالی را در روح و جان آدمی می دمید و همین نوا بود که او را زنده نگه داشت و همیشه زنده نگه خواهد شد.

این چهره برجسته موسیسقی مقامی اینکه در 73 سالگی، روزگار سختی را می گذراند و عوارض بیماری بر او چنان غلبه کرده که مدتی است دیگر از اجرای او با گروه های موسیقی نظیر همنوازی را رستاک خبری نیست و مشتاقانش نگرانش بود تا آنکه با گفته های اخیر فرزند استاد، مشخص شد این نگرانی بی جهت نبوده و مردی که نیم قرن ساز را بر زمین نگذاشته بود، نه تنها از موسیقی فاصله گرفته که حتی شرایط جسمانی مناسبی نیز ندارد.

«استاد غلامعلی پورعطایی به تازگی از تربت جام به مشهد منتقل شده تا درمان های تخصصی درباره او صورت پذیرد.» این خبری بود که امروز پس از مراجعت به خانه او در تربت جام و نیافتنش در موطنش اعلام کردند و در نهایت فرماندار تربت جام و نمایندگان ارتباطات مردمی ریاست جمهوری این چهره برجسته موسیقی را در مشهد یافتند و پیگیر روند درمانش شدند.

این اتفاق در حالی رخ داد که تصور می شد چنین پیگیری پس از طرح وضعیت این چهره برجسته موسیقی مقامی کشورمان توسط معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و یا صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران و یا خانه موسیقی صورت می پذیرفت اما ظاهراً در میان کشمکش های معمول فرصتی برای ورود مستقیم این معاونت پیش نیامده بود و در نهایت باید از راس دولت در این زمینه اقدام می شد اما آیا این روش، منطقی است؟

خواننده قطعه «نوایی» زیر بار هزینه درمان جان خواهد داد؟

او یک دهه پیش از انقلاب چهره ای شناخته شده در موسیقی اصیل کشورمان بود و در سال های پس از انقلاب نیز که ارزش موسیقی مقامی و ارزش نواختن بخشی ها و ثبت و حفظ این موسیقیِ سینه به سینه منتقل شده تا این نسل مورد توجه بیشتر قرار گرفت، نوای ساز و سوز پورعطایی در سراسر ایران بیشتر شنیده شد و وقتی بخشی از «نوایی» با صدای او در قالب یک کلیپ جذاب از تلویزیون در دوره ای پخش شد، عموم مردم با عمق این موسیقی بیشتر آشنا شدند.

خودش می گوید: «این ساز را باید در منطقه خودش شنید. در خراسان شنید. با وقت شنید. نه اینکه اینجا و در جشنواره های دو سه روزه آن هم در 10 دقیقه. این اصلا شنیدن نیست. البته ما همین قدر خوشیم. همین که توانستیم در اینجا، صدای اصالتمان را به گوش هم وطنانمان برسانیم، خدا را شاکریم، اما من به این مدل ارائه برنامه نمی گویم شنیدن موسیقی اصیل.»

با این حال کمردرد و سردردهای شدید، ساز را از دست این پیرمرد دور کرده و بیماری پورعطایی روز به روز شدت یافته اما آنگونه که پسرش روایت کرده است: «...دریغ از اینکه تماسی از خانه موسیقی بگیرند یا شهردار تربت جام و مدیران ارشاد استان احوالی بپرسند. مسوولان واقعا کم لطفی می کنند و ما از همه آنها گله داریم. مسوولان خانه موسیقی به موسیقی مقامی بها نمی دهند. در حالی که موسیقی مقامی ریشه فرهنگی عمیق دارد. یک بار نشد آنطور که شایسته پدرم باشد، از او تجلیل کنند. آقایان در خانه موسیقی نشستند و هر از چندگاهی از خودشان تجلیل می کنند.»

«...باید دیوانه بود تا توانست به این ساز نزدیک شد...» روح عصیانگر استاد پورعطایی یک عمر با این نگاه عصیانگری کرد اما نه قدر دید و در بالای مجلس نشست. واقعیت آن است که برخلاف موسیقی سنتی، جایگاه موسیقی مقامی شناخته شده نیست و حتی حاج قربان سلیمانی نیز در دوران حیاتش آن گونه که بایسته بود، مورد توجه قرار نگرفت و حال این وضعیت برای پورعطایی پیش آمده است.

آیا باید او و تنی دیگر از هنرمندان اصیل کشورمان زیر بار بدیهی ترین امور جان بسپارند تا اعتباری تعریف قابل توجه برای رسیدگی به امور حداقلی این هنرمندان برجسته در بودجه در نظر گرفت؟ آیا کمیسیون فرهنگی مجلس در عوض آنکه در پی احیای بودجه 700 میلیاردی به نهادهای خصوصی تحت عنوان کمک فرهنگی باشد، اعتباری قابل ملاحظه و به اندازه همین ردیف کمک ها، برای تغییر وضعیت هنرمندان در بودجه 94 در نظر خواهد گرفت؟
اخبار فرهنگی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------