کدام بازیگر سینمای ایران شبیه دی کاپریو است؟



اخبار,اخبار فرهنگی , بازیگر سینمای ایران

 

اخبار فرهنگی - کدام بازیگر سینمای ایران شبیه دی کاپریو است؟

لئوناردو دی کاپریو ستاره هالیوود این روزها چهره دیگری از خود به نمایش گذاشته است.

فعالیت های محیط زیستی این چهره سرشناس در حمایت از فیل ها، ببرها و گوریل ها و برنامه های خیریه متعددی که برگزار می کند نام او را در عرصه محیط زیست هم بر سر زبان ها انداخته است. او در حراج کریستی بیش از 35 میلیون دلار به سود محیط زیست گردآوری کرد و حتی به عنوان سفیر صلح سازمان ملل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ایراد سخنرانی پرداخت و به سران کشورها هشدار داد که در صورت اقدام نکردن برای حفظ محیط زیست، بدنامان تاریخ خواهند شد.

در ایران اما ستاره های سینما چنان که انتظار می رود در چنین برنامه هایی مشارکت نمی کنند و شاید بتوان به اندازه انگشتان دو دست مثال هایی آورد که نشاندهنده اشتیاق و علاقه فردی ستاره ها برای مقابله با بحران های زیست محیطی باشد.

در این گزارش نگاهی می اندازیم به رفتارهای زیست محیطی چند بازیگر سینما که در عرصه فعالیت های « محیط زیستی» پا جای پای لئوناردو دی کاپریو گذاشته اند و از اعتبار فردی خود برای جلب توجه عموم مردم به محیط زیست استفاده کرده اند.

رضا کیانیان: این بازیگر 63 ساله سینما، تئاتر و تلویزیون یکبار با صراحت اعلام کرد کرد که « من محیط‌زیست را دنبال نمی‌کنم. هیچ چیزی از وضعیت محیط‌زیست مثلا از وضعیت یوزپلنگ ایرانی نمی‌دانم اما برای حفظ گونه‌های در معرض خطر سعی می‌کنم، کمک کنم».

او شاید جدی ترین موضع را در قبال آلودگی هوا گرفت و با بیان اینکه هشت سال پیش به دلیل آلودگی هوا ضربه ای به ریه اش وارد شده که دیگر خوب نمی شود و هشدار نسبت به بنزین آلوده و سونامی سرطان گفت: « دارند ما را می‌کشند اما کسی رسیدگی نمی‌کند». کیانیان همچنین در مراسمی که به مناسبت روز هوای پاک به همت کمپین « هوادار کوچک » برگزار شد به خاطر هوای آلوده ماشینش را هدیه داد.

او از امضا کنندگان نامه ای بود که طی آن از رئیس سازمان محیط زیست درخواست حذف یارانه خود و استفاده از آن در بخش حمایت از محیط زیست را اعلام کرد.

رامبد جوان: بازیگر سینما و مجری شوخ و شنگ که خیلی ها او را با شخصیت «فرید جینگل برد» در سریال خانه سبز به یاد دارند در چند سال اخیر خود را در قامت یک فعال محیط زیست نشان داده است. او نه تنها در برنامه های پاکسازی جاده چالوس شرکت کرد بلکه در نوروز 93 در نقش راوی سریال «حیات خانه ما» که به محیط زیست ایران اختصاص داشت حاضر شد. رامبد جوان در برنامه پربیننده خندوانه معصومه ابتکار را به عنوان مهمان دعوت کرد و پرسش هایش نشان از آن می داد که به مقوله محیط زیست فراتر از یک بازیگر سینما نگا می کند.

این بازیگر 43 ساله با اشاره به اینکه آب در ایران متولی ندارد پیشنهاد داد برای آگاه سازی عمومی علاقمندان به منابع طبیعی و محیط زیست « کمپین بحران آب در کشور» راه بیندازند.

جوان که خودش می گوید حیوان‌آزاری و بی‌توجهی به حیوانات، آزارم می‌دهد، هنگام انتشار خبر کشته شدن پلنگ تنکابن دی دی ماه 92 با ایسنا گفتگو کرد و ضمن ابراز تاسف از این اتفاق، خطاب به رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد که جامعه هنری آماده هر نوع همکاری برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی است. جوان درباره اینکه این نوع رفتار نه تنها نسبت به حیوانات بلکه نسبت به گیاهان و درختان هم وجود دارد و ما شاهد قطع درخت‌های ارزشمند از سوی قاچاقچیان چوب هستیم،‌اظهار کرد: «نمی‌دانم چرا ما اینقدر نسبت به طبیعت و حیوانات خشم داریم. اصلا این همه خشونت از کجا می‌آید؟ مگر این طبیعت در حق ما چه کرده است؟ چرا به جای آنکه آن‌ها را حفظ کنیم کمر به نابودی آن‌ها می‌بندیم؟ ای کاش حداقل اگر آن‌ها را حفظ نمی‌کنیم کاری هم با آن‌ها نداشته باشیم.»

او پای ثابت برنامه های محیط زیستی از درختکاری تا حمایت از حیوانات و پاکسازی طبیعت است.

مرضیه برومند: کارگردان باسابقه ای که «مدرسه موش» هایش بیش از هر مدرسه ای در ایران سر و صدا به پا کرد و محبوب شد، یکی از علاقمندان به محیط زیست است. او به واسطه ساخت سریال « آب پریا» از سوی رئیس سازمان محیط زیست مورد تقدیر قرار گرفت. این سریال به بهانه سفری که پریان به تمام مناطق جغرافیایی کشور داشته اند، به نوعی مشکلات خشکسالی و محیط زیستی آن منطقه را بررسی کرده و راهکاری کوتاه و مختصر را ارائه می دهد. همچنین با کنکاش در دلایل این آلودگی ها به طور غیرمستقیم به بیننده تذکر می دهد که رفتارهای بدون برنامه ریزی، نسجیده و غیرعلمی وی باعث مشکلات فراوانی برای انسان ها و طبیعت خداوند می شود.مرضیه برومند

او معتقد است حتی در سریال «زی زی گولو» هم علایق محیط زیستی اش را نشان داده است اما از رفتار برخی از مردم در قبال محیط زیست شاکی است و آن را «وحشتناک» عنوان می کند و می گوید: گذشته از مردم که زباله‌ها، بطری‌ها، لیوان‌های پلاستیکی، پلاستیک‌ چیپس و پفک و... را توی جنگل و کوه و دریا رها کرده بودند و رفته بودند رفتار نادرستی از مسوولان شهری می‌بینیم که زباله‌های شهری را می‌برند و در خارج از شهر در طبیعت در میان کوه و درخت و بیابان و جنگل رها می‌کنند و کوهی از زباله‌ می‌سازند.

برومند که خود را عضو «گروه ها و تشکل های محیط زیستی» نمی داند معتقد است مردم بیش از محیط زیست به گرانی معترض هستند. این کارگردان در برنامه محیط زیستی اصل پنجاه نیز حاضر شد و دغدغه های محیط زیستی خود را بیان کرد.

داریوش مهرجویی: کارگردان فیلم های ماندگاری چون گاو، هامون، لیلا و ... وقتی نقدهای جدی در خصوص فیلم « نارنجی پوش» شنید آن را یک فیلم با دغدغه های محیط زیستی خواند و عنوان کرد «نارنجی پوش یك نقد دقیق از خود شهرداری و محیط زیست است». حضور کارگردان در صحنه آغازین فیلم و انتقاد سوزناک او از وضعیت بحرانی محیط زیست کشورمان، شکی برای بیننده باقی نمی‌گذارد که موضوع فیلم دغدغه اصلی کارگردان است و او این موضوع را انتخاب و به تصویر کشیده است تا نقشی در فرهنگسازی زیست‌محیطی داشته باشد.

او البته پس از مرگ خواهرش ژیلا مهرجویی در یادداشتی تند خطاب به معصومه ابتکار به سازمان حفاظت محیط زیست حمله کرد و آن را ناکارآمد و مقصر در بروز بیماری های منجر به مرگ مردم عنوان کرد. ژيلا مهرجويي به دليل افت فشار بعد از يك جراحي قلب در تهران درگذشت، داريوش مهرجويي به شدت از آلودگی هوا انتقاد کرد و در مراسم بزرگداشت خواهرش گفت: « من واقعا غمگینم و اين سوال در ذهنم هست كه چه چیزی ژیلا را کشت. اين آلودگي هوا بود كه خواهرم را به كشتن داد. این آلودگی هوا، همه را می‌کشد».

مهرجویی در واکنش به مرگ مرتضی پاشایی باز هم یادداشتی محیط زیستی منتشر کرد و نوشت:« وقتی برای انجام کاری به تهران سفر می‌کنم، در مسیر اتوبان، شهر تهران دیده نمی‌شود! تنها غبار خاکستری از دور چشم‌ها را آزار می‌دهد. برج‌میلاد با قامت سربه فلک‌کشیده‌اش میان مه غلیظ سیاه‌رنگ دفن‌شده. اما باید بگویم برای حل این معضل هم راه‌حل وجود دارد، تنها عزم‌جزم می‌خواهد. همه‌جای دنیا کارخانه‌های بازیافت اتومبیل‌های دودزا و قراضه تاسیس شده و روسای آن کارخانه‌ها با خرید ماشین‌های مستعمل و آسیب‌رسان از صاحبان آنها، شهرشان را از وجود چنین ماشین‌هایی پاک می‌کنند و همزمان با تحویل‌دادن ماشین‌های نو اشتغالزایی می‌کنند»

او نیز از امضا کنندگان نامه ای بود که طی آن از رئیس سازمان محیط زیست درخواست حذف یارانه خود و استفاده از آن در بخش حمایت از محیط زیست را اعلام کرد و در آن علاوه بر نگرانی برای دریاچه ارومیه، از بین رفتن جنگل ها، خشک شدن زاینده رود، بحران رود کارون، وضعیت ناگوار اقلیم خوزستان به ویژه آب و هوای اهواز و برخی استان های مرزی و غربی کشور همچون ایلام، بحران دریاچه هامون، آلودگی مرگبار هوای تهران، اصفهان، اراک و دیگر شهرهای بزرگ و...به عنوان معضلات محیط زیستی مهم کشور مورد توجه قرار گرفتند.

در ادامه ای گزارش می توان به نام های زیر نیز اشاره کرد:

بهنوش بختیاری: از او به عنوان سفیر محیط زیست یاد می شود فعالیت علنی چندانی در زمینه محیط زیست ندارد. بختیاری تنها در جشنواره ای که به مناسبت گراميداشت هفته جهانى محيط زيست، که توسط كانون عالى گسترش فضاى سبز و حفظ محيط زيست ايران با همكارى شهردارى منطقه ١٠ جشنواره زيست محيطى هفت چنار برگزار شد حاضر شد و گفت: افتخار اين را دارم كه به عنوان سفير محيط زيست تا جايي كه ميشود برای طبيعت عزيزمان تلاش كنم. محيط زيست هديه اي بي نهايت ارزشمند است كه به امانت به ما سپرده شده و بايد براي گياهان و درختان و هوا و همه ي طبيعت مان با تمام وجود تلاش كنيم چون در برابرش بشدت مسؤليم.

نیوشا ضیغمی: این بازیگر جوان نسبت به وقایع کشتن پلنگ های ایرانی متنی را منتشر کرد و ضمن ابراز نگرانی افزود :در روزگاری که عادت کرده ایم بعد از دست دادن چیزی حسرت بخوریم، سری به نشانه تاسف تکان دهیم. به نظر می رسد تا دیر نشده باید جلوی کشته شدن پلنگ های ایرانی را گرفت و فکری به حال محافظت بیشتر از زیست بوم های این حیوانات زیبا اندیشید تا دیگر شاهد این خبرهای دردناک نباشیم.

مهتاب کرامتی: او که به عنوان سفیر صلح و حسن نیت یونیسف شناخته می شود جز یک اظهار نظر و ابراز نگرانی در خصوص بحران کم آبی و تشنگی کودکان کمتر فعالیت چشمگیری در خصوص محیط زیست انجام نداده است که رسانه ای شده باشد.

پرویز پرستویی: بازیگر همدانی سینما که از درخشان ترین چهره های تاریخ هنر هفتم در ایران است چندان در عرصه محیط زیست فعالیتی نداشته است گرچه به کشاورزی در زادگاهش چنان علاقه دارد که شایعه شد او سینما را کنار گذشته و کشاورز شده است. او البته به عنوان گوینده در فیلم مستند شیر ایرانی ایفای نقش کرده است.

مهران احمدی، کتایون ریاحی، اشکان خطیبی، هانیه توسلی، داریوش فرهنگ، آرتمیس ورزنده و ... از جمله دیگر بازیگران سینما هستند که هر از چند گاهی در روزنامه ها و خبرگزاری ها گفتگوهایی در خصوص محیط زیست انجام می دهند یا برای روزنامه ها یادداشت می فرستند. اما نمی توان از آنها را به عنوان فعال محیط زیست نام برد.

در خلال برگزاری جام جهانی فوتبال نیز جمعی از بازیگران و عوامل سینمای ایران نیز از درج لوگوی یوزپلنگ بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران حمایت کردند اما این فعالیت نیز عقیم ماند، هیچوقت دامنه دار نشد و کارهای ماندگار یا مستمری توسط فعالان سینمای ایران در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی صورت نگرفت که بتوان به عنوان شاخص به آنها اشاره کرد. در فضای مجازی می توان نمونه های بسیاری از بازیگران سینما را یافت که با حیوانات خانگی خود عکس گرفته اند و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند. آیا می توان آنها را در گروه علاقمندان به محیط زیست جای داد؟

به نظر می رسد هنوز باید راهی طولانی را طی کنیم تا هنرمندان سینمای ایران به عنوان طیفی که علاقمندان بسیاری دارند و الگو شمرده می شوند برای محیط زیست این سرزمین گام های تاثیرگذاری بردارند.
اخبار فرهنگی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------