آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

عماد طالب زاده: هیچ کس رقیب من نیست



عماد طالب زاده، «مجوزدار» شده
عماد طالب زاده: هیچ کس رقیب من نیست

عماد طالب زاده از آن دست خواننده هاست که می تواند تا نوک قله پیش رود و ماندگار شود. او همه فاکتورهای ستارگی را دارد و این موهبتی است که حتی خیلی از خواننده های خوش صدای ما از آن بی بهره هستند. گفتگوی مفصل ما با عماد طالب زاده خواندنی است.

 از خواننده های ویژه و منحصر به فرد موسیقی ماست. جای خالی اش در موسیقی رسمی و قانونی کاملا احساس می شد و پاپ ما ستاره ای با این استایل و سبک را کم داشت. او حالا پس از مدتی طولانی تلاش و البته رعایت قوانین توانسته «مجوزدار» شود تا به فعالیت های موسیقایی اش رنگ و بویی رسمی و درست ببخشد.

عماد طالب زاده از آن دست خواننده هاست که می تواند تا نوک قله پیش رود و ماندگار شود. او همه فاکتورهای ستارگی را دارد و این موهبتی است که حتی خیلی از خواننده های خوش صدای ما از آن بی بهره هستند. گفتگوی مفصل ما با عماد طالب زاده خواندنی است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,عماد طالب زاده

 
تو قبلا پرکارتر بودی اما این اواخر قطعات با فاصله زمانی بیشتری منتشر می شود.
- کم کار نشده ام اما روی قطعاتم بیشتر وقت می گذارم. روی ترانه هایم بیشتر فکر می کنم و سعی می کنم به خصوص در بخش کلام دقیق تر باشم. روزبه بمانی در موسیقی ما کاری کارستان کرد و با ترانه های عاشقانه اما عمیقش باعث شد تا ترانه ها «عمق» بیشتری پیدا کند و دیگران هم که نمی خواستند از غافله عقب باشند، ترانه های بهتری نوشتند. چندین سال قبل ترانه فارسی واقعا رو به ضعف بود اما امروز با حضور روزبه اوضاع فرق کرده. من هم این روزها کلام برایم مهم تر از گذشته است و به محتوا و معنایش دقت بیشتری می کنم.

این را هم اضافه کنم جدا از روزبه اشخاص دیگری هم بوده اند که در موسیقی ا باعث دگرگونی شده اند. در پیشرفت ملودی ها علیرضا افکاری، پیام هوشمند، امیرعلی بهادری و خیلی های دیگر نقش داشتند و در عرصه تنظیم هم خیلی ها عالی ظاهر شدند و این روزها تنظیم کننده خوب کم نداریم. همین تاثیر را سیروان خسروی در کوالیتی و میکس و مسترکارها داشت. قبل از سیروان اکثر تنظیم کننده های ما خودشان کارهایشان را میکس و مستر می کردند اما بعد از آمدن سیروان این کار تبدیل به تخصص شد و آدم هایی وارد موسیقی شدند که به شکل تخصصی به میکس و مسترینگ پرداختند.

خود تو از خانواده ای آمده ای که سابق بر این یک خواننده یعنی برادرت را به موسیقی تبدیل کرده بود. البته سال ها زمان می برد تا او در موسیقی ما چهره شود ولی تو به نظرم در زمان مناسب کارهایت شنیده شد و به شهرت رسیدی.

- به هر حال نوع موسیقی من و برادرم با هم تفاوت داشت. من هم خیلی زود رشد نکردم. من پله پله و آهنگ به آهنگ بالا رفتم. فکر می کنم دست کم 9-8 قطععه من خوب شنیده شده و من می توانم آنها را مگاهیت بدانم. این 9-8 قطعه به مرور مرا به موفقیت رساند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,عماد طالب زاده

 
استارت این موفقیت از کدام تک آهنگ زده شد؟
- قطعه ای بود به نام «اگه یه عاشق» که یک کار قدیمی بود با صدای افشین مغراضی؛ من و حمید این کار را از عمو افشین خریدیم، خواندیم و خوب هم شنیده شد. به هر حال مردم این ملودی را سابق بر این هم شنیده بودند و برایشان تداعی خاطره بود. از طرف دیگه «همه چی آرومه» حمید، موسیقی را منفجر کرده بود و خلاصه شرایط برای شنیده شدن این قطعه جور بود. به اعتقاد من در طول 18-17 سال گذشته که موسیقی پاپ دوباره در ایران اجازه فعالیت گرفته دو قطعه کاملا همه گیر و مگاهیت داشته ایم. یکی همین «همه چی آرومه» حمید است و دیگری «خاطره ها»ی بنیامین.

بعد هم یک کار با باراد به نام «عزیزم» خواندی که حسابی به موفقیت رسید.
- بله عزیزم موفق بود اما بعد کارهای موفق تری داشتیم. «بیا عشقم» یکی از این کارهای موفق بود و بعد یک کار خوب دیگر خواندم با نام «علاقه» که شعرش را خانم مریم اسدی سروده بود و ملودی اش از میلاد باران بود.

سپس «دوست دارم» را منتشر کردم که فکر می کنم موفق ترین و مگاهیت ترین کار من تا به امروز بوده و بعد از آن «همه دنیامی» از من منتشر شد که آن هم به شدت گرفت. «هراسون» و «بیزارم» (با ملودی صادق نورانی) از کارهای دیگری بود که از من شنیده شد و به موفقیت هم رسید.

این روزها اکثر تنظیم هایم را با پیام هوشمند و پوریا حیدری کار می کنم. این دو واقعا مثل برادر من هستند و جدا از اینکه با هر دو مشغول همکاری و رفاقت هستم، یک احساس برادرانه هم میانمان وجود دارد. من درد دل هایم را فقط با پیام و پوریا قسمت می کنم. اگر روزی با هم به هر دلیل مثلا به دلیل ضعف و عدم موفقیت من، همکاری هم نکنیم، رفاقت مان سر جایش باقی می ماند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,عماد طالب زاده

 
در سوال قبلی در چند جا اشاره کردی که ملودی بعضی از کارهایت را از دیگران گرفته ای، یعنی تعصبی نداری که حتما ملودی ساز کارهایت خودت باشی.
- اصلا چنین تعصبی ندارم. برایم این مهم است که کار خوب باشد و به فضا و صدای من بخورد. الان از پیام هوشمند ملودی هایی دارم که بسیار متفاوت است و به زودی خواهید شنید. جالب اینکه این ملودی را خود پیام هم تنظیم نکرده است. پیام ملودی ساز بسیار خوبی است اما به شدت کم کار و گاهی در ملودی سازی تنبل است.

نقش برادرت در روند پیشرفتت در موسیقی چه بوده است؟
- حمید خیلی جاها در خواندن به من کمک کرده. او خواننده فوق العاده خوب و مسلطی است و گاهی توجهش به تکنیک باعث می شود حتی از احساس غافل شود. در هر صورت در خواندن از حمید کمک گرفته ام اما در ایده نه. ما سبک و ایده هایمان در موسیقی کاملا با هم تفاوت دارد. به هم مشاوره برادرانه داده ایم اما فکرهایمان به م ربطی ندارد.

راجع به تبلیغات «کرم ببک» خاطره جالبی تعریف کردی. ظاهرا خواننده آن چند ثانیه معروف در تبلیغات این محصول بهداشتی تو و حمید بوده اید.
- ماجرا به 17-16 سال پیش برمی گردد. آن زمان هنوز موسیقی پاپ به این شکل در داخل کشور جا نیفتاده بود و من هم سن و سال خیلی کمی داشتم. با حمید به استودیو رفتیم و این تبلیغ را خواندیم. این اولین باری بود که من در استودیو پشت میکروفون ایستادم و خواندن را تجربه کردم. سال 84 بود که در واقع سعی کردم رسما وارد بازار شوم اما مشکلات خانوادگی مانع از این مسئله شد و مرا درگیر خود کرد. 3 سال از عمرم صرف حل و فصل این مشکلات شد و خلاصه سال 87 اولین آهنگ من منتشر شد.

این 3 سال می توانست بهترین سال های من در موسیقی باشد و مرا زودتر به جایگاهی که مد نظرم بود برساند ولی به هر حال به سرنوشت کاملا معتقدم و قسمت من این بوده که چنین مسیری را طی کنم. از حدود 30 قطعه ای که خوانده ام رضایت کامل دارم و آهنگی نیست که از خواندنش پشیمان شده باشم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,عماد طالب زاده

 
چند کار مشترک هم با خواننده های دیگر خوانده ای؛ کلا به «فیت» دادن علاقه داری؟
- راستش نه و قصد ندارم دیگر کار مشترک بخوانم. البته آدم رفیق بازی هستم و ماجرای دوستانم کاملا فرق می کند. چند وقت پیش یکی از دوستان ترانه سرایم یعنی پژواک انتظاری گفت کاری را ساخته ام و دوست دارم با هم بخوانیمش. من هم در پاسخ حتی نگفتم باید کار را بشنوم و نشنیده حرف رفیقم را قبول کردم. البته می دانستم که کارش را بلد است و سلیقه خوبی دارد.

ضعف امروز موسیقی پاپ را چه می دانی؟
- موسیقی پاپ ما در همه بخش ها پیشرفت داشته است، فقط در ملودی لنگ می زنیم و متاسفانه از روی دست هم کپی می کنیم و دنبال نوآوری نیستیم. باور کن 85-80 درصد کارهایی که دارد منتشر می شود، از جایی عینا کپی شده یا شبیه یک ملودی دیگر است.

جالب است گاهی آهنگسازانی در موسیقی ما جایزه می گیرند و به عنوان نفر برتر معرفی می شوند که هیچ کار هیتی نداشته اند. به نظرم اصلا چنین چیزی قابل پذیرش نیست. آهنگساز تنظیم کننده یا ترانه سرایی موفق و برتر است که کار هیت و همه گیر ساخته و نوشته باشد.

همانطور که گفتم در تنظیم حسابی پیش رفته ایم و به غیر از یکی دو تنظیم کننده که به اعتقاد من سوءتفاهم هستند، مابقی دارند خوب جلو می روند.

در ترانه هم همینطور، ترانه سرای خوب هم کم نداریم. الان با یکی از دوستانم به نام «مهرآیین» مشغول کار مشترک هستم. بسیار ترانه سرای خوبی است و درست و اصولی می نویسد. امیدوارم پس از همکاری ام با مهرآیین، بیش از این در بازار نامش را بشنویم. دو کار هم با خود تو دارم که یکی از آنها یعنی «تاریخ من» را خیلی دوست دارم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,عماد طالب زاده

 
ما در ایران خواننده های خیلی خوبی داریم که کاملا از مسیر کارهای هیت و مردم پسند دور هستند و با وجود توانایی هایشان به موفقیت هم نمی رسند؛ تو دلیل این عدم موفقیت را چه می دانی؟
- ما مردمی هستیم که گاهی درگیر رودربایستی می شویم. مثلا آن خواننده ای که تو می گویی می داند باید مسیر دیگری را برود اما فکر می کند چون از ابتدا وارد مسیر کارهای فاخر یا چیزی شبیه به این شده باید تا آخر همان سبک را ادامه دهد؛ در حالی که به اعتقاد من آدم ها می توانند اشتباه کنند و سپس خودشان و کارشان را تغییر دهند.

پاواروتی وقتی دید کنسرت های تکی اش دیگر آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نمی گیرد، رفت و «پاواروتی و دوستان» را برنامه ریزی کرد. خلاصه اینکه اگر با خودمان و مردم رودربایستی نداشته باشیم، هر جا که فهمیدیم راه مان اشتباه است می توانیم برگردیم و وارد مسیر دیگری شویم.

عماد طالب زاده باید چه کار کند تا جایگاهی که در موسیقی به دست آورده را حفظ کند و حتی جلوتر رود؟
- بگذار اول این ار بگویم من زیاد به تعداد دانلود و این مسائل اهمیت نمی دهم. به نظرم اگر 5 سی دی گلچین از مغازه یا دستفروشی آن هم از 5 نقطه متفاوت شهر خریدی و کارت در هر 5 سی دی بود یعنی قطعه ات موفق بوده است.

خواننده های اسم و رسم دار هم اگر 5-4 کار غیرموفق منتشر کنند، کم کم وارد مسیر افول و سقوط می شوند، کما اینکه در این سال های اخیر افت خیلی از ستاره های مان را به چشم دیده ایم. پس طبیعتا راه حفظ جایگاه و حتی پیشرفت شناخت مخاطب و ارائه کار خوب در زمان خوب است.

من سعی کرده ام به کارم جدی تر از قبل نگاه کنم و به کلام و ترانه بیشتر از سابق اهمیت دهم. موسیقی پاپ ما یک موسیقی کلام محور است. ما یک کشور ادبی هستیم و طبیعی است که ادبیات در موسیقی مان هم حضور پررنگ داشته باشد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,عماد طالب زاده

 
و حضورت در سینما؟
- در یک فیلم سینمایی به نام «سکه» بازی کرده ام که قرار است در شبکه نمایش خانگی پخش شود. رضا رویگری، شهرام قائدی، پوراندخت مهیمن، سارا منجزی، هلیا امامی و ... هم دیگر بازیگران این فیلم هستند. سناریوی خوبی هم دارد و همین سناریوی خوب باعث شد که حضور در این فیلم را بپذیرم. دنبال جنبه تبلیغاتی این کار نبوده ام و مسلما این آخرین حضورم در سینما نخواهد بود. می خواهم در سینما هم حضور داشته باشم. آن هم به شکل کاملا حرفه ای. مدام در حال فیلم دیدن و تمرین هستم. دوست دارم خیلی ها مرا فقط به عنوان یک بازیگر بشناسند.

و حرف پایانی ات؟
- امیدوارم دل هایمان را پاک کنیم و سعی کنیم به هم نزدیکتر شویم. در موسیقی ما شاید به ظاهر رفاقت باشد اما وقتی وارد متنش می شوی می بینی که دل ها به هم نزدیک نیست.

رقابت خوب است اما حسادت نه. سعی کنیم از موفقیت یکدیگر خوشحال شویم. همین.
اخبار فرهنگی - مجله موسیقی قرن 21

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------