رقابت فیلم‌ها برای اکران نوروزی



اخبار,اخبار فرهنگی ,فیلم‌های نوروز

شورای صنفی نمایش در هفته پیش رو در زمینه فیلم‌های اکران نوروز 1394 تصمیم‌گیری خواهد کرد؛ فیلم‌هایی که امید می‌رود شروع اکران پرانرژی سال جدید باشند.

به گزارش خبرآنلاین، فیلم‌های به نمایش درآمده در سی و سومین جشنواره فیلم فجر نشان داد که نگاه‌های بخش عمده‌ای از فیلمسازان علاوه بر ساخت یک فیلم باکیفیت ارائه فیلمی بوده که در گیشه نیز بتواند قدرتمند عمل کند، مخاطب را به سینما بیاورد، موجب رونق نمایش آثار سینمایی شود و قطعا علاوه بر بازگشت سرمایه به سود نیز برسد.

در این چارچوب فیلم‌های جشنواره امسال اغلب موفق عمل کردند و برهمین اساس است که کارشناسان حوزه اکران امیدوارند سال 1394، سال خوبی برای نمایش عمومی فیلم‌های سینمایی باشد.

سال آینده، همانند چهار پنج سال اخیر، ماه مبارک رمضان در فصل تابستان از ره می‌رسد و همین موضوع موجب می‌شود اکران نوروزی از اهمیت بیشتری برخوردار شود.

اسفندماه هر سال فرصتی است برای رقابت جدی پخش‌کنندگان فیلم‌های سینمایی برای به دست آوردن یکی از فرصت‌های مناسب نمایش عمومی فیلم‌های سینمایی،‌یعنی اکران نوروزی. امسال نیز همین روند ادامه دارد و البته برخلاف دو سه سال قبل دعوا و کش‌مکشی فعلا آغاز نشده و تصور می‌شود به دلیل روند قانونمندی که شورای صنفی نمایش در یکسال و نیم اخیر پیش گرفته، توقع می‌رود برنامه اکران نوروزی به دور از حواشی تنظیم شود.

در حال حاضر تنظیم اکران نوروزی در انتظار تصویب و قطعی شدن آیین‌نامه اکران سال آینده است. این آیین‌نامه انتظار می‌رود در هفته پیش رو به تصویب برسد و بعد از آن اسامی فیلم‌های اکران نوروزی اعلام شود.

پیش از اعلام رسمی اسامی فیلم‌ها فرصتی برای گمانه‌زنی‌ها فراهم است؛ اینکه کدامیک از فیلم‌های موفق جشنواره و یا فیلم‌هایی که احتمالا راه به جشنواره نیافتند ممکن است در نوروز روی پرده نمایش بروند.

«رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی که موفق به کسب سه سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم از نگاه مردمی به علاوه سیمرغ‌های بخش فنی شده بود، یکی از گزینه‌های جدی اکران نورزی است. این فیلم که روایت‌گر داستان گروهی جوان است، در جلب نظر داوران و مخاطبان جشنواره موفق عمل کرد و همین مساله که زمینه جوسازی مثبت در مورد فیلم را به وجود آورده مي‌تواند از سوی پخش‌کننده فیلم مورد توجه قرار گرفته و فیلم را در جمع کارهای اکران نوروز قرار دهد. طناز طباطبایی، صابر ابر، نازنین بیاتی، ساعد سهیلی، امیر جدیدی، گوهر خیراندیش و بیژن امکانیان از بازیگران فیلم داودی هستند.

ساخته قبلی داودی «زادبوم» بیش از پنج سال است که امکان نمایش عمومی به دست نیاورده و تکلیف فیلم از سوی صادرکنندگان مجوز نمایش روشن نیست. «تقاطع» دیگر ساخته داودی نیز در مقطعی اکران شد که نتوانست به اندازه قابلیت‌هایش دیده شود، حالا انتظار می‌رود «رخ دیوانه» بتواند ناکامی‌های دو فیلم قبلی را در جریان اکران جبران کند.

«دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان نیز از دیگر فیلم‌هایی است که اکران آن در نوروز 1394 دور از انتظار نیست. این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در 10 رشته کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بود. او دو سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و بهترین فیلمبرداری را به دست آورد.

لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پرویز پورحسینی، فرهاد اصلانی و مینا وحید بازیگران این فیلم هستند.

«من دیه گو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی از جمله فیلم‌های موفق جشنواره گذشته بود؛ فیلمی که جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را برای هومن سیدی، سیمرغ بلورین صدابرداری را برای محمود سماک‌باشی و دیپلم افتخار کارگردانی را برای توکلی به همراه داشت. این پربازیگر از گزینه‌های احتمالی اکران نوروزی است.

«شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی که توانست دیپلم افتخار هیات داوران را برای کریمی و دیپلم افتخار بازیگری را برای لیلا زارع بازیگر نقش اول فیلم به ارمغان آورد. این فیلم داستان خانواده‌ای است که اتفاقات رخ داده برای مرد خانواده موجب می‌شود، همسر او وارد مجموعه‌ای از اتفاقات شود.

«فرار از قلعه رودخان» ساخته غلامرضا رمضانی که در میان پنج فیلم برتر انتخاب شده از سوی تماشاگران قرار داشت، از فیلم‌هایی است که بعید نیست در نوروز پیش رو روی پرده برود.

انتظار می‌رود شورای صنفی نمایش با یک برنامه‌ریزی دقیق نه فقط برای نوروز بلکه برای نوبت‌های مختلف اکران در سال آينده زمینه‌ای مناسب برای دیده شدن فیلم‌ها در زمان مناسب خود فراهم کنند.
اخبار فرهنگی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------