جهان چه سینماگران شاخصی را امسال از دست داد؟



اخبار,اخبار فرهنگی , بازیگران هالیوودی

امسال سینماگران مطرحی چون رابین ویلیامز، مایک نیکولز، فرانچسکو رزی و آلن رنه از دنیا رفتند که در ادامه این مطلب مشروح گزارش درگذشتگان سینمای جهان در سال ۱۳۹۳ برای اطلاع مخاطبان گردآوری شده است.

میکی رونی بازیگر مطرح سینمای هالیوود سال جاری در سن ۹۳ سالگی از دنیا رفت. این بازیگر که ۲۳ سپتامبر سال ۱۹۲۰ به دنیا آمد در ۶ آوریل ۲۰۱۴ در گذشت.
 
میکی رونی در بیش از ۱۵۰ فیلم به صورت بازیگر و صداپیشه ایفای نقش کرده است که از جمله آنها می توان به فیلم های «شب در موزه»، «ملکه برفی»، «از هنگ کنگ با عشق»، «مرثیه ای برای یک سنگین وزن»، «صبحانه در تیفانی» و «قفس بزرگ» اشاره کرد.
 
رونی ۴ بار برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی و نقش مکمل مرد نامزد دریافت جایزه اسکار شد که هیچوقت موفق به دریافت این جایزه نشد.
 
جیمز گارنر بازیگر مطرح سینمای هالیوود سال 93 در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت. این بازیگر که ۷ آوریل سال ۱۹۲۸ چشم به جهان گشود در تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۱۴ به دلیل سکته قلبی دیده از جهان فرو بست.
 
گارنر در بیش از ۹۰ فیلم و سریال در سمت بازیگر و صداپیشه حضور داشته که از معروفترین آنها می توان به فیلم های «دفترچه»، مجموعه «پرونده های راکفورد»، «فرار بزرگ» و «زمان بچه ها» اشاره کرد.
 
این بازیگر به خاطر بازی در فیلم «عاشقانه مورفی» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد در آکادمی اسکار شد.
 
لورنزو سمپل جونیور یکی از مطرح ترین فیلمنامه نویسان سینما دیگر سینماگری است که در امسال از دنیا رفت. این نویسنده ۲۸ مارس ۲۰۱۴ یک روز پس از روز تولدش در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
 
از آثار معروف لورنزو سمپل جونیور در مقام نویسنده می توان به فیلمنامه فیلم های «کینگ کنگ»، «سه روز در کندور»، «پاپیون»، «طوفان» و «باشگاه ورزشی» اشاره کرد.
 
گوردون ویلیس دیگر سینماگر فیلمبرداری است که ۱۸ می ۲۰۱۴ بر اثر سرطان جان خود را در ۸۲ سالگی از دست داد.
 
ویلیس یکی از مطرح ترین فیلمبرداران تاریخ سینما است که فیلمبرداری آثار درخشانی چون «پدرخوانده»، «پدرخوانده۲»، «پدرخوانده۳»، «همه رئیس جمهورهای مرد»، «آنی هال»، «منهتن» و «زلیگ» در کارنامه وی به چشم می خورند.
 
این فیلمبردار آمریکایی برای فیلم های «پدرخوانده۳» و «زلیگ» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبردار از آکادمی اسکار شد که در سال ۲۰۱۰ جایزه افتخاری اسکار برای تسلط بی نظیرش بر رنگ، سایه، نور و حرکت را دریافت کرد.
 
ریچارد آتن بارو بازیگر، تهیه کننده و کارگردان سینما دیگر سینماگری است که امسال دارفانی را وداع گفت. این فیلمساز که در ۲۹ آگوست ۱۹۲۳ در کمبریج انگلیس به دنیا آمد در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۴ در سن ۹۰ سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت.
 
فیلم های «وینستون جوان»، «گاندی»، «چاپلین» و «فریاد آزادی» از جمله آثار مشهور این سینماگر در مقام کارگردان است. «فرار بزرگ»، «راز سوم» و «پرواز فوئنیکس» از جمله آثاری هستند که آتنبورو در آنها ایفای نقش کرده است.
 
این فیلمساز در سال ۱۹۸۳ برای فیلم «گاندی» برنده دو جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. از دیگر افتخارات آتن بارو می توان به کسب جایزه های بهترین بازیگری نقش مکمل، بهترین کارگردانی از گلدن گلوب اشاره کرد.
 
تام رولف تدوینگری است که ۱۴ جولایی ۲۰۱۴ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.
 
«ارتباط فرانسوی ۲»، «راننده تاکسی»، «نیویورک نیویورک»، «دروازه بهشت»، «نردبان جیکوب» و «تب» از جمله آثاری است که تدوین آن ها را بر عهده داشته است.
 
ساموئل گلدوین جونیور تهیه کننده سینما ۹ ژانویه ۲۰۱۵ به دلیل نارسای قلبی در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت. از جمله آثار این تهیه کننده می توان به فیلم های «زندگی خصوصی والتر میتی»، «ارباب و فرمانده: پایان دنیا» و «عشاق جوان» اشاره کرد.
 
رابین ویلیامز مشهورترین سینماگری است که امسال  از دنیا رفت. این بازیگر مطرح سینمای هالیوود در تاریخ ۱۱ آگوست ۲۰۱۴ خودکشی کرد و در سن ۶۳ سالگی از دنیا رفت.
 
از آثار مشهوری که ویلیامز در آن ها ایفای نقش کرده است می توان به فیلم های «انجمن شاعران مرده»، «جومانجی»، «ساختارشکنی هری»، «هوش مصنوعی»، «بی خوابی» و «مرد سال» اشاره کرد.
 
این بازیگر در سال ۱۹۹۷ به خاطر بازی در فیلم «ویل هانتیگ خوب» موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد شد.
 
لورن باکال دیگر بازیگر مطرحی است که در سال جاری از دنیا رفت. این بازیگر۱۲ آگوست ۲۰۱۴ در سن ۸۹ سالگی از دنیا رفت.
 
این بازیگر در بیش از ۷۰ فیلم و سریال ایفای نقش کرده است که از جمله این آثار می توان به فیلم های «خواب بزرگ»، «گذرگاه تاریک»، «داشتن و نداشتن»، «بدبختی» و «داگویل» اشاره کرد.
 
آلن رنه دیگر کارگردانی است که سال ۲۰۱۴ از دنیا رفت. این کارگردان، تدوینگر، فیلمنامه نویس و فیلمبردار فرانسوی اول مارس ۲۰۱۴ در سن ۹۱ سالگی از دنیا رفت.
 
ساخت فیلم های مهمی چون «سال گذشته در مارین باد»، «هیروشیما عشق من»، مستند «شب و مه»، «مشیت الهی»، «عموی آمریکایی من» و «موریل، رجعت زمان» از جمله آثار درخشان رنه به عنوان کارگردان است.
 
فیلم «سال گذشته در مارین باد» جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را در سال ۱۹۶۰ از آن خود کرد و فیلم «Smoking/ No smoking» نیز به کارگردانی وی برنده جایزه خرس نقره ای از جشنواره فیلم برلین شد. از دیگر افتخارات این کارگردان می توان به جایزه بزرگ جشنواره کن در سال ۱۹۸۰ به خاطر فیلم «عموی آمریکایی من اشاره کرد.
 
باب هاسکینز ۲۹ آوریل ۲۰۱۴ بر اثر بیماری ذات الریه در سن ۷۱ سالگی از دنیا رفت. این بازیگر در فیلم های بسیاری از جمله فیلم های «برزیل»، «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟»، «نیکسون» و «رنگین کمان» ایفای نقش کرده است.
 
فرانچسکو رزی یکی از نامدارترین کارگردانان کشور ایتالیا سال 1393  در سن ۹۱ سالگی بر اثر بیماری برونشیت از دنیا رفت.
 
ساخت فیلم های مهمی چون «سالواتور جولیانو»، «امور متی» و «سه برادر» در کارنامه رزی به چشم می خورند.
 
این کارگردان برای فیلم سینمایی «امور متی» جایزه نخل طلای کن را در سال ۱۹۷۲ از آن خود کرد. همچنین در سال ۱۹۶۳ موفق به دریافت جایزه شیر طلای ونیز برای فیلم «دستهایی در سراسر شهر» شد.
 
مایک نیکولز دیگر کارگردان مشهوری است که امسال از دنیا رفت. این کارگردان آمریکایی در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۴ بر اثر سکته قلبی درگذشت.
 
از جمله آثار این کارگردان می توان به فیلم «فارغ التحصیل»، «چه کسی ویرجینیا وولف را کشت؟»، «نزدیکتر»، «گرگ» و مجموعه «فرشتگان در آمریکا» اشاره کرد.
 
از جمله افتخارات نیکولز می توان به دریافت جایزه بهترین کارگردانی از آکادمی اسکار برای فیلم «فارغ التحصیل» اشاره داشت که در سال ۱۹۶۸ آن را دریافت کرد.

اخبار فرهنگی - سینماپرس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------