وقتی خواننده« آهای خوشگل عاشق »از فوتبال می گوید



اخبار,اخبار فرهنگی , تصاویر فریدون آسرایی

آسرایی می گوید اصلا فوتبال ایران را تماشا نمی کند،چون جذابیتی برایش ندارد.

فریدون آسرایی از جمله هنرمندان علاقمند به ورزش، به ویژه فوتبال است.خواننده ای که خودش در گذشته ای نه چندان دور عضو تیم دانشگاه هاشان بوده است مهمان ما در کافه خبر بود.

 

خواننده قطعه معروف"آهای خوشگل عاشق" که با همین آهنگ سر زبان ها افتاد طوری درباره فوتبال کارشناسی می کند که انگار سال ها حرفه تخصصی اش فوتبال بوده است. گفت و گوی جالب و خواندنی با این خواننده محبوب در زمانی منتشر شده است که جدایی کارلوس کروش از تیم ملی ایران قطعی شده است.چون او درباره قیاس کروش با مربیان ایرانی گفته بود:«مربیان داخلی مثل دندانپزشکان هستند اما کروش واقعا متخصص است.»

از چه زمانی به فوتبال علاقه مند شدید؟
من هم مثل همه ی پسرهای ایران از دوران نوجوانی به فوتبال علاقمند بودم. در مسیر بازگشت از مدرسه با دوستانم فوتبال بازی می کردیم. این روال تا 16 سالگی ادامه داشت و فوتبال کار هر روز من بود.در آن سال ها در بین هم بازی هایم جزو بهترین بازیکنان بودم.بعد از گذشت سالها و مهاجرت به کانادا در سال دوم دانشگاه دوباره به فوتبال روی آوردم و همچنین عضو تیم دانشگاه بودم اما بسیاری از تاکتیک های تیمی و تکنیک های فردی را فراموش کردم.در حال حاضر هم برای حفظ سلامتی ام فوتبال بازی می کنم.

در چه پستی بازی می کرد؟
آن زمان فوتبال مثل الان حرفه ای نبود.بازیکنان در هر پستی که مورد نظر مربی بود بازی می کردند.من هم از فوروارد شروع کردم اما در سالهای پایانی بازی در تیم دانشگاه، در پست دفاع آخر بازی می کردم.مدتی هم دروازه بان بودم!

طرفدار کدام تیم داخلی هستید؟
من هیچوقت از تیم های داخلی حمایت و طرفداری نکردم.برای نوجوانان هم سن و سال من،رفتن به ورزشگاه جزو تفریحات بود ولی من تا به حال به ورزشگاه آزادی نرفته ام.من همیشه طرفدار تیم ملی بودم و بازیکنان را از تیم ملی می شناختم.در جوانی طرفدار تیم ملی هلند و ایتالیا و در باشگاهی هم طرفدار تیم رئال مادرید بودم.سبک بازی این روزهای بارسلونا برگرفته از بازی های هلند دهه 70 میلادی است.

یعنی شما بازی های داخلی را پیگیری نمی کنید؟
خیلی کم.شما حق انتخاب دارید.وقتی می توانید شاهد بازی های تیم هایی نظیر رئال مادرید،بارسلونا،منچستر و سایر تیم های اروپایی باشید، چرا باید برای بازی های خواب آور لیگ برتر وقت بگذارید؟ وقتی این دو سطح فوتبال را با یکدیگر مقایسه می کنیم می بینیم که این افت و تفاوت سطح بازی بسیار زیاد است و این تفاوت باعث دلزدگی می شود.

در دوران نوجوانی عکس های کدام اسطوره ها را روی دیوار اتاق تان می چسباندید؟
در ایران برای فریدون آسرایی هیچ بازیکنی مثل پرویز قلیچ خانی نبوده است.او اسطوره من بود.بازیکنی بود که در همه ی پست ها بازی می کرد و جزو بهترین بازیکنان بود.خیلی ها از علی پروین و ناصر حجازی نام می برند ولی من فوتبال قلیچ خانی و کلانی را دوست داشتم.از نظر من هیچ بازیکنی به اندازه علی دایی برای فوتبال ایران افتخار کسب نکرده است. من به کشورهای زیادی سفر کرده ام که ایران را با اسم علی دایی می شناختند.

 در دوران زندگی در کانادا فوتبال ایران را هم پیگیری می کردید؟
فقط بازی های ملی را نگاه می کردم.مخصوصا بازی با استرالیا و جام جهانی 98 فرانسه. با ایرانی های مقیم کانادا دور هم جمع می شدیم با حضور در سینما یا کافه ای، بازی های ملی را تماشا می کردیم.

وضعیت فوتبال و تیم های باشگاهی ایران را چگونه می بینید؟
من تیم های باشگاهی مان را به هیچ عنوان قبول ندارم.هیچوقت بازی دلچسبی از تیم های داخلی ندیدم.فوتبال داخل کشور بسیار ضعیف است.البته به جز بازیکنانی که لژیونر هستند و از خارج از کشور به تیم ملی اضافه شدند.اما با این بضاعتی که داریم  تیم ملی فوتبال ما بر خلاف انتقاد برخی مربیان داخلی، بسیار خوب نتیجه گرفته است.کروش نعمت بزرگی برای فوتبال ما است و اعتبار این روزهای فوتبال مان را مدیون او هستیم.باید از کسانی که کروش را به عرصه ی فوتبال ما آوردند.دانش فنی کروش در مقایسه با مربیان داخلی به هیچ عنوان قابل قیاس نیست.آقایانی که از کروش ایراد می گیرند مثل دندانپرشک تجربی هستند که از متخصص و جراح فک و دندان ایراد می گیرد.

فریدون آسرایی هم طرفدار چشم آبی ها و اجنبی پرست است؟
ما باید واقعیت را قبول کنیم.مربیان ما تجربی هستند.کدام مربی ما مدرک معتبر مربیگری دارد؟کدام مربی ما اصول اولیه مربیگری را رعایت می کند؟مربیان ما تجربی هستند.به نظر من عامل اصلی بازی نه چندان مطلوب تیم ملی،مربیان داخلی ما هستند.ما در این سالها در آسیا حرفی برای گفتن نداشته ایم و نداریم.چند سال است در آسیا مقامی کسب نکردیم؟هر سال 4 تیم از لیگ برتر عازم لیگ قهرمانان آسیا می شوند اما جز ناکامی دستاورد دیگری نداشته اند.کشورهای عربی بهترین بازیکنان جهان را به تیم های خود می آورند و از دانش آنها استفاده می کنند.تیم ملی امارات با این رویه پیشرفت چشم گیری داشت.در یک دوره ی زمانی بازیکنان ما جزو ضعیف ترین قشر جامعه بودند.مسافرکشی می کردند،مکانیک بودند اما به فوتبال و پیراهن تیم ملی غیرت داشتند.

شما نقش مربیان را در این زمینه چطور می بینید؟
مربی باید بازیکن را تربیت کند.علاوه بر آموزش فوتبال، باید درست زندگی کردن را نیز به بازیکن آموزش دهد. فوتبالیست ما در تیم شهرستانی جزو بهترین ها است و بیشترین گل ها را می زند اما زمانی که به تیم های تهرانی می آید خودش را گم می کند و با یک قرارداد میلیاردی، فوتبال و رفتارش تغییر می کند.شما به کارنامه فرگوسن نگاه کنید.ما با فرگوسن به همه واقعیت های یک مربی در دنیا پی می بریم.تیم منچستر یونایتد با فرگوسن همواره در راس بهترین تیم های جهان بود.حال به منچستر بعد از فرگوسن نگاه کنید.یک مربی خوب می تواند نقش بزرگی در یک تیم داشته باشد.

 

اخبار فرهنگی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------