گفت و گوی نوروزی با محمدرضا گلزار



وودی آلن زمانی گفته بود پشت سر آدم‌های معروف دو چیز راه می‌افتد؛ پول و طلبكارها! اما این مسئله در مورد همه آدم‌های معروف صدق نمی‌كند؛ دست‌كم در مورد محمدرضا گلزار.

 قسمت دوم ماجرا شایعه‌پردازها بوده؛ اینكه چطور ستاره‌ای با این حد از شهرت، از دل این همه شایعه جان سالم به ‌در برده و همچنان در اوج قدرت ایستاده خودش نشان از سطح بالایی از هوشمندی دارد كه مهر تاییدی بر خاص بودن این هنرمند است.

منتقدان گلزار مدعی هستند كه او بی‌جهت به این حد از شهرت و محبوبیت رسیده اما درستش این است كه آنها تنها تنگ‌نظرانه و بی‌جهت از در حسادت با او وارد شده‌اند و چشم بر توانایی‌های بالقوه و بالفعل او بسته‌اند. یكی از ویژگی‌های آقای ستاره این است كه حاشیه او را رها نمی‌كند اما او حاشیه را رها كرده و گاهی با سكوت و گاهی هم با اثبات توانایی‌های خودش جواب منتقدانش را داده است.

 

در همین مسیر، گلزار خودش را به عنوان یك «اولین»، برند كرده است؛ او اولین سوپراستار سینمای بعد از انقلاب است، اولین بازیگر با دستمزدی نجومی است، اولین چهره پرفروش جلد مجلات است، اولین بازیگر در فیلمی با فروش میلیارد تومانی است، اولین سفیر تبلیغاتی و بازیگر مدل است و البته اولین چهره استاندارد قاب تصویر سینمای ایران از نظر ظاهر و تناسب اندام است حتی می‌توان گفت رواج نشریات پرطرفدار مردمی هم با اوج‌گیری شهرت باورنكردنی او بود كه رونق تازه‌ای گرفت.

اگر بخواهیم منصفانه به حضور استارهای مدرن در سینما نگاهی بیندازیم، بی‌شك می‌توان آن را به دو دوره قبل و بعد از حضور گلزار تقسیم كرد؛ حضور او در میان نسل جدید بازیگران، پویایی و تحركی قابل‌توجه را رواج داد كه تلاش برای داشتن استایلی مناسب از دستاوردهای مفید آن در این قشر هنری است.

ادامه حیات حرفه‌ای برای گلزار در این سال‌ها كار راحتی نبوده؛ یعنی فقط باید جای او باشید تا درك كنید حفظ یك جایگاه موفق برای بیش از یك دهه چه تلاش طاقت‌فرسایی است. اگر بخواهیم بدبینانه و از دریچه چشم منتقدان مغرض گلزار به ماجرای موفقیت او نگاه كنیم، می‌توانیم بگوییم برای گلزار شدن به عناصری مانند زیبایی چهره، تناسب اندام، موقعیت مناسب و شانس نیاز داریم اما آیا با دارا بودن جمیع همین ویژگی‌ها می‌توان گلزار ماند و بیش از 10 سال درخشش روزهای اولیه خود را حفظ كرد. آنچه در این فاصله اتفاق افتاده قطعا به عناصری بیش از زیبایی ظاهر و شانس بستگی دارد. كم نبودند در این سال‌ها بازیگران خوش‌سیمایی كه آمدند و اتفاقا شانس حضور در كارهای خوبی را هم داشتند اما نتوانستند حتی به یك هزارم محبوبیت گلزار برسند یا به یك‌هزارم دوره سلطه او بر گیشه و جلد مطبوعات دست پیدا كنند.

گلزار همیشه با این واقعیت عجیب روبه‌رو بود كه عده‌ای دوست نداشتند بپذیرند او دارای شاخصه‌هایی از توانمندی است كه به او در مسیر موفقیت كمك می‌كنند و در مواجهه با این نگاه، بهترین انتخاب ممكن را داشت: ادامه مسیر! او بدون توجه به حواشی، كاری را انجام داد كه فكر می‌كرد درست است. نتیجه‌اش هم این چیزی است كه می‌بینیم؛ حدی از موفقیت كه حتی پس از یك دوره ركود كوتاه در عرصه تصویر بازگشتی مقتدرانه دارد و تهیه‌كننده‌ها او را روی دست می‌برند.

آنچه گلزار را از چهره‌های هم‌نسل خودش متمایز می‌كند، جدای از فیزیك و ظاهر مناسب، هوشمندی‌اش در تصمیم‌‌‌گیری‌هاست. او می‌داند كجا پاساژ حرفه‌ای خود را عوض كند و وارد هر فیلد كاری كه می‌شود، سعی می‌كند بهترین باشد. در كارهای او نوعی كمال‌گرایی به چشم می‌خورد؛ طوری كه می‌توان گفت او یا در كاری و عرصه‌ای هست یا نیست، اگر هم هست، بهترین است و حد متوسطی برای خودش قائل نیست. این را به خوبی در موسیقی و ورزش هم نشان داده و در هر كدام از آنها رزومه خوبی برای خودش دست و پا كرده است.

ایجاد تفاوت به سبك شخصی از دیگر خصوصیات خاص اوست. گلزار به خوبی نقش یك رل‌مدل را ایفا می‌كند. او حتی در نوع پوشش، آرایش موها و پزهای عكاسی، سراغ خلق و بدعت می‌رود البته خلقی كه همراه با خلاقیت و حاصل تفكر است؛ نه یك ایده خلق‌الساعه خام. به نظر می‌رسد ویژگی‌های یك كاراكتر الگو و رهبری‌كننده در وجود او خودنمایی می‌كند كه به جای دنباله‌روی دیگران بودن، خودش سردمدار اتفاقی برای رقم زدن است. این نكته می‌تواند در شخصیت او تبدیل به مركز ثقلی شود كه همرنگ جماعت نشده و از تكرار خودش یا تقلید دیگران جلوگیری كند.

 

درواقع نكته قابل توجهی كه متاثر از همین نگاه خواهد بود این است كه گلزار همیشه برای هواداران و مخاطبانش به شكل كل، شخصیتی بكر است كه كهنه و تكراری نشده و هر بار چیز جدیدی در آستین دارد. كافی است به سكوت‌های گاه ‌و بیگاهش در مطبوعات نگاه كنید كه وقتی هر بار با مصاحبه‌ای بازمی‌گردد، دست پر بوده و چهره تازه‌ای از خودش رو می‌كند. شاید به همین علت بهتر باشد به جای تنها سوپراستار ایران، به او لقب آقای سورپرایز دهیم.

گلزار كارهای مختلفی را برای كارگردان‌های متعددی بازی و سعی كرده طیف مخاطبان متنوعی را از خودش راضی كند. با این حال كاملا محرز است كه رویه او در بازگشت و شروع دوباره رنگ ‌و بوی متفاوت‌تری به خودش گرفته و به‌زودی اتفاقات بسیار بهتری را در پرونده بازیگری‌اش شاهد خواهیم بود.

معمولا افرادی كه به گلزار توجه دارند، جذب برجستگی‌های خوب این پدیده می‌شوند و تنها نقاط مثبتی كه شهرت برایش به دنبال داشته را می‌بینند اما باید گفت زندگی یك نفر مانند گلزار پر از زوایای ناپیدایی است كه میزان آسیبش را تنها شخص خود او و گاه اطرافیان بسیار نزدیكش درك می‌كنند.

 

به عبارت ساده‌تر گلزار شدن و گلزار ماندن برای او هزینه‌هایی داشته كه شاید من و شما از آن بی‌خبریم. این كاملا مشخص است كه شهرت و ثروت تنها یك سوی این قضیه پرماجرا و هزارتو است و سكه به زعم بعضی منتقدان غرض‌ورز، یك روی دیگر هم دارد كه شاید اصلا برای هیچ‌كسی خوشایند نباشد. او یك‌بار در فیلم سینمایی «توفیق اجباری» سعی كرد بخشی از مشكلاتی كه زندگی او به عنوان نمونه‌ای از چهره‌های معروف و محبوب را مختل می‌كند به تصویر بكشد.

گلزار تلاش بسیاری كرده تا استانداردهای لازم برای یك ستاره سینما را در ایران جابیندازد. استفاده از میك‌آپ آرتیست، عكاس، استایلیست و مدیربرنامه شخصی جزء ملزوماتی است كه در فرآیند موفقیت یك چهره نقش دارد و گلزار لزوم آنها را به خوبی درك كرده است. این نشان می‌دهد كه او به ضرورت تیم پشتیبانی و اتاق فكری كه به حضور بهتر و موثرتر وی كمك كنند، پی برده و سعی دارد این واجب را جابیندازد كه یك استار برای استار ماندن نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی است تا هر گامی كه برمی‌دارد او را اندكی به هدفی كه در سر دارد، نزدیك كند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,محمدرضا گلزار


در مدت دوری‌تان از عرصه هنر مشغول چه كارهایی بودید؟
دقیقا هیچ‌وقت از این عرصه دور نبودم یا مشغول خواندن و انتخاب فیلمنامه‌های پیشنهادی بودم یا به بند موسیقی ریزار می‌رسیدم. البته طبیعی است كه به دلیل مسافرت و فاصله كاری كه بین كارهایم افتاد این سوال برای شما پیش آمده باشد.

دلیل این دوری چه بود؟
سه سال پیش، بیش از یك‌دهه بود كه در سینما فعالیت داشتم. تصمیم گرفتم زمانی را كه اكثر همكاران هم از آن به خوبی یاد نمی‌كنند، به خودم استراحت بدهم و برای آینده برنامه‌ریزی كنم. فكر كنم این در انتخاب‌های پس از برگشتنم كاملا مشهود باشد.

شایعات زیادی پیرامون شما مطرح می‌شد، مبنی بر ممنوع‌الكاری، خروج از ایران و اقامت در كشورهای خارجی به‌خصوص امارات، عدم بازگشت‌تان به ایران و. . . خودتان هم از این شایعات باخبر بودید؟
به جرات می‌توانم بگویم متاسفانه در این سال‌ها هیچ‌كس به اندازه من مورد قضاوت غلط قرار نگرفته، در صورتی‌ كه همه در ظاهر همدیگر را از این كار منع می‌كنند! به هرحال خودتان هم می‌گویید شایعه. من برای همان ریكاوری و برنامه‌ریزی كارها در امارات ماندم كه نزدیك ایران بود و بدون هیچ مشكلی در حال رفت و آمد بودم.

كلا چرا برخی از مردم و برخی از رسانه‌ها برای محمدرضا گلزار تا این اندازه حاشیه‌سازی و شایعه‌سازی می‌كنند؟
خب، این را باید از خودشان بپرسید! البته در حرفه ما بخشی از این جریان در همه جای دنیا به دلایل و شكل‌های مختلف، موضوعی عادی به حساب می‌آید. اما ما به دلایل تربیتی و فرهنگی ویژه، انتظاری دیگر از هم داریم كه بیجا هم نیست.

بعد از سال‌ها تجربه چقدر سعی می‌كنید از حواشی دور باشید و چقدر با آنها مقابله می‌كنید؟
من آگاهانه از اول هم مراقب حواشی و شایعات بودم اما تجربه و پختگی چیزی نیست كه از آن چشم‌پوشی كنم. من بسیار مراقب هستم.

خانواده در این دوران چطوراز شما حمایت كردند؟
خانواده‌ام همیشه آرامش‌بخش زندگی من بوده و هستند. من هرچه دارم از صدقه‌سری دعاهای پدر و مادرم هست كه سلامتی‌شان، دعای هر روز من است.

   بعد از بازگشت و شروع مجدد كارهای هنری‌تان، علاوه بر بازیگری، دوباره وارد عرصه موسیقی هم شدید و چند كار انجام دادید، هنوز هم دوست دارید هم بازیگر باشید و هم موزیسین؟
همه می‌دانند كه من وارد موسیقی نشدم، من از موسیقی آمدم. موسیقی دغدغه و دلمشغولی من از كودكی بوده و هست. از نوجوانی ساز زدم و سپس گروه آریان را تاسیس كردم و حالا هم كه بند ریزار و. . . این موضوع ادامه دارد.

از همكاری‌تان با بهمن فرمان‌آرا برای‌مان بگویید. گویا نقش متفاوتی در این كار دارید؟
بهترین اتفاقی بود كه در شروع دوره جدید كاری می‌توانست بیفتد و بابتش از پروردگار و آقای فرمان‌آرا شاكرم. همیشه برای آقای فرمان‌آرا احترام بسیاری قائل بوده و هستم. این فیلم فرصت مغتنمی بود و نقش متفاوتی كه از دستش ندادم. امیدوارم كه باز هم این همكاری تكرار شود.

درباره مادر قلب اتمی برای‌مان بگویید؟ یك كار با گروهی جوان.
بازیگرها كه باوجود جوانی، حرفه‌ای‌هایی همچون خانم‌ها ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی بودند و اگر منظورتان كار با كارگردان جوان فیلم است كه در این موارد من بیشتر به غریزه‌ام اعتماد كردم كه خدارا شكر در این مورد به‌خصوص اشتباه نكردم. كار پُرریسكی بود اما نتیجه از آن هم كه فكر می‌كردیم بهتر شد. از این فیلم حالاحالا‌ها خواهید شنید. شركت در جشنواره برلین آغاز كار این فیلم بود.

از حضور فیلم مادر قلب اتمی در جشنواره برلین و حضورتان در این جشنواره بگویید؟
این فیلم در بخش فُروم جشنواره برلین پذیرفته شده بود. استقبال بی‌نظیری از فیلم شد؛ چه توسط منتقدان و چه توسط تماشاگران. برای من هم تجربه لذت‌بخشی بود. امیدوارم با پخش این فیلم در ایران، مخاطبان اصلی و واقعی فیلم هم در این لذت همراه شوند.

سریال عشق تعطیل نیست، چطور برای شما آغاز شد؟ تجربه كار در كارهای مفرح را چطور می‌بینید؟
طبق معمول از دعوت تهیه‌كننده محترم و آقای بیژن بیرنگ، این كار شروع شد. همه ما خاطرات خوشی از مجموعه‌های خاطره‌انگیز خانه‌سبز، همسران، سرزمین‌سبز و دیگر ساخته‌های آقای بیرنگ داریم و خوشحال شدم از اینکه همراه ایشان كار ماندگار دیگری را ثبت می‌كنیم. همیشه اعتقاد داشتم جدا از زبان رسانه‌ای هنر سینما كه به دنبال انتقال حرف‌ها و مفاهیم است، از وجه مفرح بودن این هنر نیز نباید غافل بود.

چه اتفاقی برای پروژه «عشق تعطیل نیست» افتاد و چرا متوقف شد؟
پروژه «عشق تعطیل نیست» اصطلاحا در نوع سریال‌های سیت‌كام است كه در ایران سابقه نداشته است. مجموعه‌های موفقی در دنیا همچون «دوستان» از این نوع سریال‌ها هستند. حالا برای نمونه ایرانی این نوع ژانر كه مسلما مانند هر كار اولی خالی از اشكال هم نیست و بالطبع همراه كردن بینندگان ناآشنا را نیز سخت‌تر می‌كند، گروه سازنده‌ ریسك بزرگ‌تری كرده كه البته آگاهانه است. بدون تردید آقای بیرنگ با تجربیات موفق و كارنامه پربارشان، دانسته مسئولیت این كار و تیم را برعهده گرفتند كه همراهی گروه حرفه‌ای را نیز، این مهم دربرداشته است. از اول هم قرار بود كه پس از آماده‌كردن داستان اول، منتظر پخش و واكنش مخاطبان باشیم و با رفع اشكال‌های احتمالی، بقیه مسیر را هم طی كنیم. این چیزی است كه تا امروز می‌دانم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,محمدرضا گلزار

 
چقدر با ساخت سریال‌های اینچنینی (شبكه خانگی) موافق هستید؟
كاملا موافقم كه سریال‌های مختلف با موضوعات متفاوت در بازار باشد. مطمئنا هر مجموعه‌ای مخاطبان علاقه‌مند خود را پیدا می‌كند.

به نظر شما نقش مردم درباره شكل‌گیری هرچه ‌بیشتر اینگونه سریال‌ها چقدر مهم بوده است چون در سال‌های اخیر تعداد آنها روزبه‌روز بیشتر شده است !؟
مردم كه در همه موارد نقش تعیین‌كننده‌ای دارند. این تعداد از مخاطبان حتما به تنوع بیشتری از این نوع مجموعه‌ها و سریال‌ها نیازمندند كه باید برای‌شان فراهم كرد. فقط باید توجه داشته باشیم كه ذائقه مخاطبان بسیار تغییر كرده و مجموعه‌هایی در خور شأن و خواست امروز آنان آماده كنیم. باور كنید كار آسانی نیست!

همكاری مجدد با مهناز افشار چطور بود؟
خوب.

قسمت دوم آتش‌بس بدون حضور شما و مهناز افشار ساخته شد، چه نظری دارید؟
اتفاق عجیبی نیست. ما در این سال‌ها با شش جیمزباند مختلف همراه شدیم. در آن مقطع به‌دلیل همزمانی با برنامه‌های شخصی امكان همكاری مجدد با خانم میلانی فراهم نشد و ایشان تشخیص‌شان بود كه با بازیگران دیگری فیلم را شروع كنند.

چه چیزی باعث شده تا محمدرضا گلزار باوجود اینكه مدتی در این عرصه حضور نداشته ولی باز هم برای اهالی هنر و مردم محبوب باشد؟
این موهبتی است كه هر روز و هر ساعت، بابتش خدا را شكر می‌كنم. امیدوارم این‌طور باشد و بماند. من هرچه بگویم ممكن است كه تعبیر اشتباهی شود، فقط سپاسگزارم و با تمام وجود ممنون محبت‌تان.

در بازگشت دوباره‌تان به عرصه بازیگری چه چیزهایی در نظر شما عوض شده و چه تغییراتی را در روند كاری خود ایجاد خواهید كرد؟
اینكه چه می‌خواهیم و سرانجام چه می‌شود، از دست‌مان خارج است اما من تصمیم گرفتم كه با توجه به تغییرات تندی كه جامعه وسیع مخاطبان را شامل می‌شود، در انتخاب فیلم‌ها دقت بیشتری داشته باشم كه همزمان با توجه به خواست طرفداران عزیزم، طیف دیگری از مردم نازنین‌مان را نیز با خود همراه كنم. امیدوارم.

به فكر نگارش فیلمنامه‌های جدید هم هستید؟
من فیلمنامه‌نویس نیستم. اما هر روز در مورد ایده‌های مختلف فكر می‌كنم و این حق را دارم كه طرح‌هایی كه به ذهنم می‌رسد را با دوستان همكارم در میان بگذارم. شاید بعضی از اینها فیلمنامه‌های آینده باشد.

دوست ندارید كارهای دیگر این عرصه مثل كارگردانی یا حتی تهیه‌كنندگی را تجربه كنید؟
كه چه بشود!؟ سوژه‌ بیشتری به دوستان برای گزافه‌گویی بدهم؟ خیر، فعلا كه تمركز اصلی‌ام بازیگری و موسیقی است اما امیدوارم با تجربیاتی كه در این سال‌ها به دست آورده‌ام و می‌آورم در آینده اگر لازم شد با دست پر وارد آن عرصه‌ها شوم.

فیلمسازانی كه در تمام این سال‌ها با شما كار كرده‌اند به كدام ویژگی شما دقت نكرده‌اند؛ ویژگی كه شما می‌توانستید با آن دیگران را خیره كنید؟
كارگردانان محترمی كه با آنها همكاری داشتم، دقت كرده‌اند و خصوصیات را می‌شناختند كه الان اینجا ایستاده‌ام، اما این علاقه كه بازیگران دوست دارند در نقش‌ها و شخصیت‌های مختلف، بازی كنند، قابل كتمان نیست. خیلی دوست داشتم آن ویژگی خاصی كه می‌فرمایید توسط كارگردان كاربلد و مسلطی مانند آقای فرمان‌آرا محل بروز پیدا كند كه قسمتی از آن در فیلم «دلم می‌خواد» پیش آمده و من باز هم مفتخرم و منتظر.

دورنمای محمدرضا گلزار از آینده خود در بازیگری چیست؟
كاش می‌دانستم دوست داشتن با دانستن فرق می‌كند. در زمینه‌های بسیار ساده‌تر و معمولی‌تری از زندگی این دورنما پیدا نیست چه برسد به حرفه حساس و سخت ما كه به خیلی از عوامل دیگر هم بستگی دارد. البته این موضوع هیچ‌وقت مانع تلاش همیشگی من برای ارتقای دانسته‌های خود و فتح هدف‌های مشخصم نبوده و نخواهد بود.

روند حركتی خودتان را از سام و نرگس تا به امروز چطور ارزیابی می‌كنید؛ راضی هستید؟
من پیش از این هم گفتم كه بسیار راضی هستم، این به این معنا نیست كه اگر به عقب بازگردیم و من تجربه و نگاه امروزم را داشته ‌باشم و به همه انتخاب‌هایم دوباره سلام كنم. در همه آنها برایم مهم‌ترین ملاك فقط رضایت مردم و عشق متقابل بود كه بحمدا... اتفاق هم افتاد.

سینمای ایران در سال‌های اخیر وجهه بین‌المللی بیشتری پیدا كرده است. شما با وجود برازندگی به عنوان یك چهره محبوب و بین‌المللی آیا مایل به حضور در كاری فرامرزی، كارهای بین‌المللی و غیرایرانی نیستید؟
واقع‌بینانه‌اش این است كه این وجهه ممتاز بین‌المللی توسط فیلم‌سازان درجه ‌یكی چون آقایان اصغر فرهادی و عباس كیارستمی به دست آمده كه همه به وجودشان افتخار می‌كنیم. در مورد بازیگری شرایط بسیار متفاوت است، جرقه‌هایی همچون آقایان پیمان معادی و همایون ارشادی نیز در فیلم‌های كارگردان‌های مذكور بین‌المللی ایجاد شد و می‌دانم كه به دلایل بسیار چه انتخاب‌های محدودی برای كارهای فرامرزی دارند. بی‌تردید حضور هرچه بیشتر هنرمندان در كارهای بین‌المللی باعث سرافرازی و سربلندی همه ایرانیان است كه من هم دوست دارم سهمی هر چند اندك در این خوشحالی داشته باشم.

آیا هنوز هم در دنیای بازیگری به دنبال كسب تجربه و الگوبرداری هستید؟
نه دیگر همین تجربیات كافی است (خنده). معلوم است كه هر كاری با تمامی اشتراكاتی كه با تجربه‌های قبلی دارد، اگر آن وسوسه تجربه متفاوت را نداشته باشد، در انسان رغبتی را برنمی‌انگیزد. الان بگویم حرف درمی‌آید، اما می‌گویم زگهواره تا گور دانش بجوی.

كار كدام بازیگران را دنبال می‌كنید و نگاه‌تان به نسل بازیگران تازه‌وارد چگونه است؟
سیر كاری موفق و روبه‌جلوی بازیگرانی چون لئوناردو دی‌كاپریو و رایان گاسلینگ در این سال‌ها جدا تحسین‌برانگیز است. البته این فهرست خیلی می‌تواند مفصل باشد چون من یك فیلم‌بین حرفه‌ای هستم.

حضور در عرصه موسیقی چقدر برای شما حیاتی و جدی است؟
شما بی‌آب چند روز زنده می‌مانید!؟ برای من موسیقی غذای روح است و اگر وجود نداشت، كامل نبودم.

آیا گروه موسیقی ریزار هم به فعالیت خود ادامه خواهد داد؟
بله، حتما. برنامه‌‌هایی داریم كه به‌موقع اعلام خواهد شد.

قصد ندارید آلبومی مستقل از خود روانه بازار كنید یا اینكه ترجیح می‌دهید به همان تك‌آهنگ‌های‌تان اكتفا كنید؟
مدتی است كه با دوستان حرفه‌ای و كاربلد، در حال جمع‌آوری آلبوم كاملی هستیم.

شما كار هنری‌تان را با موسیقی شروع كردید و سپس وارد بازیگری شدید. بازخورد و برخورد مردم از حضور دوباره شما در عرصه موسیقی چطور بوده است؟
بسیار عالی بود. البته این‌طور نبوده كه حضور من در موسیقی دوام نداشته و من دوباره به این عرصه بازگشته‌ام. باید بودید و می‌دیدید كه چطور فقط با چهار آهنگ، در چهار اجرا در سیرجان 16هزار نفر مردم دوست‌داشتنی جمع بودند. قدردان همیشگی‌شان هستم.

شما از جمله افرادی هستید كه معمولا با دیگر چهره‌های موسیقی و سینما دشمنی و غرض‌ورزی نمی‌كنند ولی مشخصا جایگاه شما بارها و بارها با حسادت‌ها و دشمنی‌های دیگران همراه بوده است، این غرض‌ورزی‌ها و حسادت‌ها چه تاثیری روی شما گذاشته است؟
گاهی ناراحتم كرده و گاهی هم انگیزه مرا برای طی مسیر بیشتر کرده است. به هر حال اینگونه حسادت‌ها جدای از مقایسه اشتباهی در جایگاه‌ها بسیار به فطرت و ذات آدم‌ها بازمی‌گردد كه برای اینگونه‌ افراد از صمیم قلب شفای عاجل را طلب می‌كنم.

برای رسیدن به جایگاه و محبوبیت امروزتان چه تاوان‌هایی داده‌اید و آیا ارزشش را داشته است؟
سختی‌ها زیاد بوده اما می‌دانم آرزوی هر كسی می‌تواند این باشد كه در كارش مورد توجه و محبوبیت حداقل اطرافیانش باشد، چه برسد به مردم كشورش. این میزان محبتی را كه از سوی هم‌میهنان عزیزم به من می‌رسد نمی‌توانید حتی یك لحظه هم تصور كنید. به هیچ‌وجه قیمتی ندارد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,محمدرضا گلزار

 
آیا كسب این اندازه از شهرت، شما را تنها نكرده است؟
این سنگین‌ترین هزینه‌ای است كه پرداخت می‌كنم. تنهایی. بله، با تمام وجودم این را حس كردم.

پولساز بودن در عرصه هنر برای شما چه معنایی دارد؟
در حیطه كاری من (بازیگری سینما) یكی از شاخصه‌های تعیین‌كننده همین موضوع است. سینما مدت‌هاست كه هنر صنعت نامیده می‌شود و جدا صنعت گرانی است. من هم باید به نوبه خود از تمام توانم برای سرپا ماندن این عشق تلاش كنم.

نگاه شما به كارهای اقتصادی خارج از عرصه هنری برای یك هنرمند چیست؟
در شرایط نرمال می‌توانست هیچ‌وقت پیش نیاید. اما متاسفانه من شاهدم كه هنرمندان عزیز و به‌نامی كه همه عمرشان را وقف اعتلای فرهنگ و ادب این سرزمین كرده‌اند، چگونه سال‌های پیری را می‌گذرانند.  بنابراین حق بدهید به هنرمندانی كه نگران می‌شوند و برخلاف میل‌شان دست به كارهای اقتصادی می‌زنند.

درباره سرنوشت كلوپ مردان بگویید؟
پس از بازگشتم، در برنامه كاری جدید، جایی نداشت!

حالا كه كارهای تبلیغاتی برای چهره‌های هنری و ورزشی آزاد شده است، آیا شما هم مشغول كارهای تبلیغاتی شده‌اید؟
من جدیدا از بین پیشنهادهایی كه داشتم، G. U. M را انتخاب كردم كه یكی از شركت‌های به‌نام و شناخته‌شده در زمینه محصولات بهداشتی دهان و دندان است.

آیا محمدرضا گلزار هنوز هم یك ورزشكار حرفه‌ای است؟
من اسكی و والیبال را در سطح حرفه‌ای تا مدرك مربیگری ادامه دادم و تمرینات ورزشی هر روزه‌ام نیز مرتب برقرار است. ورزش همیشه جزولاینفك زندگی من بوده است.

آیا باز هم با تیم هنرمندان همكاری خواهید داشت؟
حتما این كار را خواهم كرد.

چرا درحالی كه باید ورزش اصل مهمی برای یك هنرمند- مخصوصا بازیگران كه ویترین یك كار سینمایی هستند- باشد برای بسیاری از هنرمندان ما اتفاقا اهمیت چندانی ندارد اما برای شما اینقدر مهم است كه جزیی از برنامه روزمره‌تان است؟
فكر كنم به تربیتی بازمی‌گردد كه در طی سالیان تبدیل به یك عادت شده است. البته در مورد خیلی از آقایان بازیگر این اهمیت شكل گرفته است؛ من كه اینطور می‌بینم.

فعالیت‌های ورزشی‌تان شخصی شده یا اینكه قصد دارید مثل گذشته با تیم‌های رشته‌های مختلف ورزشی مثل والیبال و اسكی همكاری حرفه‌ای داشته باشید؟
فعلا كه برنامه‌ای قطعی برای همكاری ندارم اما همیشه دغدغه‌اش هست.

فكر می‌كنید چه زمانی كتاب زندگینامه محمدرضا گلزار منتشر خواهد شد و آیا از چنین اتفاقی استقبال می‌كنید؟
خیلی زود است كه راجع به آن فكر كنیم. امیدوارم با ترتیب دادن چنین برنامه‌هایی برای هنرمندان نامی و فرهیخته‌مان كه سال‌هاست بی‌توقع كار می‌كنند، كمی قدردان زحمات‌شان باشیم.


  برای رسیدن به تعادل در زندگی‌تان چه چیزهایی را در خود یا در زندگی‌تان تغییر داده‌اید؟
كلا آدم متعادلی بودم و هستم.

اگر به یك ویژگی اخلاقی و روحی‌تان بخواهید اشاره كنید، چه می‌گویید؟
من با اینكه كم صدمه نخوردم اما در مواجهه با افراد همه‌چیز را پاك می‌دانم تا وقتی كه خلافش ثابت شود. خدا را شكر می‌كنم كه تحت تاثیر حرف‌ها، كسی را به عرش یا زیر فرش نمی‌برم. بهتر است كه از اطرافیان این سوال را بكنید.

برای یك هنرمند، مردمی بودن چقدر مهم است و چرا برخی از هنرمندان از مردم فراری هستند؟
ببینید بعضی سوالات جوابش مثل روز روشن است. برای هنرمندان مخصوصا هنرمندان فیلم و سینما، مهم‌ترین رمز موفقیت، این ارتباط مداوم و صمیمی با مردم است چون باید قصه آنها را تعریف كنیم، باید نقش آنها را بازی كنیم، باید حرف آنها را بزنیم و... اگر اینطور باشد، آن‌وقت می‌شوی عضوی از خانواده‌شان و آن‌وقت است كه با خوشحالی‌ات شاد می‌شوند و با ناراحتی‌ات غمگین.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,محمدرضا گلزار

 
چقدر به استفاده از دنیای اینترنت معتقد هستید و آیا در شبكه‌های اجتماعی فعال هستید؟
بله استفاده می‌كنم. می‌شود به هر پدیده‌ای ایراد گرفت اما در دنیای امروز نبود اینترنت حتما فاجعه بود.

سرانه مطالعه در كشورمان به‌شدت پایین است، شما چقدر مطالعه می‌كنید؟
فكر كنم بخشی از آن به همین وسایل ارتباط جمعی متنوعی كه در دسترس عموم هست، برمی‌گردد و بخشی هم به نگاه تربیتی و آموزشی در خانواده، مدتی است كه فقط كتاب‌هایی را كه به من توصیه شده می‌خوانم. البته بعضی‌هایش هم نصفه مانده است.

از دوستان نزدیك‌تان برای‌مان بگویید؟
خب، زیاد هستند كه ممنون محبت‌شان هستم. اما یاد می‌كنم از علیرضا شمس، كیوان‌فرد، پوریا صاحبی، حمید حسینی، شاهین مومنی و بردیا برادر عزیزم كه در هر حال و زمانی بودند و دوستی كردند. هیچ‌وقت فراموش نمی‌كنم.

آیا در سال آینده تغییراتی در روند حركتی محمدرضا گلزار خواهیم دید؟
پیشرفت یعنی تغییر و تكامل یعنی تغییر مداوم. البته این جمله را چرچیل گفته است (خنده).

موفقیت از نگاه محمدرضا گلزار چیست؟
تعریف موفقیت، تعبیری به اندازه تك‌تك خوانندگان این مطلب دارد. موفقیت در شرایط اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی و خیلی از عوامل دیگر، برای هر فرد، فرق می‌كند. فقط از ته‌دل آرزومندم كه تمامی مردم در زمینه كاری و خانوادگی‌شان موفق باشند.

امسال برای شما چطور سپری شد؛ راضی بودید؟
از نظر كاری خوب شروع شد. با فیلم‌های «دلم می‌خواد» آقای بهمن فرمان‌آرا و «مادر قلب اتمی» اما تلخی از دست دادن مرتضی پاشایی هنوز با من هست.

سخت‌ترین چیزی كه امسال با آن دست و پنجه نرم كرده‌اید، چه بوده است؟
بدون تردید غم از دست دادن هنرمند دوست‌داشتنی، مرتضی پاشایی.

رابطه‌تان با عید نوروز چطور است؟ حسی ذاتی شما درباره بهار و عید چیست و مهم‌ترین كاری كه در ایام نوروز انجام می‌دهید، کدام است؟
بهار را دوست دارم. احساس می‌كنم كه با لطف پروردگار دوباره در خط استارت قرار گرفته‌ام و می‌توانم با نگاه به عملكرد سال قبل، این سال را كم‌اشتباه‌تر سپری كنم. ضمن اینكه فصل تولدم است و همه دورم جمع هستند و عید است و خانواده.

یك آرزوی نوروزی برای همه مردم ایران داشته باشید.
آرزومندم تمامی ایرانیان سالی رؤیایی از هر نظر در پیش‌رو داشته باشند. آرزومندم تمامی ما ایرانیان، اصلاح را در همه امور، اول از خودمان آغاز كنیم. آرزومندم تنبلی‌مان برای بهتر شدن و پیشرفت را با واژه قناعت، ماستمالی نكنیم. آرزومندم دوستی كنیم و طلبكار نباشیم.

 

اخبار فرهنگی - مجله زندگی ایده آل

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------