کوروش تهامی: بازبین‌ها روی تمام تلاش‌ها خط کشیدند/ به تئاتر بازمی‌گردم



اخبار,اخبار فرهنگی ,کوروش تهامی

کوروش تهامی که قرار بود بعد از سال‌ها فاصله با ایفای نقش در نمایش «پرواز ایکار» بار دیگر حضور بر صحنه‌ نمایش را تجربه کند؛ به یکباره دچار بیماری شد و یک هفته مانده به آغاز اجرا؛ این شانس را عملا از دست داد. وضعیت سلامت او را جویا شدیم و از دلایل فاصله چند ساله‌اش از تئاتر پرسیدیم.

تهامی در توضیح وضع سلامت خود اظهار کرد: «نسبت به آن روزها حال بهتری دارم، یک بیماری ویروسی داشتم که افراد زیادی در ماه‌های اخیر به آن مبتلا شدند و تقریبا هفته پایانی تمرین، حدود 5 روز مانده به اجرا این اتفاق افتاد و امکان حضور در نمایش "پرواز ایکار" را از دست دادم. همیشه بر تعهد پافشاری دارم و به همین دلیل با وجود احساس ضعف و بیماری به تمرین‌ها ادامه دادم؛ ابتدا فکر می‌کردم یک سرماخوردگی ساده باشد اما متاسفانه اینطور نبود.»

این بازیگر درباره تغییر فضای تئاتری در سال‌هایی که گذشت؛ بیان کرد: «نسبت به چند سال قبل تفاوت‌های زیادی داشتیم. در گذشته گروه‌ها زمان بیشتری به تمرین اختصاص می‌دادند اما این روزها کمتر گروهی فرصت چند ماهه را به تمرین اختصاص می‌دهد که به کلیت اجرا آسیب می‌زند. البته عدم اختصاص حمایت‌های مالی به آثار یکی از دلایل چنین اتفاق‌هایی است که همه مطلع هستیم و همین عامل موجب چشم‌پوشی گروه‌ها از امور مهم و ضروری می‌شود.»

تهامی تصریح کرد: «در تمرین کوتاه‌مدت حتما باید یک دراماتورژ همراه کارگردان باشد تا وقت و ذهن خود را صرف تغییرات نکند. فکر کارگردان باید معطوف به کار خود باشد در غیر این‌صورت فشار زیادی متحمل می‌شود و ممکن است از وظیفه اصلی‌اش دور بماند.»

این هنرمند خاطرنشان کرد: «حتی نکات بسیار کوچک هنگام تمرین برایم اهمیت زیادی دارد و اگر کم‌توجهی صورت بگیرد؛ ذهنم مشغول می‌شود و به این ترتیب ناچارم ذهنم را به هزار بخش قسمت کنم، درحالی‌که ترجیح می‌دهم تمام وجودم درگیر نقش و  ارتباط با شخصیت‌های نمایش باشد.»

کوروش تهامی در مدتی که گذشت؛ گاهی به تئاتر سری زد. حضور در نمایش‌نامه‌خوانی خیریه و ایفای نقش در نمایش «درخت بلوط» از این نمونه محسوب می‌شود. این هنرمند در اشاره به تفاوت‌های امروز و دیروز تئاتر گفت: د«ر گذشته این فرصت فراهم بود که اعضای گروه بعد از تمرین در کافه تئاترشهر درباره نمایش و نقش‌ها با یکدیگر صحبت کنند که اگر نکته کوچکی مطرح می‌شد یک اتفاق خوب به اجرا اضافه می‌شد. اما امروز این‌طور به نظر می‌رسد مشغله افراد زیاد شده و جدیتی که در گذشته و پیش از اجرای اصلی وجود داشت؛ در افراد احساس نمی‌شود.»

او ادامه داد: «امروز این‌طور حس می‌شود که وقتی تمرین به پایان می‌رسد و گروه از سالن بیرون می‌آید؛ پرونده بسته می‌شود. البته نباید این شائبه برای کارم در نمایش "پرواز ایکار" پیش بیاید که در این گروه هم چنین فضایی را تجربه کرده‌ام. به هیچ وجه چنین نیست. بلکه هنگام تمرین از لابلای صحبت دوستان متوجه شدم عده‌ای از هنرمندان وقتی در پلاتوی تمرین یا در سالن هستند؛ مدام با موبایل بازی می‌کنند و حواس‌شان به کار نیست.»

بازیگر سینمایی «ساحره» تصریح کرد: «این اتفاق‌ها در گروه کدورت به وجود می‌آورد و قداست تئاتر که بین نسل ما جریان داشت را از بین می‌برد. اینکه شما ناچار باشید به دوست یا همکار خود تذکر بدهید نباید با موبایل بازی کند موجب از بین رفتن حرمت‌ها می‌شود که اصلا پسندیده نیست. البته چند سال از تئاتر دور بودم و امیدوارم این اتفاق فراگیر نباشد، چون شوخی‌بردار نیست.»

 او خاطرنشان کرد: «در کار تصویر و مقابل دوربین چنین چیزهایی سراغ داریم اما اینکه در تئاتر هم اتفاق بیفتد اصلا انتظار نداشتم. احترام به متن، همکاران، پیشکسوتان و تئاتر کشور از همین مسائل به اصطلاح کوچک آغاز می‌شود. حتی اگر نقش بسیار بسیار کوتاه در یک نمایش داشته باشیم.»

این هنرمند با تاکید براینکه چنین رفتارهایی توهین بزرگ به مخاطب محسوب تلقی می‌شود؛ گفت: «باید برای این آسیب‌ها فکری کنیم؛ ما یا علاقه داریم در تئاتر فعال باشیم و روی صحنه بیاییم یا خیر. حضوری که بازیگر هنگام تمرین با خود 10 پیشنهاد جدید نیاورد چه اهمیتی دارد؟ در یک نگاه و با اغماض اگر پس‌رفت نباشد؛ درجا زدنی‌ست که  اصلا از هنرمند تئاتر انتظار نمی‌رود.»

تهامی درباره دلایل سال‌ها دوری از تئاتر توضیح داد: «سال 83 نمایش «بازگشت به خانه پدری» را به کارگردانی محسن علیخانی کار می‌کردیم و چند ماه برای آن زحمت کشیدیم. آن زمان گروه حرفه‌ای از بازیگران داشتیم که به دلیل نزدیکی با جشنواره تئاتر فجر بسیار درگیر بودند به همین دلیل گاهی تا یک و دو نصف شب تمرین‌های سخت را تحمل می‌کردیم. از طرفی ‌آن زمان به دلیل کمبود سالن و محل تمرین ناچار بودیم هر 10 روز یکبار محل تازه‌ای پیدا کنیم و ...»

بازیگر سینمایی «نسل جادویی» افزود: «همه چیز گذشت تا وقتی روز بازبینی فرارسید و من مطمئنم اگر این نمایش به جشنواره می‌رفت؛ قطعا این رویداد را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. تمام کار از ابتدا تا انتها بازبینی شد و بازبین‌ها بسیار از کار استقبال کردند. حتی خاطرم هست یکی از آنها به شدت منقلب شده بود. مثل تمام بازبینی‌های مرسوم. سپس گروه بازبین‌ها با کارگردان داخل اتاقی رفتند تا با یکدیگر گفت و گو کنند که این گفت‌وگو بسیار طولانی شد. از طرفی ما که واکنش آنها را دیده بودیم امیدوارانه منتظر دریافت خبری خوش بودیم تا اینکه آقای علیخانی از اتاق خارج شد و با چند صفحه  A4اصلاحیه به میان جمع آمد. اصلاحاتی که اگر انجام می‌شد کار به کل تغییر می‌کرد و با چیز دیگری مواجه می‌شدیم.»

این هنرمند خاطرنشان کرد: «بازبین‌ها اصلا توجه نکردند یک گروه چند ماه از زندگی خود را صرف خلق یک اثر کرده و به خود اجازه دادند روی تمام تلاش‌ها خط بکشند. کارگردان گفت من موافق ایجاد این تغییرات نیستم اما به‌نظر شما احترام می‌گذارم و اگر مایل باشید روی صحنه خواهیم رفت. ما هم مخالفت کردیم و آنجا بود که من احساس کردم عده‌ای محترمانه برخورد نمی‌کنند. بعضی قصد برخورد اداری با هنر را دارند که اصلا امکان‌پذیر نیست به ویژه وقتی یک تولید عظیم و جدی تئاتری اتفاق می‌افتد؛ شما نباید سرسری با آن برخورد کنید. به همین دلیل با خودم گفتم ایرادی ندارد به دل‌مان سنگ می‌بندیم و تا زمانی که احترام‌ها متقابل باشد؛ صبر می‌کنیم. البته این صبر بسیار طولانی شد ولی شکرِ خدا در کارِ تصویر هم اتفاق بدی نیفتاد و به دلیل وسواس در انتخاب به نظرم بد عمل نکردم.»

تهامی در پایان درباره اینکه آیا باید بار دیگر منتظر بازگشت او به صحنه باشیم یا خیر؛ عنوان کرد: «این اتفاق به زودی رخ می‌دهد؛ به خصوص اینکه بعد از چند سال به تئاتر بازگشتم و دوستانی متوجه شدند قرار بود در نمایش "پرواز ایکار" بازی کنم؛ پیشنهادهای دیگری نیز مطرح کردند که جای خوشحالی است.»

 

اخبار فرهنگی - ایلنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------