آخرین اخبار فرهنگی - هنری

سینمای ایران,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

۷ فیلم‌ که مثل «بیبدن» بر اساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده‌اند

در سینمای ایران پرداختن به پرونده‌های جنایی به اندازه هالیوود رواج ندارد، چراکه موانعی زیادی در مسیر به تصویر کشیدن آنها…

زوج عطاران و تنابنده رکورد شکنی می‌کنند؟



اخبار,اخبار فرهنگی ,سینمای ایران

با اکران این 4 فیلم چهره تابستانی سینما در سال 94 شکل جدیدی پیدا کرد. پیش از این همواره اکران در ماه مبارک رمضان جزو زمان های سوخته و در اصطلاح مرده برای نمایش فیلم ها محسوب می‌شد اما با اجرای طرح «اذان تا اذان» امید می‌رود که این زمان مرده برای آثار بوی زندگی بگیرد.

به گزارش فارس، فصل بهار «1394» هم با فراز و نشیب‌هایش برای سینمای ایران به پایان رسید. همچون روال گذشته عده ای شاکی از فروش پایین فیلم‌شان که دلایل این اتفاق را به گردن زمان بد اکران، نبود تبلیغات و یا دست های پشت پرده می‌اندازند و عده ای همچون فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» که بدون تبلیغات در ابتدای اکران شروع به رکورد زنی می‌کند ادعاهای این دوستان را زیر سوال می‌برد برخی هم برای فروش بالای فیلم‌شان با انگیزه بیشتر به  سراغ ساخت فیلم های جدید حرکت می ‌کنند.
 
سینماهای کشور با اکران چهار فیلم چهره خود را برای فصل جدید تغییر می دهند. فیلم های سینمایی «یاسین» به کارگردانی حامد امرایی، «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی، «گینس» به کارگردانی محسن تنابنده و «از رییس جمهور پاداش نگیرید» به کارگردانی کمال تبریزی از این جمله اند.
 
فیلم «از رییس جمهور پاداش نگیرید» به سرگروهی پردیس «زندگی»، «عصر یخبندان» در گروه سینمایی استقلال و «گینس» در گروه سینمایی ماندانا اکران می‌شوند.
 
گفتنی است در میان فیلم سینمایی «یاسین» کمی زودتر از سه فیلم دیگر در 27 خرداد ماه به روی پرده سینما ها رفته است.
 
«یاسین»
«یاسین» به کارگردانی حامد امرایی در موردتریاکاری است در یکی از شعارهای این فیلم سینمایی آمده است: «چه کسانی در مقابل یاسین موضع خواهند داشت؟ کسانی‌که به سفره مردم دست‌اندازی می کنند».
 
این فیلم داستان یاسین پسر نوجوانی است که بیشتر کودکی‌اش را در محافل قرآنی سپری کرده‌ است اما پدر او که مهندس با تجربه‌ای است، با ریا و طمع زیادش در زندگی روابط را با خانواده تیره کرده است و... .
 
بازیگران این فیلم سینمایی که تهیه کنندگی آن را محسن علی اکبری بر عهده دارد عبارتند از حمید فرخ نژاد، پریوش نظریه، حسین سلیمانی، رضا توکلی، یوسف مرادیان، رخساره شجاع الدین، آزاده شمس، احمدمهیاری، طوفان مهردادیان، مصطفی نظام اسلامی با هنرمندی بازیگران نوجوان جعفر کرمی و ملیکا دوراندیش.
 
نکته: نام قبلی این فیلم سینمای «همه ما متهمیم» بود که به «یاسین» تغییر نام داد.
 
«عصر یخبندان»
فیلم سینمایی «عصر یخبندان» به کارگردانی و نویسندگی مصطفی کیایی که پیش از این انتظار داشت در فصل بهار آن هم در پیک زمانی نوروز چهره پرده سینما را به خود ببیند اما با جا ماندن از رقبا در تیرماه به نمایش در آمده است. مصطفی کیایی که گویا نبض مخاطب را در روند ساخت آثارش یافته فیلم‌های پرمخاطبی را می‌سازد که گیشه سینما رونق پیدا می‌کند. او پیش از این فیلم سینمایی «خط ویژه» را در سینما‌ها اکران کرد. تهیه کنندگی این فیلم سینمایی را منصور لشکری قوچانی انجام داده است.
 
فیلم سینمایی «عصر یخبندان» با بازی بازیگران چهره ای همچون فرهاد اصلانی، بهرام رادان، مهتاب کرامتی، سحر دولتشاهی، ژاله صامتی و مینا ساداتی به روی پرده سینما ها رفته است.
 
در خلاصه داستان فیلم آمده است منیره « مهتاب کرامتی » و بابک « فرهاد اصلانی» زن و شوهری هستند که پس از 12 سال زندگی مشترک و داشتن یک فرزند، روابط‌شان به سردی کشیده است. منیره که از وضعیت موجود ناخرسند است، برای فرار از شرایط رو به مواد مخدر و رابطه با مردی به نام فرید « بهرام رادان» می آورد. در این وضعیت بابک نیز به زن خودش شک می کند و... .
 
در این مجال نمی خواهیم به نقد این فیلم بپردازیم اما یکی از ویژگی های فیلم کیایی ایجاد هیجان در مخاطب است که روند رو به رشدی در آثارش داشته. خط روایی فیلم همچون آثار گذشته کیایی بر روی لبه انتقاد پیش می‌رود  اما در فرصت مقتضی به نوع این نقد و گرایش آن خواهید پرداخت.
 
نکته: این فیلم سینمایی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در سال 93 توانست در هفت بخش سودای سیمرغ کاندید شود که با نشستن دو سیمرغ  بر شانه های این فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن «سحر دولتشاهی» و بهترین بازیگر نقش اول زن «مهتاب کرامتی» دست خالی نماند.
 
«از رییس جمهور پاداش نگیرید»
کمال تبریزی آذر 1386 همزمان با آغاز مراسم حج تمتع فیلم برداری «از رییس جمهور پاداش نگیرید» را شروع  و در سال 1387 پس از اتمام مراحل نهایی آماده نمایش کرد اما مدیریت وقت سینمایی اکران عمومی فیلم را به صلاح نمی دانست اما طبق شرایطی که سازمان سینمایی کنونی پیش گرفته است این فیلم برای اکران عمومی آماده شد. تهیه کنندگی این فیلم بر عهده  مهدی کریمی است.
 
کمال تبریزی جزو کارگردان هایی است که نمی توان حدس در پروژه بعدی سینمایی اش در چه ژانر و فضایی فیلم خواهد ساخت. او رزی «یک تکه نان» می سازد و روزی دیگر به سراغ «لیلی با من است» می رود. و  امروز هم «از رییس جمهور پاداش نگیرید»را بر پرده سینما ها دارد.
 
 او به تجربه های جدید علاقه دارد او نشان داده در بسیاری از کارهایش کمدی نقش موثری داشته است اما کمدی در روال کارهای تبریزی به جای این که مراحل پخته شدن را در پیش بگیرد متاسفانه به سمت پراکنده‌گویی رفته است و از دسترس‌ترین امکانات برای خنداندن مخاطب استفاده می‌کند. در این فیلم سینمایی بازیگرانی همچون حسن معجونی، آتیلا پسیانی، صابر ابر، آشا محرابی، زنده‌یاد احمد آقالو  حضور دارند.
 
نکته:  گویا کمال تبریزی در چند پلان از این فیلم بازی کرده است شنیده ها حاکی از آن است که گریم کمال تبریزی که در نقش یک دیپلمات ظاهر شده بسیار به ظریف «وزیر امور خارجه» شبیه شده است و دیگر این که بعد از مدت ها مخاطبین بازی زنده یاد احمد آقالو بازیگر خوب تئاتر و تلویزیون را بر پرده سینما‌ها خواهند دید.  گفتنی است که این فیلم سینمایی برای این‌که بتواند به اکران تابستان برسد چند اصلاحیه را انجام داده است.
 
«گینس»
فیلم سینمایی «گینس» اولین ساخته مصطفی تنابنده در مقام کارگردان است. تنابنده بارها نشان داده که خوش فکر و در بخش های مختلفی در سینما همچون نویسندگی و بازیگری توانمند است اما این که آیا در کارگردانی هم موفق خواهد بود یا نه، سوالی است که پاسخش را تا چندی دیگر می توان دریافت. نویسندگی این اثر سینمایی را محسن تنابنده بر عهده داشته است.
 
محسن تنابنده که خود این روز ها جزو ستاره های بفروش به حساب می‌آید با شناخت از این فضا و شرایط از ستاره دیگر این روزهای سینما «رضا عطاران» برای بازی در نقش مقابل خود از وی استفاده کرده است. شاید این زوج بتوانند در اواسط دهه نود به زوج های ستاره ای تبدیل شوند که از این پس شاهد حضور بیشترشان در کنار هم باشیم. چنین اتفاقی در دهه هشتاد برای امین حیایی و محمد رضا گلزار افتاد.
 
رضا عطاران، محسن تنابنده و حسین اسکندری بازیگران اصلی «گینس» هستند. از دیگر نکاتی که می توان به آن اشاره داشت تقاضای گینسی ها برای اکران نوروز 94 بود که مورد قبول واقع نشد.
 
در خلاصه فیلم «گینس» آمده است:
فردین: گینس سیخی چنده!؟ پول کجاست اینو بگو؟
 
غنچه: خاک بر سرت که نافتو از پول بریدن. بدبخت همش اعتباره... میدونی کیا اسمشون تو گینسه... علی دایی... رضا زاده... جنیفر لوپز.
 
نکته: زوج عطاران و تنابنده برای اولین بار در یک فیلم کنار هم قرار گرفته‌اند و در این شرایطی است که رضا عطاران این روزها تبدیل به سودآورترین بازیگر سینمای ایران شده و باید دید آیا ترکیب این دو بازیگر در کنار هم می‌تواند منجر به رکوردشکنی در اکران شود یا خیر؟
 
از بازیگرانی که در میان رکورداران اکران فصل بهار قرار داشتند صابر ابر با فیلم سینمایی «از رییس جمهور پاداش نگیرید» و رضا عطاران با بازی در فیلم سینمایی «گینس» خود را به اکران تابستان رساندند.
 
با اکران این 4 فیلم چهره تابستانی سینما در سال 94 شکل جدیدی پیدا کرد. پیش از این همواره اکران در ماه مبارک رمضان جزو زمان های سوخته و در اصطلاح مرده برای نمایش فیلم ها محسوب می‌شد اما با اجرای طرح «اذان تا اذان» امید می‌رود که این زمان مرده برای آثار بوی زندگی بگیرد. شاید جزو معدود دفعاتی باشد که فیلمی مناسب با شرایط موجود و زمانی جامعه را به روی پرده سینما ها داریم با توجه به ایام ماه مبارک رمضان که ماه قرآن نیز نام دارد اکران فیلم سینمایی «یاسین» با موضوعی قرآنی می تواند الگوی مناسبی برای مدیران باشد تا متناسب با شرایط، آثاری مرتبط برای اکران آماده شود.  

 

اخبار فرهنگی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------