شب یلدای 92 با مازیار فلاحی



اخبار فرهنگی - شب یلدای 92 با مازیار فلاحی

انار و هندوانه و آجیل و همه چیزهای خوشمزه ای که جزئی از آیین برگزاری شب یلدا هستند در خاطره جمعی ما ایرانی ها حک شده اند. مهمان ویژه پرونده یلدایی ما هم مازیار فلاحی خواننده محبوب و مشهور پاپ است که با ما از حسش در شب های یلدا و خاطراتش می گوید.

 فال حافظ هم که بخش جدایی ناپذیر یلداست و لطف این شب نشینی را دوچندان می کندو اگر در کنار بقیه چیزها نباشد. اصلا این شب یلدا، یلدا نمی شود. اگرچه همه این آداب و رسوم به خودی خود زیبا و دلنشین؛ میراث هزار ساله اجداد ما. 

 

مهمان ویژه پرونده یلدایی ما هم مازیار فلاحی خواننده محبوب و مشهور پاپ است که با ما از حس و حالش در شب های یلدا و خاطرات بهترین یلداهای عمرش می گوید. مصاحبه ما را با او بخوانید تا بفهمید آدم های مشهور هم دوست دارند گاهی دور از هیاهوی شهرتشان. در جمع کوچک و صمیمی خانواده شب یلدایشان را سپری کنند. او همچنین برای طرفدارانش سورپرایزی دارد که قرار است در شب یلدا رو کند.

 

مازیار فلاحی یکی از خوانندگان پرطرفدار موسیقی پاپ است که در چند سال اخیر به شکل چشمگیری در حوزه کاری خود به پیشرفت دست پیدا کرده و توانسته توجه تعداد زیادی از علاقمندان موسیقی را به کار خود جلب کند.

 

او که بین هواداران خود به آقای عاشقانه ها شهرت دارد. تمرکز خود را روی ساخت و انتشار آهنگ های عاشقانه و آرام گذاشته و از همین طریق هم به شهرت زیادی دست پیدا کرده است. مازیار اگر سر کار نباشد، معمولا او را باید در کنار خانواده اش جستجو کرد. به بهانه طولانی ترین شب سال، گفتگوی متفاوتی با آقای عاشقانه ها داشتیم. گفتگویی که مازیار درآن از خاطرات شب های یلدای کودکی اش می گوید...

 

اخبار ,اخبار فرهنگی , مازیار فلاحی

 

اینکه بعد از مشهور شدن، در کوچه و خیابان و رستوران و ... همه دوست دارند با تو عکس یادگاری بیندازند، چه حال و هوایی دارد؟

- اینکه حس می کنی یک رابطه قلبی دوطرفه بین تو و آدم های دیگر وجود دارد همیشه خوشحالت می کند اما در مقابل شهرت یکسری سختی های خاص خودش را هم به همراه دارد که شما را به طور کامل از زندگی عادی که قبلا داشتید، دور می کند و اینجاست که دلت برای یکسری از مسائل تنگ می شود...

 

برای چه چیزهایی؟

- برای خودت، تنهایی خودت، گم شدن در ازدحام مردم و قدم زدن های طولانی در خیابان ولی عصر در حالی که غرق در افکار خودت هستی. خیلی ها هستند که برای رسیدن به شهرت هر کاری می کنند اما وقتی مشهور می شوند می گویند ای کاش مشهور نبودیم ...

 

فکر می کنم وقتی کسی برای رسیدن به هدفی تلاش می کند، وقتی به آن می رسد نمی تواند حس پشیمانی داشته باشد. تنها سختی که شهرت با خودش به همراه می آورد. مسئولیتی است که روی دوش انسان می گذارد: مسئولیت در قبال رفتار، کلام و هر چیزی که مردم از تو برداشت می کنند.

 

کم کم داریم به شب یلدا نزدیک می شویم. در جمع خانواده چقدر به یلدا اهمیت می دهی؟

- تلاشمان این است که در این شب دور هم جمع شویم البته اگر گرفتاری ها و مشغله ها اجازه دهند!

 

از یلداهای کودکی ات برایمان بگو.

- در ایام کودکی، خانه مادربزرگم پایگاهی وبد که هر هفته پنجشنبه ها، همه دور هم جمع می شدیم. آن روزها موبایل نبودو آدم ها خیلی بیشتر از حالا بهم نزدیک بودند. مضافا بر اینکه موبایل نبود. خیلی مواقع برق هم قطع بود و همه دور چراغ گردسوزی که وسط اتاق بود. جمع می شدیم و با هم صحبت می کردیم. این اتفاق به جز شب های یلدا، در طول سال بارها و بارها تکرار می شد و از آن لذت می بردیم.

 

در دوران کودکی کدام یک از سنت های یلدایی برایت جذابیت بیشتری داشت؟

- راستش خاطره هایی که پدربزرگم در شب یلدا تعریف می کرد خیلی برایم جذاب بود. یکی دیگر از لحظاتی که در شب یلدا برایم جذاب بود و دوستش داشتم، زمانی بود که پدرم برایمان حافظ می خواند.

 

در این مدت اخیر و در سال های زندگی هنری ات شاید خیلی ها از تو می خواهند یلدا را با تو جشن بگیرند، کدام یک از این دعوت ها را قبول می کنی؟

- معمولا ترجیح می دهم در یک جمع خانوادگی کوچک یلدا را برگزار کنم. بعضی ها دوست دارند مراسم شب یلدا را خیلی بزرگ و شبیه به یک مهمانی برگزار کنند اما ما خیلی کوچک و ساده دور هم جمع می شویم.

 

در این جمع های خانوادگی کوچک، حافظ هم می خوانی؟

- چیزی که به شخصه خیلی دوست دارم این است که وقتی اشعار حافظ، خیام و ... را مرور می کنم. در میان ابیات، به بیتی می رسم که برای لحظاتی لبخند را به لبم می آورد. در شب یلدا هم سعی می کنم این حس خوب را با خانواده به اشتراک بگذارم و همگی با هم از این اشعار لذت ببریم. اتفاقی که در دنیا وجود دارد این است که دیگر هیچ جوک و لطیفه ای برای شما خنده دار نیست و همه چیز از قبل به دست شما رسیده.

 

انگار هر چقدر ما به جاهای دورتری دست پیدا می کنیم. ارتباطات نزدیک خود را از دست می دهیم! هر چقدر هم که دنیا الکترونیک می شود و تکنولوژی پیشرفت می کند. یکسری از مسائل هستند که اصیل باقی می مانند. هنوز هم تار و سه تار و گیتار و پیانو و ... همان سازهای قدیمی هستند که علی رغم پیشرفت تکنولوژی ما هنوز از صدای طبیعی آنها لذت می بریم و دوست داریم نوازنده این سازها را به صورت زنده برایمان بنوازد.

 

شاید شما بتوانید با استفاده از ابزارهای اینترنتی مثل اسکایپ دوست یا اقوام خود را ببینید اما هنوز هم دیدار از نزدیک. چیز دیگری است و اثر خود را دارد. هنوز هم لذت خواندن اشعار حافظ از روی کتاب، خیلی بیشتر از لذتی است که شما از مطالعه اشعار حافظ از روی گوشی موبایل می برید.

 

در تمام این سال ها، کدام یلدا برایت لذتبخش تر بوده؟

- هر وقت همه خانواده دور هم جمع هستیم. برایم لذتبخش بوده.

 

تا حالا شب یلدایی بوده که کنسرت داشته باشی؟

- نه، تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است اما شب یلدای پارسال در ترافیک عجیب و غریب اتوبان تهران – کرج گرفتار شدم و بیش از 5 ساعت طول کشید تا از تهران به کرج برسم! اما وقتی به خانه رسیدم. اینقدر فضا گرم و دوست داشتنی بود که همه خستگی ترافیک از یادم رفت.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی , مازیار فلاحی

 

امسال شب یلدا کجا هستی؟

- در خانه و کنار خانواده خاهم بود. فلسفه و لذت یلدا. در کنار خانواده بودن است. یکسری از سنت ها هست که تمام فلسفه و شیرینی آن این است که همه در کنار هم باشند. یلدا یکی از این سنت های دوست داشتنی ماست که اجازه نمی دهد انسانی بودن زندگی فراموش شود.

 

پیشنهاد مازیار فلاحی برای شب یلدای امسال چیست؟

- در جشن شب یلدای امسال، آهنگ شب یلدای مراگوش کنید. «یلدا» اسم آهنگی است که برای سریال «یلدا»ی آقای میرباقری ساختم و با مطلع «مست بگو، راست بگو، تا شب یلداست بگو...» آغاز می شود. خودم با اینکه فضای شعر این آهنگ را نسبت به ترانه های دیگرم سنگین تر می دانم اما آن را دوست دارم.

 

این آهنگ بعد از اینکه به عنوان تیتراژ سریال «یلدا» از تلویزیون پخش شد. در آلبوم «لعنت به من» هم قرار داده شد و پیش بینی ام این بود که این آهنگ یکی از قطعات آلبوم است که در کنسرت طرفداران زیادی نخواهد داشت اما وقتی در کنسرت این آهنگ را اجرا کردیم، فضای سالن کنسرت جور دیگری بود ... در نهایت این آهنگ به پای ثابت کنسرت ها تبدیل شد که آن را با همخوانی همدیگر اجرا می کنیم. ظاهر اشعار هر چقدر از لحاظ ادبی سنگین تر و غنی تر باشد. مردم بیشتر آن را دوست دارند.

 

حرف دیگری هم باقیمانده؟

- دو قطعه جدید آماده کرده ام که برای شب یلدا آنها را منتشر خواهم کرد و امیدوارم امسال بلندترین شب سال برای همه به زیباترین شب سال هم تبدیل شود.

اخبار فرهنگی - کافه سینما

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------