پشت پرده حذف «عصبانی نیستم» و 48 ساعت نفسگیر در ساعات پایانی جشنواره فجر



اخبار ,اخبار فرهنگی ,فیلم عصبانی نیستم

 

اخبار فرهنگی -  48 ساعت نفسگیر در ساعات پایانی جشنواره؛
تهدید به لشکرکشی اتوبوسی، «عصبانی نیستم» و نوید محمدزاده را اوت کرد

منابع مختلف به پیام نو می گویند که این فشارها در 48 ساعت آخر و تهدیدهایی از جنس حضور 15 اتوبوس از نیروهای جریان خاص منجر به تغییر نتایج اعلامی جشنواره شده است. این منابع می گویند فیلم هایی مانند «خانه پدری» که در صورت حضور در بخش مسابقه موفق به دریافت بیشترین جوایز می شدند اما با فشارهای بیرونی به بخش خارج از مسابقه منتقل شدند تا جوایز بیشتری به «چ» و «رستاخیز» برسد و مصلحت سینما حفظ شود.

 منابع مختلف تایید می کنند که برخی فشارها در ۴۸ ساعت آخر جشنواره فیلم فجر باعث تغییراتی در  نفرات برگزیده این جشنواره شده است.

به گزارش خبرنگار پیام نو، ۴ روز پس از پایان جشنواره فیلم فجر و اعلام برگزیدگان، با اظهارات فرامرز قریبیان که یکی از داوران این جشنواره بود و همچنین نامه دبیر جشنواره مبنی بر وجود برخی مصلحت ها در انتخاب برگزیدگان، سی و دومین جشنواره فیلم فجر  با حرف و حدیث های تازه ای مواجه شد. رسول صدرعاملی در برنامه هفت از ۴۸ ساعت پایانی جشنواره سخن گفت که به زعم او تمام نکات مثبت جشنواره امسال را تحت الشعاع قرار داد.

ابوالحسن داوودی هم در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا به ۴۸ ساعت پایانی اشاره کرده است که فشارهای بیرونی طاقت فرسایی از جهات مختلف سیاسی و حرفه ای به جشنواره و تمام ارکانش وارد شد. ماجرای این ۴۸ ساعت پایانی چیست؟

خبرنگار پیام از منابع مختلف اطلاع کسب کرد که در ۴۸ ساعت پایانی جشنواره زیر فشار سیاسی چند اتفاق مهم افتاده است.

تیم اجرایی جشنواره فجر توسط برخی گروه ها تهدید شدند که در صورت اختصاص یکی از جوایز جشنواره به فیلم «عصبانی نیستم» با ۱۵ اتوبوس به محل اختتامیه جشنواره خواهند آمد و مراسم اختتامیه را برهم خواهند زد.

به گفته برخی منابع به پیام نو این تهدید در ترکیب یکی از نتایج اعلام شده توسط هیات داوران تاثیرگذار بوده است.

فرامرز قریبیان در گفت و گویی که با کافه سینما داشت گفت: خبرهایی به ما رسیده بود مبنی بر اینکه ممکن است در مراسم اختتامیه، به دلایلی که خودتان میدانید، جایزه نفش اول مرد را به نوید محمدزاده ندهند و به شخص دیگری بدهند. من و دیگر اعضای هیئت داوران در واکنش به این شنیده ها دبیرخانه را تهدید کردیم که اگر جایزه نقش اول مرد به کسی غیر از نوید محمد زاده داده شود، ما به نشانه اعتراض روی سن نمی رویم و مراسم اختتامیه را ترک میکنیم. همین سبب شد آقایان عقب نشینی کنند و جرات این را نداشته باشند ما را تحت فشار قرار دهند.»

موضوع فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان و با بازی نوید محمدزاده و باران کوثری درباره مشکلات اقتصادی ایجاد شده برای جوانان در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد است. انتخاب این فیلم به عنوان نامزد دریافت سیمرغ بلورین با انتقاد شدید رسانه های وابسته به یک جریان سیاسی رو به رو شد. به طوری که رسانه اصلی این جریان با تیتر «با وجود اعتراض اعضای کمیسیون فرهنگی/فیلم‌های حامی فتنه در ۸ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر شدند» اعتراضش را به این انتخاب هیات داوران اعلام کرده بود. این فضاسازی در تمام روزهای برگزاری جشنواره ادامه یافت.

از سوی دیگر استقبال برخی چهره ها و تقدیر رسانه های جریان خاص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان برگزاری جشنواره به دلیل کنار گذاشتن «فیلم های وابسته به جریان فتنه» به این شائبه دامن زده بود که هیات داوران و برگزارکنندگان جشنواره تحت فشار سیاسی و بیرونی مجبور به تغییر رأی و نظر خود شده اند.

با نامه دبیر جشنواره فیلم فجر که در آن به وجود فشارها برای انتخاب برگزیدگان اشاره شده بود. قائم مقام دبیر جشنواره هم در صفحه فیس بوکش به نوعی این فشارها را تایید کرده بود.

منابع مختلف به پیام نو می گویند که این فشارها در ۴۸ ساعت آخر و تهدیدهایی از جنس حضور ۱۵ اتوبوس از نیروهای جریان خاص منجر به تغییر نتایج اعلامی جشنواره شده است. این منابع می گویند فیلم هایی مانند «خانه پدری» که در صورت حضور در بخش مسابقه موفق به دریافت بیشترین جوایز می شدند اما با فشارهای بیرونی به بخش خارج از مسابقه منتقل شدند تا جوایز بیشتری به «چ» و «رستاخیز» برسد و مصلحت سینما حفظ شود.

خبرنگار پیام نو اطلاع کسب کرد که هیات داوران جشنواره مصمم است در روزهای آینده با برگزاری یک نشست خبری به پرسش های خبرنگاران درباره این فشارها و تغییر نتایج جشنواره پاسخ دهد.

اخبار فرهنگی - پیام نو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------