6 كارگردان زن معاصر در هاليوود را بشناسيد +تصاوير



اخبار فرهنگی - 6 كارگردان زن معاصر در هاليوود را بشناسيد +تصاوير

در حال حاضر تعداد اندكي از كارگردانان زن در هاليوود فعاليت دارند كه درگزارش زير به تعدادي از آنها اشاره شده است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,كارگردان زن معاصر در هاليوود

 

 اصطلاح سینمای زنان اکثراً به کارهای کارگردانان زن میپردازد. این اصطلاح همچنین مربوط که کارهای زنان در حوزه‌های دیگر فیلم سازی از قبیل نمایشنامه نویسی و سینماتوگرافی نیز میپردازد. گاهی حتی به حضور زنان در حوزه‌های دیگر فیلم سازی از قبیل تدوینگری، طراحی لباس و تهیه کنندگی نیز اشاره میکند. این اصطلاح اثر گسترده‌ای در فیلمها گذاشته است.

آلیس گای که از اولین کارگردانان سینمای صامت بود یکی از بارزترین فیلمهای اولیه را (به نام La fée aux choux) را در سال ۱۸۹۶ ساخت. بیش از ۷۰۰ فیلم در آمریکا و فرانسه ساخته و پیگیری شد. لویی وبر یکی از شهره‌ترین فیلم سازان حوزه سینمای صامت بود. بازگیران زنی همچون لیلیان گیش، مری پیکفورد و دیگرانی ستاره شده بودند. فیلمنامه نویسان زن بزودی در وارد سینما شدند کسانی چون فرانسیس ماریون، آنیتا لوس و ژون ماتیس. ژون ماتیس اولین مجری زن هالیوود است که تعدادی فیلم در حوزه سینمای صامت نوشته و تهیه کرده است.

 

در دهه بیست بانکها بر تولید فیلم در هالیوود نظارت کردند. روند تهیه فیلم در این دهه به سمت استاندارد سازی رفت. در سال ۱۹۲۹ هالیوود لیستی از تابو هایی را پذیرفت که بعداً نام آن کد هیس گذاشته شد. فیلم سازان غیر عرفی دیگر در آن زمان روزگار سختی را میگذراندند. فیلم سازان زن در این دوره مشکلات بیشتری داشتند.

 

دورتی آرزنر تنها زن فیلم سازی که در این محیط غیردوستانه توانست دوام بیاورد. او اینکار را بوسیله تولید فیلمهای خوش ساخت و مرسوم انجام داد.در اواخر دهه ۶۰، موج دوم فمینیسم به سمت چپ جدید رفت. هر دوی این جنبشها به شدت با سینمای غالب به مخالفت برخواستند. سینمای غالب مثل سینمای هالیوود و سینمای هنری و مردانه اروپایی. هالیوود متهم به انتشار مضامین سکسی، نژادی و امپریالیستی بود.

 

زنان شروع به ساختن مجموعه مستندهای کوتاهی شدند. فیلمهای فمینیستی اولیه اکثراً بر تجارب شخصی متکی بود. یکی از مشخص‌ترین آنها فیلم واندا ساخته باربارا لودن است. اين روند كاهش فعاليت كارگردانان زن را نيز به دنبال داشت و در حال حاضر تعداد اندكي از كارگردانان زن در هاليوود فعاليت دارند كه درگزارش زير به تعدادي از آنها اشاره شده است.


كاترين بیگلو در هشتاد و دومین دورهٔ جوایز اسکار جایزهٔ بهترین کارگردان سال را برای فیلم مهلکه از آن خود کرد. او نخستین زنی است که در تاریخ آکادمی برندهٔ «اسکار بهترین کارگردانی» شده‌ است. مهلکه با به دست آوردن ۶ جایزه از جمله «جایزهٔ اسکار بهترین فیلم» موفق‌ترین فیلم هشتاد و دومین مراسم اعطای جوایز اسکار بود.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,كارگردان زن معاصر در هاليوود

 
امي هكرلينگ كارگردان آمريكايي و از كارگردانان مورد تاييد دانشگاه نيويورك و موسسه فيلم آمريكا است. از مهمترين آثار سينمايي او مي توان به زمان سريع، ارتفاعات ريگموند، تعطيلات در اروپا، نگاه كن چهكسي صحبت ميكند و بدون سرنخ اشاره كرد. او از دريافت كنندگان مدال فرانكلين شافر و مدال استعداد هاي خلاق موسسه فيلم آمريكا است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,كارگردان زن معاصر در هاليوود

 
كاترين هارد ويك كارگردان آمريكايي است كه به عنوان طراح توليد به سينما قدم گذاشت و پس از نگارش چند فيلمنامه به حرفه كارگرداني وارد شد.13 ، Red Riding Hood، و تولد مسيح آثار سينمايي او هستند ولي او با كارگرداني يك قسمت از فيلم گرگ و ميش شناخته شد. او براي كارگرداني فيلم 13 نامزد دريافت جوايز فيلمهاي مستقل اسكار شد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,كارگردان زن معاصر در هاليوود

 
سوفیا کارمینا کوپولا فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر آمریکایی است. او در سال ۲۰۱۰ برای فیلم در یک جایی برنده شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شده‌است. سوفیا دخترعموی نیکولاس کیج و فرزند کارگردان شهیر آمریکایی فرانسیس فورد کوپولا است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,كارگردان زن معاصر در هاليوود

 
سارا پُلی هفت سال با مجموعه قصه های جزیره همکاری کرد امااینک هم در عرصه بازیگری و هم کارگردانی تجربه دارد از هر دو اظهار رضایت می کند.نخستین تجربه کارگردنی اش فیلم کوتاه «دوبار فکر نکن» بود که در سال 1999 در فستیوال فیلم تورنتو شرکت کرد.سارا پس از آن «دور از او» را ساخت که بر اساس داستان کوتاه «خرس به بالای کوه آمد» نوشته آلیس مونرو ساخته شد. تمام جوايز او در عرصه بازيگري بوده است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,كارگردان زن معاصر در هاليوود

 
ديپا مهتا كارگردان هندي كانادايي است كه با فيلمهاي عناصر سه گانه، آتش، زمين، و آب مطرح شد. در سال 2003 جايزه جني براي بهترين كارگردان و نويسنده زن به وي اعطا شد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,كارگردان زن معاصر در هاليوود

 اخبار فرهنگی - سينما خبر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------