آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

این مستند عجیب را ببینید!



 

 

این مستند عجیب را ببینید!

 

«یك فیلم مستند طنز درباره یك شهید»، برای هر كدام از دوستان وقتی این شرح یك‌ خطی را از مستند «بهترین مجسمه دنیا» نقل می‌كردم، جا می‌خورد. مستند طنز، آن هم درباره یك شهید؟ مگر می‌شود؟ بله! «حبیب احمدزاده» نویسنده خونگرم و خوش‌‌قلم جنوبی، هشت سال زحمت كشیده و ثابت كرده، چنین كاری شدنی است.

بهترین مجسمه دنیا درباره شهید «دریاقلی سورانی» است. او یك اوراق فروش ساكن آبادان بوده كه هنگام هجوم عراقی‌ها برای تصرف شهر، پیش از همه متوجه حمله دشمن و نفوذ آنها از محلات حومه آبادان می‌شود. با دوچرخه‌اش یك مسیر طولانی را ‌نفس زنان، ركاب می‌زند و سر راه خبر را به همه می‌رساند و در آخر هم ماجرا را به پایگاه سپاه آبادان اطلاع می‌دهد.

این خبررسانی به‌موقع سبب جلوگیری از سقوط شهر می‌شود. اكنون مجسمه او را در یكی از میادین شهر، به عنوان قهرمان سال‌های جنگ نصب كرده‌‌اند. احمدزاده در این مستند به سراغ همه می‌رود. از رئیس‌جمهور و بسیاری از فرماندهان و وزیران و ... تا بسیاری از مردم عادی و عجبا كه كسی دریاقلی سورانی را نمی‌شناسد. در ادامه فیلمساز ضمن بررسی وقایع كشور از آغاز جنگ تا پایان و حمله آمریكا به عراق و سقوط صدام، تا زمان حال می‌آید.

در این حین تماشاگر، پی می‌برد دریاقلی سورانی، شبیه اغلب آدم‌های اطراف اوست كه هر روز در شهر و روستا و در محله و محل كار خود با آنها مواجه می‌شود. آدمی كه مقروض بوده، گاه دعوا می‌كرده و حتی در یكی از دعواها یك قصاب با ساتور دستش را ناكار كرده است. این همذات‌پنداری كه برای خیل عظیمی از توده‌های مردم، با شخصیت اصلی این مستند، هنگام تماشای آن پدید می‌آید، اوج كار حبیب احمدزاده است.

با تماشای این مستند، پی می‌بریم كه جنگ در لایه‌های عادی و زیرین خود، جدای از عملیات‌ها و لشكر تانك‌ها و بمباران‌ها، چقدر شخصیت‌های دوست‌داشتنی و جذاب دارد. هنر ما باید آن باشد كه بی‌هیچ دخل و تصرفی آن را نقل كنیم. كاری كه حبیب هشت سال برای آن زحمت كشیده است. شك نكنید این مستند، نقطه عطفی است در تاریخ مستندسازی دفاع مقدس و به شما توصیه می‌كنم حتما آن را ببینید.... /  tehrooz.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------