خواهرزاده جعفر پناهی خرس طلایی برلین را گرفت!



دومین خرس طلای سینمای ایران در برلین دریافت شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (به آلمانی: Internationale Filmfestspiele Berlin) یا برلیناله (Berlinale)‏ یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی در اروپا است که هرساله در ماه فوریه در برلین آلمان برگزار می‌شود.


جشنواره فیلم برلین در کنار جشنواره فیلم ونیز و جشنواره فیلم کن، مهمترین رویداد سینمایی اروپا به شمار می‌رود. این جشنواره هر ساله جایزه خرس طلایی و خرس نقره‌ای را به برگزیدگان بخش اصلی اهدا می‌کند. خرس به‌عنوان نمادی از شهر برلین شناخته می‌شود. در هر دوره ، در بخشهای چندگانه ی این فستیوال ، (مسابقه - پانوراما - نسل - فیلمهای کوتاه و ...) حدود ۴۰۰ فیلم به نمایش در می آیند. رییس این جشنواره از سال ۲۰۰۱ ، دیتر کوسلیک است.

 

هیأت داوران بخش مسابقه اصلی بین‌المللی جشنواره فیلم برلین به ریاست دارن آرونوفسکی، فیلم «تاکسی» جعفر پناهی محصول ایران را به عنوان برنده جایزه خرس طلایی بهترین فیلم که مهم‌ترین جایزه این جشنواره بین‌المللی است، معرفی کرد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم برلین

 
در مراسمی که در برلین برگزار شد، هیأت داوران بین‌المللی این جشنواره متشکل از دارن آرونوفسکی در مقام رئیس، دنیل برول، بونگ جون هو، مارتا دلارنتیس، کلودیا لوسا، اودری توتو و متیو واینر نام فیلم «تاکسی» ساخته جعفر پناهی از ایران را به عنوان برنده عالی‌ترین جایزه جشنواره فیلم برلین 2015 ، خرس طلایی، اعلام کردند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم برلین

 

این اولین بار است که جعفر پناهی خرس طلایی جشنواره برلین را دریافت می‌کند. وی در سال 2013 برای فیلم «پرده» نامزد این جایزه شده و خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه را دریافت کرده بود. همچنین در سال 2006 فیلم «آفساید» جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین نامزد دریافت جایزه خرس طلایی شده بود اما خرس نقره‌ای جایزه ویژه هیأت داوران برلین به‌طور مشترک با فیلم «سوپ» (محصول مشترک دانمارک و سوئد) به آن فیلم تعلق گرفت.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم برلین

 

جعفر پناهی همچنین سابقه دریافت شیر طلایی جشنواره ونیز 2000 برای فیلم «دایره»، دوربین طلایی جشنواره کن برای «بادکنک سفید» در سال 1995، جایزه هیأت داوران بخش نگاه خاص جشنواره کن برای «طلای سرخ» در سال 2003 و جوایز متعدد دیگری از لوکارنو، سن‌سباستین، سائوپولو، توکیو، استانبول و چندین جشنواره دیگر دارد.
اصغر فرهادی نیز در سال 2011 با فیلم «جدایی نادر از سیمین» خرس طلایی جشنواره برلین را برای ایران به ارمغان آورده است.
جعفر پناهی در مراسم اهدای جوایز جشنواره برلین حضور نداشت و خواهرزاده او، هانا جایزه خرس طلایی را دریافت کرد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم برلین

 
همچنین  در بخش مسابقه اصلی بین‌الملل جشنواره فیلم برلین، خرس نقره‌ای جایزه‌ ویژه هیأت داوران به فیلم «باشگاه» ساخته پابلو لارن از شیلی اهدا شد و رادو جود کارگردان رومانیایی با فیلم «آفریم!» و مالگورزاتا شوموفسکا سازنده فیلم «بدن» از لهستان به‌طور مشترک برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی شدند. خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه شصت‌و‌پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین به پاتریشیو گازمن نویسنده فیلم‌نامه (و همچنین کارگردان) «دکمه مروارید» از شیلی تعلق گرفت.
دو بازیگر انگلیسی فیلم «45 سال» به کارگردانی اندرو های محصول بریتانیا، شارلوت رمپلینگ و تام کورتنی جوایز بهترین بازیگر زن و مرد این دوره از جشنواره فیلم برلین را نصیب خود کردند.
اخبار فرهنگی و هنری - آنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------