علیرضا افتخاری؛یك سری بازی ها، شأن موسیقی را پایین آورده است!



 

 

علیرضا افتخاری؛یك سری بازی ها، شأن موسیقی را پایین آورده است!

 

 

خواننده صاحب نام كشورمان باانتقاد از شرایط فعلی موسیقی، از هنرمندان فعال این حوزه خواست تا فضای دوستانه ای را در موسیقی كشور ایجاد كنند .

علیرضا افتخاری با بیان این مطلب افزود : به نظر من در برگزاری چنین نشست هایی باید ابتدا به فكر ایجاد فضای دوستانه و همدلی میان هنرمندان موسیقی بود؛ مساله ای كه متاسفانه در سال های اخیر شكل موثر خود را از دست داده و باعث دوری هنرمندان از یكدیگر شده است .

وی ادامه داد : از نظر من دوستی و همدلی مهم ترین مقدمه برگزاری چنین همایش هایی ست. اما وقتی عده ای از افراد بعضی ها را دشمن می پندارند ، یكی را استاد می نامند و دیگری را شاگرد، چه انتظاری از اعتلای جریان موسیقی می توان داشت ؟ آیا در زمان هایی كه هنرمندان بزرگی در عرصه موسیقی فعالیت می كردند، این نوع رفتارهای ناشایست وجود داشت ؟

این خواننده صاحب نام موسیقی گفت : در زمانی كه ما در محضر استادانی چون جلال تاج اصفهانی ، حسین خواجه امیری ، اكبر گلپایگانی ، ناصر مسعودی بودیم ،آنچه برای این هنرمندان نامی موسیقی ایران مهم بود، اخلاق بود. اما متاسفانه در این دوران یك سری بازی ها در عرصه موسیقی به راه افتاده كه شان موسیقی ایران را به نازل ترین شكل ممكن خود در آورده است. بنابراین با وجود تلاش هایی كه انجام می گیرد،به طور حتم نمی توان شاهد اتفاقات ثمر بخشی در عرصه موسیقی باشیم .

افتخاری در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن تاكید برشكل گیری موسیقی شاخص ایرانی تصریح كرد : به نظر من دیگر نمی توان امیدی به داشتن موسیقی شاخص و هنرمند شاخص بود چرا كه شاخص، هنرمندانی چون تاج اصفهانی ، سید حسین طاهر زاده و ادیب بودند كه در زمانه خود با آرامش و همدلی به اعتلای موسیقی ایرانی فكر می كردند و فارغ از حرف های و حاشیه هایی كه در دوران ما كم نیست، چنان با صداقت به فعالیت در عرصه موسیقی می پرداختند كه ما شاهد یك جریان موثر بودیم .

این هنرمند ادامه داد: ما برای دل مردم می خوانیم ، ما آمده ایم تا در دل مردم حضور داشته باشیم و در این فضای وانفسا با شعر و موسیقی ایرانی در حد و توانایی خود در خدمت مردم باشیم .من امیدوارم این نوع اخلاقی كه در جریان موسیقی كشورمان حاكم است از منیت ها و غرورها دور شده و ما خود را تافته جدا بافته از یكدیگر و بهتر از هم ندانیم .

صداقت داشته باشیم

وی با بیان این كه صداقت، اصلی ترین عنصر پیشرفت در هنر موسیقی ایرانی ست ، گفت : ما باید صداقت داشته باشیم و با مردم باشیم و همواره به این سوال فكر كنیم كه آیا قدمای ما با كلك و فریب می خواندند ؟ آیا آن هایی كه با شكوه می خواندند، این چنین برای ویران كردن موسیقی ایرانی تلاش می كردند ؟ اینها را باید گفت و به هنرمندان جوان و تعدادی دیگر از هنرمندان فعال موسیقی تاكید كرد كه برخی از آوازهایی كه ما اكنون شنونده آن هستیم ،آن چیزی نیست كه در علم موسیقی وجود دارد . من یادم می آید زمانی مردم برای شنیدن اآاز فلان هنرمند خواننده از رادیو از ساعت ها قبل در كنار گیرنده های خود انتظار می كشیدند تا آواز و هنرنمایی هنرمندان موسیقی را از دست ندهند . اما آیا اكنون هم ما شاهد چنین رویكردی هستیم ؟

به فكر چاره باشیم

افتخاری تصریح كرد : باوركنیم كه مردم شریف ایران زمینه موسیقی ایرانی را كاملا می شناسند و می توانند موسیقی خوب و بد را از هم تمایز دهند. پس بیاییم در كنار یكدیگر به فكر چاره ای باشیم تا بار دیگر موسیقی علمی و با كیفیت ایرانی بازهم در جریان هنری كشور طنین انداز شود.

خواننده آلبوم های ماندگاری چون سرو سیمین، خروش بحر، عطر مهر، شكوه عشق نیلوفرانه درباره یادگیری آواز نكاتی اشاره كرد و گفت : بسیاری از دوستان می پندارند كه من از شاگردان آقای شجریان هستم. در حالی كه این طور نیست چرا كه من از شاگردان زنده یاد استاد تاج اصفهانی هستم كه در جوانی به محضر ایشان برای یادگیری آواز رفتم . در مورد آقای شجریان هم باید بگویم كه ایشان در زمانی از صدای من خوششان آمد و من مدتی با رفت و آمد در منزلشان با این هنرمند در ارتباط بودم .

وی با تاكید بر تغییر در جریان موسیقی كشور خاطر نشان كرد : هرگاه بازی ها ، كلاس گذاشتن های بی مورد ، منیت ها ، غلوها و خود ناشناسی هااز بدنه موسیقی كشور برداشته شد، آن گاه می توان به فكر برگزاری همایش های و جلساتی افتاد كه می تواند هم تاثیر خوبی در موسیقی كشور داشته باشد و هم انتظارشنیدن موسیقی خوب را در ما پدیدار كند .

اسكورت بیست نفره برای خواننده

افتخاری ادامه داد : متاسفانه من خوانندگانی را می شناسم كه با اسكورت های بیست نفره در حال رفت و آمد هستند .آیا این درست است ؟ آیا مافیایی بودن تعدادی از خوانندگان موسیقی می تواند كمكی به موسیقی ایرانی باشد؟

این خواننده در رابطه با گردهمایی تمامی موسیقی كاران نواحی ایران در تالار اندیشه حوزه هنری تصریح كرد : با وجود تمام تلاشی كه در زمینه برگزاری رویدادهای مختلف و مهم موسیقی از جمله همین همایش كار اواهای موسیقی انجام گرفته اما بااین حال معتقدم تا زمانی ما نتوانیم با مردم باشیم و برای آن ها كار كنیم این نشست ها جز طول زمان سود دیگری نخواهد داشت .

وی افزود : ناراحتی و نگرانی من از این وضعیت كار را به جایی رساند كه می خواستم كتابی را با عنوان تبهكاران موسیقی منتشر كنم كه متاسفانه هنوز امكان انتشار آن فراهم نشده اما با این حال معتقدم باید بت منیت ها را مثل این عزیزان هنرمند نواحی ایران شكست . باید به سمتی رفت تا آواز ایرانی مثل آوازهای محلی جایگاه اول خود بازگردد . باید به سمتی رفت كه خوانندگان بدانند كه سبك چه معنی دارد و نوازندگی چه تاثیری در اعتلای فعالیتشان دارد و نشان بدهند كه در نزد استاد به فراگیری موسیقی پرداخته اند .





مصاحبه : سایت موسیقی ما (www.musicema.com)

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------