احمد کاوری: سینما تریبون هیچ کس نیست/لعیا زنگنه: شاهد نقد منصفانه در "هفت" نبودم



لعيا زنگنه, احمد كاوري, برنامه هفت

سینما تریبون اظهارنظرهای افراد غیرمتخصص نیست.
در حالی برنامه "هفت" آغاز شد که "محمود گبرلو"مجری و سردبیر برنامه در ابتدا اعیاد شعبانیه و حماسی سیاسی مردم در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت: ما مسابقه پیامکی این هفته برنامه نیز به عوامل رونق اقتصادی سینما اختصاص پیدا کرد.

ابتدا در بخش اول برنامه "هفت" به موضوع معرفی فیلم "خودزنی" با حضور "احمد کاوری" کارگردان فیلم و "لعیا زنگنه" بازیگران پرداخت و "احمد کاوری"، کارگردان اثر ضمن تسلیت به خانواده تهیه کننده فیلم "ایران نژاد" در خصوص ویژگی او گفت: او کسی بود که به طور جدی در خدمت تولید سینما بود یا به عنوان تهیه کننده و یا به عنوان مدیر تولید که اولین کار او "خودزنی" به روی پرده سینما رفت.

وی ادامه داد: هر اثری دغدغه شخصی سازنده فیلم است وقتی اگر پیامی نداشته باشد برگرفته از دل مردم است که به صورت اقتباسی تولید شده است.
"کاوری" در خصوص شکل گیری ایده اولیه فیلمنامه عنوان کرد: فیلم "خودزنی" اقتباسی از فیلمنامه مصری دهه 60 میلادی است که به لحاظ بافت اجتماعی با فضای حال حاضر جامعه همخوانی دارد و توسط نویسنده ای نگارش شده توانسته جایزه نوبل را دریافت کند اما برای درآوردن به ادبیات ایران 7 ماهی مدت زمان به طول انجامید.

وی در ادامه در خصوص معضلات اقتباس ادبی در سینما افزود: اقتباس راه حلی برای نجات از بحران تولید است چرا که تاکنون فیلمسازان ما برای تولید زمان و محتوا را در نظر نگرفته اند که متأسفانه این موضوع علاوه بر فیلمسازان به نویسندگان نیز بر می گردد که ما دیگر در حال حاضر رمانی داستان گو و قابل تبدیل به فیلمنامه نداریم.
"کاوری" تصریح کرد: کیفیت آثار معضلی است که توان جذب مخاطب را ندارد و این موضوع به افکار نویسنده برمی گردد.

وی در خصوص نگاه جامعه به فیلم های اجتماعی اظهار داشت: فیلم "خودزنی" فیلمی اجتماعی با پس زمینه های خاصی است و سینمای اجتماعی در این دوران به مرحله ای رسیده که توسط هر نهادی اظهارنظر می شود با وجود اینکه در جاهایی به نفع سینما بوده اما اظهارنظرهای غیرتخصصی در مواقعی نیز خطرآفرین است.
"کاوری" تأکید کرد: بحث اجتماعی برای آدم های آن جامعه است که در جامعه زندگی می کنند اما این مقوله به گونه ای شده که مسیر را برای تولید ناهموار کرده است به طوریکه سرمایه گذاری اندکی به این گونه صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: سینما تریبون هیچ کس نیست و تنها فیلمهای اجتماعی هستند که مورد سوء تفاهم برخی از قرار گرفته است.
این کارگردان در پایان در خصوص برنامه "هفت" نیز گفت: اکنون 3 و 4 سالی است که سینما دوران سختی را می گذراند و برنامه "هفت" به عنوان برنامه تلویزیونی به همراه مخاطبان آن کمک کنند که سینما به دوران خوب خود بازگردد چرا که افرادی زحمت کش در این سینما هستند که میان دعواهای برخی از جناح ها به مشکل خورده اند و ضربه خواهند خورد.
در ادامه "لعیا زنگنه" بازیگر "خودزنی" ضمن تسلیت به خانواده تهیه کننده فیلم در خصوص حضور خود در این فیلم گفت: باعث خوشحالی من است که با این عوامل همکاری کردم چرا که در زمان خواندن فیلمنامه متوجه سطح بالای دانش نویسنده شدم و دیگر عوامل فیلم که به نگاه آنها علاقمند بودم.
وی ادامه داد: در الویت های کاری من ابتدا متن و بعد ارتباط با عوامل فیلم اهمیت دارد به طوریکه حتی فیلمنامه ضعیفی نوشته شده باشد و یا از نظر مالی ضعیف باشند اما از عوامل خوبی برخوردار باشد با آنها همکاری خواهم داشت.

"زنگنه" در ادامه در خصوص کم کاری خود نیز عنوان کرد: زمانی را در ایران نبودم اما برخی فیلمنامه ها نیز مرا اذیت می کرد و این دلیل کم کاری من در این مدت بوده است اما از منتقدان این برنامه می خواهم که مرا نقد کنند و زیر سؤال ببرند.
وی ادامه داد:‌ متأسفانه در برنامه گذشته شاهد بودم که فیلمها به صورت دقیق نقد نمی شود و  شاهد نقدهایی نبودیم که به لحاظ شخصی مطرح شدند و من به عنوان بازیگر و شعور حرفه ای خود شاهد نقدهایی با دلایل تکنیکی در این برنامه نبودم.

"زنگنه" اظهار داشت: بعد از کار اولم و بازی در سریال "در پناه تو" با هجوم بسیار زیاد عکس العمل ها و توجهات روبرو شدم و باعث شد که من موظفم انتخاب خود را آنطور که انتظار است انجام بدهم.
وی خاطر نشان کرد: با اینکه در برخی از فیلم نقش مکمل بازی کردم اما کاراکترهایی بود که حرفی برای زدن داشت و قبل از هر انتخابی به شدت فکر می کنم به طوریکه بازی در نقش هایی چون "جرم"، "مزاحم" و "رئیس" را دوست دارم.
منبع:yjc.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------