آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

رکورددارهای جشنواره"فجر"چه هنرمندانی هستند؟+تصاویر



رکورددارهای جشنواره فجر چه هنرمندانی هستند

در این مطلب سعی کرده ایم رکوردهای کمتر شنیده شده از سینمای ایران و جشنواره فجر را گلچین کنیم. چون آن هایی که اخبار سینما را دنبال می کنند می دانند که مثلا ابراهیم حاتمی کیا از پرافتخارترین کارگردان های جشنواره های فجر است و بیشترین سیمرغ را کدام بازیگرها برده اند.

در این مطلب سعی کرده ایم رکوردهای کمتر شنیده شده از سینمای ایران و جشنواره فجر را گلچین کنیم. چون آن هایی که اخبار سینما را دنبال می کنند می دانند که مثلا ابراهیم حاتمی کیا از پرافتخارترین کارگردان های جشنواره های فجر است و بیشترین سیمرغ را کدام بازیگرها برده اند.

1- داورترین
محمدعلی نجفی و مجید مجیدی با شش دوره داوری، رکورددار داوری در جشنواره هستند و از دومین دوره جشنواره در ترکیب هیات داوران حضور داشته اند.

رکورددارهای جشنواره فجر چه هنرمندانی هستند

2- غیرسینمایی ترین داور
سید مهدی شجاعی تنها داور از اهالی ادبیات بوده که تا به حال درباره فیلم های جشنواره قضاوت کرده است.

3- داور شهید
سید مرتضی آوینی یک سال قبل از شهادتش به همراه عزت الله انتظامی و سید مهدی شجاعی در یازدهمین جشنواره داور بود.

4- خارجی ترین داور
عباس کیارستمی هم یک بار در دوازدهمین دوره، داور جشنواره بود. آن هم در کنار ترکیب جالبی از داوران با حضور سید مهدی شجاعی، جواد شمقدری و مجید مجیدی.

رکورددارهای جشنواره فجر چه هنرمندانی هستند

5- نامزدترین مرد
پرویز پرستویی بازیگر همیشه محبوب سینما با هشت بار نامزدی و کسب پنج سیمرغ بلورین بازیگری در میان بازیگران مرد رکورد قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

6- نامزدترین زن
فاطمه معتمدآریا از دوره ششم تا بیست و دوم جشنواره فجر 9 بار نامزد سیمرغ بلورین بازیگری زن در جشنواره بوده و چهار سیمرغ بلورین حاصل این نامزدی هاست.

7- سیمرغ دارترین فیلم
پرده آخر ساخته واروژ کریم مسیحی در نهمین دوره جشنواره در 15 رشته کاندیدا دریافت سیمرغ شد. این فیلم به هشت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول و دوم زن، بهترین نقش دوم مرد، بهترین چهره پردازی، بهترین فیلم برداری، بهترین طراحی صحنه، بهترین صدابرداری و بهترین کارگردانی دست پیدا کرد.

8- مسن ترین برنده
رقیه چهره آزاد در 81 سالگی برای بازی در فیلم مادر سیمرغ گرفت و مسن ترین برنده این جایزه است.

رکورددارهای جشنواره فجر چه هنرمندانی هستند

9- جوان ترین برنده زن
جوان ترین برنده زنی که سیمرغ بازیگر اول را گرفته ترانه علیدوستی است. او در 18 سالگی برای بازی در فیلم من ترانه 15 سال دارم سیمرغ دوره بیستم (1380) را گرفت.

10- جوان ترین برنده مرد
جوان ترین بازیگری که سیمرغ نقش اول را گرفته حسین عابدینی است. او به خاطر بازی در فیلم باران در 20 سالگی سیمرغ دوره نوزدهم را گرفت.

11- اولین جوان
پرویز پرستویی اولین بازیگر جوانی بود که جایزه سیمرغ گرفت. او در 28 سالگی به خاطر بازی در فیلم دیار عاشقان از دومین جشنواره فیلم فجر در سال 1362 سیمرغ گرفت.

رکورددارهای جشنواره فجر چه هنرمندانی هستند

12- پیرترین دوره
از دوره سوم (1363) تا دوره ششم (1366) سن تمامی برندگان سیمرغ بالای 40 سال بوده است.

13- جوان ترین روی سن
مهدی اسدی در 12 سالگی و در دوره چهارم (1364) دیپلم افتخار را برای بازی در فیلم بهار گرفت تا جوان ترین بازیگری باشد که تاکنون روی سن رفته است.

14- زوج ترین برنده ها
خسرو شکیبایی و بیتا فرهی برای بازی در فیلم «هامون» به همراه محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی در فیلم «قرمز» تنها زوج های هنری در نقش های سینمایی هستند که برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن سال در یک فیلم شده اند.

رکورددارهای جشنواره فجر چه هنرمندانی هستند

15- اولین نقش، اولین سیمرغ
داریوش ارجمند برای اولین فیلم سینمایی اش «ناخدا خورشید» جایزه بازیگر نقش اول مرد را گرفت

16- برنده ترین تدوین گر
حسین زندباف چهار بار به عنوان بهترین تدوین کننده انتخاب شده است. مرگ سفید، اتوبوس، چشم شیطان و حمله به اچ3 فیلم هایی هستند که زندباف به خاطر آن ها به روی صحنه دعوت شد و جایزه گرفت.

17- برنده ترین موسیقی ساز
مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی هر یک با سر فیلم رکورددار دریافت سیمرغ بلورین هستند. انتظامی برای فیلم های بای سیکل ران، روز واقعه و آژانس شیشه ای؛ و محمدرضا علیقلی برای آثاری همچون نرگس، قدمگاه و خیلی دور خیلی نزدیک به عنوان بهترین سازنده موسیقی متن فیلم دست یافتند.

رکورددارهای جشنواره فجر چه هنرمندانی هستند

18- کاندیداترین فیلم
«هامون» در دوره هشتم (1368) جشنواره با کسب پنج سیمرغ بلورین به انضمام «جایزه ویژه هیات داوران» ستاره لامنازع سینمای آن سال ایران بود. این فیلم در جشنواره هشتم برنده جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم و همین طور سیمرغ بلورین بهترین  کارگردانی، فیلمنامه، فیلم برداری، نقش اول مرد و بهترین تدوین شد. در جشنواره آن سال «هامون» برنده یا کاندیدای دریافت 12 جایزه از 19 جایزه موجود بود.

19- برنده  ترین فیلم بردار
اصغر رفیعی جم و محمد آلادپوش و محمود کلاری هر یک با سه بار انتخاب در صدر رکوردداران قرار دارند. در این رشته رفیعی جم به خاطر فیلم برداری شاید وقتی دیگر، پرده آخر و سگ کشی؛ و همچنین آلادپوش برای فیلم برداری گزارش یک قتل، سرزمین خورشید و ایستگاه متروک جایزه سیمرغ را به دست آورده اند.
محمود کلاری هم برای فیلم های سرب، گبه و بوی کافور عطر یاس شایسته دریافت جایزه بهترین فیلم برداری شده است.

20- دبیرترین
سید محمد بهشتی با 10 دوره دبیری، رکورددار دبیری جشنواره بود. این مدیر سینمایی از جشنواره سوم تا دوازدهم دبیر بوده است.
اخبارفرهنگی - مجله همشهری

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------