آخرین اخبار فرهنگی - هنری

مهاجرت هنرمندان,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

شغل‌های بازیگرانی که مهاجرت کردند، چیست؟

مهاجرت هنرمندان هرچند در سال‌های اخیر روند صعودی داشته، اما تصاویر منتشرشده از برخی از آن‌ها نشان می‌دهد که حال و روز چندان…

محمد سریر : سعی کرده ام موسیقی ماندگار خلق کنم



 


سریر : سعی کرده ام موسیقی ماندگار خلق کنم

 

محمد سریر با اشاره به حساسیت هایش در عرصه آهنگسازی گفت تلاش کرده آثاری فاخر و ماندگار خلق کند و گرفتار شتابزدگی در خلق اثر هنری نشود.

 

محمد سریر با اشاره به حساسیت هایش در عرصه آهنگسازی گفت تلاش کرده آثاری فاخر و ماندگار خلق کند و گرفتار شتابزدگی در خلق اثر هنری نشود.

تندیس شایستگی چهاردهمین جشن سینمای ایران امسال به دکتر محمد سریر اهدا می شود. سریر نخستین موسیقی فیلم را برای فیلم "عاصی" ساخته رضا شیبانی در سال ۱۳۴۹ تصنیف کرده و علاوه بر چند فیلم سینمایی که آخرین آن "ازدواج به سبک ایرانی" است، تصنیف موسیقی متن سریال های تلویزیونی مختلفی را ساخته است. وی در زمینه صنفی هم فعالیت مستمری داشته است.

* امسال بخش تقدیر از هنرمندان جشن خانه سینما به یک آهنگساز برجسته اختصاص پیدا کرده است. این اتفاق مهمی است که باعث می شود بخش های دیگر سینما هم دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.

- محمد سریر: مقوله سینما از دیگر هنرها متفاوت است. سینما هنر جامعی است و افرادی که در این زمینه به فعالیت می پردازند باید اشراف به همه زوایای این حرفه داشته باشند. چه هنرمندانی که به عنوان بازیگر و آهنگساز در سینما فعالیت می کنند، چه افرادی که در حوزه مدیریتی مانند کارگردانی و تهیه کنندگی حضور دارند باید زوایای مختلف اثر هنری را ببینند و برای ساخت یک اثر درایت همه افراد لازم است.

این خصوصیت سینماست که افرادی که در حوزه های مختلف آن به فعالیت می پردازند باید دانش، بینش و تجربه ای فراتر از وظیفه ای که بر عهده دارند داشته باشند و به جنبه های دیگر این حرفه نیز آشنا باشند اگر غیر از این باشد موفقیت در آن کار بسیار سخت و تقریبا غیرممکن می شود، موسیقی از دیگر بخش های سینما جدا نیست.

دوستان مسئول امسال این لطف را به موسیقی داشته اند و من را به عنوان نماینده انتخاب کرده اند. البته من جدا از فعالیت در زمینه موسیقی در بخش های دیگر سینما هم با اهالی سینما همکاری، همفکری و دلسوزی داشته ام.

* وضعیت موسیقی در سینمای ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا ورود جوانان به این عرصه به نفع سینمای ایران است یا اینکه نبود هنرمندان پیشکسوت باعث به وجود آمدن فاصله بین نسل ها می شود؟

- حضور جوانان در عرصه سینما اتفاقی است که در سینمای جهان هم در حال روی دادن است. پیشکسوتان فرصت کمتری برای حضور مستمر دارند و با توجه به سابقه و فعالیت های گذشته وسواس بیشتری پیدا می کنند و دایره فعالیت شان در این زمینه کمتر می شود. بنابراین نیاز به حضور جوانان حس می شود چون چرخه سینما در حرکت است.

جوانان با رشادت و سرعت بیشتری وارد سینما و عرصه موسیقی می شوند و استفاده از وسایل الکترونیکی جدید باعث سرعت عمل بخشیدن به کارشان شده که لازمه دنیای جدید و مدرن است. جوانان خواسته های کارگردان ها را زودتر انجام می دهند و راهشان را در سینما سریع تر پیدا می کنند اما بعضی اوقات این سرعت باعث فراموش شدن ماندگاری آثار می شود.

البته همیشه هم به این صورت نیست و جوانانی در این عرصه به فعالیت پرداخته اند که آثار ماندگاری از خود به جا گذاشته اند. جوانان می توانند از تجربه و آموزش های پیشکسوتان در کارهایشان استفاده کنند و هنرمندان پیشکسوت نیز با حضور در کنار جوانان با نگاه های تازه آشنا می شوند. من با حضور جوانان در سینما موافق هستم.

* فکر می کنید کدام یک از آثار سینمایی که شما آهنگساز آن بودید در کارنامه شما جایگاه ویژه دارد؟

- من در طول سال های متمادی به دلیل فعالیت های دیگر بسیار با فاصله آهنگسازی فیلمی را برعهده داشته ام. من معتقدم که ارتباط و هماهنگی در سینما نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در کنار این ارتباط باید اعتماد نیز وجود داشته باشد تا همه افراد بتوانند در کنار یکدیگر اثری جذاب و قابل قبول را تولید کنند.

فعالیت های دیگر زمان زیادی را در اختیار من نمی گذاشته تا به فعالیت مستمر در سینما بپردازم. سینما کار ساده ای برای من نیست، چون باید با دست موسیقی را بنویسم نه با دستگاه و همیشه تلاش کرده ام کاری را انجام بدهم که پشتوانه ای برای من داشته باشد و اثری با کیفیت و ماندگار ارزیابی شود. آخرین فیلمی که آهنگساز آن بودم "ازدواج به سبک ایرانی" به کارگردانی حسن فتحی است که فکر می کنم موسیقی آن جذاب از کار درآمده باشد.

موسیقی این فیلم با نگاه های مختلطی از موسیقی ایرانی به دلیل حضور شخصیت زن فیلم در چنین خانواده ای و موسیقی بین المللی به دلیل خارجی بودن بازیگر مرد فیلم ساخته شده است که من از آن رضایت دارم. مجموعه تلویزیونی هم برای گروه کودک و نوجوان کار کرده ام که از ساخت موسیقی آن بسیار خوشحالم.

این مجموعه که اثری تربیتی با نام "نگاهی دیگر" بود در جشنواره های مختلف جوایزی را کسب کرد. در این مجموعه معنای موسیقی اثری عمیق داشت که می توانست روح و مضمون اثر را به مخاطب عرضه کند.

* کار کدام آهنگسازان بعد از اتقلاب را از بقیه شاخص تر می دانید؟

- من کارهای نسل جوانی که در این حوزه به فعالیت می پردازند، بسیار قبول دارم. چون این افراد از استعداد و توانایی بسیار برخوردارند. در میان نسل قدیمی تر از آثار احمد پژمان لذت می برم. او به عنوان پیشکسوت و استاد می تواند به صورت یک راهبر به جوانان در این عرصه کمک شایانی کند.

استاد فرهاد فخرالدینی نیز آثار درخشانی در زمینه سینما ساخته است که برای من بسیار دلنشین است. مرحوم بابک بیات، مجید انتظامی، ناصر چشم آذر و محمدرضا علیقلی نیز آهنگسازانی شاخص و درخشان هستند. از نسل جوان نامی نمی برم، کارهایشان را دنبال می کنم اما این افراد در حال تجربه اندوزی و آزمون و خطا هستند پس باید منتظر کارهای بعدی شان باشیم..../ مصاحبه : خبرگزارى مهر


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------