پشت صحنه و حاشیه های جذاب «بازی تاج و تخت»



این روزها که پنجمین فصل از سریال «بازی تاج و تخت» به پایان رسیده سری زدیم به پشت صحنه و اتفاقاتی که در این مجموعه رخ داده است.

این روزها که پنجمین فصل از سریال «بازی تاج و تخت» به پایان رسیده سری زدیم به پشت صحنه و اتفاقاتی که در این مجموعه رخ داده است.


بازی تاج و تخت از آن دست سریال هایی است که مخاطبان خاص خودش را دارد و مانند فرار از زندان یا 24 هر قشری را درگیر داستانش می کند. استارت ساخت این سریال نزدیک به 5 سال قبل زده شد و ساخت آن تا الان هم ادامه دارد. «بازی تاج و تخت» جزو گران ترین و پرهزینه ترین سریال هایی است که تا امروز ساخته شده و از جهت دستمزد بالای بازیگران گرفته تا جلوه های ویژه، گرانقیمت و هزینه های تولید آن توانسته رکوردهای جالبی از خود بر جای بگذارد. گزارش ما را درباره این سریال بخوانید و سری بزنید به پشت صحنه این سریال و حاشیه هایی که در آن وجود دارد و از آن بی خبر هستید.


سریال میلیون دلاری
سریال «بازی تاج و تخت» که یکی از پرهزینه ترین سریال ها به حساب می آید در فصل اول به طور متوسط در هر قسمت 6 میلیون دلار هزینه داشته که با 10 قسمتی که در فصل اول داشت چیزی حدود 60 میلیون دلار صرف ساخت آن شده است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال بازی تاج و تخت

 

فصل دوم این سریال هم به جز قسمت دوم که هشت میلیون دلار هزینه داشت، بقیه همان حدود 6 میلیون دلار برآورد شد که این تقریبا سه برابر هزینه ساخت سریال هایی است که معمولا برای شبکه های مختلف تلویزیونی ساخته می شود.
طبق صحبت های کارشناسان این سریال تاکنون برای 5 فصلش بیش از 350 میلیون دلار هزینه تولید داشته که این رقم منهای دستمزد بازیگرانی است که در آن به ایفای نقش پرداخته اند.


این سریال از شبکه کابلی پخش می شود و برای دیدن برنامه های آن باید ماهیانه بین 15 تا 20 دلار پرداخت کرد. البته خیلی ها هم این مبلغ را پرداخت نکردند و برای دیدن سریال دست به دزدی فرهنگی زدند و به همین دلیل سریال بازی تاج و تخت به عنوان «مسروقه ترین» محصول دنیای سرگرمی نام گرفت و بینندگانش برای دیدن آن به فضای اینترنت هجوم آوردند.


«بازی تاج و تخت» از کجا آمد؟
تعداد زیادی از آثار ادبی هستند که برای عوامل ساخت یک اثر سینمایی سکوی پرتاب می شوند و عوامل آن را از نقطه ای به نقطه دیگر می برند که در حالت عادی ممکن نیست. سریال «Game of Thrones» این اتفاق را برای عوامل خود رقم زد.
زمانی که «دیوید بنیاف» چشمش به رمان پرفروش «نغمه ای از یخ و آتش» افتاد و شروع کرد به خواندن آن، فهمید چیزی را یافته که سال ها برای ساختن یک سریال دیدنی به دنبال آن بوده است. دیوید بعد از این که جلد چهارم را به پایان رساند با توجه به تجربه ای که داشت متوجه شد این کتاب درونمایه تبدیل شدن به یک سریال جذاب را دارد و می توان با نویسنده آن سر میز مذاکره نشست.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال بازی تاج و تخت

 

دیوید به سرعت کتاب ها را برای دوستش «دیوید برت وایس» که نظرش را بسیار قبول داشت و معمولا با او کار می کرد پست کرد و از او خواست که نظرش را راجع به آنها بدهد. چند روز بعد «وایس» مانند دوستش دیوید فهمید این رمان قابلیت تبدیل شدن به یک سریال جنجالی را دارد.
آنها بعد از یک مکالمه تلفنی کوتاه تصمیم گرفتند با کمک هم فیلمنامه ای جذاب با الهام از این کتاب بنویسند و یک سریال بلند بسازند چون اگر قرار بود کتاب ها به یک فیلم (حتی چند قسمتی) تبدیل شوند، تعداد زیادی از شخصیت هایش را از دست می داد و مجالی برای نشان دادن جزییات خواندنی آن رمان نبود.


بعد از این که تصمیم نهایی برای ساخت سریال گرفته شد آنها طرحی که در ذهن داشتند را با نویسنده کتاب در میان گذاشتند و اینطور بود که پای «جورج آ آر مارتین» هم به ماجرا باز شد و او به عنوان یکی از تهیه کنندگان و مشاوران فیلمنامه نویسی وارد تیم سریال نویسی «بازی تاج و تخت» شد.
مارتین از این که توانسته است یک رمان چند جلدی بنویسد و بعد آن را به یک سریال چند فصلی تبدیل کند بسیار خوشحال شد. حق هم داشت چرا که رمان او تا الان به 45 زبان دنیا ترجمه شده و نزدیک به 60 میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است که در نوع خود بی نظیر است.


تاج و تخت پیروز شد
زمانی که ساخت سریال «بازی تاج و تخت» نهایی شد عوامل تولید با خودشان قرار گذاشتند اول یک قسمت به شکل آزمایشی بسازند و اگر مورد تایید قرار گرفت، ساخت این سریال را به شکل رسمی آغاز کنند. زمانی که قسمت آزمایشی سریال بازبینی شد و مورد توجه قرار گرفت، تصویربرداری از دوم مارس 2010 آغاز شد.


همراهی بینندگان سریال و پولساز بودن این سریال تا آنجا پیش رفت که در حال حاضر گروه در حال پیش تولید و آماده کردن مقدمات تصویربرداری فصل ششم هستند. خیلی ها اعتقاد دارند که هیچ کس به جز نویسنده این سریال، آخر و عاقبت شخصیت ها را نمی داند اما «جورج آر آر مارتین» در مصاحبه های اخیرش اعلام کرده پایان داستان را برای عوامل اصلی کار گفته تا اگر اتفاقی افتاد یا او بر اثر مریضی یا سانحه ای فوت کرد، آخر و عاقبت شخصیت ها همانطور شود که او دلش می خواسته و کسی برای آنها سرنوشت دیگری در نظر نگیرد و قصه آنطور به پایان برسد که او دوست دارد.


یک قاره خیالی و یک زبان خیالی
تمام اتفاقات این سریال در یک قاره خیالی به وقوع می پیوندد. قاره خیالی به اسم «وستروس» که زمستان و تابستان های بسیار بلندی دارد. مردمان یک سمت قاره چند سال زمستان دارند و مردم سمت دیگر چند سال تابستان و این وضعیت، مشکلات زیادی را ایجاد می کند و هر ساله باعث مرگ و میرهای زیادی می شود.


شیرهای جذاب سریال «بازی تاج و تخت»
این قاره 7 اقلیم دارد که تا 17 سال قبل از نقطه آغازین شروع سریال، تحت سلطه فرماندهی خاندان «تارگریان ها» بود اما بعد از انقراض «اژدها»ها قلمرو آنها از سوی حکومت های دیگر مورد هجوم قرار گرفت و کشورهای تحت سلطه شان یکی یکی از دست شان خارج شد.

در این سریال علاوه بر قاره خیالی، یک قبیله وجود دارند که رهبری آنها را دختری به اسم «کالیسی» برعهده دارد. این قبیله با لهجه و زبان خاصی صحبت می کنند که نمونه آن در هیچ گوشه ای از دنیا پیدا نمی شود. البته این زبان طوری نیست که عوامل آن سریال از خودشان درآورده باشند.


عوامل سازنده تاج و تخت یک کمپانی ساخت زبان های خیالی را استخدام کردند تا برای قبیله «دوتراکی ها» یک زبان خوش آهنگ و البته نامفهوم اختراع کند که اتفاقا خیلی خوب از آب درآمده است. جالب است بدانید این شرکت که زبان ها و لهجه های تخیلی خلق می کند، برای خودشان الفبای مخصوص دارند و بازیگران موظف می شوند آن را حفظ کنند و اگر غیر از این باشد، آنها از کار کناره گیری می کنند.


کشتار شخصیت های محبوب
زمانی که مارتین نویسنده کتاب های «نغمه ای از یخ و آتش» تصمیم گرفت شخصیت های محبوب را یکی بعد از دیگری بکشد، مردم در دنیای مجازی شروع کردند به خالی کردن خشم شان و صحبت درباره این که «خالق سریال سادیسم دارد که تعداد زیادی از کاراکترها را یکجا کشته است».

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال بازی تاج و تخت

 

یکی از طرفداران پروپاقرص این سریال رییس جمهور آمریکاست که در اوقات فراغت خود حتما قسمت هایی از این سریال را می بیند. ماجرای علاقه رییس جمهور آمریکا به این مسئله تا جایی پیش رفت که وقتی اوباما در مراسمی کارگردان و طراح سریال را دید به او گفت که تو تمام بازیگران محبوب من را کشتی.
در این دیدار رییس جمهور آمریکا از سازندگان سریال پرسید که آیا شخصیت «جان اسنو» واقعا مرده است؟ او در گوش اوباما چیزی گفت که دوست نداشت دیگران بشوند. در حال حاضر به غیر از سازندگان سریال، اوباما هم می داند که بر سر شخصیت محبوب این سریال چه آمده است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال بازی تاج و تخت

 

1- در این سریال یکی از خانوده های بزرگ سلطنتی برای بچه های شان توله های گرگی گرفته اند که در کنارشان بزرگ شده و از آنها محافظت می کنند. گرگی که در این سریال متعلق به سانسا - دختر استارک - (با بازی سوفیا ترنر) است، بعد از اینکه کارش در سریال به پایان رسید همراه با سوفی به خانه او رفته و در حال حاضر به عنوان حیوان خانگی اش در کنار او زندگی می کند و تا الان هم مشکلی با هم نداشته اند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال بازی تاج و تخت

 

سانسا اسم «رونی» را برای گرگش انتخاب کرد و در حال حاضر با هم روزهای شان را می گذرانند. البته در فصل اول، گروه فیلمبرداری برای این که از حضور گرگ های درنده اطمینان نداشتند تصمیم گرفتن از سگ هایی استفاده کنند که شباهت زیادی به گرگ داشتند اما از آنجا که این سگ ها مهربان بودند و فقط ظاهری شبیه به گرگ داشتند، آنها تصمیم شان را عوض کردند و از فصل های بعدی گرگ واقعی را سر صحنه آوردند چون در بعضی از صحنه ها لازم بود این گرگ ها با خشونت تمام رفتار کنند و این کار از عهده سگ ها برنمی آمد.


2- موسیقی تیتراژ آغازین این سریال توسط رامین جوادی، آهنگساز معروف ایرانی ساخته شده است. او قبلا هم برای سریال های بزرگی مثل «فرار از زندان»، «فلش فوروارد»، «پادشاهان فرار» و ... موسیقی متن و تیتراژ ساخته است.


3- در یکی از صحنه ها قرار بود کالیسی (با بازی اما کلارک) برای این که ثابت کند جزو قبیله دوتراکی هاست قلب یک اسب را بخورد. سازندگان سریال تمام بدن او را با ماده ای شبیه خون پوشاندند و چند بسته آدامس و شکلات به او داده بودند تا به جای قلب اسب بخورد. البته بعدا جلوه های ویژه، آن آدامس ها را به قلب اسب واقعی تبدیل کرد.


«اما کلارک» بازیگر نقش کالیسی که این روزها به شهرت فراوانی رسیده است از این سکانس خاطره خوبی ندارد. او در یکی از گفت و گوهایش می گوید: «در آن صحنه تمام بدن من با ماده ای که به جای خون استفاده می کردیم پوشیده شده بود؛ برای همین رفتم داخل دستشویی تا خودم را پاک کنم. زمانی که آمدم در را باز کنم متوجه شدم قفل شده است. من در دستشویی گیر کرده بودم و گروه برای ادامه تصویربرداری دنبال من می گشت. نزدیک به 4 ساعت آنجا بودم و کار به جایی رسید که حتی کارگردان هم برای غیبت طولانی من عصبانی شد.»


جهانگردی تاج و تختی ها
گروه سازنده سریال بازی تاج و تخت علاوه بر لوکیشن های اصلی سریال در شهرهای دیگر هم تصویربرداری داشتند و برای ساخت این سریال مانند جهانگردان کلی از مکان های تاریخی دنیا را زیر پا گذاشتند.


شاه جافری اصلا منفور نیست
بسیاری از بینندگان این سریال معتقدند که شخصیت «شاه جافری» جزو منفورترین شخصیت های سریال «بازی تاج و تخت» است که با سن کمی که در زمان پادشاهی داشته دست به هر کاری زده است اما باید بدانید «جک گلیسون» که ایفاگر نقش شاه جافری بود، برخلاف نقشی که بازی کرده آدم آرام و سر به زیری است. او 22 سال دارد و در ایرلند به دنیا آمده و زمانی که 10 ساله بوده کار بازیگری را شروع کرده است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال بازی تاج و تخت

 

او مدتی قبل در روزنامه ایندیپندنت اعلام کرد که می خواهد بازیگری را کنار بگذارد و برای درس خواندن در رشته فلسفه وارد دانشگاه شود. او در مصاحبه اش گفته: «بازیگری برای من سرگرمی است و به همین دلیل وارد آن شده ام. الان هم دوست دارم در سن 23 سالگی بازنشسته بشوم و به زندگی خودم برسم. من علاقه زیادی به فلسفه دارم و تصمیم این است که در این زمینه تحصیل کنم و دکتری بگیرم. زمانی که این کار را شروع کردم سنم کم بود و به همین دلیل هر روز با هیجان از خواب بیدار می شدم و سر کار می رفتم اما مدتی که گذشت دیگر برایم جذابیتی نماند و فقط منتظر بودم تا در سریال به جایی برسم که کشته شوم و از این کار خلاص شوم. خدا را شکر که خالقان سریال سریع من را به کشتن دادند و الان می توانم به برنامه هایی که برای زندگی ام دارم برسم.»


دیواری که با جلوه های ویژه ساخته شد
مارتین نویسنده کتاب «بازی تاج و تخت» سال ها قبل از این که کتابش را بنویسد به انگلستان سفر کرد. او در سفر خود یک اثر تاریخی به اسم دیوار «هادریان» را مشاهده کرد که شدیدا برایش جذاب بود. او از این دیوار استفاده کرد و تصویری که در ذهنش سپرده بود را برای طراحان سریال بازگو کرد تا از آن به عنوان دیوار یخی استفاده کنند. دیواری که دور تا دور هفت اقلیم کشیده شده تا از آن محافظت کند و عده ای سرباز در آن مشغول به کار هستند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال بازی تاج و تخت

 

«Hadrian’s Wall» یک دیوار باستانی 120 کیلومتری است که از رودخانه تایم در شرق انگلستان شروع شده و تا غرب این کشور ادامه پیدا کرده است. این دیوار در سده دوم میلادی به دستور شاه هادریان از سنگ و کلوخ ساخته شد. البته دیواری که در سریال بازی تاج و تخت می بینید بسیار بزرگتر از دیوار هادریان است چون برای ساخت آن از جلوه های ویژه استفاده شده است. البته برای بعضی از قسمت ها، دیواری هم ساخته شده که با جلوه های ویژه تبدیل به دیوار یخی شد و بازیگران رد آن ایفای نقش کردند.


اگر همزمان با دیدن سریال، دلتان برای هر کسی که پشت این دیوار یخی زندگی کرده یا در آن گیر افتاده سوخته و کلی به بازیگران آن احسنت گفته اید که این شرایط را تحمل کرده، باید بگوییم خبری از دیوار یخی نیست و همانطور که مشاهده می کنید، همه چیز توسط ترفندهای تیم جلوه های ویژه طراحی شده است.


از مراکش تا اسپانیا
سال 2010 زمانی که گروه فیلمبرداری سریال بازی تاج و تخت توانستند مجوز ساخت سریال را به شکل رسمی بگیرند کارشان را در شمال ایرلند و در شهر بلفاست شروع کردند. از آنجایی که این سریال پر از قلعه است و پادشاهان هفت اقلیم در قلعه هایشان سکونت دارند، تعدادی از قلعه های بزرگ هم به عنوان لوکیشن در این سریال استفده شدند که از بین آنها می توان به قلعه شین، قلعه مانوئل، قلعه ریکاسولی، قلعه سنت آنجلو و قلعه دون در اسکاتلند اشاره کرد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال بازی تاج و تخت

 

فصل دوم در حالی تصویربرداری شد که اعضای گروه به کشور کرواسی نقل مکان کردند؛ جایی که دیوارهای بلند داشت و به گروه این امکان را می داد تا بتوانند صحنه هایی که برای سکانس های فصل دوم لازم است را تصویربرداری کنند. برای فصل سوم «تاج و تختی ها» در کرواسی ماندند و کارشان را در قلعه لوریه ناتس ادامه دادند و بعد از آن به مراکش سفر کردند جایی که قسمت آزمایشی اول در آنجا ساخته شده بود.

گروه برای فصل چهارم هم در دوبربروونیک کرواسی ماندند و همانجا کار کردند. این اواخر بیشتر کرواسی لوکیشن اصلی بود تا ایرلند که اوایل کار قرار بود مقر اصلی گروه باشد. پنجمین فصل از سریال بازی تاج و تخت هم در کرواسی ادامه پیدا کرد با این تفاوت که صحنه هایی در قصر سویا در ایالت اندلس اسپانیا هم تصویربرداری و به کار اضافه شد.


اسامی که ماندگار شدند
از زمانی که سریال «بازی تاج و تخت» شروع شد، این سریال تا الان که بیش از 5 سال از ساخت آن می گذرد تاثیرات شگرفی روی جامعه آمریکا داشته که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال بازی تاج و تخت


در سال 2013 تعداد 67 خانواده آمریکایی نام دختر خود را «دنریس» گذاشتند. در سال 2012 که همزمان با شروع فصل های اول سریال بود نام کالیسی بسیار شهرت پیدا کرد و تا سال 2013، 213 نوزاد دختر با این اسم زندگی شان را شروع کردند. «آریا» نام یکی دیگر از شخصیت های این سریال است. دختری که شمشیر به دست می گیرد و با ظاهر پسرانه سعی می کند انتقام خانواده اش را بگیرد. از شروع سریال تا امسال، حدود یک میلیون و 315 نفر این نام را روی دختران خود گذاشتند. علاوه بر اینها تا سال 2013 نام «تیان» برای 6 نوزاد، «سانسا» برای 11 نوزاد، «تیریون» برای 43 نوزاد و «دنریس» برای 67 نوزاد انتخاب شد.


حراج لباس
رسم معمول در هالیوود این است که لباس ها و وسایل صحنه برای حراج گذاشته می شوند. درباره بازی تاج و تخت هم این کار انجام شد اما چون هنوز سریال در حال تصویربرداری است. فقط تعدادی از لباس های شخصیت ها حراج شد و بقیه وسایل هنوز سر جای خود هستند.


1- سرسی در سریال بازی تاج و تخت، نقش همسر پادشاه را دارد. او بعد از مرگ همسرش عنوان ملکه مادر را می گیرد و بر کارهای پسر کم سن و سالش که به تازگی پادشاه شده نظارت می کند. او جزو زنان خوش پوش این سریال است. یکی از لباس های محبوب او که از پارچه قرمز و قهوه ای کمرنگ دوخته شده و دارای کمربند طلایی رنگی است به قیمت 139 دلار و 99 سنت در سایت «ا.بی» برای فروش گذاشته شده است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال بازی تاج و تخت

 

2- کالیسی شخصیت محبوب سریال است. حتی در خود سریال هم زنان همدوره اش سعی می کنند لباس ها و موهایشان را شبیه به او آرایش کنند. لباس های زیادی از این شخصیت برای حراج در نظر گرفته شده که یکی از آنها همین لباس آبی رنگ است که با قیمت 79 دلار و 89 سنت برای فروش گذاشته شده است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سریال بازی تاج و تخت

 

3- لباس دیگر متعلق به جان اسنو است، سربازی که در دیوار یخی زندگی می کند و جزو محبوب ترین شخصیت ها به حساب می آید که در فصل پنجم سریال کشته شده. البته هنوز مشخص نیست او واقعا مرده یا نه. لباس سیاه رنگ او به قیمت 125 دلار و 99 سنت برای فروش گذاشته شده است. البته لباس او مصرف خاصی ندارد و بیشتر برای کلکسیون دارها و شب های هالووین مناسب است.

اخبار فرهنگی و هنری - مجله سرنخ، برترین ها

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------