آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

سریال‌های کم بیننده نوروزی تلویزیون



سریال‌های کم بیننده نوروزی تلویزیون

تحلیل کارگردان "کیف انگلیسی" و "کلاه پهلوی": مدیران ما، با فیلمسازان و برنامه‌سازان، تعارف دارند و برنامه کم‌بیننده را قطع نمی‌کنند

سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون گفت: مدیران سازمان صدا و سیما به دلیل تعصب و یا تعارفاتشان با برخی فیلمسازان به برخی افراد باعث شدند تا ما در نوروز امسال شاهد فرصت سوزی در تلویزیون باشیم.


کارگردان سریال تلویزیونی «کلاه پهلوی»  افزود: در تلویزیون کشور ما مرسوم است که معمولاً مدیران با فیلمسازان و برنامه سازان تعارف دارند و مدیران ما هنوز به آن حد نرسیده اند که اگر احساس می کنند یک مجموعه تلویزیونی و یا برنامه ای با استقبال از سوی مخاطبان روبرو نشده است آن را به صورت قاطعانه متوقف کنند و همین امر باعث می شود تا ما در تلویزیون کشورمان شاهد تولید سریال ها و برنامه های به شدت نازلی باشیم که مخاطبان را به شدت گریزان می کنند.

وی با تأکید بر اینکه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا مرسوم است که ساخت سریال های تلویزیونی را بر عهده کارگردانان مطرح و پخته بالای ۵۰ سال می گذارند اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما شرایط به گونه ای است که برخی افراد که نامی از خود به جای گذاشته اند در هر بازه زمانی که مایل به کار باشند می توانند در تلویزیون اقدام به تولید سریال کنند و یا اینکه هر فرد تازه از راه رسیده ای می تواند روی صندلی کارگردانی بنشیند و برای مخاطبان گسترده تلویزیون اقدام به ساخت سریال کند که این امر برای تلویزیون ما امری بسیار بد و خطرناک است.

این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: متأسفانه مدیران تلویزیون کشور ما ارزیابی صحیحی از آثار تولید شده ندارند و به همین دلیل است که ما در اغلب سال ها در ایام نوروز و یا ماه مبارک رمضان شاهد فرصت سوزی های فراوان هستیم و اگر گه گاه موفقیت نسبی هم در تلویزیون ما حاصل شده به دلیل رعایت استانداردها نبوده و به دلیل آن بوده که سطح ذائقه و سلیقه و کیفیت تولید اثر فرهنگی و هنری ما بسیار نازل شده و مردم را به دیدن کارهای چیپ و سطح پایین عادت داده ایم.

دری عجله مدیران و فیلمسازان و همچنین ایمان بی اندازه مدیران سازمان صدا و سیما به برخی افراد را بسیار ضربه زننده برشمرد و خاطرنشان کرد: برخی مدیران سیما بر این تصور هستند که اگر ساخت یک سریال را بر عهده فلان کارگردان بگذارند او خواهد توانست کاری بدون هرگونه عیب و نقص را تولید نماید و به همین منظور به برخی از آن افراد در حد سریال های الف ویژه بودجه اختصاص می دهند و هزینه های سنگینی برای تولید آثاری می کنند که حتی ۱ درصد از مخاطبان رسانه ملی را نیز راضی نمی کند.

کارگردان سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» سپس از سریال «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری به عنوان یکی از سریال های نوروزی ۹۴ یاد کرد و گفت: این سریال با پیش پا افتاده ترین دیالوگ ها و صحنه سازی ها تلاش دارد تا به زور اداهای عجیب مخاطبانش را به خنده وا بدارد اما از آنجا که سازندگان آن از سر سیری شکم هایشان و بدون دغدغه اقدام به ساخت سریال کرده اند و کمترین احساس تعهدی نسبت به اثر و مخاطبان شان ندارند نمی توانند با استقبال مخاطبان همراه شوند.

وی ادامه داد: حرکتی که کارگردان این اثر در تیتراژ پایانی انجام داده و گاف های عوامل سازنده را به عنوان صحنه های کمدی و خنده آور به مخاطبان نشان داده است رسماً توهینی بزرگ به یکایک مخاطبانی است که این اثر را تماشا می کنند و یکی نیست که به ایشان تذکر بدهد اگر این صحنه ها خنده آور است شما دیگر چرا اقدام به ساخت این سریال با صرف بودجه های گزاف کرده اید و بهتر بود که تماماً این صحنه ها را خورد مخاطبان خود می دادید!

دری با تأکید بر اینکه مشت نمونه ای از خروار است و من برای آینده تلویزیون به شدت نگران هستم گفت: ما بارها شاهد آن بوده ایم که بسیاری از سریال های تلویزیونی پس از سال ها هنگامی که از تلویزیون بازپخش می شوند با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو می شوند. به عنوان نمونه سریال «خانه سبز» هنوز هم به دلیل نوستالژی مردم با زنده یاد خسرو شکیبایی مردم را راضی نگه داشته و آن ها را پای تلویزیون ها می نشاند چرا که پشت ساخت این گونه سریال ها تفکر و دغدغه بوده و سازندگان آن همینطور از سر دلخوشی اقدام به ساخت فیلم نکرده اند.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: من معتقدم این خود مدیران تلویزیون هستند که مخاطبان را به سمت و سوی دیدن برنامه های ماهواره ای سوق می دهند چرا که هیچ خوراک فرهنگی مناسبی برای آن ها در نظر نگرفته اند و مردم مجبور هستند که به دیدن برنامه های مبتذل ماهواره بنشینند. سازندگان سریال های ماهواره ای به خوبی ذائقه و سلیقه مخاطبان خود را درک کرده اند و به دلیل پرداخت خوبی که نسبت به سوژه ها و موضوعات مورد نظر آن ها دارند باعث شده اند تا مخاطبان با شوق سریال های آن ها را دنبال کنند.

وی تأکید کرد: اینکه برخی افراد معتقدند مردم به دلیل نشان دادن برخی از صحنه هایی که در تلویزیون ایران برای آن منع وجود دارد به سمت دیدن برنامه های ماهواره ای می روند اشتباهی بزرگ است. همین سریال های ترکیه ای که این روزها باب دل مردم ایران شده اند آنچنان با فرهنگ ما فاصله ای ندارند. ما نمی توانیم منکر آن بشویم که ترکیه کشوری مسلمان است و قرابت های فرهنگی زیادی با کشور ما دارد از این رو آن چه که از نتیجه این مهم حاصل می شود این است که سازندگان سریال های آن طرف رگ خواب مخاطبان خود را به خوبی شناخته اند.

دری در خاتمه گفت: هیچ یک از سریال های نوروزی مخاطبان را مشتاق به تماشا نمی کردند و این زنگ خطری برای تمامی مدیران رسانه ملی است و این هشدار را به آن ها می دهد که زین پس باید با دقت فراوان نسبت به تولید آثار تلویزیونی به ویژه آثار مناسبتی اقدام کنند.

اخبارفرهنگی - کافه سینما

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------