اداي احترام شجريان به يك دوستي۵۰ ساله



اخبار فرهنگی - اداي احترام شجريان به يك دوستي۵۰ ساله

من دوستي 50 ساله‌اي با علي هاشمي داشتم. او هميشه در زندگي من حضور داشت و من نمي‌دانم كه هرگاه ما گرفتاري داشتيم علي چگونه از ماجرا باخبر مي‌شد و تمام تلاش خود را مي‌كرد كه بدون هيچ چشمداشتي كارها را انجام دهد .

مراسم تشييع پيكر زنده‌ياد علي هاشمي محقق و پژوهشگر موسيقي ايران پنجشنبه هشتم خردادماه از مقابل تالار وحدت با حضور تعدادي از هنرمندان صاحب نام موسيقي به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,شجریان در تشييع پيكر علي هاشمی,مراسم تشييع پيكر علي هاشمی


رئيس شوراي عالي خانه هنرمندان ايران با ابراز تاسف از مرگ زنده‌ياد علي هاشمي گفت: در اين روزها جامعه فرهنگ و هنر با فاجعه‌هايي مواجه بوده است كه به نظر مي‌آيد نمي‌توان آنها را جبران كرد چرا كه عزيزاني كه در طي روزهاي گذشته از ميان ما رفتند محصول يك مقطع از حيات اجتماعي ما هستند كه در اين دوران باليده‌اند و ما مي‌توانيم از مواهب آنها بهره مند شويم.

وي افزود: روان شاد علي هاشمي يك دوست، پژوهشگر، نقاش، شاعر و يك انسان پاكدل، يكدل و پيشاهنگ بود. اين انسان والا در سايه سار فرهنگ و هنر اين سرزمين حضوري موثر داشت و شايد در بسياري از موارد ديده نمي‌شد اما همواره حضور موثري داشت و انگيزه‌هايي را در ميان اهالي فرهنگ و هنر ايجاد مي‌كرد كه خود نهالي برگرفته از عشق بود. او همواره اين نكته را به ما يادآوري مي‌كرد كه در اين خارزار جهان گل به دامن هم پاشيد. سرير ادامه داد: علي هاشمي هيچ گاه از كسي بدگويي نكرد او هميشه همه را دوست مي‌داشت و براي پير و جوان از فرهنگ و هنر اين سرزمين مي‌گفت حضوري كه هميشه توام با شادماني بود و ما نمي‌توانيم خدمات ارزشمند او در حوزه‌هاي نقد ادبي پژوهش موسيقي و پشتيباني‌هاي معنوي او از اين هنر جريان ساز به اين راحتي‌ها بگذريم. او در دوره‌اي از ميان ما رفت كه متاسفانه بسياري از نشانه‌ها و هويت‌هاي فرهنگي ما رفته رفته در حال نابودي است بنابراين حضور او در اين فضا براي همه ما غنيمت بود و خالصانه مي‌گويم جاي او در بين ما واقعا خالي است.

خاطره فخرالديني از هاشمي
فرهاد فخرالديني، آهنگساز و هنرمند پيشگام موسيقي ايران نيز در اين مراسم گفت: سخن گفتن براي عزيزي كه ساليان سال در كنارش زندگي كردم، همنشين بودم و همواره او نيز در كنارم بود بسيار سخت است. من تنها چيزي كه مي‌توانم درباره علي بگويم اين است كه او محور دوستان، هنرمندان و انديشمندان زيادي بود. او هنرمندي بسيار تاثير گذار بود كه هميشه همه ما را به بهانه‌هاي مختلف دور هم جمع مي‌كرد و به كوه مي‌برد و در آنجا باعث مي‌شد كه ما سرود بهار را بخوانيم. وي افزود: زماني كه دور هم مي‌نشستيم حضور او حضوري مثبت و تاثيرگذار بود و من خوب يادم هست كه وقتي يكي از بزرگان فرهنگ و هنر اين سرزمين مانند فريدون مشيري در بستر بيماري بود چگونه پزشكان متخصص را كنار هم جمع مي‌كرد و براي درمان فريدون از آنها مشاوره پزشكي مي‌گرفت تا شايد راه‌حلي براي نجات او پيدا كند. همين ماجرا براي همسر مرحومم آزرم نيز اتفاق افتاد و خاطرم هست كه او چگونه دكتر رفعت در آمريكا را پيدا كرد و از همانجا نسخه‌اي را براي من آماده كرد كه بتوانم مدتي همسرم را از درد و رنجي كه به سر مي‌برد نجات دهم. رهبر اركستر مهرنوازان در تجليل از مقام فرهنگي و هنري زنده‌ياد علي هاشمي گفت: آنقدر كه علي به فكر سلامتي من بود من به فكر خودم نبودم. او انساني وارسته و فرهنگي بود كه با رفتنش از اين دنيا ما را عزادار كرد و اميدوارم روزي برسد كه بتوانيم كتاب خاطرات او را در يك مراسمي باشكوه رونمايي كنيم.

جز خوبي در هاشمي نديدم
علي مرادخاني، معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم با ابراز تاسف از فقدان از دست دادن زنده‌ياد علي هاشمي گفت: علي هاشمي دوستي مهربان، يار آشنا، پژوهشگر، شاعر، بزرگ، مهربان و هميشه دوست داشتني بود كه سعي داشت هميشه همه ما را دور خود جمع كند و من هيچگاه جلسات صبحانه روزهاي سه شنبه او را فراموش نمي‌كنم كه بدون هيچ حب و بغضي همه دوستان را در كنار هم دعوت مي‌كرد تا با هم مباحثي را داشته باشيم. وي خاطرنشان كرد: علي هاشمي مردي بزرگ از خانواده روحانيت بود كه برادر شهيد سيد مجتبي هاشمي نيز بود. او مردي بزرگ بود كه متولي ساخت دو مسجد شد ولي هرگز از اين اتفاقات استفاده‌اي براي تبليغ نكرد. ياد او، مهرباني او و شادابي او هميشه براي ما درس بود. معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: هرگاه از كارم خسته شده‌ام علي هاشمي تنها انساني بودكه به او زنگ مي‌زدم. او رابط واقعي هنرمندان بود و هرگز نمي‌گذاشت كه تفرقه و كوچكترين شكافي بين آنها پيش بيايد. من به خاطر دارم وقتي مشكلي در پيدا كردن برخي از اساتيد موسيقي داشتم علي هاشمي را واسطه مي‌كردم و او در اين عرصه وارد مي‌شد كه يكي از نمونه‌هاي عيني اين ماجرا كه علي هاشمي پيشقدم آن شد در اركستر ملي ايران به رهبري استاد فرهاد فخرالديني و خوانندگي محمدرضا شجريان بود. مرادخاني تصريح كرد: تمام آنچه را كه همه ما در نمازهايمان براي فوت دوستانمان و آشنايانمان مي‌خوانيم نثار او باد. من در بين همه شما شهادت مي‌دهم كه جز خوبي در علي هاشمي چيزي نديدم. او هرگز به كسي بدهكار نبود و شايد اين ما هستيم كه به لحاظ اخلاقي به او بدهكاريم.

هاشمي يك پيشاهنگ واقعي اخلاق
شاهرخ نادري از دوستان نزديك علي هاشمي نيز با اشاره به فعاليت‌هاي موثر وي در عرصه‌هاي فرهنگ و ورزشي گفت: علي هاشمي با توجه به پيشينه شغلي كه داشت از تمام سجاياي پيشاهنگي برخوردار بود. او تكيه كلام‌هاي زيادي داشت كه همه ما هيچ وقت آنها را فراموش نخواهيم كرد بويژه اينكه اين ويژگي در كنار سجاياي اخلاقي وي از او انساني والا و فرهيخته ساخته بود. پرويز كلانتري، هنرمند پيشكسوت نقاشي هم در مراسم تشييع پيكر زنده‌ياد علي هاشمي گفت: من و علي از كودكي در يك محله بزرگ شديم و از آن دوران تا به امروز كه در كنارش هستم همواره با هم بوديم. در اين مراسم دوستانم پيرامون شخصيت وي صحبت‌هاي زيادي كردند اما يك نكته را نگفتند و آن ويژگي اخلاقي بارز علي هاشمي بود كه به نظر من شگفت‌انگيزترين اخلاق او بود. او در تمام زندگي زناشويي خود عاشق همسرش بود. ما مردم زيادي داريم كه اين شايستگي را ندارند اما علي هاشمي بزرگمردي بود كه تا آخرين لحظات عمرش عاشقانه همسرش را دوست داشت.

اداي احترام محمدرضا شجريان
محمدرضا شجريان خواننده موسيقي ايراني هم در اين مراسم خطاب به هنرمندان و حاضران گفت: از شما عزيزان كه به احترام اين مرد بزرگ در اينجا حضور داشتيد و به بدرقه او آمده‌ايد سپاسگزارم. من دوستي 50 ساله‌اي با علي هاشمي داشتم. او هميشه در زندگي من حضور داشت و من نمي‌دانم كه هرگاه ما گرفتاري داشتيم علي چگونه از ماجرا باخبر مي‌شد و تمام تلاش خود را مي‌كرد كه بدون هيچ چشمداشتي كارها را انجام دهد. وي افزود: تنها چشمداشت علي هاشمي به اين موضوع مربوط بود كه اگر كاري را انجام مي‌داد از همان كسي كه برايش كاري را مي‌كرد مي‌خواست تا هميشه به همنوع خود و ديگران كار خير و نيك انجام دهد و همه مي‌دانند كه اين فضيلت اخلاقي تعريف بيهوده و بيخودي از علي هاشمي نيست.

شجريان تصريح كرد: او براي سلامت دوستانش هميشه وقت مي‌گذاشت و آنها را در كنار هم جمع مي‌كرد و خوب يادم مي‌آيد كه پنجشنبه‌ها بزرگاني چون محمدرضا شفيعي كدكني و ديگران را به كوه مي‌برد. او يار نزديك و ديرينه ما بود كه حتي در طبقه ورزشكاران نيز محبوب بود به همين جهت از همه شما سپاسگزارم كه براي بدرقه اين مرد بزرگ در اينجا حضور داريد. اين خواننده موسيقي ايران در پايان صحبت‌هاي خود به همراه محمد موسوي نوازنده پيشكسوت ني قطعه موسيقي را در فقدان زنده‌ياد علي هاشمي اجرا كرد. نجف دريابندري، شهرام ناظري، داريوش پيرنياكان، فخرالدين فخرالديني، پوري بنايي، شاهرخ تويسركاني، حميدرضا نوربخش، داوود گنجه‌اي، همايون شجريان، آوا مشكاتيان، بابك چمن آرا، علي بوستان، فاضل جمشيدي از جمله هنرمنداني بودند كه در اين مراسم حضور داشتند. مراسم ترحيم زنده‌ياد علي هاشمي امروز از ساعت 16 تا 17 و 30 دقيقه در مسجد جامع شهرك غرب برگزار مي‌شود. 

 

اخبار فرهنگی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------