اولین گفتگو با خواننده غیرمجازی که مجاز شد!



اخبار,اخبار فرهنگی,اردلان هوشمند

نخستین گفتگوی رسمی با "اردلان طعمه" اولین خواننده رپی که مجوز رسمی گرفته است.

اسم واقعی‌اش «اردلان هوشمند» است. از همان سال‌های نخست همه‌گیر شدن آثارش، با نام هنری «اردلان طعمه» فعالیت كرد و توانست خیلی زود طرفداران زیادی را سمت آثارش بكشد.

 
عمده مسائل احساسی و عاشقانه موضوعاتی بودند كه در آثارش به آنها می‌پرداخت و در ابتدا تمام فعالیت‌هایش را با «امیر تتلو» آغاز كرد. شهرتش بیشتر به‌خاطر چهره و آثار احساسی‌اش است و كمتر دچار حاشیه‌هایی شده كه سایر خواننده‌های زیرزمینی دچارش شده‌اند. بیشتر سعی كرده بتواند بهترین خروجی ممكن را در آثارش داشته باشد و بتواند جریان‌سازی كند. 

اخبار,اخبار فرهنگی,اردلان هوشمند

   خبر اخذ مجوز‌های اشعار «اردلان» ازسوی رییس بخش ترانه و شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد «محمدعلی بهمنی» در خبرگزاری‌های‌رسمی اعلام شد و به‌شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. موج شدیدی از این خبر در فضای مجازی به‌پا شد و همین باعث شد كه این هنرمند خیلی زود بتواند دوباره سر زبان‌ها بیفتد. آلبومی كه هیچ ردی از موسیقی رپ در آن نیست و كلا قرار است به‌صورت آلبوم پاپ منتشر شود.

او این روزها برای تحصیل در خارج از كشور به‌سر می‌برد و این گفت‌وگو به سختی و پس از بارها قطع و وصل شدن صداها انجام شد. گفت‌وگویی كه نخستین گفت‌وگوی رسمی این خواننده است.

پس از انتشار رسمی خبر مجاز شدن فعالیت‌های تو و اینكه شعرهای آلبومت مجوز گرفته، سر و صداهای زیادی بین اهالی موسیقی كشور و رسانه‌ها به‌وجود آمد و یك موج خوشحالی جالبی بین دوستدارانت اتفاق افتاد. كمی در مورد اهداف و خواسته‌هایت در حوزه رسمی موسیقی كشور صحبت كنی.

تا چند سال پیش موضوع فعالیت هنری من چندان جدی نبود و تا همین دو، سه سال پیش هم فقط به عشق دلخوشی شخصی خودم بود كه خوانندگی را دنبال می‌كردم. هیچ هدفی پشت آن نبود و یك كار عشقی را دنبال می‌كردم. من با رپ شروع به كار کردم و درواقع این سبك برای من پلی بود برای ورود به عرصه موسیقی. این را هم بگویم كه از طریق این سبك شعر نوشتن را یاد گرفتم و واقعا دوره‌ای بود كه من باید آن را می‌گذراندم تا بتوانم سبك اصلی و هدف اصلی خودم را در شاخه‌های مختلف موسیقی انتخاب كنم.

موسیقی رپ را دوست دارم اما در حال حاضر مشغول فعالیت در سبك پاپ هستم. از حدود سه سال پیش اوضاع برای من كمی جدی‌تر و درجه اهمیت آن بیشتر شد و همان موقع بود كه سبك اصلی كاری‌ام را تغییر دادم و رفتم سراغ موسیقی پاپ. «یادگیری» و آموزش مراحل بعدی بود و سعی كردم درباره كاری كه به‌واسطه علاقه‌ام درگیرش شده‌ام، بیشتر یاد بگیرم و حتی درسش را بخوانم و حرفه‌ای‌تر به آن نگاه كنم. اوضاع به سمتی رفت كه زمزمه‌هایی مبنی بر صدور مجوز در قالب «گفتاواز» عنوان شد و گفته شد افرادی كه در این زمینه وارد فضاهای ناهنجار اجتماعی و اخلاقی نشده‌اند، می‌توانند وارد ماركت رسمی شوند كه این برای من خیلی امیدواركننده بود. 

اخبار,اخبار فرهنگی,اردلان هوشمند

 و همین باعث شد كه برای مجوز اقدام كنی؟


به هر حال هر كسی آرزو دارد در كشور خودش فعالیت هنری كند. برای مخاطب هموطن و همزبانش كه به هر حال هم لذت‌بخش است و هم اینكه تو می‌دانی برای چه سلیقه و دغدغه‌ای قرار است بخوانی. من از این نوع نگاه باز مسئولان واقعا لذت بردم و اینكه آنقدر محترمانه با هنرمندان این عرصه قرار است برخورد شود و آثارشان مورد بررسی و صدور مجوز قرار بگیرد، خیلی بااهمیت است.

خیلی‌ها آن اوایل گفتند كه برای همیشه از ایران رفته‌ای و حضورت در خارج از كشور باعث شد این زمزمه‌ها جدی‌تر و بیشتر به گوش برسد.


نه این خبر کاملا کذب است اولویت نخست من در زندگی خانواده‌ام هستند. تحت هیچ شرایطی نمی‌توانم دور از خانواده‌ام زندگی كنم و صرفا برای ادامه تحصیل به خارج از كشور آمده‌ام. همیشه برای وطنم بیشترین احترام را قائل هستم و همین باعث شده انگیزه بالایی برای فعالیت در داخل كشور داشته باشم. این خیلی خوب است كه تو می‌توانی در كشور خودت و برای مخاطبان خودت برنامه اجرا كنی و بتوانی در چارچوب قوانین فعالیت كنی. وقتی در چارچوب قوانین كشورت فعالیت می‌كنی، قطعا دیگر هیچ نگرانی و استرسی نخواهی داشت و این می‌تواند بهترین قوت قلب برای تو در ادامه روند كاری‌ات‌باشد.

عكس‌هایی كه از تو در صفحات شخصی‌ات موجود است، از دوستی و صمیمیت بالای تو با یاس، آرمین، امیر تتلو و... خبر می‌دهد و مشخصا دوستی عمیقی بین شما برقرار است. سوالم از تو این است كه فكر می‌كنی حضور رسمی تو و حالا همین دوستانت كه دیگر به قطبی در حوزه موسیقی كشور تبدیل شده‌اند، می‌تواند سلیقه نسل جدید مخاطبان موسیقی در كشور را كمی تغییر دهد و از فضای تكراری موسیقی پاپ این سال‌ها كمی دور كند و به تنوع برساند؟

اخیرا از خیلی از بچه‌ها خبر ندارم. ولی می‌دانم كه برخی از همین چهره‌ها و دوستان خوبم برای مجوز اقدام كرده‌اند و بعضا به نتایجی هم رسیده‌اند. ولی داستان از این قرار است كه من اعتقاد دارم كه حضور و تداوم رسمیت آنها در ماركت مجاز می‌تواند قدم خوبی برای تغییر ذائقه مخاطبان موسیقی باشد. این راه برای همه باز و باعث می‌شود دلگرمی هنرمندان بیشتر شود و با خیالی آسوده به كیفیت بهتر فعالیت‌های‌شان فكر كنند. این موضوع درنهایت به كلیت فضای موسیقی در كشور می‌تواند كمك زیادی كند.

می‌خواهم كمی در مورد همین چهره‌ها صحبت كنی. درباره علایق و دلبستگی‌هایت به این چهره‌ها؛ از «یاس» شروع می‌كنیم.

یاس واقعا یك آدم دوست داشتنی و قابل اعتماد است. كسی كه همیشه می‌شود روی حرفش حساب كرد. واقعا برای من یك رفیق و دوست خیلی خوب و قابل اعتماد است.

آرمین؟
آرمین هم همین‌طور. یك دوست قـدیمی و خیلی خــوش‌قلب. درگیری‌های كاری هر دوی ما باعث شد كمی از هم فاصله بگیریم ولی چون دوستی ما قلبی است، همین باعث شده تا بتوانیم همیشه نسبت به هم احساس خوب و برادرانه به هم داشته باشیم.

امیر تتلو ؟

امیر از همان اوایل دوران كاری من، خیلی به من كمك كرد. این را بدون هیچ تعارفی می‌گویم. در ساختن ملودی و نوشتن شعرها خیلی چیزها از او یاد گرفتم. از هیچ كمكی به من دریغ نكرد. همه جا گفته‌ام كه خیلی چیزها از او یاد گرفته‌ام. همیشه هم به‌عنوان یك بزرگ‌تر به او احترام می‌گذارم.

برویم سراغ آمال و آرزوهایت. بزرگ‌ترین آرزوی «اردلان» در موسیقی داخلی و مجاز چیست؟ تو در پست‌های اینستاگرام‌ات خیلی باانرژی و خوب و با جملاتی مثبت در حال انرژی دادن به دوستدارانت هستی. این موضوع قرار است تا چه اندازه جزء كاراكتر تو باشد؟

آلبوم و كنسرت واقعا بزرگ‌ترین آرزوهای من نیستند. دوست دارم بعد از مجوز گرفتن، آرزوهایم را شروع كنم و دنبال‌شان بروم. یكی دیگر از آرزوهایم این است كه بتوانم یك الگوی مثبت باشم تا بتوانم با یك جمله، انرژی و حس خوبی به همه بدهم. این آرزوی من است تا بتوانم یك الگوی خوب برای همه باشم. كسی باشم تا بتوانم انرژی مثبت به آدم‌ها بدهم و در رفتارهای‌شان تاثیر گذار باشم. اگر خواننده نمی‌شدم دوست داشتم حتما یك روانشناس خوب باشم.

سوال آخرم درباره چهره‌های رسمی حوزه موسیقی كشور است. كسی بوده كه آثارش را پیگیری كنی؟

همیشه خوشحال هستم كه هنرمندان مجاز كشور توانسته‌اند خوب كار كنند. من اصولا زیاد در این فضاها پیگیر نبوده‌ام. با خواننده‌های مجاز در ارتباط نیستم ولی نهایت احترام را به همه آنها دارم با تمام وجود. برخی آثار سیروان و زانیار را دوست داشته‌ام ولی ارتباط چندانی با آنها ندارم. برای همه این دوستان آرزوی موفقیت می‌كنم و امیدوارم روزی برسد كه همه در كنار هم بتوانیم برای موسیقی كشور تلاش و فعالیت كنیم. موسیقی در فضای رسمی کمی با موسیقی فضای ما فرق دارد و همین باعث شده ما کمتر با این دوستان ارتباط داشته باشیم.

یکی از بزرگترین آرزوهای من این است که بتوانم در کنار دوستانی که کارمان را با هم شروع کردیم، بتوانیم کنسرت هایمان را برگزار کنیم و شاید آن لحظه برای من بهترین زمانی است که در تمام عمرم آرزویش را داشته ام.

عمده آثار تو در فضایی حسی و احساسی بوده و همین می‌تواند بهترین چراغ سبز برای فعالیت رسمی تو باشد.

من همیشه به برخی اصول اخلاقی پایبند بوده و هستم. همیشه سعی كرده‌ام براساس اصول اخلاقی خانواده‌های ایرانی كار منتشر كنم تا خانواده‌ها در كنار هم بتوانند آن را گوش كنند و از آن لذت ببرند، مخصوصا از زمانی كه به‌صورت حرفه‌ای یا از دیدگاه حرفه‌ای به موسیقی پرداختم و به‌صورت جدی به سمتش رفتم و انفرادی تصمیم به پخش آثارم گرفتم، وارد فضاهای غیرعرف فرهنگ ایرانی نشده‌ام و به‌خاطر همین، موسیقی من همیشه سرشار از احساس بوده تا دشمنی.

 ولی متاسفانه همیشه با لفظ موسیقی غیرمجاز از ما یاد می‌شد كه خیلی حس بدی بود. حالا با پیش آمدن این شرایط، انرژی خوبی گرفته‌ام و برای كارم هزار برابر انرژی دارم.

ورود خواننده‌ها از فضای غیررسمی به ماركت رسمی و مجاز در چند سال گذشته بارها اتفاق افتاده است و بالا و پایین‌های زیادی را برای آن فرد در نمودار هنری و كاری‌اش در پی داشته. تو برای این تغییر فضای كاری چه فكر و ایده‌هایی داری؟

مهم‌ترین شاخصه در این قبیل مواقع تلاش برای حفظ هویت و آن عمق اثر هنری است كه باید حتما تداوم داشته باشد. من در مسائل كاری بسیار آدم انتقادپذیری هستم.

به هر حال كاراكتری كه از من در ذهن مخاطبانم هست نباید دستخوش تغییرات زیاد شود، از طرفی با تغییرات مثبت و اعمال نظرات مثبت كه موجب تغییرات مثبت در آثارم شود كاملا موافقم و اعمال خواهم كرد.

ازسویی دیگر هم ورود به چرخه رسمی وظایف تو را بیشتر می‌كند و تو با یك قشر مخاطب طرفی كه عمدتا خانواده‌ها و جوانان هستند و این وظیفه بزرگی برای توست كه بتوانی خوراك سالم به آنها بدهی. تمام تلاش من این است كه همه حركت‌ها و آثاری كه از من منتشر می‌شود در چارچوب قوانین كشور خواهد بود. من حدود سه سال است كه نه موزیك ویدئو داشته‌ام و نه اثری منتشر كرده‌ام. این هدف من بود كه بتوانم در چارچوب رسمی فعالیت كنم. حدود 10 الی 15 قطعه حاضر دارم ولی آنها را پخش نكرده‌ام. در طول این سه سال شاید دو، سه قطعه از من منتشر و پخش شد كه شاید فواصل زمانی بین آنها 6ماهه و یك‌ساله بود.

چون دلم می‌خواست حتما جغرافیای فعالیت‌هایم گسترده‌تر باشد. حالا كه به این هدف نزدیك‌تر شده‌ام، بیشتر سعی‌ام بر این است كه بتوانم با رعایت همه موازین، به‌عنوان یك هنرمند مقبول اجتماعی فعالیت كنم.

اخبار فرهنگی -  مجله زندگی ایده آل / سیمرغ

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------