چهره های سینمایی و تلویزیونی عشق موسیقی!



اخبار فرهنگی - «موسیقی» شغل دیگر من است ...
چهره های سینمایی و تلویزیونی عشق موسیقی!

گزارشی از فعالیت بازیگران و کارگردانان سینما و مجریان تلویزیون در پشت صحنه موسیقی

 سینما و موسیقی به هم گره خورده اند. خواننده های جوانی مثل «رضا یزدانی» در فیلم های حکم، رئیس، طهران - تهران و بوی گندم؛ فرزاد فرزیندر فیلم های پسران آجری و کنسرت روی آب و سنگ های پوشالی و ... بازیگری را تجربه کرده اند.

 

بسیاری از بازیگران مثل مهران مدیری، حامد بهداد، بهرام رادان، رضا رویگری، محمدرضا هداتیتی و امیرحسین مدرس هم آلبوم موسیقی منتشر کردند اما دراین میان بعضی از سینماگران در کنار کار اصلی شان فعالیت هایی در حاشیه حوزه موسیقی داشته اند که کمتر کسی از آنها خبر دارد.

بعضی از بازیگران در تیزر و ویدئوکلیپ آلبوم های موسیقی بازی کرده اند و بعضی از کارگردانان برای خواننده ها کلیپ و تیزر ساخته اند. این اتفاقی است که سال ها در موسیقی جهان اتفاق می افتد. حتی بازیگرانی چون جانی دپ و ناتالی پرتمن هم سال گذشته در یک کلیپ موسیقی از «پل مک کارتنی» بازی کردند که استقبال زیاید در همه جای دنیا از آن شد.

اما در موسیقی ایران به دلیل حساسیت هایی که وجود داشت چنین چیزی امکانپذیر نبود. با اینحال در سال های اخیر این اتفاق در عرصه موسیقی ایران هم افتاد تا آنجا که بسیاری از مدیران شرکت های موسیقی از سامان مقدم که یکی از فیلمسازان و سریال سازان است به عنوان بهترین کلیپ ساز سال های اخیر یاد می کنند.

 

مصطفی منصوریار هم بیشتر از آنکه یک فیلمساز سینمایی باشد کلیپ ساز است. او سال ها قبل از آنکه فیلم سینمایی «همه چی آرومه» را کارگردانی کند برای بسیاری از خواننده های کشور مثل رضا صادقی موزیک ویدئو می ساخت.

 

«ساسان توکلی فارسانی» هم که تیتراژ مهمترین فیلم های سینمایی و سریال ها را ساخته، برای قطعه آهنگی از محمد اصفهانی به نام «غزل» کلیپ ساخته است. احسان علیخانی و رضا رشیدپور هم برای خواننده هایی که از دوستانشان هستند تیزر آلبوم ساخته اند.

 

مهناز افشار هم از دیگر سینماگرانی است که در حاشیه موسیقی فعالیت می کند. کمتر از یک ماه پیش تیزر آلبوم «باران تویی» از گروه موسیقی چارتار با بازی او منتشر شد. دو ماه پیش هم بازیگرانی چون «پژمان بازغی»، «کامبیز دیرباز»، «آمیر آقایی» و «سام درخشانی» در تیزر آخرین آلبوم رضا یزدانی بازی کردند. انتشار این دو تیزر موسیقی در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد. به همین بهانه گزارشی از فعالیت های هنرمندان سینما و تلویزیون در عرصه موسیقی تهیه کرده ایم ...

سامان مقدم
ساخت کلیپ «ای ایران ای مرز پر گوهر»
در میان فیلمسازان سینما و تلویزیون، سامان مقدم علاوه و البته تبحر بیشتری در ساخت کلیپ های موسیقی دارد. از آنجا که او موسیقی را به خوبی می شناسد و بسیار اهل موسیقی است، جذابیت هایی که یک کلیپ موسیقی باید داشته باشد را هم می داند.

 

او در سال 87 کلیپ قطعه معروف «ای ایران ای مرز پر گوهر» را که یکی از آثار موسیقی ملی میهنی است کارگردانی کرد. البته تعدادی از بازیگران مطرح سینما این قطعه را بازخوانی کردند، «جمشید مشایخی»، «پرویز پرستویی»، «علیرضا خمسه»، «رویا تیموریان»، «حمید جبلی»، «کورش تهامی»، «هانیه توسلی»، «پانته آ بهرام»، «مریلا زارعی»، «رضا رایگان»، «داریوش ارجمند» و ... در کنار یکدیگر ایستادند و با تمام احساس خود این قطعه را اجرا کردند، اجرایی که گاهی با بغض و اشک همراه بود.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,سامان مقدم

 

هر چند بازیگران همان ترانه معروف «ای ایران، ای مرز پر گوهر» قدیمی را خواندند اما موسیقی آن تغییر کرده و با تلفیقی از سازهای الکترونیک وسازهای سنتی ایرانی ساخته شده بود. این کلیپ که به مناسبت روز ملی خلیج فارس و جشن خانه سینما ساخته شد، در فضای مجازی بسیار مورد استقبال قرار گرفت اما هرگز از صدا و سیما پخش نشد.

 

البته کلیپ «ای ایران، ای مرز پر گوهر» تنها فعالیت سامان مقدم در این زمینه نیست. چند سال پیش خواننده ای به نام دامون به عرصه موسیقی آمد چند آهنگ بیشتر تولید نکرد. سامان مقدم برای یکی از آهنگ های او کلیپی ساخت اما رسا جایی پخش نشد، با اینحال در فضای مجازی استقبال بسیاری از آن شد.

بازغی، دیرباز، آقایی و درخشانی


بازی در تیزر آلبوم آخر «رضا یزدانی»
رضا یزدانی به نسبت خواننده های دیگر فعالیت بیشتری در سینما داشته است. همین مسئله باعث شده دوستان سینمایی بسیاری داشته باشد. حتی می توان گفت او تنها خواننده ای است که ارتباط نزدیکی با تعداد زیادی از بازیگران و فیلمسازان دارد.

 

این روابط دوستانه در تیزر آخرین آلبوم موسیقی اش به نام «ساعت ها خوابن» به کمکش آمده است. مدتی پیش تیزر این آلبوم منتشر شد اما «علی اوجی» تهیه کننده این آلبوم به ایده جدیدی رسید و تصمیم گرفت برای اینکه بیشتر توجه مخاطب را جلب کند از دوستان رضا یزدانی که چهره های سینمایی و تلویزیونی هستند بهره بگیرد.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,اخبار ,اخبار فرهنگی ,بازغی دیرباز آقایی و درخشانی


در تیزر دوم آلبوم «ساعت ها خوابن» چهره های چون «پژمان بازغی»، «امیر آقایی»، «سام درخشانی» و «کامبیز دیرباز» مقابل دوربین رفته و آلبوم رضا یزدانی را معرفی کردند. این تیزر حدود یک ماه قبل از انتشار آلبوم پخش شدو از آنجا که حضو راین بازیگران در تیزر به منزله تایید این آلبوم از طرف آنها بود انتظار مخاطبین را هم از آن چند برابر کرد.

در این تیزر، بازیگران به همراه رضا یزدانی قطعه ای از آلبوم «ساعت ها خوابن» به نام «نقش اول» را اجرا کردند. در ابتدای تیزر رضا یزدانی روی صندلی نشسته و ترانه می خواند، سام درخشانی وارد کادر می شود و او را از صندلی بلند می کند، خودش جای او می نشیند و ادامه ترانه را می خواند.

این اتفاق تا آخر تیزر توسط «پژمان جمشیدی»، «کامبیز دیرباز» و «امیر آقایی» تکرار می شود.در بک گراند آنها هم بخش هایی از مطرح ترین فیلم های سینما مثل «پرواز بر فراز آشیانه فاخته»، «تروی»، «ترمیناتور»، فیلم های «چارلی چاپلین» و ... نمایش داده می شود.

مهناز افشار

بازی در تیزر آلبوم چارتار و تهیه آلبومموسیقی روزبه نعمت اللهی
مهناز افشار یکی از بازیگران شیفته موسیقی است. هر چند فعالیت خودش در عرصه موسیقی به چشم نمی آید اما او همیشه در حاشیه بازیگری در موسیقی نیز فعالیت می کند. حدود دو هفته پیش اولین آلبوم گروه موسیقی «چارتار» با عنوان «باران تویی» منتشر شد. این آلبوم در عرض دو هفته فروش بالایی داشت و هواداران بسیاری پیدا کرد تا جایی که در فاصله ای کوتاه از انتشار آلبوم، اولین کنسرت رسمی این گروه این هفته برگزار می شود.

البته حضور بازیگر مطرحی چون مهناز افشار در تیزر این آلبوم هم در محبوبیت گروه چارتار بی تاثیر نبوده است. تیزر معرفی آلبوم باران تویی را «امید بنکدار» و «کیوان علیمحمدی» ساخته اند. آنها یکی از سکانس های فیلم شان «شبانه روز» را در این تیزر هم تکرار کردند.

در یکی از سکانس های فیلم «شبانه روز»، «پارسا پیروزفر» روی صورت «نیکی کریمی» شعری را خطاطی می کند. عکس های نیکی کریمی با چهره خطاطی شده آنقدر در فضای مجازی مورد استقبال قرار گرفت که «امید بنکدار» و «کیوان علیمحمدی» تصمیم گرفتند این ایده را بار دیگر روی صورت مهناز افشار برای تیزر تبلیغاتی آلبوم «باران تویی» تکرار کنند.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,اخبار ,اخبار فرهنگی ,مهناز افشار


فعالیت مهناز افشار در موسیقی به همین جا ختم نمی شود. او تهیه کننده آخرین آلبوم موسیقی «روزبه نعمت اللهی» با عنوان «داروگ» بود اما به دلیل مخالفت مسئولین نام او در کاور این آلبوم نیامد و فقط جمله «با تشکر از مهناز افشار» استفاده شد.

علاوه بر این قرار بود مهناز افشار به عنوان همخوان و دکلمه کننده ترانه ها در آلبوم روزبه نعمت اللهی حضور داشته داشته باشد و اشعاری از «باباطاهر» و «خیام» را بخواند. البته قطعه ای هم با دکلمه او تولید شداما دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این قطعه مجوز نداد و از آلبوم «داروگ» حذف شند.

 

بنابراین همکاری او به عنوان همخوان با روزبه نعمت اللهی منحل شد اما او هر کاری که از دستش برمی آمد برای این آلبوم موسیقی انجام داد. او در بحبوحه زلزله آذربایجان برای روزبه نعمت اللهی کنسرتی را به صورت تک سانس برگزار کرد و پولی که از این کنسرت به دست آمد را صرف خرید خانه برای مردم زلزله زده آذربایجان کرد.

علیرضا امینی

ساخت کلیپ «دنیا دیگه مثل تو نداره»
سال 1385 «خاطره ها» از اولین آلبوم موسیقی بنیامین بهادری» باعث شد او بیشتر از آنچه انتظار می رفت معروف شود. این آلبوم به خصوص آهنگ «دنیا دیگه مثل تو نداره» آنچنان مثل بمب صدا کرد که هنوز هم بسیاری، بهترین آلبوم بنیامین را اولین آلبوم او به نام «85» می دانند.


محبوبیت این آهنگ باعث شد «علیرضا امینی» برای آن یک ویدئوکلیپ بسازد. البته امینی این کلیپ را سال ها پیش و قبل از آنکه فیلم های «انتهای خیابان هشتم»، «هشت دقیقه تا پاییز» و «بلوک 9 خروجی 2» را کارگردانی کند ساخته است.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,اخبار ,اخبار فرهنگی ,علیرضا امینی


امینی در آن زمان مشغول ساخت فیلم سینمایی «فقط چشم هاتو ببند» بود و هنوز آنچنان معروف نشده بود. همان زمان در خبرگزاری ها اخباری از ادامه همکاری علیرضا امینی و بنیامین برای آلبوم جدید او منتشر شد اما هرگز این اتفاق نیفتاد. حتی کلیپی که این کارگردان معروف سینما ساخت هم منتشر نشد.

 

در قسمتی از سریال «چاردیواری» جواد رضویان و رضا شفیعی جم که نقش دو افغانی را داشتند با پیت حلبی سازی ساختند و آهنگ «دنیا دیگه مثل تو نداره» را با لهجه افغانی اجرا کردند. این اجرای خندهدار بسیار محبوب شد و لینک دانلود آن در سایت های مختلف قرار گرفت. شاید اگر ویدئوکلیپ اصلی این آهنگ که آن را علیرضا امینی ساخته منتشر می شد به اندازه ورژن افغانی آن مورد توجه قرار نمی گرفت!

احسان علیخانی

ساخت تیزر آلبوم «ایمان قیاسی»
شاید کمتر کسی بداند که احسان علیخانی پیش از آنکه مجری شود کارگردان بود. او سال 1379 با دستیاری کارگردان چند فیلم و سریال کار خودرا به طور حرفه ای شروع کرد. سال 81 هم یکسری آیتم های کوتاه را به سفارش شبکه یک سیما کارگردانی کرد. این تجربه ها به علیخانی کمک کرد تا تیزر آلبوم موسیقی «ایمان قیاسی» را بسازد.

اخبار ,اخبار فرهنگی ,اخبار ,اخبار فرهنگی ,احسان علیخانی


البته ارتباط احسان علیخانی و ایمان قیاسی محدود به کار نمی شود. او سال گذشته به قیاسی کمک کرد تا بتواند برنامه «سایه روشن» را در شبکه یک اجرا کند.این خواننده نه چندان مشهور در مصاحبه ای درباره ارتباط خود با علیخانی گفته است: «احسان علیخانی تاثیر فراوانی در من و نوع اجرایم داشته و اجرایم را مدیون این مجری توانمند هستم.»

همکاری احسان علیخانی و ایمان قیاسی به کارگردانی آلبوم موسیقی محدود نمی شود. او ترانه یکی از قطعات آلبوم «حساسیت» را هم سروده که قرار است سال آینده به بازار بیاید.

رضا رشیدپور

ساخت کلیپ «تمام می شوم شبی»
سال ها پیش در تیتراژ برنامه های معروف تلویزیونی فقط موسیقی پخش می شداما چند سالی است که خواننده آهنگ تیتراژ هم در بعضی از برنامه ها نشان داده می شود. ساخت این نوع تیتراژ از برنامه «مثلث شیشه ای» شروع شد.

تیتراژ «شب شیشه ای» و «عبور شیشه ای» برنامه های قبلی «رضا رشیدپور» را هم خواننده های معروفی خواندند اما لوکیشن اصلی در بک گراند تیتراژ وجودداشت و تنها در بخش هایی از آن خواننده در حال خواندن آهنگ نشان داده می شد.

اخبار ,اخبار فرهنگی ,اخبار ,اخبار فرهنگی ,رضا رشیدپور


این شیوه در «شب شیشه ای» کمی کامل تر شد، به اینصورت که به جای تیتراژ، کلیپی با صدای «مهدی یراحی» پخش می شد اما خواننده در آن فقط یک سایه بود! و به غیر از عوامل برنامه و دوستان و آشنایان یراحی هیچ کس نمی دانست سایه ای که در تیتراژ حرکت می کند متعلق به خواننده است.

رضا رشیدپور برای آهنگ «تمام می شوم شبی» به خوانندگی «امیر تاجیک» کلیپی ساخت که به جای تیتراژ برنامه «مثلث شیشه ای» استفاده شد. این کلیپ بعد از تمام شدن این برنامه هم به عنوان ویدئوکلیپ رسمی این آهنگ معرفی شد.

اخبار فرهنگی - هفت صبح،برترینها

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------