ستاره اسکندری: كسي نمي‌پرسد كجا هستيد!



ستاره اسكندري درباره دلايل حضور كم رنگش در سينما، تلويزيون و تئاتر توضيح داد و از كم‌توجهي مسئولان به حذف بازيگراني كه روزگاري سريال‌هاي پرطرفدار و باكيفيت با حضور آنها پخش مي‌شد، گله كرد.

ستاره اسكندري درباره دلايل حضور كم‌رنگش در سينما، تلويزيون و تئاتر توضيح داد و از كم‌توجهي مسئولان به حذف بازيگراني كه روزگاري سريال‌هاي پرطرفدار و باكيفيت با حضور آنها پخش مي‌شد، گله كرد. ستاره اسكندري در پاسخ به اينكه چرا مدتي است هم در حوزه سينما هم تئاتر و تلويزيون كم كار شده است، بيان كرد: براي هركدام از اين سه رشته دلايل مختلفي دارم كه بايد هركدام از آنها را جداگانه توضيح دهم. درباره تئاتر بايد بگويم كه سخت‌گيري بيشتري در انتخاب نقش دارم كه كارنامه كاري‌ام نيز اين مساله را به خوبي نشان مي‌دهد.

 كارنامه من در تئاتر نشان مي‌دهد هيچ‌گاه به كميت توجه نداشته‌ام و با توجه به اينكه تعريف تئاتر نسبت به سينما و تلويزيون متفاوت است به همين دليل سعي كرده‌ام در اين حوزه گزيده كار باشم. وي ادامه داد: در حال حاضر مشغول تمرين براي تئاتر «سعادت لرزان مردمان تيره روز» به كارگرداني محسن عليخاني هستم؛ تئاتري كه ۱۵ سال پيش نيز در آن بازي كردم. بايد بگويم از اينكه بار ديگر فضا در تئاتر براي من مناسب شده بسيار خرسندم ولي از اينكه نمي‌توانم در تلويزيون كار كنم ناراحت هستم. بازيگر فيلم سينمايي «نزديكتر» توضيح داد: نقش من در اين تئاتر از آن نقش‌هايي است كه خيلي آن را دوست دارم و از طرف ديگر آشنايي با عليرضا نادري در مقام يك نمايشنامه‌نويس باعث مي‌شود نگاه انسان به زندگي تغيير كند.

«سعادت لرزان مردمان تيره روز» به كارگرداني محسن عليخاني از آن نمايش‌هايي است كه حرفي براي گفتن دارد. بازخواني و بازتوليد اين كار اگر بتواند دل ۲۰ نفر را بلرزاند، توانسته رسالت خود را انجام دهد. علاقه من به حضور در اين نمايش تنها به دليل بار نوستالژيك آن نيست، بلكه نوع نگاه اين نمايش نسبت به سال‌هاي گذشته بسيار تغيير كرده كه اين خود قابل توجه است.

اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با ستاره اسکندری,تصاویر ستاره اسکندری


نقش‌هايي كه به من پيشنهاد نشد
اسكندري با اشاره به حضور خود در سينما بيان كرد: در سينما فيلم‌هاي بسياري هستند كه دوست داشتم در آن حضور داشته باشم اما هرگز بازي در اين فيلم‌ها به من پيشنهاد نشد، به همين دليل مي‌توان گفت بخش كمي از حضور كمرنگ من در سينما خودخواسته و بخش اعظم آن به دليل پيشنهادهاي كم بوده است. البته طي دو سال گذشته پيشنهادهاي مختلفي در حوزه سينما و در ژانرهاي مختلف به من شده و بخشي از بازي‌هايي كه در سينما داشته‌ام مانند فيلم «فردا» به كارگرداني مهدي پاكدل و ايمان افشاريان بوده كه در گروه سينمايي «هنر و تجربه» اكران شده است.

بازيگر سريال تلويزيوني «نرگس» توضيح داد: با توجه به پيشنهادهايي كه در حوزه سينما به من مي‌شود، فكر مي‌كنم جنس بودن من در هنر هفتم به فضاي فيلم‌هايي از جنس «فردا» نزديك‌تر است. نمي‌توانم مانند برخي از همكارانم بگويم كه در سينما پيشنهادهاي زيادي به من شده اما به دليل ضعف در فيلمنامه آن را نپذيرفتم بلكه واقعيت اين است كه من جايي در آن بخش سينما نداشتم و زماني كه مي‌خواستم در اين هنر گام بگذارم سياست‌هاي سينما به سمت ديگري چرخيد كه چندان جايي براي ستاره اسكندري وجود نداشت. اسكندري گفت: من راه ديگري جز تكيه به تخصص بازيگري بلد نيستم و دوست هم ندارم كه بلد باشم، اگر هم جايي حضور داشتم صرفا براي تخصص بازيگري بوده و هيچ‌گاه از رابطه براي حضور در پروژه‌اي استفاده نكرده‌ام.

 وي ادامه داد: نزديك به ۳ سال است با تلويزيون همكاري نداشته‌ام و علت آن كاملا مشخص است. متاسفانه در برخي مقاطع منتقدان دلسوز و خودي را هم برنمي‌تابند و در چنين شرايطي انتقادها تبديل به دشمني مي‌شود. من هم در چنين شرايطي ترجيح مي‌دهم، همانطور كه مدتي از تئاتر فاصله داشتم و طي چند سال اخير تنها يك بار با علي رفيعي روي صحنه تئاتر رفتم، از تلويزيون نيز فاصله بگيرم. وي با گلايه از مديران تلويزيون بيان كرد: متاسفانه در اين مدت هيچ‌گاه از من پرسيده نشده كه چرا در تلويزيون حضور ندارم، اين درحالي است كه به عنوان يك بازيگر در موفقيت برخي از سريال‌هايي كه در گذشته پخش مي‌شد سهيم بودم. اين سال‌ها خيلي راحت ياد گرفته‌ايم كه از كنار هم رد شويم و اين براي من عجيب است كه يك هنرمند از عرصه تلويزيون و سينما مي‌رود و هيچكس از آنها نمي‌پرسد كه چرا رفته‌اند.

بازيگر سريال «تعبير وارونه يك رويا» ادامه داد: متاسفانه اهالي رسانه و مديران تلويزيوني نيز چندان در اين مورد پيگيري نمي‌كنند. به خاطر دارم رضا رشيد پور يك بار در برنامه «مثلث شيشه‌اي» از من پرسيد كه شما از سكوي پرتاب سريال «نرگس» مي‌توانستيد براي ورود به سينما استفاده كنيد، چرا اين كار را نكرديد و چرا در سينما موفق نبوديد و بعد من گفتم من يك بازيگر هستم و بايد به من پيشنهاد شود، اين سوال را بايد از تهيه‌كنندگان و كارگردانان بپرسيد كه چرا بازيگراني مانند من در سينما حضور ندارند.

اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با ستاره اسکندری,تصاویر ستاره اسکندری


وي تاكيد كرد: البته طي سال‌هاي اخير دوباره سيستم بازيگري بر سينما حاكم شده و من از حضور بسياري از دوستان بازيگر به عنوان متخصصان بازيگري در سينما بسيار خوشحال هستم، اما در بخشي از نبودن‌ها اين بازيگر نيست كه مقصر است. بازيگر فيلم سينمايي «قصه پريا» به كارگرداني فريدون جيراني ادامه داد: سال‌ها در سينما صحبت اين بود كه اين صنعت بايد پيشرفت كند، اما اين پيشرفت به چه قيمتي است؟ به هر حال من دوره‌اي را در زندگي خود ديده‌ام كه صنعت سينما سرجاي خود بود و انديشه سالاري و متخصص سالاري در سينما حاكم بود. در اين سال‌ها كه شامل اواخر دهه ۶۰ و اوايل دهه ۷۰ بود، ما به عنوان مخاطبان سينما و تئاتر مي‌رفتيم تا كار كارگرداناني مانند بهرام بيضايي، ناصر تقوايي، رخشان بني اعتماد را ببينيم. چه اتفاقي افتاد كه معني چرخه اقتصادي در سينماي ايران تغيير كرد و بعدها شرايط به گونه‌اي شد كه هدف‌ها براي مردم متفاوت شد و سياست‌ها به سمت ديگري رفت.

تفاوتي ميان سينماي تجاري و هنري نيست
وي توضيح داد: ما يك سينماي تجاري و يك سينماي هنري داريم، اما اتفاق بد در ۱۵ سال گذشته اين بود كه هيچ تفكيكي بين سينماي تجاري و ديگر انواع سينما در كشور وجود نداشت و ما هرگز نتوانستيم بگوييم يك فيلم تجاري است يا هنري و چرا كارگرداناني كه ما به انديشه آن اتكا مي‌كرديم امروز به سمت توليد فيلم‌هاي تجاري مي‌روند. در چنين شرايطي تعداد بسياري از متخصص‌ها در حوزه سينما و تلويزيون ريزش كردند. بازيگر سريال «شوق پرواز» بيان كرد: در چنين شرايطي وقتي فشار زياد شد كارگرداناني مانند ناصر تقوايي خانه نشين شدند و اين يك اتفاق دردناك در سينماي ايران است.

اسكندري در پايان گفت: در تلويزيون اين گزيده كاري كمتر بوده است. هرچند تلويزيون به عنوان يك رسانه عامه پسندتر تعريف شده است، اما من به عنوان يك بازيگر تمام تلاش خود را كرده‌ام تا هرگز در اين رسانه كليشه نشوم. اين خطري است كه بسياري از همكاران من در تلويزيون را تهديد كرده است و برخي از آنها نيز دچار اين كليشه شده‌اند، به گونه‌اي كه در همه سريال‌ها حضور داشته‌اند و اين حضور باعث يكسان ديده شدن آنها شده است. به همين دليل كارنامه كاري من در تلويزيون يك كارنامه متنوعي است و از مثبت‌ترين نقش‌ها تا منفي‌ترين نقش‌ها مانند معتاد و الكلي را بازي كرده‌ام و هميشه سعي كرده‌ام تا سطح سليقه مردم در حوزه بازيگري ارتقا دهم. 

 

اخبار فرهنگی - خبرگزاری مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------