معجون صداقت و جنجال



  اخبار فرهنگی ,خبرهای فرهنگی,حالا خورشید

 

سری دوم «حالا خورشید» از تیر امسال روی آنتن رفته و حالا نه تنها بهترین برنامه صبحگاهی که جزو برترین و تاثیرگذارترین برنامه های تلویزیون است. «حالا خورشید» اردیبهشت 95 کلید خورد و شش بهمن همان سال به خاطر بیهوشی رشیدپور مدت ها فرصت پخش نداشت.

 

در این فاصله خبرهای ضد و نقیضی به گوش می رسید که احتمال بازگشت «حالا خورشید» را نزدیک به صفر می کرد. سری دوم اما روی آنتن رفت و این بار رشیدپور با حدت و تندی بیشتر به مصاف مسائل اجتماعی می رود. این شیوه برنامه سازی باعث می شود بیننده برنامه را بازتاب خواسته های خود ببیند. رشیدپور با مسئولان تعارف ندارد، محترمانه نیش می زند و در مصاحبه های تلفنی یا حضوری با رعایت جانب ادب، نقد عملکرد آن ها را فراموش نمی کند. نمونه تازه اش را در گفت وگو با بهرام پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل نود مجلس درباره افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی دیدیم.

 

رشیدپور پیش از شروع برنامه به خبرگزاری مهر گفته بود: «مدل برنامه «حالا خورشید» با برنامه های صبحگاهی که تا حالا از تلویزیون دیده ایم، متفاوت است. این مجله صبحگاهی به عنوان یک نمونه مرجع خبری و اطلاع رسانی به کار می رود و تا حدودی چالش هم در آن وجود دارد. هر کس وارد استودیوی رضا رشیدپور می شود پیش زمینه ای از چالش را در ذهن اش دارد. «حالا خورشید» نیز خالی از چالش نیست البته بیشتر برنامه ای شفاف است که به برنامه «شب شیشه ای» شباهت دارد. ما در این برنامه با مردم روراست هستیم و مشکلات و رویدادها را به صورت شفاف مطرح می کنیم.» رشیدپور به هدفی که خواسته رسیده است؛ برنامه اش آرام آرام جای خود را باز کرد و «شفافیت» ویژگی برجسته آن شده است. اصولا هرگاه برنامه سازان با مردم صادق باشند، نتیجه مثبتی به بار می آید. مثل عادل فردوسی پور و «نود» . فرض کنید شبکه های ماهواره ای فارسی زبان برنامه فوتبالی بسازند آیا کسی آن را بر «نود» ترجیح می دهد؟ قاعدتا نه؛ چرا که می دانند «نود» متشکل از یک تیم کاربلد و صادق است. این اتفاق برای برنامه های دیگر هم می تواند رخ بدهد به شرط آن که بر مبنای تخصص، جذابیت و صداقت ساخته شوند.

 

«حالا خورشید» در گام اول یک برنامه سرحال صبحگاهی است که به واسطه کیفیت اجرای رشیدپور و همکارش، پرویز نشاط، بیننده را جذب می کند. بده بستان این دو یکی از عوامل جذابیت برنامه است که یک بحث را شروع می کنند و پینگ پنگی آن را پیش می برند. رضا رشیدپور سعی کرده است مدل اجراهای قبلی را کنار بگذارد. او برای ایجاد شفافیت، نخواسته است در قید سری برنامه «شب های شیشه ای» اش بماند و برای چالش، سراغ مدل «دید در شب» نرفته است. حواسش بوده که «حالا خورشید» ابتدا یک برنامه صبحگاهی است و باید به دور از تنش و هیاهو باشد و در گام دوم مطالبه گر.

 

سعه صدر دیگر ویژگی مثبت برنامه است که گاهی مهمان ها تلویزیون را نشانه می روند اما رشیدپور نه هول می شود و نه مانع از انتقاد آن ها. نمونه اش را میان حرف های صریح الیا محتشمی، همسر سرمهندس نفتکش ایرانی شاهد بودیم که کلی انتقاد روانه صداوسیما کرد. او حق داشت گله مند باشد چرا که تلویزیون در پوشش خبر حادثه کشتی سانچی عقب افتاد.

برگ برنده دیگر «حالا خورشید» گام برداشتن همراه با اتفاقات و سوژه های روز است. گاهی گرانی تخم مرغ محور می شود و گاهی فیلترینگ تلگرام. رشیدپور کنار مردم می ایستد و زبان آن ها می شود یعنی به جای ترسیدن از مواجهه با ماجرای فیلتر شدن، خیلی رک می گوید خود او هم از این اتفاق ناراحت است و دست به دامان فیلترشکن شده. حتی به معاونت سیاسی صداوسیما متلک می اندازد که گزارشی از خوشحالی مردم به خاطر قطع تلگرام پخش کرده بود. این همراهی است که باعث می شود بریده حرف های او دست به دست بچرخد. کسی هم نمی گوید او یک تلویزیونی است و مطیع قوانین آن! تلویزیون با چنین مجریان و برنامه هایی است که می تواند وجاهت بیشتری کسب کند. هر چند در برنامه سازی، اشکال و گاف هم وجود دارد و «حالا خورشید» از آن مصون نبوده است مثل جنجال کودک 10 ساله. با این حال رشیدپور این بار هم صادقانه رفتار کرد. او گفت بعد از برنامه از دفتر آقای نوبخت تماس گرفته شد و حکم مشاوره رئیس سازمان برنامه و بودجه را تکذیب کردند... منتهی ایراد اصلی این است که چرا برنامه ای در تراز «حالا خورشید» با دقت بیشتر با سوژه مواجه نشد و چرا رشیدپور به محض شنیدن تکذیبیه سازمان برنامه و بودجه، چیزی روی آنتن نگفت؟

 

درباره «حالا خورشید» باز هم می توان نوشت؛ مثل دکور، آیتم ها، مهمان و... اما سویه این نوشته، هدفی است که برنامه دنبال آن بوده و به آن دست یافته است. در اهمیت «حالا خورشید» همین قدر بس که مسئولان برپایی جشنواره جام جم، مسئولیت نظرسنجی از مردم برای انتخاب بهترین سریال ها را به آن واگذار کرده اند. این یعنی برنامه اگر خوب باشد، در هر زمان که پخش شود، بیننده دارد.

 

 روزنامه خراسان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------