کیوان ساکت: چرا هزینه‌ها شفاف اعلام نمی‌شود؟/خانه موسیقی باید تعطیل شود



  اخبارفرهنگی ,خبرهای  فرهنگی, کیوان ساکت

کیوان ساکت نقطه‌نظرات خود را درباره اعلام هزینه‌ها و شفاف‌سازی بودجه جشنواره فجر بیان و تصریح کرد که خانه موسیقی باید تعطیل شود. با این منطق که این نهاد، صنف نیست و آن‌ها به دنبال تشکیل یک صنف هستند. 

به گزارش ایسنا، کیوان ساکت با اشاره به اینکه خواستار شفاف‌سازی بودجه جشنواره موسیقی فجر است،گفت: ما آیین‌نامه‌ای نوشتیم و تقدیم وزیر محترم کردیم. یکی از موارد آن این بود که بودجه در اختیار جشنواره و هزینه‌های آن باید به طور شفاف اعلام شود. چرا اعلام نمی‌شود؟سه سال است می‌گوییم این موارد اعلام کنید.

 

این نوازنده تار ادامه داد: یادم هست به یکی از هنرمندان از ولایات کردستان که هنرمندی بسیار تاثیرگذار،محترم و برجسته است،پول داده بودند.به من هم پول بدهند می‌گیرم،از پول بدم نمی‌آید. نمی‌گویم چرا پول گرفتید،می‌گویم این پول اضافه و بر خلاف عرف، داده شده است. به من گفتند تمام قراردادها همینطور است.

 

جشنواره را یک مهمانی قبیله‌ای کوچک می‌دانم

 

ساکت اظهار کرد: اگر به همه یکسان ظلم شود باز عدالت در نوع خودش برقرار شده است. بگویید این پول‌ها را بر چه اساسی داده‌اید؟ چرا یک جوان باید پول زیادی برای مشاوره بگیرد و در طبقه هفتم تالار اتاق داشته باشد؟

 

او که در برنامه تلویزیونی «چشم‌ شب روشن» حضور پیدا کرده بود،اضافه کرد: شاید امشب که ما اینجا هستیم بی‌دلیل است که حرف می‌زنیم.برای اینکه «در خانه گر کس است یک حرف بس است».چقدر من به وزرا و معاونت‌ها، نامه نوشتم؟ این‌همه هشدار دادیم که این‌قدر محفلی عمل نکنید و فقط خودتان را نبینید. من جشنواره را یک مهمانی قبیله‌ای کوچک می‌دانم.

 

خانه موسیقی باید تعطیل شود

 

این نوازنده تصریح کرد:به نظر من خانه موسیقی هم باید تعطیل بشود.با این منطق که خانه موسیقی صنف نیست و ما خودمان می‌خواهیم صنف درست کنیم. به عنوان مثال خانه موسیقی حدود ۱۵ هزار نفر عضو دارد و حدود ۵ هزار نفر عضو کانون نوازندگی سازهای ایرانی هستند. از این ۵ هزار نفر فکر می‌کنید چند نفر در مجمع و رای گیری‌ها می‌آیند؟ سری آخر، ۲۰۰ نفر هم حضور پیدا نکردند. حتی آن‌هایی هم که رای می‌دهند نوازنده ساز ایرانی نیستند.

 

ساکت ادامه داد: خانه از پای بست ویران است؛ می‌گویند چون دوست، دشمن است شکایت کجا برم. اصلا به نظرم خروجی برنامه امشب این بود که من شما و آقای صالح علا و آقای حمزه و دیگر دوستان را دیدم، و گرنه اگر می‌خواستند به این حرف‌ها گوش کنند و دلسوز موسیقی باشند، چرا در این دو سه سال اخیر فقط یک محفل کوچک راجع به موسیقی ایران تصمیم می‌گیرند؟ خواست ما این است که صورت تمام ریز هزینه‌ها با سند رسمی اعلام شود. ما انتظار داشتیم سازمان بازرسی کشور این کار را بکند.

 

به اعتبار هنری، کسی که دبیر جشنواره شده هم لطمه خورده

 

او بیان کرد: من بارها گفته‌ام که شما با این کارهایتان حتی نوازنده‌های تازه کار را علیه خودتان سیاسی می‌کنید. خرمندانه نیست. آن هنرمندی که دبیر جشنواره شده است هم به اعتبار هنری‌اش لطمه خورده و خواهد خورد. نبایستی ریا و دروغ و تبعیض در ما باشد. تمام امتیارها باید بر اساس شایستگی‌ها باشد نه بر اساس آشنایی و دوستی و محفلی. پس اینجا با اتفاقات نا به سامانی که در عرصه‌های بزرگتر مثل اقتصاد می‌افتد چه فرقی دارد؟ ما ادعای دل، معرفت و تقدس برای هنر موسیقی ایران داریم.

 

ساکت در پاسخ به اینکه « اگر جایزه "باربد" مثل سیمرغ اعتبار نمی‌گیرد، شاید به خاطر این است که سینماگران پشت هم هستند اما در موسیقی خوشحال می‌شوند کسی نباشد» گفت: شاید سینما به خاطر اینکه بیشتر با کتاب و اندیشه‌ورزی سروکار دارد بیشتر از جوانان اهل موسیقی می‌اندیشند و می‌بینند زیرا وظیفه سینما دیدن و تصویرسازی است؛ولی متاسفانه نسل معاصر در حال بی‌اعتبار کردن موسیقی است.

 

یکی امسال جایزه نوازندگی می‌گیرد سال دیگر جایزه آهنگسازی

 

این نوازنده سه‌تار با تایید اینکه افراد می‌توانند در جشنواره، تغییرات ایجاد کنند، گفت: زمانی که دبیر جدید به این کار گمارده شد این سوءتفاهم‌ها و این موضوعات ناپسند پیش آمد.در تعجب هستم که معاون پیشین، اعتراضات را نادیده گرفتند. در همان سال ۹۴ که ما بودیم اصلا وظیفه انجمن موسیقی چیست؟ هر سال ما قراردادها را با انجمن می‌نوشتیم، در آن سال دوهفته بعدش قرارداد را از انجمن گرفتند و با شرکتی که نمی‌شناسیم، قراردادها نوشته شد. چرا بلیت فروشی از یک سامانه بلیت‌فروشی به سایت جدید که برای یکی از اعضای محفل بود منتقل شد؟ چرا باید مهمانان خارجی هرسال تکراری دعوت شوند؟ گویا گروه‌هایی برای پیک‌نیک و تفریح به ایران می‌آیند.

 

او اضافه کرد: یک سال یکی جایزه نوازندگی می‌گیرد سال بعدش همین فرد جایزه آهنگسازی می‌گیرد و آن‌که قبلا آهنگسازی گرفته است این بار جایزه نوازندگی می‌گیرد. صحبت من این است که با حضور این‌همه هنرمند طراز اول و دلسوخته، چرا فقط یک محفل کوچک است که تکلیف را مشخص می‌کند؟هدف جشنواره چیست؟ جایزه‌ها با چه ملاکی داده می‌شود؟ مسائل مالی تعیین کننده است که نمی‌توانند گروه‌های درجه یک را دعوت کنند و تن به این اتفاقات داده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، رضا مهدوی،موسیقی شناس و منتقد موسیقی به عنوان مجری کارشناس برنامه «چشم شب روشن» شامگاه دوشنبه ۹ بهمن، میزبان کیوان ساکت،آهنگساز و مدرس دانشگاه بود و درباره جشنواره موسیقی فجر با او به گفتگو پرداخت.

 

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------