آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

آشنایی بیشتر با دریافت کنندگان نشان فرهنگی فردوسی



  اخبار فرهنگی,خبرهای   فرهنگی, نشان فرهنگی هنری فردوسی

 

 نشان فرهنگی هنری فردوسی از سال 13٩3 به اندیشمندان برجسته در عرصه فردوسی پژوهی، شاهنامه و زبان و ادب پارسی اعطا می شود. امسال و در روز بزرگداشت فردوسی با حضور معاون رئیس جمهور، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نشان فرهنگی ـ هنری فردوسی به دکتر میرجلال الدین کزازی، نویسنده، مترجم و شاهنامه پژوه و دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، شاعر، نویسنده و اندیشمند توانا و مؤسس فرهنگ سرای فردوسی و پری صابری، کارگردان تئاتر، نمایشنامه نویس و رمان نویس اهدا شد. در ادامه با دریافت کنندگان نشان فردوسی بیشتر آشنا می شویم.

 

 میرجلال الدین کزازی

میرجلال الدین کزازی نویسنده، مترجم، شاهنامه پژوه و پژوهشگر فعال، 70 ساله و کرمانشاهی است. او از چهره های ماندگار فرهنگ و ادب ایران در پنجمین همایش چهره های ماندگار به سال 1384 و عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی و اکنون عضو هیئت علمی دانشکده ادبیاتِ فارسی و زبان های خارجی در دانشگاه علامه طباطبایی است. کزازی در کنار افتخارات زیادی که دارد به افتخاراتی چون دریافت جایزه بهترین کتاب سال 1369 و جایزه نخست پژوهش های بنیادین جشنواره خوارزمی1383 و برگزیده شدن به عنوان چهره ماندگار در فرهنگ و ادب سال 1384 دست یافته است.

 

پری صابری

پری صابری سال 1311 در کرمان به دنیا آمد. او بعد از پایان دبیرستان برای ادامه تحصیل در رشته سینما و تئاتر به پاریس رفت. در دوران دانشجویی درباره یکی از رباعیات خیام فیلم کوتاهی ساخت که بهترین فیلم دانشجویی در فرانسه شد. صابری تالار مولوی را در تهران تأسیس کرد. یکی از مطرح ترین نمایش های او «شمس پرنده» درباره مولوی است. او افتخاراتی همچون نشان ابن سینا (یونسکو) 2004، نشان شوالیه فرانسه 2004، تندیس و لوح سپاس هجدهمین، نوزدهمین، بیستمین، بیست و یکمین و بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را کسب کرده است.

 

محمدعلی اسلامی ندوشن

دکتر نُدوشَن هرچند دکترای حقوق بین الملل دارد اما تمام شهرتش به دلیل فعالیت های ادبی اوست. این شاعر، منتقد، مترجم و پژوهشگر در سال 1304در ندوشنِ یزد به دنیا آمد. او ابتدا چند سالی در دادگستری خدمت کرد اما بعد به تدریس حقوق و ادبیات در دانشگاه ملی، مدرسه عالی ادبیات و... روی آورد. اسلامی ندوشن در سال 1348 به همکاری با دانشگاه تهران دعوت شد و با تألیفات ادبی اش توانست به عضویت هیئت علمی دانشکده ادبیات این دانشگاه درآید. تأسیس فرهنگ سرای فردوسی و انتشار فصل نامه هستی از اقدامات فرهنگی اوست.

 

 خراسان  /ناصر رعیت نواز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------