اکران فیلم خارجی در سینماها محقق می شود؟



  اخبارفرهنگی,خبرهای فرهنگی,سینماها
حبیب اسماعیلی درباره اکران فیلم خارجی در سینماها گفت: اگر قرار باشد برای اکران یک فیلم خارجی آن را قلع و قمع کرد تا امکان نمایش‌ آن فراهم شود، مخاطبان زیادی را در سینما به خود جلب نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، با توجه به انتشار اخیر نظام‌نامهی اکران سراسری سینمای ایران در قسمتی از این نظام‌نامه به اکران فیلم‌های خارجی اشاره شده است. درباره جزئیات این بخش از نظام‌نامه اکران اینگونه آمده است که نمایش فیلم خارجی پس از اخذ پروانه نمایش و حواله اکران بر اساس شرایطی مانند اکران در سانس‌های فوق العاده، در پردیس‌های سینمایی مجاز است و تامین و توزیع فیلم خارجی در اختیار موسسه رسانه‌های تصویری است و سهم این موسسه از فروش جهت کمک به هزینه‌های درمانی و نیازهای ضروری دست‌اندرکاران سینما به حساب ویژه‌ای که به همین منظور توسط خانه سینما افتتاح می‌گردد، واریز می‌شود اما وضعیت اکران فیلم خارجی و موافقان،مخالفان همیشه جای بحث داشته است.

 

محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به نظام‌نامه جدید اکران و پخش فیلم‌های خارجی در سینماها بیان کرد: سینماهایی که تعداد سالن‌های زیادی دارند مانند پردیس‌های سینمای، این امکان برای آن‌ها ایجاد شده است که بتوانند در سانس فوق‌العاده فیلم خارجی نمایش بدهند اما چون این فیلم‌ها در سانس‌های فوق‌العاده اکران می‌شود فکر نمی‌کنم مخاطب زیادی را به خود جلب کنند، اما می‌شود با تبلیغات آن را جا بیاندازند.

 

او در ادامه افزود: باز هم جای شکر دارد که این امکان‌سنجی را ایجاد کرده‌اند تا فیلم خارجی در سینماها اکران شود. خواسته ما این بود که سانس‌های بیشتری به فیلم خارجی اختصاص داده شود ولی این به آن معنا نیست که جای تولیدات ایرانی را بگیرد بلکه از این طریق مشتریان جدید به سینما آورده می‌شوند و این شیوه به تولیدات داخلی ضرر نمی‌رساند بلکه باعث رونق آن‌ها نیز خواهد شد. این مثل زمانی است که برای اجرای تئاتر در سینماها هم مخالفت می‌شد اما در نهایت هم باعث رونق سینما و هم تئاتر شد.

 

اشرفی در پایان درباره سهم‌بندی‌ای که از فروش فیلم‌های خارجی عاید سینمادار و موسسه رسانه‌های تصویری می‌شود، بیان کرد: قطعا این سهم‌بندی به نفع سینما نیست اما نکته اینجاست که این مقدار سهم از فروش فیلم خارجی قرار است به اهالی خانه سینما اختصاص داده شود و برای کارهای درمانی و نیازهای ضروری آن‌ها در نظر گرفته شده است بنابراین در نهایت مشکلی ایجاد نمی‌شود و به خود سینمای ایران برمی‌گردد.

 

در ادامه حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینمایی درباره اکران فیلم‌های خارجی در سینما اظهار کرد: ما چون تولیدکننده سینمای ایران هستیم قطعا اولویت‌مان بر روی فیلم‌هایی است که ساخت کشور خودمان باشد اما مشکلی که با آن مواجه هستیم مخصوصا در شش ماهه دوم سال کمبود سالن‌ها، تک سالن بودن سینماها، چرخشی شدن زمان اکران فیلم‌ها و فیلم‌سوزی‌هایی است که صورت می‌گیرد. این نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا در سینمای ایران تناسب ندارد و با این وجود اکران فیلم‌های خارجی چگونه خواهد بود؟

 

او ادامه داد: پیش‌بینی شده که فیلم‌های خارجی در سانس‌های محدود و یا فوق‌العاده اکران شوند. ما به عنوان سینماگر دلمان می‌خواهد همیشه چراغ سینما روشن باشد و شرایطی بوجود نیاید که با حضور فیلم‌های خارجی احاطه‌ بر سینمای ایران ایجاد شود. در نهایت این کمبود سالن‌هاست که باعث دلواپسی ما شده است.

 

این پخش کننده با تأکید بر اینکه "قرار است چگونه فیلم‌های خارجی را با توجه به معیارهای سینمای ایران به نمایش دربیاورند"، گفت: اکنون فیلم‌های داخلی به عناوین مختلف دچار تغییر می‌شوند، با توجه به اینکه مردم امکان دسترسی به انواع فیلم‌های خارجی را دارند، آیا اصلا از اکران این فیلم‌های خارجی در سینما استقبال می‌شود؟ در ظرف یکی دو سال گذشته هم این روش چند بار تکرار شده ولی من ندیدم که از این فیلم‌ها استقبال شود.

 

اسماعیلی در پایان گفت: اگر قرار باشد برای اکران یک فیلم خارجی آن را قلع و قم کرد تا امکان نمایش‌ آن فراهم شود، قطعا مخاطبان زیادی را به خود جلب نمی‌کند و این را هم باید ذکر کنیم که ما تهیه‌کننده‌ها با سینماداران رابطه نزدیکی داریم و اگر سینما تماشاگر کمی داشته باشد قطعا دغدغه ما هم هست. این سهمی هم که از فروش این فیلم‌ها به موسسه رسانه‌های تصویری تعلق پیدا می‌کند، راهکار مثبتی است که در نهایت قرار است به وضعیت اهالی خانه سینما کمک کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------