آیت‌الله مکارم شیرازی: استفاده از هر لحنی در مداحی برای جذب مردم صحیح نیست



  اخبارفرهنگی ,خبرهای  فرهنگی ,مکارم شیرازی

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، گفت: هیئت‌های مذهبی‌ و مداحان اهل بیت(ع) در بسیاری از مسائل اجتماعی در سطح جامعه جامعه اثر گذار هستند.

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید شامگاه دوشنبه در همایش مداحان و هیئات مذهبی قم در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم (ع)،  اظهار کرد: مداحی و فعالیت هیئت‌های مذهبی یک سنت باارزش است که باید حفظ شود و یکی از عوامل مهم در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز تاثیرات همین هیئت‌های مذهبی بود.

 

در این هیئت‌ها، باید اخلاق، احکام و عقاید اسلامی را به بهترین نحو ترویج کرد چون امروز نسل جوان نیازمند فراگیری این احکام و عقاید اسلامی و دینی است.در این هیئت‌ها عده‌ای به عنوان مداح و خطیب و یا گرداننده مراسم‌ها حضور داشتند و اعیاد و یا آئین عزاداری‌ها را در کنار هم برگزار می‌کردند.در این هیئت‌ها یکی از ویژگی‌های مهم، حضور فعال جوانان بود چرا که هیئت‌ها در جذب جوانان به سمت تشکیلات سید الشهداء موفق بودند. برای جذب جوانان باید از بهترین لحن‌ها و ابزارها استفاده کرد. اگر هیئت‌های مذهبی از جذب جوانان عاجز شوند دیگران این قشر را به سمت خود جذب می‌کنند.

 

وی همچنین در توصیه‌هایی گفت:مداحی برای اهل بیت(ع) نیاز به آموزش دارد و از طرفی مداحان باید با صوت و لحنی زیبا و محتواهای مناسب معرفتی به مدح بپردازند. برنامه‌های مذهبی نیز باید طبق شرایط مخاطبین و مستمعین اجرا شود و طولانی کردن مجالس و برنامه‌ها یکی از ایرادات در برخی از مجالس است که باید مورد توجه قرار گیرد.صدای بلند بلندگوها همسایگان را اذیت نکند. یکی از آفات بزرگ در مداحی، این صداهای آزاردهنده است. همچنین برخی از جوانان برای جذب مردم به سمت هیئت‌های مذهبی از هر لحنی برای مداحی استفاده می‌کنند که صحیح نیست.سخنرانی‌هایی که در آن از تعبیرات اغراق آمیز استفاده می‌شود و موجب وهن معصومین(ع) می‌گردد نیز جایز نیست. از سوی دیگر، مداحان باید با خوش خلقی و خوش قولی در این مجالس حضور یابند.

 

وی با گرامیداشت عید سعید خم نیز خاطرنشان کرد: نامه اعمال انسان حب و محبت به امیرالمؤمنین(ع) است همه باید تلاش کنند محبت ظاهری خود را به محبت باطنی نسبت به امیرالمومنان تبدیل نمایند تا نامه اعمال آن ها در دست راست قرار گیرد.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی با قدردانی از برگزاری راهپیمایی روز عید غدیر بیان کرد:توصیه های زیادی در زنده نگاه داشتند امر اهل بیت(ع) شده است که البته بخش مهمی از این وظایف بر عهده مداحان و هیئت های مذهبی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------