چرا تهیهکننده «خاله قورباغه» عصبانی است؟
- مجموعه: اخبار فرهنگی و هنری
- تاریخ انتشار : دوشنبه, 11 تیر 1397 10:32
فرشته طائرپور، تهیهکننده فیلم سینمایی «خاله قورباغه» است ولی تهیهکنندگی، تنها بخش کوچکی از مجموعه فعالیتهای سینمایی تهیهکننده پر نفوذ در دستگاههای فرهنگی کشور است. طائرپور یکی از تهیهکنندگان قدیمی سینمای ایران است که در سازمان سینمایی نفوذ زیادی دارد و نامش در شوراهای گوناگون این سازمان دیده میشود. از داوری سیوششمین جشنواره فیلم فجر گرفته تا شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودکونوجوان. همچنین همکاری با کانون پرورش فکری کودکانونوجوانان و گروه کودکونوجوان سیما و مدیریت خانه ادبیات و هنر کودکانونوجوانان ازجمله دیگر فعالیتهای طائرپور است.
او بیش از 10 فیلم سینمایی و حدود 20 هزار دقیقه آثار ویدئویی در خانه ادبیات و هنر کودکانونوجوانان تهیه کرده است و از اواخر دهه 70 بهعنوان رئیس هیاتمدیره خانه سینما نیز انتخاب شده است. به قول خودش یکی از سه میهمان سینمایی دعوت شده به میهمانی جنجالی رئیسجمهور، حسن روحانی در کاخ سعدآباد بود که روایتهای متفاوتی از این جشن را در رسانهها منعکس کرد.
بعد از این مقدمه از مجموعه ضریب نفوذ خانم طائرپور، برگردیم به همان «خاله قورباغه» که کمتر از یک هفته اکران آن شروع شده است. فرشته طائرپور، این فیلم را با تسهیلات 550 میلیون تومانی سازمان دولتی فارابی و برخی حمایتهای دیگر که از آنها بهعنوان «وام سینمایی با بهره» یاد میکند، ساخته است ولی در تازهترین ژست تبلیغاتی مستقل فیلم که خودش و افشین هاشمی کارگردانی این کار را برعهده گرفتند، نامهای سرگشاده به علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما نوشته و نسبت به عدم پخش تیزر تبلیغاتی «خاله قورباغه» در صداوسیما اعتراض کرده است.
در بخشهایی از این نامه آورده است: «خلاصه مطلب اینکه، ما یک فیلم خوب ایرانی برای کودکان ایرانی ساختهایم، هیچ امکان تبلیغی هم جز رسانه شما نداریم(مگر رسانههای خارج از کشور که گاهی بدون قرارداد یا دریافت وجهی، فیلمهای مارا رأسا تبلیغ میکنند و بسیار هم تاثیرگذار هستند)، اگر باور دارید که برای تفریح و رضایت کودکان ایرانی باید قدمی برداشت و برای دو ساعت هم که شده آنها را از شنیدن بحثهای تکراری سیاسی و اقتصادی نجات داد و از دلهرههایشان کاست و بر نشاطشان افزود، همان رفتاری را با فیلم ما بکنید که با فیلمهای «به وقت شام» و «فیلشاه» در نوروز امسال کردید.»
البته در بخشهای دیگری از این نامه سرگشاده، خانم دبیر شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودکونوجوان، با طعنه و کنایه به پخش تیزرهای انیمیشن سینمایی «فیلشاه» در تلویزیون و در اختیار دادن اکران نوروزی به این فیلم مدعی شده است که سازمانهای مختلف از انیمیشن «فیلشاه» حمایت کردهاند و ما هیچ حمایتگری نداریم.
پخش تیزر تبلیغاتی «خاله قورباغه» در تلویزیون چند روزی به تعویق افتاده است و احتمالا در روزهای آتی، قالبهای دیگری برای تبلیغ این فیلم در تلویزیون انتخاب میشود که البته این مدل به تعویق انداختنهای پخش تیزر تبلیغاتی هم خودش حدیث مفصلی دارد که هربار باعث این مدل مظلومنماییها در فضای تبلیغاتی سینمایی میشود؛ اما اینکه خانم تهیهکننده که داعیه حمایت از سینمای کودک دارد، اینچنین به انیمیشن سینمایی «فیلشاه» بیرحمانه میتازد و در بخش دیگری از نامهاش ناراحتیاش را از اکران نوروزی «فیلشاه» ابراز میکند، نکته دیگری است که احتمالا به نگاههای قبیلهای و سیاسی فضای سینما باز میگردد و البته مغفول ماجرا اینکه تهیهکننده «خاله قورباغه» در حالی دست به قلم شده و نسبت به استفاده رانتی در تبلیغات تلویزیون معترض است که تنها چند روز بعد از شروع اکران «خاله قورباغه»، افشین هاشمی، کارگردان این فیلم کودک، در برنامه «خندوانه» بهعنوان پربینندهترین برنامه صداوسیما حضور داشت و همچنین شبکه آیفیلم بهعنوان یکی از پربینندهترین شبکههای صداوسیما با سه تن از عوامل فیلم «خاله قورباغه» گفتوگو کرد.
این شکل تبلیغات و نامهنگاریها، اتفاق غیرمرسومی در فضای تبلیغاتی سینما نیست ولی اینکه شخصی با نهایت نفوذ در دستگاههای فرهنگی، خودش را محروم از مواهب دولتی و تلویزیون میداند، مساله را عجیب، متناقض و البته غیرواقعی میکند. البته پیش از این هم تناقض آشکار طائرپور در حمایت از سینمای کودک در جشنواره فیلم فجر مشهود بود. طائرپور سال گذشته که در جمع هیات داوران سیوششمین جشنواره فیلم فجر بود، به اذعان رسول صدرعاملی، دیگر داور این جشنواره، انیمیشن «فیلشاه» را اصلا در داوریها لحاظ نکردند و به اذعان منتقدان و اهالی رسانه مورد کملطفی قرار دادند.
اما این بار که آب سر بالا رفته است، تهیهکننده «خاله قورباغه» که تاکنون خبری از او بهعنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودکونوجوان برای حمایت از اکران حتی یکی از فیلمهای کودکونوجوان در رسانهها بازتاب پیدا نکرده است؛ خواهان حمایت تمامقد همه ارگانها از سینمای کودک و فیلمی است که تهیهکنندگیاش را خودش به عهده دارد و با بودجههای دولتی آن را ساخته است. البته این شکل از اعتراضات و نامه سرگشاده نوشتنها با بررسی پیشینه تاریخی سینمای ایران، احتمالا به بار مینشیند و پایان شیرینی برای یکی از تهیهکنندگان پرنفوذ سینمای ایران خواهد داشت.
فرهیختگان