داستان «پدر» تلنگری برای مخاطب است



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,کاوه خداشناس
یکی از ویژگی های مثبت سریال «پدر» که این شبها روی آنتن شبکه دو است، روابط گرم و صمیمانه و محترمانه بین اعضای خانواده حاج علی تهرانی است و احترامی است که جوانهای خانواده نسبت به بزرگترهای خود دارند که می تواند الگوی مناسبی برای برخی خانواده ها در جامعه امروزی باشد.  

کاوه خداشناس بازیگر سریال هایی چون: برادر، عملیات ۱۲۵، رنج پنهان و پول کثیف در این سریال نقش محسن داماد خانواده تهرانی را ایفا می کند که یکی دو قسمتی است ماهیت این کاراکتر تا حدودی برای مخاطبان سریال مشخص شده است. خداشناس که در کنار بازی در سریال ها و فیلم ها به عنوان کارگردان هم پشت دوربین حضور داشته و دو تله فیلم ساخته، در گفت و گو با بانی فیلم در این باره مطالبی را بیان کرد که در ادامه می خوانید:

 

 همچنان درگیر بازی در سریال «پدر» هستید و یا مشغول بازی در کار دیگری شده اید؟

– بله روزهای پایانی تصویربرداری سریال «پدر» است و برای یک سریال هم صحبت هایی کرده ام و احتمالا شهریور سر فیلمبرداری آن کار خواهم رفت. البته نمی توانم فعلا درباره آن کار صحبتی کنم.

 

 گویا درگیر ساخت یک فیلم هم بودید؟

– بله فیلم دومم که فروردین ساختم در مرحله نهایی صداگذاری و اصلاح رنگ است و تا پایان مرداد تحویل سفارش دهنده کار می دهم.

 

 راجع به این فیلم هم توضیح می دهید؟

– تله فیلمی با نام «پرواز هشتم» و به سفارش یک شرکت هواپیمایی است که قرار است از یکی از شبکه های تلویزیونی پخش شود. البته فیلم قبلی من از شبکه سه پخش شد. شاید این کار هم از شبکه سه پخش شود. اما از زمان پخش آن بی اطلاعم.

 

 با این حساب خیلی جدی وارد پروسه کارگردانی شده اید و به موازات بازیگری در حال فعالیت در این زمینه هم هستید؟

– همیشه فیلمسازی را دوست داشتم، اما چون درگیر بازیگری شده بودم، کمی به تعویق افتاد. ضمن اینکه شرایط به گونه ای مهیا شد که خود سفارش دهنده ها سراغ من آمدند و قسمت این بود. اتفاقا لذت این کار برای من از بازیگری کمتر نیست.

 

 از زمانی که کارگردانی را هم تجربه کرده اید، در روند بازیگری تان هم تاثیری داشته است؟

– به هر حال بی تاثیر نیست. البته من با کارگردانی بیگانه نبودم و پیش از این فیلم کوتاه ساختم. اما هر چقدر که در این حرفه جلوتر می روی، به دانشت اضافه می شود و به رشد بازیگر هم خیلی کمک می کند.

 

 خب کمی هم راجع به نقش محسن و سریال «پدر» صحبت کنیم که مخاطب در این یکی دو قسمت اخیر متوجه ماهیت این شخصیت شد.

– به نظر من یک سری شخصیت ها در این سریال در این ۱۵ قسمت اول نطفه شان گذاشته شد که در ۱۵ قسمت دوم از آنها استفاده داستانی می شود. مثل ناصر که آقای فروتن بازی می کند، محسن که من بازی می کنم و شخصیت های دیگر. تا اینجا هم مخاطب شمایل کلی از شخصیت محسن را در سریال دید و با او اشنا شد. اما از اینجا به بعد قرار است لایه های بیشتری از شخصیت این کاراکتر را در داستان ببیند که می تواند از جذابیت های قسمت های دیگر سریال باشد.

 

 به نظر می رسد که محسن کاراکتر متفاوت تری از شخصیت هایی داشته که تا به امروز در سریال ها بازی کرده اید؟

– بله موافقم. محسن شخصیت متفاوتی نسبت به برخی کاراکترهایی که بازی کرده ام، دارد. شاید با کاراکترهایی که تا به امروز بازی کرده ام و برای مردم تعریف شده است، کمی فاصله داشته باشد.

 

 و از همکاری با این گروه و فضای کار در سریال «پدر» بگویید.

– من که تاکنون با این گروه افتخار همکاری نداشتم. اما بدون اینکه بخواهم اغراق کنم، خیلی کار درجه یکی بود. بهرنگ توفیقی که خیلی رفیق خوب و همراه و کار بلدی است و به نظرم با آرامش کار را پیش می برد. حامد عنقا هم بسیار دوست صمیمی است و همه این ها باعث شده که سریال «پدر» کار بسیار خوب و دوست داشتنی باشد. همچنین بازیگرانی که در این سریال حضور داشتند و فضای بسیار صمیمی در پشت صحنه کار داشتیم.

 

 البته فکر می کنم شما بیشتر با مهدی سلطانی و سینا مهراد بازی دارید؟

– نه با خانم زنگنه و آقای امکانیان و آقای فروتن هم در ارتباط هستیم. به هر حال کلاهبردارها در این داستان با هم به گونه ای در ارتباط هستند. به نظرم در مجموع خیلی کار خوبی بود و دوست داشتم. فکر می کنم مردم هم کار را دوست دارند و با علاقه دنبال می کنند.

 

 با توجه به اینکه قرار بود این سریال در ماه رمضان که کارهای مناسبتی بیشتر دیده می شوند، پخش شود اما به زمان دیگری موکول شد. فکر می کنید تا چه حد توانسته در جلب نظر مخاطب موفق باشد؟ گرچه سریال های مناسبتی امسال نتوانستند در جذب مخاطب موفق عمل کنند!

– بله یک کنداکتور به درد بخور برای تلویزیون داشتیم که آن هم از دست رفت.

 

بله ضمن اینکه معمولا مردم هر ایرادی که در یک کار وجود داشته باشد، به بازیگران منتقل می کنند. از این رو چه بازخوردی از مخاطبان این سریال گرفتید و چه نقدی به کار داشتند؟

– به نظرم این سریال یک تلنگر خیلی مهم برای مخاطب بود. اتفاقی که برای سریال «آنام» هم افتاد. اما من معتقدم که اگر قصه را برای مردم درست تعریف کنیم و داستان فراز و فرود داشته باشد و برای مردم جذاب باشد، در هر زمانی که کار پخش شود، مورد توجه قرار می گیرد و مخاطبان خود را پیدا می کند. بنابراین شیوه روایت داستان و جذابی هایی که در قصه و کاراکترها در یک سریال وجود دارد، در جذب مخاطب تعیین کننده است. من فکر می کنم این سریال هم دیده شده و مردم کار را دوست دارند. در مورد نظرات و نقدهای مردم هم باید عرض کنم که هر کسی به زعم خودش نظری درباره این کار و یا هر کار دیگری دارد که قابل احترام است.

 

هم از سریال تعریف می کنند و هم نقد می کنند. اما در مجموعه من فکر می کنم توانسته مورد توجه قرار بگیرد و دیده شود و از داستان این سریال می توان به نکات جامعه شناسی بسیاری رسید. یعنی جدا از نقدهای مردم، می توان گفت که باید یک سری کارشناس این سریال را بررسی کنند که چطور یک سری شخصیت ها در این سریال می تواند تا این حد برای مردم جذاب و دوست داشتنی باشد. به نظرم باید بررسی کرد که چرا مردم با برخی کاراکترها در یک سریال تا این حد ارتباط برقرار کرده و دوستشان دارند و چنین شخصیت هایی چطور تا این حد با مردم سمپات می شوند.

 

 خب به هر حال مردم قصه گویی را دوست دارند و اگر در فیلمنامه شخصیت ها به خوبی پرورش داده شود، قطعا مورد توجه مخاطب قرار می گیرد. به خصوص ارتباطی که بین اعضای خانواده تهرانی است و بسیار هم الگوی مناسبی می تواند برای جامعه باشد.

– به قول یکی از دوستان نقش مرد در این سریال خیلی پررنگ است و یا کاراکتری مثل حامد که بسیار کاراکتر شسته رفته ای دارد و صاحب یک سری رفتارهای متعارف و متواضع است، اینگونه از طرف مردم مورد استقبال قرار می گیرد و یا خود حاج علی که بسیار بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. اینها مباحثی است که باید توسط کارشناسان و جامعه شناسان تحلیل شود.

 

شما بعد از سریال «برادر» و البته «رنج پنهان» چندان حضور پررنگی در تلویزیون نداشتید. تا چه حد شما هم مانند همکارانتان از شرایط کار در تلویزیون گله مند هستید و با مسائلی از این دست در کار مواجه شدید؟

– من خیلی درگیر این قضایا نیستم و از چیزهایی که دیگران می گویند بی خبرم. بالاخره باید دید کسانی که در این باره چنین نظراتی دارند، چگونه و از کجا وارد این عرصه شده اند و این ره صد ساله را چطور آمده اند! من قصه خودم را دارم. درس این رشته را خوانده ام و بیست سال است که در این حرفه فعالیت می کنم. بنابراین هر کسی از دریچه نگاه خودش به این ماجرا نگاه می کند. من که تاکنون با این ماجراها مواجه نشده ام و نمی توانم در این باره صحبت کنم.

 

 در سینما چطور؟ فکر می کندی چنین مسائلی چقدر در حضور یک بازیگر موثر است. با توجه به اینکه در این زمینه هم کم کار هستید؟

– من مدتهاست که در سینما کار نکرده ام و بنابراین از این زد و بندها بی اطلاعم.

 

پیشنهاد نداشتید یا خودتان کار نکردید؟

– پیشنهاد نداشتم و شرایطش مهیا نبوده است. به عنوان مثال سر یک سریال بودم و نمی توانستم در آن فیلم هم حضور داشته باشم. اما از پایه و اساس اینکه رابطه نقش مهمی در کار ما دارد را که نمی توان نادیده گرفت.

 

 اتفاقا یکی از بازیگرانی که در سریال های بسیاری حضور داشته معتقد بود که دسته بندی بازیگران سینما و تلویزیون هم به شرایط بد این حرفه دامن زده و کارگردانان به بازیگرانی که سریال بازی می کنند، پیشنهاد سینمایی نمی دهند! نظر شما در این باره چیست؟

– به هر حال در این حرفه هم قصه عرضه و تقاضا نقش دارد و هم مسائل اقتصادی. البته در همه جای دنیا و در هر حرفه ای این مسائل وجود دارد. اما از این تفکیک سینما و تلویزیون هم می توان خیلی ناراحت نبود. اصلا ایرادی ندارد. می توان در یک سریال خیلی خوب بازی کرد و درخشید. در سینما هم به هر حال یک سری کارهای بد وجود دارد و از این نظر من خیلی با مشکلی مواجه نیستم و اهمیت چندانی ندارد. بازیگر باید نقشی که به وی سپرده شده را به بهترین شکل بازی کند. سینما و تلویزیونی بودنش فرقی نمی کند. به هر حال بازیگر در مقابل دوربین سینما یا تلویزیون و یا صحنه تئاتر در حال خلق یک کار هنری است.

 

 گویا این اواخر هم تئاتر کار نکرده اید؟

– پاییز سال گذشته اجرا داشتم، اما درگیر بازی در سریال شدم و فرصتی برای تئاتر نبود. فعلا هم که درگیر بازی در این سریال هستم. به هر حال خیلی خوشحالم که ثمره همکاری یک گروه در سریال «پدر» دیده شد و این توجه به تلویزیون به نظرم لازم بود.

 

 می توان گفت که مردم به دنبال دیدن یک اثر خوب هستند و اگر سریال هایی از این دست ساخته شود، ترجیح می دهند که به جای دیدن ماهواره، تلویزیون تماشا کنند؟

– بله اما به هر حال به حوزه مدیریتی هم برمی گردد که سریال ها را دست آدم هایی بدهند که امتحان پس داده اند و به قول معروف کار را به دست کاردان بدهند تا شاهد چنین اتفاقات خوبی باشیم. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و اتفاقات بهتری هم برای مردم خوبمان بیفتد.

 

 

 بانی  فیلم  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------