آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

بهمن فرمان‌آرا؛ مردی که حضورش غنیمت است



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, سینمای ایران
برای سالروز تولد بهمن فرمان‌آرا مردی که حضورش غنیمت است 

بهمن فرمان‌آرا (تولد: سوم بهمن 1320 - اصفهان) از معدود آدم‌ها و هنرمندانی است که هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب جدی و فعال بوده‌اند. تشکیل کانون سینماگران پیشرو مهم‌ترین کاری بوده که او قبل از انقلاب انجام داده است. او به ساختن فیلم‌هایی عجیب‌تر رو آورد از جمله شازده احتجاب و...

 

فرمان‌آرا از امکانات و تمکن مالی برای سینمای پیشرو استفاده کرد. او کسی است که از امکانات مالی خود به سهراب شهیدثالث برای ساخت فیلم سومش در غربتِ خارج از کشورکمک کرد.

 

در مجموع فرمان‌آرا جدای از فیلمسازی‌اش و مهم‌ترین فیلمش که شازده احتجاب است، در اوایل دهه 50 برای سینمای ایران بسیار مؤثر بود. چون در راه‌اندازی پروژه‌های جدی سینمایی و پیش بردن فیلم‌های دیگر فیلمسازان جدی بسیار مفید بود. او هرگز در حد یک نظریه‌پرداز صرف باقی نماند و در سینمای ایران آدم بسیار قابل‌احترامی است. کار مهم دیگری هم که کرده و بسیار معروف و کم‌وبیش موفق هم بود، سریال «خانه قمر خانم» است. به نظرم یکی از کسانی که می‌تواند در مورد فرمان‌آرا یکی از دقیق‌ترین نظرات را بدهد، رضا کیانیان است. به‌دلیل همکاری‌ها و مشاوره‌هایش با او. به نظرم حرف‌هایی که کیانیان می‌تواند در مورد فرمان‌آرا بزند، از حرف‌های دیگران دقیق‌تر و قابل‌توجه‌تر است.

 

فرمان‌آرا هنوز هم آدم فعالی است؛ در فعالیت‌هایش همیشه تداوم وجود داشته و این شاید به این دلیل است که در زندگی او آلودگی، رسوایی و کار خطا و بد -به آن معنا که می‌دانیم و می‌شناسیم- وجود ندارد.

 

فرمان‌آرا از نظر سیاسی هم نه آدم چپ‌گرایی است و نه آدم راست‌گرا. او یک اصفهانی به معنای خوب کلمه است. از این جهت او و اصغر فرهادی را در یک ردیف می‌توان قرار داد. اصفهانی‌های تیز و باهوشی که نوعی تعادل در رفتارها و زندگی‌ و کارشان مشهود است.

 

در یک کلام باید گفت که اهمیت آدمی مثل فرمان‌آرا در حضور اوست و از پای نیفتادن و با یک گل بهار ندادن و شیفته‌نشدنش. او طی دهه‌های کار هنری‌اش، دوام و بقای خود را حفظ کرده و نشان داده که با تمام فراز و فرودها سازگاری دارد. نشان داده که تحت هیچ شرایطی خود را منزوی نمی‌کند، تبدیل به اپوزیسیون نمی‌شود و به قول شاملو چراغشان اینجا می‌سوزد. اینها ویژگی‌های مهمی است.

 

ایران /خسرو دهقان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------