آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

برای همه آنهایی که کلیک می‌کنند؛ چرا تشنه سرک در زندگی خصوصی هنرمندان هستیم؟



اخبار,اخبارفرهنگی, سینماگران

 

اخبار فرهنگی - برای همه آنهایی که کلیک می‌کنند؛
 چرا تشنه سرک در زندگی خصوصی هنرمندان هستیم؟

ای کاش، از عطش‌مان در مواجهه با زندگی خصوصی هنرمندان، ورزشکاران و مجموعاً چهره‌ها بکاهیم و اجازه بدهیم این قشر نیز در بستر جامعه زندگی طبیعی‌شان را به همراه خانواده داشته باشند و نشانه رفتن مستمر موبایل‌ها به سمت‌شان و همچنین انتشار گسترده تصاویر زندگی شخصی‌شان، ایشان را به انزوا و محروم شدن از بخشی از حقوق طبیعی‌شان نکشاند.

از پرمخاطب‌ترین اخبار و تصاویر فضای اینترنت، آنچه ارتباطی با چهره‌های مطرح‌ هنری و به طور خاص سینماگران است اما در این میان یک آفت برای این کنجاوی وجود دارد و آن هم تلاش برای سرک کشیدن به زندگی خصوصی هنرمندان است که طبیعتاً همچون دیگر اقشار مردم حریم مشخصی دارند و آنچه نگران کننده است، تلاش وسیع برای ورود به چنین فضای غیراخلاقی است.

به گزارش «تابناک»، «تصاویر خصوصی بازیگران»، «عکس های لو رفته»، «زندگی خصوصی هنرمندان» و... برخی از عناوین مجموعه‌هایی از تصاویر مستمراً در حال به روزرسانی از هنرمندان و بیش از همه هنرمندان، بازیگرانی است که در سینما و تلویزیون حضور یافته و چهره شده‌اند؛ اتفاقی که روز به روز در حال وسعت یافتن است و اگر در گذشته اتفاقی موردی بود، حال در فضای آنلاین، به اتفاقی فراگیر بدل شده است.

شکل‌گیری شبکه‌هایی همچون اینستاگرام برای گسترش چنین فضاهایی موثر بوده و تمرکز بیشتر این مجموعه‌ها که بعضاً تا 200 هزار لایک دریافت کرده‌اند و حکایت از علاقه فراوان مردم حاضر در فضای مجازی برای سردرآوردن از زندگی خصوصی شان دارد؛ جامعه‌ای که شاید نتوانند نماینده واقعی و جامعی برای همه مردم باشند -به واسطه عدم فراگیری قالب اینترنت در سطح خانوارهای ایرانی- اما بدون شک روایتگر رفتار بخشی از جامعه است که اتفاقاً اکثراً از سطح سواد قابل توجهی برخوردارند.

این فوکوس روی زندگی خصوصی هنرمندان گاهی به تشنج هم می‌انجامد و بارها مشاهده شده که هنرمندان در برنامه‌هایی که حضور می‌یابند تا زمان سوار شدن بر خودرو و یا حتی پس از آن با چهره‌های پیگیری مواجه می‌شوند که علاقه دارند لحظه به لحظه حضورشان را در موبایلشان در قالب فیلم و عکس داشته باشند و در بسیاری از اوقات پیشنهادهای عجیبی به هنرمندان می‌دهند که دعوت به همکاری، دعوت به شام و درخواست تلفن شخصی هنرمندان، جزو درخواست‌های معمول در مقابل این پیشنهادهای عجیب محسوب می‌شوند!

طبیعتاً گاهی این فضا به تشنج نیز کشیده می‌شود، چرا که به هر حال هنرمندان نیز از آستانه تحمل مشخصی برخوردارند و ممکن است در مقابل برخی از این سماجت‌ها که از علاقه نسبت به هنرمندان نشات می‌گیرد، واکنش تندی داشته باشند که این کنش و واکنش بارها مشاهده شده و به همین دلیل حضور مستمر بازیگران در فضاهای عمومی نظیر رستوران، پارک و... به ندرت اتفاق می‌افتد و بسیاری از هنرمندان نیز برای جلوگیری از سواستفاده از عکس‌هایشان، در فضای مجازی صفحه‌ای ندارند.

آنچه مسلم است سرک کشیدن به زندگی خصوصی هنرمندان در بسیاری از کشورهای دنیا بخشی جذاب و پرمخاطب است و اساساً فلسفه وجودی پاپاراتزی بر همین اساس استوار است و بسیاری از رسانه‌های معتبر انگلیسی زبان به این بخش توجه ویژه‌ای دارند و درباره برخی از اجزای زندگی خصوصی سلبریتی‌های غربی عکس‌هایی از چند کیلومتری شکار کرده و برایش شرح و تفسیر می‌نویسند که بازگویی اش نیز ممکن نیست.

با این حال آیا نسبتی میان اخلاقیات در کشورمان با آنچه در این نشریات انگلیسی زبان رخ می‌دهد وجود دارد؟ بدون تردید چنین رویکردی با مبانی اخلاق اسلامی و ایرانی نیز در تضاد است و به همین دلیل آنچه در حال وقوع است و در فضای مجازی بسط یافته، حداقل نسبتی با اخلاقیات ندارد و متاسفانه گاهی منجر به آسیب دیدگی زندگی شخصی برخی از هنرمندانی می‌شوند که به آنها علاقمندیم.

از این منظر ای کاش، از عطش‌مان در مواجهه با زندگی خصوصی هنرمندان، ورزشکاران و مجموعاً چهره‌ها بکاهیم و اجازه بدهیم این قشر نیز در بستر جامعه زندگی طبیعی‌شان را به همراه خانواده داشته باشند و نشانه رفتن مستمر موبایل‌ها به سمت‌شان و همچنین انتشار گسترده تصاویر زندگی شخصی‌شان، ایشان را به انزوا و محروم شدن از بخشی از حقوق طبیعی‌شان نکشاند.

 اخبارفرهنگی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------