آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شمس‌لنگرودی: می‌خواستیم دنیا را عوض کنیم، دنیا ما را عوض کرد

پژوهشگر، خواننده و بازیگر پیشکسوت، گفت: احمد پوری خوب می‌داند که ما می‌خواستیم دنیا را عوض کنیم، اما دنیا ما را عوض کرد. به…

سینمای ایران برای سرپا شدن قهرمان می‌خواهد/ قهرمانان را به بهانه‌ی فردین‌بازی حذف کردند



اخبار,اخبارفرهنگی ,محسن محسنی‌نسب

 
 اخبار فرهنگی - محسن محسنی‌نسب :
سینمای ایران برای سرپا شدن قهرمان می‌خواهد/ قهرمانان را به بهانه‌ی فردین‌بازی حذف کردند

 با اجرای سیاست‌های غلط و به بهانه‌های واهی، قهرمان از سینمای ایران حذف شد و با حذف قهرمان نه تنها فیلم‌ها از محتوا تهی شدند که مخاطب هم دلیلی برای رفتن به سینما نمی‌بیند/ به فیلم‌هایی که خصلت قهرمانی را بیان می‌کنند؛ به طعنه می‌گویند دنبال فردین‌بازی هستند.

محسن محسنی‌نسب معتقد است؛ علت نبود مخاطب در سینمای ایران مشکلات اقتصادی نیست بلکه موانعی است که برای ساخت فیلم‌هایی با ویژگی‌های مورد قبول مردم بر سر راه فیلمسازان قرار گرفته شده است.

این کارگردان در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ باتوجه به شرایط امروز سینمای ایران گفت: مشکلات امروز در سینمای ایران در دو بخش اصلی قرار دارد یکی مشکلاتی که در درون سینما وجود دارد و دیگر مشکلاتی که بیرون سینماست.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات درونی سینما این است که متاسفانه بسیاری از کارگردان‌ها و مطبوعات؛ افرادی را در سینما بزرگ می‌کنند و بالا می‌برند که آن‌ها اسباب بزرگی و ظرفیت بزرگی را ندارند و بعد برای سینمای ایران مشکل ایجاد می‌کنند. مشکل دیگر این است که ظرفیت‌های لازم برای فروش‌های میلیونی در سینمای ایران به وجود نیامده و زمانی که این ظرفیت به وجود نیامده؛ نمی‌توان از مردم انتظار داشت که از سینما استقبال کنند. به همین دلیل امروز گروه بسیاری می‌گویند که مردم از سینما قهر کرده‌اند.

کارگردان فیلم سینمایی یاس‌های وحشی با اشاره به اینکه متاسفانه ما به حداقل‌ها در سینما راضی شدیم؛ گفت: امروز حتی درمورد فیلم‌های پرفروش؛ اگر میزان بلیت فروخته شده را به تعداد تماشاگران تقسیم کنیم؛ رقم بالایی از تماشاگران را نمی‌توانیم به دست آوریم.

وی با ذکر مثالی افزود: در دوره‌ای فیلم یاس‌های وحشی در سال ۷۶ بیش از ۱۰ میلیون بلیت فروخت و قیمت بلیت صد تومان بود حال اگر امروز فیلمی ۱۰ میلیون بلیت بفروشد با بلیت ۶ هزار تومان؛ شصت میلیارد تومان می‌شود درحالیکه امروز پرفروش‌ترین فیلم ما ۱۰ میلیارد تومان می‌فروشد حتی از این میزان نیز تعداد کمی برای بار دوم و سوم به تماشای یک فیلم می‌نشینند.

محسنی‌نسب با اشاره به اینکه با جمعیت ۷۰ میلیونی کشور این میزان فروش فیلم اصلا قابل قبول نیست؛ افزود: یکی از دلایل اصلی که سینمای ایران امروز مخاطب سال‌های گذشته خود را از دست داده؛ سیاست‌های غلطی بوده که در سال‌های قبل اجرا شده است. یکی از این سیاست‌های غلط از بین بردن گونه‌های مختلف سینمایی همچون فیلم‌های رزمی و فیلم‌هایی بوده که حرف جامعه را می‌زند.

وی ادامه داد: از دوره‌ای حدود ده سال قبل گروهی از نویسندگان و فیلمسازان و مدیران سینمایی به فیلم‌هایی که در آن‌ها اخلاق جوانمردی و فضیلت‌های اخلاقی بیان می‌شد؛ حمله کردند و آن‌ها را فیلم‌های ضعیفی دانستند. در همه جای دنیا فیلم‌هایی موفق هستند که به اخلاق و به فضیلت‌های اخلاقی اهمیت می‌دهند. نمونه بارز این فضیلت‌ها جوانمردی است اما متاسفانه در سینمای ایران به طعنه به فیلم‌هایی که این خصلت را بیان می‌کنند؛ می‌گویند که دنبال فردین بازی هستند.

محسنی‌نسب ادامه داد: حتی سینمای امریکا در محصولات خودش به مباحث اخلاقی از این دست؛ توجه می‌کند بطور مثال یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای امریکا که در ایران نیز به نمایش درآمد یعنی فیلم تایتانیک فارغ از ماجرای عشقی‌اش به بحث جوانمردی توجه دارد.

وی دلایل اقتصادی را در قهر مردم از سینما زیاد تاثیرگذار نمی‌‌داند و می‌گوید: مقایسه بین وضعیت امروز اقتصادی مردم با دهه هفتاد نشان می‌دهد که مردم برایشان کیفیت فیلم و حرفی که یک فیلم می‌زند اهمیت دارد. در دهه هفتاد قیمت بلیت سینما‌ها صد تومان بود اما قیمت یک کیلو انگور ۲۰ تومان بود. امروز قیمت یک کیلو انگور ده هزار تومان است اما قیمت بلیت سینما شش هزار تومان است با این حال استقبال مخاطبان از فیلم‌ها در دهه هفتاد بیشتر از امسال بوده است.

محسنی‌نسب با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر نیز وضعیت اینگونه است؛ گفت: در کشوری مانند ترکیه یک کارمند معمولی ماهی ۱۵۰۰ لیر حقوق می‌گیرد که معادل ۲ میلیون تومان ایران است اما بلیت سینما ۲۰ دلار است از طرف دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای و خصوصلی بسیاری در ترکیه وجود دارد اما مردم باز هم از سینما استقبال می‌کنند.

وی افزود: بعد از دهه هفتاد مباحثی در سینمای ایران مطرح شد تا فیلم‌هایی که فضیلت‌های اخلاقی را بیان می‌کردند به گوشه‌ای رانده شدند این مباحث که بیشتر ریشه در نگاه چپ به سینمای ایران داشت کم‌کم گسترش پیدا کرد و جشنواره‌های خارجی که با این هدف و نگاه برگزار می‌شد نیز به بسط این فرهنگ دامن زد.

وی حذف قهرمان را آفت دیگر سینمایی ایران دانست و افزود: با اجرای سیاست‌های غلط و به بهانه‌های واهی، قهرمان از سینمای ایران حذف شد و با حذف قهرمان نه تنها فیلم‌ها از محتوا تهی شدند بلکه مخاطبان سینما نیز با فیلم‌ها همذات پنداری نمی‌کنند و دلیلی برای رفتن به سینما نمی‌بینند.

وی با اشاره به اینکه این روز‌ها فیلم‌های کمدی فروش خوبی دارد؛ گفت: هرچند امروز گروهی تصور می‌کنند اگر فیلمی فروش خوبی دارد به خاطر این است که مردم را می‌خنداند اما لایه پنهان یک فیلم کمدی نیز فضیلت‌های اخلاقی را بیان می‌کند و مردم به خاطر علاقه‌مندی به این فضیلت‌هاست که حتی به دیدن فیلم‌های کمدی می‌روند.

محسنی‌نسب افزود: متاسفانه این نگاه غلط همچنان وجود دارد و برای حل این مشکلات راه برای ساختن فیلم‌هایی که فضیلت اخلاقی بطن جامعه را بیان می‌کنند باید هموار شود.


 اخبارفرهنگی - ایلنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------