سخت‌گرفتن به صداوسیما؛ دودی که به چشم مردم می‌رود



اخبار,اخبار فرهنگی ,برنامه  فیتیله

حسین فردرو درباره‌ی حاشیه‌هایی که در برنامه‌های تلویزیونی مبنی بر توهین به قومیت‌ها شکل می‌گیرد و اینکه یک رسانه تلاش می‌کند اشتباهاتش را بپذیرد و با توضیح و عذرخواهی از مخاطب در جهت رفع اشتباه برآید، نکاتی را یادآور شد.

این برنامه‌ساز پیشکسوت تلویزیون در گفت‌وگو با ایسنا‌، درباره اقدام اخیر صدا و سیما مبنی بر عذرخواهی از هموطنان آذری‌زبان بابت پخش قسمتی از برنامه فیتیله و پذیرش اشتباه صورت گرفته، اظهار کرد: خیلی سخت است که صدا و سیما مسئولیت همه چیز را بپذیرد. تلویزیون در طول این دوره‌ها همیشه حساس بوده است و نسبت به اینکه کسی بخواهد حرکتی را خلاف فرهنگ وحدت ملی انجام دهد حساسیت داشته است.

وی سپس گفت: اگر حجم اتفاقاتی که به عنوان توهین به قومیت‌ها تلقی می‌شود را در دو، سه سال اخیر بررسی کنیم، می‌بینیم که عکس‌العمل‌ها و نتیجه‌ها متفاوت و برخورد مردم هم متفاوت است.

فردرو توضیح داد: گاه رسانه‌های خارج از کشور مردم و صدا و سیما را تحریک می‌کنند. در بعد دیگر خود مردم هستند که با حاشیه‌ای که شکل گرفته، مقابله می‌کنند و در وجه دیگر خود صداوسیماست که اجازه نمی‌دهد کسی برای اینکه قومی را بیازارد از تریبونش سوء استفاده کند.

او سپس ادامه داد: شاید هم مقابله‌هایی که از بیرون با برنامه‌ساز می‌شود و اشکالاتی که از ما گرفته می‌شود، باعث می‌شود هم از سوی معاونت سیما هم از بیرون از سازمان و هم در واحد نظارتی مراقب ما باشند. یک جای کار مشکل دارد و آن این است که ما باید مسئولیت‌های فردی را بپذیریم. و قرار نیست برای اقدام یک برنامه ساز یک مجموعه بزرگ به این شکل پاسخگو باشد.

این کارگردان تلویزیونی گفت: باید به گونه‌ای باشد که اگر من به عنوان برنامه‌ساز حرفی می‌زنم، مسئولیت آن بر گردن خودم باشد و خودم جوابگو باشم نه اینکه سازمان صدا و سیما جوابگوی من باشد. هر کسی باید رفتار خودش را پاسخگو باشد. مردم هم شناخت کافی از برنامه‌سازان و به ویژه مجریان خود دارند و مانند مراودات عمومی میتوانیم هویت و شخصیت هر برنامه سازی را به ارزیابی مردم بسپاریم

فردرو در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا یادآور شد: تبیین هماهنگی بین کلیه‌ استان‌ها،‌ تقویت وحدت ملی و آشنا کردن مردم همه خطه‌ها با همدیگر از جمله اهداف صداوسیما بوده است. اما نکته اینجاست که اگر صدا و سیما در زمره‌ی واحدها دادستانی و محکمه است، بیاید تنبیه کند دستش درد نکند. اما هویت مجریان برنامه ای که سالهاست برای بچه ها کار کرده برای مخاطبان روشن است و ظلم هست که مدیران جریمه حرف‌های آنها را بدهند یعنی توسعه فرهنگی و بالا بردن جنبه شوخ طبعی مردم هم مهم است و قرار نیست که ما بنشینیم مرتبا مدیران و عوامل را تنبیه کنیم. اگر می‌خواهیم به توسعه برسیم زمانی که مردم از برنامه‌ای لذت بردند باید مدیران را بیشتر از برنامه ساز تشویق کنیم.

او ادامه داد: اگر اعتماد بنفس مدیران کم شود سطح برنامه ها افول کرده و برنامه های خنثی جایگزین خواهد شد. بخش طرح و برنامه صدا وسیما همواره در جهت هم‌گرایی عمل کرده است و نه واگرایی. توهین به قومیت ها در صدا وسیما یک اقدام وحشتناک تلقی شده و واحدهای نظارتی را بسیار متاثر می‌کند. و در طول سالیان خط قرمزهای طنز را برای پایگاه ملی صدا وسیما همه ما سخت و سنگین کرده‌ایم؛ اما به نظرم باید ضمن اینکه برنامه‌سازان متخلف تنبیه می‌شوند، باید همه مردم مدیران صدا وسیما را حمایت و کمک کرده تا بتوانند ظرفیت فرهنگی مردم را هم بالا ببرند. مساله این است که ما خودمان قرار بگذاریم که هر کسی جوابگوی شوخی و حرف خودش باشد.

بنابراین اگر می‌خواهیم رسانه پیشرفت کند. نباید اینقدر مسئولان را خسته کنیم قرار نیست صدا و سیما مسئولیت همه چیز را برعهده بگیرد.

حسین فردرو در پایان گفت‌وگوی خود یادآور شد: نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا شبکه‌های خارج هم دچار چنین مصیبتی هستند یا نه؟مطمئن هستم که آنها مشکلات خود را نسبتا حل کرده اند. بعضی اوقات دو برنامه با انگیزه و هدف های متفاوت ومتضاد در یک روز ودر یک کانال پخش می‌شود اما مسئولان شبکه مدعی و طرفدار هیچکدام از نظریه ها نبوده و قضاوت و حق انتخاب را به خود مردم می‌دهند ومعمولا بخاطراهداف سیاسی مشکلات برای رسانه ای فراهم نمی‌کنند که قصدش سرگرمی، تفریح و خدمت به مردم بوده یعنی برنامه طنز وشوخی کودکانه را در حد مخاطبش قلمداد می‌کنند و برنامه های خبری و سیاسی هم به دقت و موشکافانه و حتی بیرحمانه ارزیابی می‌شود.

باور کنید پیچیده کردن و سخت گرفتن به صدا وسیما دودی درست میکند که به چشم مردم می‌رود و باعث ممیزی های عجیب و غریب خواهد شد و کار بجایی می‌رسد که خود منتقدان بگویند چقدر برنامه ها خنثی شده و رغبتی به تماشا نداشته باشند؛ البته با توجه به کثرت واحدهای نظارتی صداوسیما و روابط عمومی چابک و به روز رسانه ملی امیدوارم که در تشخیص انگیزه منتقدان حساس باشند و بین نظریات کسانی که واقعا نگران وحدت بوده و کسانی که قصد بی رمق کردن برنامه ها را دارند حتما تفاوت قایل شوند.


 اخبار فرهنگی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------