آبجی»؛ مادرانه‌ای در لوکیشین «جدایی نادر از سیمین» / برد تهیه‌کننده‌ها در اعتماد به پتانسیل نسل جوان است



«آبجی» ملودرامی اجتماعی‌ست که کارگردانش این امیدوار را دارد با نگاهی تازه یکی از بهترین مادرانه‌های سینمای ایران را ساخته باشد.

اخبار,اخبار فرهنگی , فیلم  آبجی

 محمدحسین قاسمی؛ تهیه‌کننده «آبجی» در نشست خبری و بازدید از پشت صحنه فیلم که در آخرین روز فیلمبرداری و در لوکیشن اصلی برگزار شد؛ «آبجی» را فیلمی مادرانه معرفی کرد که  در لوکشین «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی فیلمبرداری شده است و دغدغه‌های یک مادر را برای زندگی فرزندش به تصویر می‌‌کشد. که دراین مسیر نگاهی هم به جامعه دارد و اطرافش را واکاوی و بررسی می‌کند.

وی با اشاره به این مطلب که «آبجی» مسائلی که در جامعه وجود دارد را نشان می‌دهد  ونقد مستیقم نمی‌کند، ادامه داد: این فیلم نگاهی دارد به مناسبات خانوادگی که در قدیم اهمیت داشت اما در فضای مدرن امروز اهمیتش را از دست داده و تغییر کرده است.

قول فارابی برای مشارکت سی درصدی
قاسمی با اعلام این مطلب که  فیلم در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر شرکت داده می‌شود؛ درباره میزان سرمایه‌گذاری فیلم و حمایت‌های دولتی؛ گفت: فارابی این قول را داده است که در سی درصد هزینه تولید مشارکت داشته باشد و دو سوم هم سرمایه شخصی بنده است.‌

این تهیه‌کننده سینما مشارکت فارابی را در پروژه‌های سینمایی بهتر از وام ارزیابی کرد و ادامه داد: این شیوه از یک سو بودجه رامیان فیلم‌های بیشتری تقسیم می‌کند و از سوی دیگر چرخه اقتصادی سینما را قوی‌تر می‌کند و سودی که فارابی از فروش فیلم‌ها کسب می‌کند را می‌تواند در فیلم‌های دیگر هزینه کند.

قاسمی درباره پیشبینی‌اش از ارتباط‌گیری مخاطب با فیلم و برنامه‌های تبلیغاتی برای فیلم؛ گفت: با توجه به نگاه انسانی فیلم و مادرانه بودنش پتانسیل ارتباط‌گیری با مخاطب را دارد. قطعا در حد وسع مالی‌مان برای فیلم برنامه تبلیغاتی خواهیم داشت و بر خلاف بسیاری از تهیه‌کننده‌ها اعتقاد به هزینه نکردن برای تبلیغات ندارم زیرا اگر تبلیغ نباشد فیلم به طور قطع زمین می‌خورد. اما آن‌چه اهمیت بیشتری دارد تبلیغات دهان به دهان است. زیرا ما شاید بتوانیم با تبلیغات موج اولیه را به وجود آوریم اما موج‌های بعدی به ارتباط مخاطب با فیلم بستگی خواهد داشت.

وی با تاکید بر حمایت ازفیلم‌سازان اول؛ توضیح داد: اتفاقی که برای فیلم اولی‌ها می‌افتد این است که کارگردان مجبور می‌شود بسیاری از کارهایی که جز مسئولیت‌های تهیه کننده است را به دوش بکشد. در چند سال اخیر فیلم‌های خوبی را فیلم‌سازان اول ساخته‌اند و جوانان پیش‌رو بوده‌اند اگر تهیه‌کننده‌ها به این پتانسیل اعتماد کنند برد کرد‌ه‌اند.

تهیه‌کننده فیلم «شیار 143» درباره دلیل همکاری‌ و سرمایه‌گذاری‌اش با این پرژه که اولین فیلمِ سینمایی سازنده‌اش است؛ گفت: سبقه خانم اشرفی در ساخت فیلم‌های ویدئویی و مستندشان همچنین فیلم‌نامه قابل قبول «آبجی» باعث شکل‌گیری این همکاری شد.

قاسمی با اشاره به دو فیلم دیگری که در حال تهیه دارد؛ گفت: «آبجی»، «نفس» و انیمیشن سینمایی را در جشنواره شرکت می‌دهیم. اما یک طرف قضیه ما هستیم و طرف دیگر کیفیت آثار و نظر هیات انتخاب است.

سه مرتبه تعویق در ساخت را به فال نیک می‌گیریم/فیلم‌نامه‌ای با دوازده مرتبه بازنویسی
مرجان اشرفی‌زاده کارگردان فیلم «آبجی» نیز درباره نگارش فیلم‌نامه و اینکه آیا شخصیت‌ها برای افراد نگاشته شده بود؛ گفت: شخصیت آبجی(معصومه قاسمس پور) را در همان روزهای اولی که در ذهنم طراحی شد می‌دانستم چه کسی قرار است بازی کند. کاراکتر طلا (گلاب آدینه) نیز برای ما تثبیت شده بود. عالیه هم خیلی زود به پانته‌آ پناهی‌ها پیشنهاد شد. و بسیار سریع به ترکیبی که می‌خواستیم رسیدیم. البته با طولانی شدن شروع فیلمبرداری این نگرانی را داشتم که این بازیگران را از دست بدهم.

وی با بیان این‌که «آبجی» یک ملودارم اجتماعی، خانوادگی‌ است؛ ابراز امیدواری کرد که یکی از مادرانه‌های سینمای ایران را ساخته باشد و نگاه تازه‌ای به مادرانه‌های ایران داشته باشد.

اشرفی‌زاده این فیلم را در ادامه فیلم‌های قبلی و دغدغه‌هایش دانست و ادامه داد: به این دلیل که نوشته‌های خوم به ادبیات نزدیک می‌شود دوست داشتم این ایده‌ را نویسنده خانم به نگارش درآورد. که البته اولین نسخه فیلم‌نامه از آنچه در ذهنم داشتم بسیار دور شد اما به دلیل خلاهایی که داشت در آخر و پس از دوازده مرتبه بازنویسی به ایده اولیه نزدیک شدیم.

کارگردان «بهارنارنج» افزود: پایان اردیبهشت 93 فیلم‌نامه را برای صدور پروانه ساخت ارائه دادیم و مرداد ماه پروانه صادر شد. در همان سال سه بار برای ساخت اقدام کردیم که هر بار به تعویق افتاد اما این زمان به بهتر شدن کار و پخته شدن ایده‌ها کمک کرد. اما این بار کار سریع‌تر از آن زمانی که فکر می‌کردیم شروع شد. هرچند آن زمان این تاخیر برایمان خوشایند نبود اما امروز آن را به فال نیک می‌گیریم که اتفاق بهتری برای کار افتاد.

وی در پایان گفت: هنوز هم نمی‌دانم نتیجه چیست. ما سکانس‌ها و پلان‌های جدا از هم گرفته‌ایم که نمی‌دانیم اگر کنار هم قرار بگیرند منسجم خواهند شد یا خیر. باید نتیجه را روی پرده سینما ببینیم.

تفاوت تئاتر و تصویر از زبان بازیگر اصلی «آبجی»/شخصیتی لب مرز برای اولین کار سینمایی
معصومه قاسمی‌پور بازیگر نقش آبجی با بیان این‌ مطلب که این هشتمین همکاری‌اش با کارگردان است، درباره نقشش این‌گونه توضیح داد: دختر میانسالی است که با مادرش زندگی می‌کند و به دلیل بیماری که دارد مشکلاتی را برای مادر به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به سبقه تئاتری‌اش؛ تئاتر و تصویر را دو معقوله بسیار متفاوت از هم  دانست و افزود: تئاتر ما را وادار به رفتارهای تصنعی می‌کند و به سبب این رفتار زاهدانه و مسیری که بازیگر برای رسیدن به نقش باید طی کند نقش پخته و بازیگر پرورش پیدا می‌کند. بسیاری از بازی‌های تئاتری برای کار تصویر باید روتوش شوند که به دل مخاطب بنشیند.

به گفته این بازیگر "شدن" با "ساختن" تفاوت دارد و بازیگر باید مقابله با نقش و ساخت و ساز را از توشه تئاتری‌اش داشته باشد اما اجرا را در تصویر در بیاورد به گونه‌ای که رفتارهای نمایشی را در تصویر حذف کند و نقش را دلنشین و باورپذیر برای مخاطب ارائه دهد.

قاسمی‌پور با اشاره به این که نقش آبجی اولین کار سینمایی‌اش است؛ ادامه داد: با توجه به اینکه این شخصیت لب مرز بود خطر و ریسک بالایی داشت که تیپ نشود و شخصیت در نیاید. تمام سعی‌ام را کردم تمام آن‌چه در توان داشتم را برای درآمدن نقش به کار بگیرم.

وی به نقش کارگردان در این فیلم اشاره کرد و ادامه داد: حدود یک سال‌ونیم در حال نگارش فیلمنامه بودیم و کارهای تحقیقاتی را انجام می‌دادیم و کارگردان اشراف زیادی روی این نقش داشت که این راهنمایی‌ها برای من و پخته شدن نقش بسیار مفید بود.

رسولی که این فیلم دومین تجربه سینمایی‌اش به عنوان فیلمبردار است؛ گفت: کار بر خلاف سادگی؛ سخت بود. به این دلیل که در یک فصل ثابت باید اتمسفرهای متفاوت فیلمبرداری می‌شد. همچنین داستان و لوکیشن‌ها مختصاتی غیر واقعی داشتند که به کار گرفتن از ویژوال افکت را طلب می‌کرد.


 اخبارفرهنگی  - ایلنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------