آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

اپرای حافظ هم لغو شد!



اخبار,اخبار فرهنگی,واکنش  غریب پور لغواپرای حافظ


اخبار فرهنگی - اپرای حافظ هم لغو شد!

سرپرست گروه تئاتر عروسکی «آران» گفت: ای کاش مدیرکل ارشاد همدان هم مثل خیلی از مدیران از نداشتن بودجه می‌نالیدند ولی ایشان - البته بر اساس آنچه که آقای دوست قرین به من گفته‌اند- فرموده‌اند که شرایط فرهنگی استان همدان اجازه‌ اجرای این اثر را ندارد!!!!.

  لغو پی در پی کنسرت های موسیقی این بار دامن بهروز غریب پور را گرفت تا او از احرای اپرای خافظ در همدان منصرف شود. مدیر کل ارشاد همدان معتقد است شرایط فرهنگی همدان برای اجرای این اثر مناسب نیست! که این گفته واکنش تند غریب پور را به همراه داشت.

او به ایسنا گفته: ظاهرا این آقا نه از پیشینه‌ فرهنگی همدان خبر دارد و نه «حافظ» را می‌شناسد!

غریب‌پور درباره اجرای اپرای عروسکی«حافظ» در همدان توضیح داد: دوستان هنرمند و نمایشگر ما در همدان از مدت‌ها پیش مایل بودند ما اپرای «حافظ» را در همدان اجرا کنیم. شرط اول من داشتن امکانات اجرائی در شهر مد نظر است.

کارگردان نمایش‌های«بینوایان» و «۲۳۴۲ روز بد» با اشاره به تلاش‌های یکی از چهره‌های فرهنگی همدان برای انجام این سفر افزود: آقای دوست قرین یکی از چهره‌های درخشان تئاتر همدان بلکه ایران است و در ملاقات‌هایی که با ایشان داشتیم، تلاش وسیعی انجام داد که شرایط سفرمان را آماده کند و اگر برابر پیش‌بینی ما این روند ادامه داشت، ما اردیبهشت ماه را برای اجراهای‌مان در نظر گرفته بودیم اما اخیرا و در کمال تعجب با نظر مدیرکل ارشاد همدان روبرو شدم که همه‌ی تلاش‌های این دوستان را پایمال کرد.

سرپرست گروه تئاتر عروسکی «آران» گفت: ای کاش مدیرکل ارشاد همدان هم مثل خیلی از مدیران از نداشتن بودجه می‌نالیدند ولی ایشان - البته بر اساس آنچه که آقای دوست قرین به من گفته‌اند- فرموده‌اند که شرایط فرهنگی استان همدان اجازه‌ اجرای این اثر را ندارد!!!!.

غریب‌پور با اظهار شگفتی از این اعلام نظر افزود: تردیدی ندارم که این آقا نه از پیشینه‌ی فرهنگی همدان خبر دارد و نه «حافظ» را می‌شناسد زیرا که «حافظ» متعلق به همه‌ی ایرانیان و ایران دوستان است و کسی نمی‌تواند ادعا کند که با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنائی دارد و به نمایندگی از مردم یکی از استان‌های علم‌پرور و هنر پرور چنین مقاومتی برای عدم اجرای اثری که در تهران و شیراز و حتی «دبی» با استقبال بی‌نظیر روبرو شده است، از خود نشان بدهد.

کارگردان اپراهای عروسکی «رستم و سهراب» و «مکبث» اضافه کرد: من مات و متحیرم که چگونه رئیس جمهوری منتخب و مدبری چون آقای دکتر روحانی که به جمع هنرمندان توصیه می‌کند که همچون «حافظ» باشید، مدیری منصوب کرده‌اند که از بنیان با «حافظ» و اندیشه‌ی او مخالف است!

وی در پاسخ به این سخن که این مدیرکل منصوب دولت قبلی است،افزود: این دیگر قوز بالا قوز است چرا که اپراهای «مولوی» و «حافظ» در دوران ریاست جمهوری دکتر احمدی‌نژاد تولید شده‌اند و این نشان دهنده‌ی آن است که ایشان آن زمان هم موافقتی با دولت نداشته و الان هم چنین می‌تازد و داعیه‌ی فرهنگی هم دارد.

 

بنابراین من از وزیر ارشاد می‌خواهم که از این مدیر خودمختار بخواهد که دلایل مخالفتش با سفر گروه تئاتر عروسکی «آران» و اجرای اپرای «حافظ» را بیان کند شاید برگ برنده در آستین ایشان است و به وزیر محترم ارشاد تفهیم کنند که اجرای «مولوی» و «حافظ» و «عاشورا» و «رستم و سهراب» به نفع فرهنگ عمومی کشور نیست تا من و امثال من تکلیف خودمان را بدانیم.

غریب‌پور در پاسخ به این پرسش که با این تفاصیل نمی‌خواهید تولید جدیدی داشته باشید و رنجیده خاطرید؟ توضیح داد: اصلا. چرا که «در طریقت ما کافریست رنجیدن». من این روزها در عین حال که در حال اتمام موزه‌ی خانه‌ی انتظامی هستم، مابقی وقتم را به نوشتن اپرای «سعدی» اختصاص داده‌ام.

او که چندی پیش اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» را به عنوان اثری تازه از گروه تئاتر عروسکی «آران» اجرا کرده بود درباره اجرای دوباره این اثر توضیح داد: قطعا چنین برنامه‌ای داریم زیرا استقبال بسیار چشمگیر مخاطبانی که با آتار گروه «آران» آشنائی دارند و بسیاری از تماشاگرانی که پیش از این با گروه ما آشنائی نداشتند، مرا واداشت که چند بار اجرا را تمدید کنم .

این کارگردان تئاتر در عین حال به مشکلات فنی تالار «فردوسی» که ویژه تئاتر عروسکی نخی تعریف شده است، اشاره کرد و گفت: در رابطه با صدای تالار «فردوسی» باید بگویم از سال‌ها پیش قرار بود کیفیت صدا بالاتر برود که سرانجام با همراهی و دلسوزی قابل تقدیر رئیس جدید بنیاد فرهنگی هنری و رودکی قرار شد که در اسفند ماه این وعده‌ی چندین ساله محقق بشود و امیدوارم که آقای سعیدی‌پور این طلسم را بشکنند به همین دلیل و پس از رفع مشکلات صدا، از فروردین سال ۹۳ نه تنها «لیلی و مجنون» بلکه «مولوی» و «حافظ » و سایر آثار گروه را به نمایش در خواهیم آورد.

غریب‌پور با اشاره به اینکه این آثار در قالب «رپرتوار» به صحنه می‌روند، یادآور شد:بارها گفته‌ام و در عمل هم نشان داده‌ایم که رپرتوار و مرور بر آثار نتایج چند گانه‌ای دارد و از همه مهم‌تر پیشگیری از نابودی سرمایه‌های مادی و معنوی است که فعلا در تئاتر ایران رایج است.

وی ادامه داد: تصور کنید که ما سالانه به چه میزان دکور می‌سازیم و لباس می‌دوزیم و بعد از چند اجرا آنها را از بین می‌بریم در حالیکه با اولویت دادن به اجرای رپرتواری آثار این سرمایه‌ دود نمی‌شود بلکه در آرشیو می‌ماند و به موقع دوباره و در هر اجرا به خدمت گرفته می‌شوند. رپرتوار دارای تاثیر بسیار مهم‌تری هست و آن، انتخاب آثار قابل تکرار است و نه آثاری که مثل حباب ظاهر می‌شوند و توان تکرار در یک فاصله‌ی زمانی دیگر را ندارند.

بهروز غریب‌پور در پایان درباره وضعیت ساخت و ساز موزه انتظامی به ایسنا گفت: به امید حق بزودی در موزه‌ی تئاتر پرده‌ی اول خانه‌ی عزت انتظامی به روی همه باز خواهد شد. استاد انتظامی چند روز پیش به خانه‌ی پیشین خودشان که به زودی خانه‌ی عاشقان صحنه و نمایش خواهد شد، آمدند و چنان احساسات بزرگوارانه‌ای نسبت به من و سایر عزیزان همکارم نشان دادند که وصف ناپذیر است.

بهروز غریب‌پور در این سال‌ها اپراهای عروسکی« رستم و سهراب»،«مکبث»، «مولوی»، «عاشورا»، «حافظ» و «لیلی و مجنون» را به صحنه برده است که این آثار اجراهای متعددی در داخل و خارج از کشور داشته‌اند. او همچنین مشغول طراحی موزه عزت‌الله انتظامی است که در محل خانه شخصی «آقای بازیگر» راه‌اندازی خواهد شد.
اخبار فرهنگی - ایسنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------