آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

رسانه اصول گرا:مگر فقط "معراجی ها" بلیت نیم بها دارد؟




اخبار فرهنگی - مگر فقط "معراجی ها" بلیت نیم بها دارد؟ / رسانه اصول گرا پس از انتشار تصاویر بلیت نیم بهای "دربند" و "ورود آقایان ممنوع" و یادآوری بلیت نیم بهای "جدایی نادر از سیمین" پرسید

این روزها داستان بلیت نیم بهای معراجی ها در رسانه های اصلاح طلب، بارها تکرار شده است. این رسانه اصول گرا در پاسخ به این حملات، اشاره هایی به دیگر فیلم هایی داشته که همه از بلیت نیم بها بهره می برده اند:

 

اخبار,اخبار فرهنگی, بلیط نیم‌بهای معراجی‌ها

 

حکایت سعی و تلاش وافر شبه‌روشنفکران وطنی برای توجیه استقبال مردمی بالا از فیلم‌های مسعود ده‌نمکی حالا دیگر پس از پنج فیلم-که هر کدام پروفروش‌ترین فیلم سال خود و همچنین تاریخ سینمای ایران هستند- به یک سنت جالب و دیدنی تبدیل شده است. هر بار که فیلم تازه‌ای از ده‌نمکی اکران می‌شود باید ابتدا منتظر پیش‌بینی‌های شبه‌روشنفکران در مورد شکست فیلم، در جلب مخاطبان باشیم و پس از رد شدن این فرضیه با استقبال مردم، این‌بار منتظر ردیف کردن دلایل مختلف برای توجیه این استقبال.

 این‌بار اما با وجود استقبال بالای مخاطبان از «معراجی‌ها» در فصل اکران مرده اسفند و همچنین استقبال بالاتر از این فیلم نسبت به سه فیلم دیگر اکران نوروزی، ظاهرا شبه‌روشنفکران وطنی چاره‌ای ندارند جز بهانه کردن توزیع بلیط نیم‌بهای معراجی‌ها توسط شهرداری، برای توجیه فروش بیش از چهارمیلیاردی این فیلم.

در همین زمینه به جز انتشار چندین مطلب در رسانه‌های مختلف در مورد این ماجرا کار به جایی رسیده است که در دیدار عیدانه رئیس سازمان سینمایی و هنرمندان در خانه سینما نیز مهم‌ترین صحبت‌ها حول ماجرای بلیط‌های نیم‌بها و توحیه فروش «معراجی‌ها» گذشته است.

 

در همین دیدار رضا کیانیان با اشاره به این مطلب که امکانات تبلیغی برای فیلم ها باید به یک اندازه و عادلانه باشد، گفته است که: «بسیار گفته می‌شود فلان فیلم میلیاردی شد اما گفته نمی‌شود این فیلم که دوست ندارم اسم‌اش را بیاورم چگونه میلیاردی شد؛ با کمک تلویزیون و تبلیغات بی‌حساب و کتابی که برای این فیلم می‌شود و دیگر فیلم‌های نوروزی از این تبلیغات محروم‌اند؟ حال اینکه صدا و سیما بیت المال است و متعلق به همه مردم و امکانات آن هم باید به شکل مساوی تقسیم شود.

 

نکته دیگر اینکه میلیاردی شدن این فیلم به دلیل اعطای بلیط نیم بها در بسته‌های حمایتی توسط شهرداری است. حال روی صحبت من با قالیباف شهردار تهران است که برادر من! این تسهیلات را در بین همه فیلم‌ها تقسیم کن.»

البته علی سرتیپی پخش‌کننده معراجی‌ها پیش از این پاسخ این مسئله را در مصاحبه‌ای داده است: «قبل از عید نوروز، ما مطلع شدیم که شهرداری تهران در حال تهیه و پخش رایگان پکیج‌های فرهنگی نوروزی است، ما نیز با شهرداری وارد مذاکره شده و تنها از امکان این پخش استفاده کردیم. هر فیلمی می‌توانست پس از مذاکره با شهرداری، از امکان توزیع بلیت نیم‌بهای فیلم خود در این پکیج‌ها استفاده کند و این کار تنها مختص ما نبود.»

اما نکته‌ی اصلی و جالب ماجرا آنجاست که شبه‌روشنفکران، ماجرا را طوری جلوه می‌دهند که انگار این بار اول است که در سینمای ایران برای فیلمی تعدادی بلیط نیم‌بها توزیع شده است و این هم حربه‌‌ی جدیدی‌ست برای بالا بردن فروش فیلم مسعود ده‌نمکی.

این موضعگیری‌ها و فضاسازی رسانه‌ای البته معلوم نیست از ضعف حافظه‌ی تاریخی جماعت روشنفکر است یا استیصال آن‌ها در برابر استقبال مخاطبان از آثار ده‌نمکی، چرا که اتفاقا بسیاری از آثار پرفروش شبه‌روشنفکران فیلم‌هایی‌ هستند که برای‌شان بلیط نیم‌بها توزیع شده است.

 

از جمله فیلم‌هایی مثل «ورود آقایان ممنوع»(رامبد جوان) که رسانه‌های روشنفکر بسیار بر روی فروش بیشتر آن نسبت به اخراجی‌ها3 در تهران مانور دادند بی‌آنکه به این نکته اشاره کنند که در کل اخراجی‌ها3 بیش از شش میلیارد فروش داشت و ورود آقایان ممنوع کمی بیشتر از سه میلیارد. یا «جدایی نادر از سیمین» که حتی با توزیع بلیط نیم‌بها در دوقطبی خودساخته بین خود و اخراجی‌ها به فروش بسیار کمتر از ساخته‌ی ده‌نمکی دست یافت.

توزیع بلیط نیم‌بها البته تنها مختص «ورود اقایان ممنوع» و «جدایی نادر از سیمین» نبود این اتفاقی‌ست که برای فیلم‌های بسیاری از جمله «دربند»، «حوض نقاشی»، «استرداد»، «پل چوبی»، «گناهکاران» و..... افتاده است و سنت مرسومی در بین شرکت‌های پخش‌کننده ایرانی‌ست.

علی سرتیپی پخش‌کننده معراجی‌ها در این زمینه نیز گفته است که: « این همان تمهیدی است که چند سال قبل «هدایت فیلم» برای «چهل سالگی» آقای علیرضا رییسیان به کار برد و سال گذشته نیز «حوض نقاشی» مازیار میری از این امکان استفاده کرد.... این دفتر پخش در ارتباط با «چ»، «معراجی‌ها» و فیلم‌های قبل خود مانند «ورود آقایان ممنوع»، «جدایی نادر از سیمین»، «دربند»، «پل چوبی»، «گناهکاران» و... از بلیت‌های نیم‌ بها استفاده کرده‌ و این استفاده همیشه با نظر شورای صنفی نمایش بوده است.»

علی سرتیپی همچنین گفته است که: «هر موسسه‌ای بلیت‌های خود را به نوعی توزیع می‌کند، ما نیز برای توزیع بلیت «خوابم می‌آد» و «ورود آقایان ممنوع» با شرکت مترو قرارداد بستیم، «دربند» را خودمان در سطح شهر توزیع کردیم و بلیت‌های نیم‌بهای «پل چوبی» هم از طریق دیگری عرضه شد.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد این هجمه رسانه‌ای و موضعگیری‌ها نسبت به فروش «معراجی‌ها» چیزی جز سعی و تلاش بیهوده‌ی شبه‌روشنفکران برای فرار از واقعیت نیست و بعد از پنج فیلم پرفروش حالا دیگر حتی در بین مخالفان سینمای ده‌نمکی چندان رنگی ندارد. شاید بد نباشد شبه‌روشنفکران به صحبت‌های حاتمی کیا توجه کنند، آنجایی که در برنامه راز گفت: « ببینید چرا فیلم‌های ده‌نمکی میفروشد، نه اینکه هر دفعه بهانه‌ای بیاورید و بگوید مثلا یا بازیگر و تبلیغ و ... را بهانه فروش فیلم کرده و میلیونی شده.

 

ده‌نمکی را همیشه تحقیر می‌کنند و حرف و متلک می‌زنند درحالیکه او همچنان ترقی میکند و راهش را بخوبی می‌رود. جای این کارها، تحلیل کنید چطور پیشرفت میکند. چرا بخاطر عقبه سیاسی او به او توجه نمی‌کنند؟ اتفاقا ببنید چطور دارد پیشرفت می‌کند و چطور حتی سینماهای شهرستان بیشتر به سمت او می‌روند.»
اخبار فرهنگی -رجا نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------