دعوت از کیارستمی و بزرگان سینما برای کن ۲۰۱۷



  اخبارفرهنگی,خبرهای  فرهنگی ,جشنواره کن

در فاصله کمتر از سه ماه به آغاز جشنواره کن، بازار گمانه‌زنی درباره فیلم‌های حاضر در این رویداد مهم جهانی هر روز داغ‌تر می‌شود.

 به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۷ می ۲۰۱۷ (۲۷ اردیبهشت) آغاز می‌شود و «تیری فرمائو»، دبیر باسابقه کن نیز از حالا برای انتخاب فیلم‌های حاضر در جشنواره از میان آثار روز سینمای جهان دست به کار شده است.

 

امسال بسیاری از کارگردانان نامدار سینما آثاری برای ارائه به جشنواره کن دارند که از هم اکنون نوید جشنواره‌ای قدرتمند و جذاب را می‌دهد، اما باید منتظر ماند و دید ساخت کدامیک از این آثار به موقع به پایان می‌رسد و در نهایت مسئولان جشنواره به کدام فیلم‌ فرصت حضور در این رویداد مهم سینمایی را می‌دهند.

 

نشریه هالیوود ریپورتر در گزارشی به محتمل‌ترین فیلم‌هایی پرداخته که می‌توانند در فهرست فیلم‌های حاضر در هفتادمین جشنواره کن جای گیرند:

 

دونکرک- کریستوفر نولان

«نولان» فیلم «دونکرک» را بر اساس فیلمنامه نوشته‌ی خودش و با فرمت آیمکس ۶۵ میلی‌متری مقابل دوربین برده که قرار است اکران خود را از تاریخ ۲۱ جولای ۲۰۱۷ در سینماهای آمریکا آغاز کند. در این فیلم چهره‌های مطرحی از جمله «تام هاردی»، بازیگر نامزد اسکار فیلم «بازگشته» و «مارک رایلنس»، بازیگر برنده اسکار فیلم «پل جاسوس‌ها» ایفای نقش کرده‌اند که درباره عملیات نجات معجزه‌آسای نیروهای انگلیسی و متفقین از بندر «دانکرک» فرانسه در سال ۱۹۴۰ است. رونمایی از این فیلم در کن می‌تواند جذاب‌ترین اتفاق برای علاقه‌مندان به «نولان» باشد.

 

بر اساس یک داستان واقعی- رومن پولانسکی

«رومن پولانسکی» ساخت جدیدترین فیلمش با عنوان «بر اساس یک داستان واقعی» را اخیرا در پاریس به اتمام رسانده است. در این فیلم که با اقتباس از رمانی با همین نام نوشته «دلفین دویگان» و با فیلمنامه مشترک از «پولانسکی» و «الیور آسایاس» ساخته شده، «امانوئل سنیه»، بازیگر فرانسوی که پیش از این سابقه همکاری با «پولانسکی» را در فیلم «ونوس در پوست خز» را دارد، در کنار «اوا گرین» نقش‌های اصلی را بر عهده دارند. کمپانی فیلم سونی فیلم جدید این کارگردان لهستانی‌تبار را در آمریکای شمالی توزیع خواهد کرد. «پولانسکی» همواره یکی از چهره‌های محبوب کن بوده است.

 

غوطه‌وری- ویم وندرس

«ویم وندرس»، کارگردان نامدار آلمانی یکی از گزینه‌های اصلی بازگشت به کن پس از سال ۲۰۱۴ و مستند «نمک دریا» است. «وندرس» که کسب نخل طلای کن و شیر طلای جشنواره ونیز بخشی از افتخارات سینمایی اوست، فیلم عاشقانه هیجانی «غوطه‌وری» را با بازی «جیمز مک‌آوی» و «آلیسیا ویکاندر» بازیگر برنده اسکار مقابل دوربین برده است.

 

۲۴ فریم- عباس کیارستمی

نمایش فیلم تجربی «۲۴ فریم»، آخرین ساخته عباس کیارستمی - کارگردان فقید و برنده نخل طلای کن - می‌تواند بزرگداشتی درخور و مناسب برای این کارگردان مطرح ایرانی در کن ۲۰۱۷ باشد، جشنواره‌ای که بیش از هر رویداد سینمایی دیگر به کیارستمی علاقه‌مند بود. کیارستمی در سال ۲۰۱۶ درگذشت، زمانی که در حال کاری برای روی پروژه سینمایی «۲۴ فریم» بود.

 

محو شدن- فاتح آکین

«فاتح آکین» کارگردان ترکیه‌ تبار آلمانی که حضور منظمی در جشنواره کن دارد یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها برای رونمایی از فیلم جدیدش در جشنواره کن است. «محو شدن» فیلم جدید این کارگردان که سال‌هاست در پی ساختن آن است، داستان مردی است که است که به سبب تعصبات خود به شرایط ناثباتی در زندگی خود میرسد. فیلمی که کارگردانش آن را به نوعی نسخه بروز شده فیلم معروف «راننده تاکسی» می‌داند. دراین فیلم «داریان کروگر» در اولین فیلم آلمانی زبان خود بازی کرده است.

 

تصویر و کلمه- ژان لوک گدار

در حالی که بسیار امیدوارند جدیدترین اثر «ژان لوک گدار» ۸۶ ساله از اساتید بزرگ سینمای فرانسه را سه سال پس از فیلم «خداحافظی با زبان» در کن ببینند اما بنابر گزارش‌ها فیلمبرداری فیلم جدید «گدار» با عنوان «تصویر و کلمه» که در چندین کشور عربی در حال انجام است به موقع تکمیل نخواهد شد.

 

والرین- لوک بسون

 فیلم فضایی و ۲۰۰ میلیون دلاری «والرین» به کارگردانی «لوک بسون» در ماه جولای اکران جهانی خود را آغاز می‌کند و حضور این فیلم با بازی «ریحانا» خواننده معروف آمریکایی میتواند یکی از جذاب‌ترین و داغ‌ترین فیلم‌های کن باشد.

 

پایان خوش- میشائیل هانکه

«ایزابل هوپر» و «ژان لوئی تیرینتینان» پس بازی در فیلم برنده نخل طلا و اسکار«عشق»، بار دیگر در فیلم جدید «پایان خوش» مقابل دوربین «میشائیل هانکه» کارگردان سرشناس اتریشی رفته‌اند. ساخته جدید «هانکه» بی‌شک یکی از شانس‌های اصلی نخل طلای کن ۲۰۱۷ است، اتفاقی که اگ رخ دهد «هانکه» تنها کارگردان برنده سه نخل طلا نام خواهد گرفت. «پایان خوش» روایتگر داستان خانواده‌ای بورژوازی است که چشمان خود را به آنچه در جهان اطرافشان می‌گذرد، بسته‌اند.

 

کارگاه- لورن کانته

«لورن کانته» کارگردان فیلم برنده نخل طلای کن «کلاس» در سال ۲۰۰۸، با فیلم جدیدش تحت عنوان «کارگاه» دوباره به موضوع جوانان در فضای آموزشی پرداخته الست. داستان گروهی از افراد که در یک کارگاه آمورشی نویسندگی شرکت می‌کنند اما این کلاس طبق برنامه پیش نمی‌رود.

 

فریب‌خورده- سوفیا کاپولا

«سوفیا کاپولا» تنها چند فیلم ساخته اما همه آثار او در جشنواره کن رونمایی شده‌اند و به احتمال فراوان فیلم «فریب‌خورده» هشتمین ساخته این کارگردان امریکایی که در واقع بازسازی فیلمی با همین نام اثر «کلینت ایستوود» است نیز میهمان جشنواره کن خواهد بود. این فیلم هم‌اکنون در مراحل نهایی تولید قرار دارد وتاریخ ۲۳ ژوئن (پس از جشنواره کن) برای اکران آن اعلام شده است. «نیکل کیدمن»، «کالین فارل»، «اِله فاننیگ» و «کریستین دانست» بازیگران این فیلم هستند.

 

ارواح اسماعیل- آرنو دپلشن

سه فیلم قبلی «دپلشن» در جشنواره کن حضور داشته‌ و با توجه به بازیگران سرشنای فرانسوی این فیلم شامل «ماریون کوتیار»، «شارلوت گینزبرگ» و «ماتئو آمالریک» خیلی بعید به نظر می‌رسد که این فیلم نیز مسیر متفاوتی داشته باشد.

 

ویکتوریا و عبدول- استفن فریرز

داستان دوستی ملکه ویکتوریا و عبدول دستار مسلمانش می‌تواند انتخاب بسیار منابی برای برنامه کن باشد، بویژه این که «جودی دنچ» ایفاگر نقش اصلی فیلم است. با این حال تاریخ اکران این فیلم سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام شده و احتمالا این فیلم برای حضور در جشنواره ونیز در نظر گرفته شده است.

 

شگفت‌زده- تاد هینس

دو سال پس از ساخت فیلم «کارول» که با تحسین منتقدین در جشنواره کن همراه شد، جدیدترین فیلم «تاد هینس» با بازی «جولین مور»، «میشله ویلیامز» و «امی هِرگریوز» آماده رونمایی در جشنواره کن پیش رو است. کمپانی آمازون تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده دارد که بر اساس کتاب نوشته «برایان سلزنیک» ساخته شده است.

 

نیرومند- میشل آزاناویسوس

کارگردان فبلم برنده اسکار «آرتیست» در فیلم جدیدش «نیرومند» داستان واقعی «آنه ویازمسکی» ۱۷ ساله را روایت می‌کند که بعدها با «ژان لوک گدار» در جریان ساخت فیلم «چینی‌» در سال ۱۹۶۷ ازدواج کرد. این اثر براساس کتاب زندگینامه‌ای «آنه ویازمسکی» که بیش از یک دهه همسر «گدار» بود، ساخته شده است و در ان «لوییس گارل» در نقش «گدار» و «استیسی مارتین» به جای «ویازمسکی» ظاهر شده‌اند.

 

«باربارا» از «متئو آماکریک»، «نگهبانان» به کارگردانی «زاویه بووا»، «آنت» از «لئو کاراکس»، «گوگن» به کارگردانی «ادوارد دلوک»، «۱۲ روز» ساخته «ریموند دوپاردون»، «رودین» ساخته «ژاک دوایون»، «ژنت» ساخته «برونو دومون»، «پادشاهان» از «دنیز غمزه ارگوون»، «تمام رویاهای جهان» به کارگردانی «لاورنس باربوسا فریرا»، «درد» از «امانوئل فینکل»، «ماروین» از «آنه فونتن»، «مری لاین» به کارگردانی «گیوم گالین»، «عاشق زمانه» ساخته «فیلیپه گارل»، «ویلا» از «روبرت گیدیگیان»، «یک فصل در فرانسه» از «مهمت صالح هارون»، «نور» ساخته «نائومی کاواسه»، «نوشته، نوشته است» از «عبدالطیف کشیش»، «کشتن آهوی مقدس» ساخته «یورگن لانتیموس»، «یک موجود آرام» از «سرگی لازنیستا»، «لذت طلب» به کارگردانی «پائولو ویرزی»، «نامرئی» ساخته «دنیس تانویچ» و «بیگانه: پیمان» جدیدترین ساخته «ریدلی اسکات» از جمله آثاری هستند که دارای شانس برای حضور در فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۱۷ هستند.

 

هفتادمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ می (۲۸ اردیبهشت تا ۷ خرداد) در فرانسه برگزار می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------