سینما علیه ترامپ



  اخبارفرهنگی,خبرهای  فرهنگی , ترامپ

پیش‌بینی می‌شود، هالیوودی‌ها در مراسم اسکار امسال از خجالت رئیس‌جمهور آمریکا درآیند

 سینما علیه ترامپ

پیاده‌روی مشاهیر هالیوود، نام و محل مشهور و آشنایی در حدفاصل بلوار هالیوود و خیابان وین در هالیوود (واقع در کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا) است. این پیاده‌رو یکی از جاذبه‌های توریستی آمریکاست و هرسال بیش از 10 میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

 در این پیاده‌رو حدود 3000 ستاره برای بازیگران، کارگردانان، آهنگسازان و دیگر چهره‌ها و عوامل برجسته سینما، تئاتر و تلویزیون نصب شده است. شاید برایتان جالب باشد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جنجالی، پرحاشیه و منفور آمریکا که این روزها با حرف‌ها، رفتارها و تصمیمات دیوانه‌کننده و خبرساز همچنان می‌تازد و با اعتراضات گسترده‌ای هم در آمریکا و دیگر نقاط جهان روبه‌روست، هم در این پیاده‌رو صاحب یک ستاره است و اتاق بازرگانی هالیوود که مدیریت این پیاده‌رو را به‌عهده دارد، پیشتر احتمالا به دلیل بده‌بستان‌های مالی روی وجه تلویزیونی ترامپ مانور داد و ستاره‌ای مخصوص به او را در این پیاده‌رو نصب کرد.

 

اما نکته جالب اینجاست که همین هالیوود و اهالی همین هنر ـ صنعت حتی پیش از انتخابات، صحبت‌های خود را علیه ترامپ علنی اعلام و از این‌که آدمی پرحاشیه همچون او رئیس‌جمهور آمریکا شود، ابراز تنفر و انزجار کردند، ولی در ادامه همه چیز به شکلی عجیب پیش رفت تا کابوس هالیوود، مردم آمریکا و دیگر نقاط جهان به واقعیت تبدیل شود و ترامپ به مقام ریاست جمهوری برسد.

 

حرف‌ها و رفتارهای نابخردانه او در همین مدت کوتاه به حدی بوده که تقریبا هر روز شاهد واکنش و اعتراضی علیه او هستیم. هالیوود و سینماگران برجسته هم در این مخالف خوانی و اعتراض، در خط مقدم قرار دارند و بی‌پروا به رئیس‌جمهور کشورشان می‌تازند. دامنه اعتراضات به ترامپ از موقعی وسعت گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا قانون منع ورود تبعه 7 کشور مسلمان به خاک آمریکا را وضع کرد.

 

حالا به نظر می‌رسد هالیوود حسابی از آن ستاره بخشی به ترامپ پشیمان است و اعتراضات به بالاترین حد خود رسیده. ساعت 5صبح بامداد دوشنبه به وقت ایران، آغاز هشتاد و نهمین دوره مراسم اسکار اوج درگیری ترامپ و هالیوود خواهد بود و می‌توان پیش‌بینی کرد که درشت‌ترین حرف‌ها و انتقادات، نثار رئیس‌جمهور منفور آمریکا می‌شود. درست است که مدتی قبل، فردی اقدام به تخریب ستاره ترامپ در پیاده‌روی مشهور هالیوود کرد و به خاطر این کار محکوم هم شد، اما هالیوود حالا به طور ضمنی و با مخالفت‌هایش، نه‌تنها خواهان حذف دائمی این ستاره قلابی در آن پیاده‌روست، بلکه ستاره‌های سینما به نمایندگی از مردم کشورشان نمی‌خواهند ستاره ترامپ در سیاست هم فروغی داشته باشد. آنها تلاش می‌کنند هرگونه جرقه‌های جنجالی این ستاره اشتباهی دنیای سیاست را خاموش کنند.

 

حرف‌های نیش‌دار پرزرق و برق

برای هالیوود فرقی نمی‌کند که ترامپ و هوادارانش مراسم اسکار را ببینند یا نبینند. آنها زیباترین لباس‌های خود را برای مشهورترین مراسم سینمایی جهان می‌پوشند و نیش‌دارترین صحبت‌های خود را در حمله‌ای همه‌جانبه نثار ترامپ خواهند کرد. آقای رئیس‌جمهور باید خود را آماده کند که از طیف متنوعی از هنرمندان و سینماگران حرف بخورد؛ از مجری مراسم تا اهداکننده‌های جوایز و البته برنده‌های مجسمه طلایی اسکار.

 

احتمالا ترامپ در آن مهمانی فرماندارها بخواهد در اقدامی متقابل، سخنانی را علیه سینما و هالیوود بگوید و کمی در این ماجرا تعادل ایجاد کند، اما یقینا کفه بازتاب‌های مراسم پرزرق و برق اسکار با آن همه ستاره محبوب سنگین‌تر خواهد بود و برنده این رقابت اهالی سینما خواهند بود. ترامپ احتمالا باید بی‌خیال هماوردی با این مراسم و بیننده‌های میلیونی آن در سراسر جهان باشد و بیشتر باید روی توییت‌های خود برای حمله به هالیوود متمرکز شود.

 

فرهادی چشم انتظار حمایت هالیوود

هشتاد و نهمین مراسم اسکار برای ما ایرانی‌ها هم حال و هوای خاصی دارد. فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی از ایران یکی از پنج نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان است و این بخت را دارد که جایزه اسکار را دریافت کند. تا پیش از وضع قانون منع ورود تبعه هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا، خیلی از منتقدان و تحلیلگران سینما در دنیا اسکار را بدون بر و برگرد و بی‌چون و چرا از آن فیلم «تونی اردمن» ساخته مارن اده از کشور آلمان می‌دانستند، اما پس از آن حرکت عجولانه و نابخردانه ترامپ ورق به نفع فرهادی و فیلم فروشنده برگشت.

 

از وقتی که ترانه علیدوستی اسکار را تحریم کرد و فرهادی هم اعلام کرد در مراسم اسکار امسال شرکت نمی‌کند، حمایت هالیوود از فرهادی به بالاترین حد خود رسید و احتمال برنده شدن فیلم فروشنده را در بخش بهترین فیلم خارجی زبان به طور چشمگیری افزایش داد. حالا فرهادی امیدوار است که هالیوود و اعضای آکادمی اسکار، این حمایت را در رای‌گیری هم ادامه داده باشند و پس از جدایی نادر از سیمین، دومین اسکار هم نصیب فرهادی و سینمای ایران شود.

 

با این حال برخی کارشناسان سینمای جهان و از جمله در خود آمریکا اعتقاد دارند، اگرچه محبوبیت فیلم فروشنده و شانس دریافت اسکار توسط فرهادی بعد از این ماجراها افزایش پیدا کرده، اما آنقدر نیست که بتواند آرای داوری را تحت تاثیر قرار دهد و باعث موفقیت نهایی فیلم در اسکار شود. با این حساب و از این منظر و فارغ از این هیاهوها، شانس اصلی اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان، فیلم تونی اردمن است. مگر این‌که هالیوود در تنفر از ترامپ، پدال گاز را تا بالاترین حد فشار دهد و یک اسکار سیاسی را به فرهادی هدیه دهد و همه علاقه‌مندان سینمای این کارگردان ایرانی را خوشحال کند. شاید وقت آن رسیده که اسکار، گاف «آرگو» را جبران کند!

 

نمایندگان فرهادی در اسکار

در پی انتشار بیانیه اصغر فرهادی مبنی بر عدم شرکت در مراسم اسکار با توجه به قانون ممنوعیت ورود مهاجران هفت کشور مسلمان به آمریکا، اصغر فرهادی، انوشه انصاری و پروفسور فیروز نادری را به نمایندگی از خود و فیلم «فروشنده» برای شرکت در هشتاد و نهمین مراسم اسکار معرفی کرد.

 

ترامپ، اسکار را نمی‌بیند

ترامپ در آستانه اسکار 2017 به اصطلاح دست پیش را گرفت که پس نیفتد! او که از خشم و نفرت هالیوود در این روزها بخوبی مطلع است و انتظار نطق‌های آتشین را در این گردهمایی بزرگ هالیوودی‌ها می‌کشد، بتازگی از طریق سخنگوی خود اعلام کرد که مراسم اسکار امسال را تماشا نخواهد کرد. آن‌طور که ایسنا به نقل از گاردین نوشت، شان اسپنسر، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ترامپ در زمان پخش مراسم اسکار مشغول خواهد بود و خودش میزبانی مراسمی را در واشنگتن برعهده دارد. اسپنسر در ادامه گفت: هالیوود بیشتر با عقاید متمایل به چپ خود شناخته می‌شود. باید با شما صادق باشم. فکر می‌کنم رئیس‌جمهور در آن شب میزبان مراسم «Governors Ball» (مهمانی فرماندارها) باشند. خانم ترامپ منتظر هستند تا رویدادی خیره‌کننده را رقم بزنند. او زمان زیادی برای این مراسم صرف کرده‌ و قرار است میزبان همه فرماندارها در پایتخت باشد.

 

ترامپ و همسرش البته تنها کسانی نیستند که اسکار را نگاه نمی‌کنند، بلکه طرفدارهای رئیس‌جمهور افراطی و جنجالی آمریکا هم در زمان پخش مراسم اسکار، تلویزیون‌های خود را خاموش می‌کنند یا دست‌کم این مراسم اسکار را تماشا نمی‌کنند.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------