اصغر فرهادی در سه نما



  اخبارفرهنگی ,خبرهای  فرهنگی ,اصغر فرهادی

از مصاحبه‌اي كه تكذيب شد تا ستايش سينما‌دوستان هندي

اصغر فرهادی در سه نما

 در روزهای نخستین سال جدید و با وجود تعطیلی نشریات، مثل همیشه «خبر» همچنان جریان داشت و مسیر طبیعی «رویداد‌ها» همچون رودخانه تپنده جاری و ساری بود. از جمله اخباری که ذهن‌ها را درگیر کرده، نواختن و ایرادگرفتن دوباره از اصغر فرهادی، ‌فیلم‌ساز نام‌آور و برنده دو جایزه اسکار، بود. از جمله اینکه گفته می‌شد اصغر فرهادی با روزنامه‌ای اسرائیلی گفت‌وگو انجام داده است. انتشار همین یک جمله کافی بود که زلزله‌ای ایجاد کند. انتشار مصاحبه اصغر فرهادی با «هاآرتص» بلافاصله حواشی‌ای برای این فیلم‌ساز رقم زد، اما بلافاصله روابط‌عمومی فیلم «فروشنده» متنی منتشر کرد تا درباره این ماجرا توضیحاتی ارائه دهد.

 

در متن منتشرشده از سوی روابط‌عمومی این فیلم آمد: «با توجه به اینکه آقای فرهادی مشغول فراهم‌کردن مقدمات فیلم بعدی‌شان در بیرون از ایران هستند، توضیحات زیر براساس اطلاعات روابط‌عمومی فیلم «فروشنده» در ایران منتشر می‌شود. روز گذشته مصاحبه‌ای با آقای فرهادی در وب‌سایت روزنامه «هاآرتص» منتشر شد که طبق آنچه در مقدمه مصاحبه نیز آمده، در فستیوال فیلم کن سال گذشته انجام شده است. آقای فرهادی در فستیوال فیلم کن ۲۰۱۶، حدود ٥٠ مصاحبه براساس برنامه‌ریزی پخش‌کننده بین‌المللی فیلم «فروشنده» با رسانه‌ها داشته‌اند.

 

مصاحبه‌هایی که بعد از اولین اکران جهانی (World Premiere) در فستیوالی مانند کن انجام می‌شوند، توسط روابط‌عمومی شرکت پخش‌کننده خارجی فیلم تنظیم می‌شوند. تمام حدود ٥٠ مصاحبه ایشان با رسانه‌ها توسط روابط‌عمومی شرکت پخش‌کننده فرانسوی فیلم تنظیم شده بود. این مصاحبه‌ها معمولا به صورت جمع سه یا چهارنفره از سه یا چهار رسانه مختلف برگزار می‌شوند. اگرچه یک سال از زمان انجام این مصاحبه گذشته است و امکان دقیق به‌خاطرآوردن‌ آن دشوار، اما این مصاحبه در جمع چندنفره خبرنگاران و روزنامه‌نگاران انجام شده و روزنامه‌نگاری که سؤالات را از آقای فرهادی پرسیده احتمالا اعلام نکرده از طرف روزنامه اسرائیلی هاآرتص سؤال می‌پرسد یا اگر اعلام کرده، این اعلام توسط روابط‌عمومی کمپانی پخش‌کننده فیلم به اطلاع آقای فرهادی نرسیده است».

 

خبر دیگر اینکه استقبال از فیلم فرهادی در هند خوب بود که فرهادی برای مخاطبانش پیام ویژه‌ای فرستاد.

 

بنا بر گزارش روزنامه «The Stattesman»، در پیش‌نمایش ویژه فیلم «فروشنده» قبل از آغاز اکران عمومی این فیلم در هند که از سوی آکادمی تصاویر متحرک هند تدارک دیده شده بود، «اسمریتی کایران»، رئیس جشنواره فیلم بمبئی، پیام ویژه‌ای را از سوی اصغر فرهادی برای مخاطبان هندی خواند.

 

در این پیام آمده است: «تاکنون چندین‌بار به هند و جشنواره فیلم بمبئی آمده‌ام و آنچه برایم بسیار قابل‌توجه بوده، عشق و علاقه سینمادوستان جوان هندی است. آنها سینما را به شکلی بسیار جدی دنبال می‌کنند و بسیار پرشور هستند. من نسبت به آینده سینمای هند بسیار خوش‌بین هستم. پیام‌ها، ایمیل‌ها و نامه‌های فراوانی از سینمادوستان هندی دریافت می‌کنم و این چیزی است که مایه آرامش است و من می‌بینم که نگرش و رابطه مخاطبان هندی با سینما بسیار مهم و شفاف است».

 

فیلم «فروشنده»، ساخته اصغر فرهادی که در سینماهای هند اکران عمومی شده، تاکنون [لحظه اعلام این خبر] به فروشی بالغ بر ۲٫۲۴‌ میلیون دلار در سینماهای آمریکا دست یافته و در میان سایر کشورهای خارجی بهترین عملکرد را با بیش از ۱٫۸‌ میلیون دلار در سینماهای فرانسه به ثبت رسانده است. سینماهای ایتالیا و اسپانیا نیز به‌ترتیب با بیش از ۸۲۸ و ۴۲۶‌ هزار دلار و یونان و بریتانیا با ۲۲۰ و ۱۱۰‌ هزار دلار از دیگر بازارهای موفق خارجی فیلم «فروشنده» بوده‌اند.

 

بعد از درگذشت غم‌انگیز علی معلم، ‌اصغر فرهادی خود را رساند تا در مراسم ختم این سینماگر شرکت کند. او برای زنده‌یاد علی معلم متنی نوشت: «علی‌جان، ناباورانه خبر سفرت را شنیدم و با حسرت و افسوس تلاش دارم آخرین دیدارمان را که همین چند هفته پیش بود مرور کنم. شاید در لابه‌لای گفته‌ها و رفتارت نشانه‌ای بیابم برای تعبیر آن به رفتن زودهنگام و بی‌بازگشتت ولی هرآنچه به یاد می‌آورم نه‌تنها از دیدار آخر که از همه دیدارهایمان همه نشانه‌هایی هستند از میل به زندگی. عشقت به خانواده، مهرت به دوستان، لبخند شیرین گره‌خورده‌ات بر چهره، شور و هیجان سخن‌گفتن‌هایت، رنگ‌های زنده لباس‌هایت، آبی فیروزه‌ای انگشترهایت، شعر سعدی و حافظ در میان گفته‌های حتی روزمره‌ات و همه نشانه‌های زندگی که از دل صاف و بی‌کینه‌ات برمی‌آمد.

 

آذرخانم عزیز، امید و ایمان دوست‌داشتنی برایتان آرزوی بردباری دارم در برابر این اندوه فراموش‌ناشدنی».

 

 اخبار  فرهنگی  -  شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------