فیلم های میلیاردی سینمای ایران



ساخت فيلم‌هاي موفق و پرفروش هميشه يكي از چالش‌هاي اساسي فيلمسازي بوده؛ اين‌كه فيلمسازان بايد چه مولفه‌هايي را در ساخت و توليد فيلم‌هايشان مد نظر قرار دهند تا بتوانند تماشاگران بيشتري را به سينما بياورند و گيشه موفقي را تجربه كنند.

ساخت فيلم‌هاي موفق و پرفروش هميشه يكي از چالش‌هاي اساسي فيلمسازي بوده؛ اين‌كه فيلمسازان بايد چه مولفه‌هايي را در ساخت و توليد فيلم‌هايشان مد نظر قرار دهند تا بتوانند تماشاگران بيشتري را به سينما بياورند و گيشه موفقي را تجربه كنند. فيلمسازان ايراني هم از اين قاعده مستثني نيستند؛ هر چند كه پرفروش شدن در سينماي ايران شكل و شمايل خاص خودش را دارد.

 

مجوز نمایش «شارلاتان» رد شد

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرفروش ترین فیلم ها

 

«شارلاتان»، دومین ساخته آرش معیریان با فروش 870 میلیون تومانی، پرفروش ترین فیلم سال 84 بود. البته معیریان در همکاری اولیه اش هم با حسین فرح بخش در فیلم«کما» توانسته بود، گیشه پرفروش و موفقی را رقم بزند.

 

«شارلاتان» هم مانند «کما» فیلمی کمدی بود که با حضور کمدین هایی نظیر امین حیایی، جواد رضویان، مهران غفوریان و... توانست فیلم«مکس» (به کارگردانی سامان مقدم) را در گیشه پشت سر بگذارد. خصوصا که بازی در فیلم«شارلاتان» نخستین تجربه رضویان و غفوریان در سینما بود، کمدین هایی که پیش از این در سریال هایی همچون «جایزه بزرگ» و «زیر آسمان شهر» شناخته شده بودند.

 

نکته جالب تر اینکه «شارلاتان» پیش از اکران با مشکل پروانه نمایش رو به رو شده بود.  در نهایت این فیلم توانست به روی پرده سینما بیاید و بعد از 72 روز نمایش تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال شود. قیمت متوسط بلیت سینما در آن سال 1000 تومان بود و سازندگان «شارلاتان»، این فیلم را برای کسب جایزه به هیچ جشنواره ای نفرستادند.

 

اولین فیلم میلیاردی سینمای ایران

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرفروش ترین فیلم ها

 

اما فیلم«آتش بس»، دومین فیلم کمدی تهمینه میلانی پس از فیلم«دیگه چه خبر؟» نخستین فیلم میلیاردی ایران و پرفروش ترین فیلم سال 85 شد. فروش یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی «آتش بس» فاصله زیادی با دیگر فیلم های اکران شده در آن سال داشت.

 

«آتش بس» توانست رکورد پرفروش ترین فیلم (بعد از انقلاب) سینمای ایران که در اختیار «مارمولک» بود را بشکند و در طول سه ماه بیش از یک میلیارد تومان فروش کند.
فروشی که برای سینماگران ایرانی در آن سال رقمی باورنکردنی و رویایی به نظر می رسید. البته این فیلم بعدها در امارات متحده عربی، کانادا و آمریکا هم به نمایش درآمد و فروش خوبی را نصیب بخش خصوصی کرد.

 

خبرسازترین یا پرفروش ترین فیلم سینمای ایران؟!

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرفروش ترین فیلم ها

 

سال 86 آغاز حضور مسعود ده نمکی در سینمای ایران بود. کارگردانی که از همان آغاز فیلم هایش توانستند مخاطبان زیادی را به سینما بیاورند و او را به یکی از پولسازترین کارگردانان سینمای ایران تبدیل کنند.

 

«اخراجی ها» با فروش دو میلیارد و 490 میلیون تومانی توانست بازهم رکورد فروش فیلم «آتش بس» را بشکند. رکوردی که با بلیت 1500 تومانی تنها در 52 روز اکران ثبت شد. حضور کمدین های معروف همچون اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا، امین حیایی و...

 

در فروش این فیلم تاثیرگذار بود، خصوصا که عبدی و شریفی نیا پس از تجربه موفق در فیلم«آدم برفی» بار دیگر با هم همبازی شده بودند. «اخراجی ها» تلفیقی بود از سینمای جنگ و کمدی. اتفاقی که پیش از این در فیلم «لیلی با من است» نشان داده بود ظرفیت بالایی برای جذب مخاطبان ایرانی دارد. البته فروش بالای این فیلم تنها لقب «پر فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران» را برای «اخراجی ها» به ارمغان نیاورد، بلکه می توان این فیلم را «خبر سازترین فیلم» سال های 85 و 86 هم دانست.

 

سهیلی فیلم پر فروش می خواست

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرفروش ترین فیلم ها

 

اما فیلم «چارچنگولی» با این که نتوانست تجربه فروش «اخراجی ها» را تکرار کند، در سال 87 پرفروش ترین فیلم سال شد.

 

این فیلم به کارگردانی سعید سهیلی با اختلاف کمی از فیلم«دایره زنگی» به کارگردانی پریسا بخت آور توانست به فروش یک میلیارد و 760 میلیون تومانی دست پیدا کند و پر فروش ترین فیلم سال 87 شود.

 

هر چند که «چارچنگولی» هم بی حاشیه نماند. انجمن زرتشتیان تهران نامه ای در اعتراض به اکران «چارچنگولی» به وزیر ارشاد وقت، صفار هرندی نوشت و در آن اعلام کرد که در اين فيلم سينمايي شوربختانه نماد سپندينه ي فروهر بر تي شرت يك پسر خيابان گرد كه مزاحم نواميس مردم مي شود، نقش بسته و این به معنی به سخره گرفتن فرهنگ پربار ایرانی و اعتقادات زرتشتیان ایرانی است.

 

همین اتفاق منجر شد تا سهیلی به صورت رسمی از همه زرتشتیان عذرخواهی کند و قول داد که تمام تلاشش را برای حذف این پلان انجام می‌دهد.
در نهایت زمانی که فروش فیلم در طول سه ماه با بلیت دو هزار تومانی از یک میلیارد تومان گذشت، سهیلی در گفت و گو با رسانه ها گفت که به دلیل شکست فیلم های قبلی اش تصمیم گرفته بوده تا به خودش ثابت کند که می تواند فیلم پرفروش بسازد؛ «به همین دلیل فیلمنامه‌«چارچنگولی» را بر اساس قواعد و اصول سینمای تجاری نوشتم و ترکیب بازیگران را طوری انتخاب کردم که فیلم برای مخاطب گسترده جذاب باشد.»

 

رکورد شکنی قسمت دوم «اخراجی ها»

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرفروش ترین فیلم ها

 

ده نمکی، در سال 88 بار دیگر به سینمای ایران بازگشت. این بار او قسمت دوم فیلم پرفروش«اخراجی ها» را ساخته بود. فیلمی که پیش از این نشان داده بود پتانسیل بالایی در فروش دارد؛ اما «اخراجی ها2» قرار نبود رکورد پیشین را تکرار کند.

 

بلکه قسمت دوم «اخراجی ها» با خود رکورد متفاوت تری را به سینمای ایران آورد. فروش هشت میلیارد و پانصد میلیون تومانی این فیلم در زمانی که قیمت بلیت سینمای ایران به 2500 تومان رسیده بود در طول سه ماه توانست باردیگر نام ده‌نمکی را بر زبان ها بیندازد.

 

پرفروش شدن «ملک سلیمان»، شکستی تجاری بود

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرفروش ترین فیلم ها

 

فیلم«ملک سلیمان»، اولین قسمت از سه گانه داستان زندگی حضرت سلیمان پر فروش ترین فیلم سال 89 بود. فیلمی به کارگردانی شهریار بحرانی که بعد از دوسال به عنوان یکی از پروژه های فاخر سینمای ایران به نمایش در آمد.

 

این فیلم نخستین تجربه حرفه ای فیلمسازی دیجیتال در سینمای ایران محسوب می شود، در این فیلم برای اولین باراز فناوری‌های پیشرفته CGI و DI استفاده شده‌ بود.
هر چند که «ملک سلیمان» با بازی امین‌زندگانی در 113 روز نمایش با بلیت سه هزار تومانی به فروش یک میلیارد و 550 میلیون تومانی رسید.

 

«کلاه قرمزی» گوی سبقت را ربود

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرفروش ترین فیلم ها

 

شخصیت عروسکی محبوب کلاه قرمزی سال 91 بعد از 10 سال به سینماها بازگشت. شخصیتی که برنامه تلویزیونی اش توانسته در طی 20 سال گذشته همچنان درصدر پربیننده ترین برنامه های تلویزیون باقی بماند. بنابراین فروش بالای فیلم«کلاه قرمزی و بچه ننه» غیرقابل پیش بینی نبود.

 

ایرج طهماسب و حمید جبلی، زوج هنری شناخته شده این بار یکی از شخصیت های جدید مجموعه کلاه قرمزی یعنی «پسرعمه زا» را هم وارد این فیلم سینمایی کرده بودند.
به همین دلیل بود که فیلم های «خوابم می آید» و «گشت ارشاد» در رقابت با این فیلم جا ماندند و «کلاه قرمزی و بچه ننه» توانست در 78 روز اکران نزدیک به پنج میلیارد و هفتصد میلیون تومان بفروشد. به طوری که «کلاه قرمزی» لقب پولسازترین ستاره سینمای ایران را گرفت.

 

«رسوایی» ده نمکی صدرنشین شد

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرفروش ترین فیلم ها

 

بازهم مسعود ده نمکی با فیلم«رسوایی» در سال 92 به سینماها بازگشت . ده نمکی در فیلم جدیدش به سراغ ملودرام جدی با رگ مایه هایی از طنز رفته بود تا داستانی درباره دختر جنوب شهری و فقیر روایت کند.

 

«رسوایی» در نوروز 92 در طی 87 روز 6 میلیارد تومان فروخت. النازشاکردوست در این فیلم اولین همکاری اش را با مسعود ده نمکی داشت.
این بار هم فیلم«رسوایی» نتوانست نظر منتقدان را به خود جلب کند، طوری که ده نمکی درباره آنها در برنامه تلویزیونی هفت گفت: «منتقدان تا زمانی که خودشان باشند می‌توانند حرف‌شان را بزنند، اما نباید از جانب مردم حرف بزنند.

 

درباره فیلم باید علمی حرف بزنند. فیلم درنیامده جزو اصطلاحات نقد ما نیست. ما فیلم‌فارسی و ترکی و انگلیسی نداریم. فیلم را باید با متر و معیار درست سنجید.»

 

موش ها رکورد فروش را جا به جا کردند

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرفروش ترین فیلم ها

 

زمانی که اعلام شد قرار است شخصیت‌های محبوب فیلم«شهر موش ها» بار دیگر به سینماها بیایند و نسل های مختلف در کنار هم باز هم به تماشای این عروسک های دوست داشتنی بنشینند، تبلیغات گسترده ای برای نمایش فیلم آغاز شد.

به دلیل محبوبیت شخصیت های عروسکی تلویزیون در سینما کارشناسان از همان روزهای نخست پیش‌بینی می کردند این فیلم پرفروش شود.

 

«نهنگ عنبر» پرفروش ترین خواهد ماند؟

 

اخبار , اخبار فرهنگی , پرفروش ترین فیلم ها

 

تا زمان نگارش این گزارش فیلم«نهنگ عنبر» همچنان در حال اکران است، هر چند که فروش آن تاکنون به 6 میلیارد تومان رسیده و فروش چهار میلیارد و ششصد میلیون تومانی فیلم«ایران برگر» به کارگردانی جعفری جوزانی را پشت سر گذاشته است.

 

اما هنوز مشخص نیست «نهنگ عنبر» بتواند پرفروش ترین فیلم سال 94 شود؛ با این حال فیلم کمدی تازه سامان مقدم با بازی رضا عطاران و مهناز افشار که بازگشتی به نوستالژی های دهه شصت داشته است پرفروش ترین فیلم سال 94 است.
اخبار فرهنگی - روزنامه قانون

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------