10 تابلوي برتر جهان به انتخاب لوور



 

تابلو برتر جهان,10 تابلو برتر

 

كارشناسان هنري موزه لوور فرانسه سال 2011 به معرفي 10 تابلو از مشهورترين تابلوهاي نقاشي دنيا پرداختند. اين تابلوها علاوه بر ارزش هنري، داراي ارزش مادي بسيار زيادي نيز هستند و يكي از دلايل اصلي براي قرار گرفتن در اين فهرست، تاثير اين تابلوها بر هنر پس از خود است.

داشتن يكي از اين تابلوها توسط گالري‌ها و موزه‌ها، شهرت فراواني به آنها مي‌بخشد و باعث افزايش بازديدكننده آنها خواهد شد و به همين دليل تلاش بي‌وقفه‌اي براي خريدن و حتي دزديدن اين تابلوها صورت گرفته است.

فهرست مشهورترين تابلوهاي هنري دنيا به انتخاب كارشناسان موزه لوور فرانسه به ترتيب عبارتند از:

 

1 ـ موناليزا، اثر لئوناردو داوينچي 1503، مكان نگهداري : موزه لوور پاريس

 

تابلو برتر جهان,10 تابلو برتر

 


اين صورت با لبخند مرموزش، خود به تنهايي با هنر مترادف شده است و قطعا مشهورترين نقاشي​ است كه همه‌مان مي‌شناسيم. موناليزا تقريبا تاثيرگذارترين پرتره در طول تاريخ نيز بوده است.

 

2 ـ شب پرستاره، اثر و​نسان ونگوگ 1889، مكان نگهداري: موزه هنرهاي معاصر نيويورك

 

تابلو برتر جهان,10 تابلو برتر

 


بي‌شك اين اثر يكي از زيباترين و دوست داشتني‌ترين تابلوهاي نقاشي جهان است. به طوري كه نوابغ بعد از ونگوگ از آن تاثير گرفته‌اند.

گويا ونگوگ قصد داشته در طول نيم قرن يا بيشتر با استفاده پرمعني اش از رنگ، نوابغ و هنرمندان سراسر جهان را تحت تاثير قرار دهد.

 

3 ـ گل‌هاي آفتابگردان، اثرونسان ونگوگ 1888، محل نگهداري: گالري ملي لندن

 

تابلو برتر جهان,10 تابلو برتر

 


ونگوگ بعد از ترك​ زادگاهش هلند به مقصد جنوب فرانسه براي تشكيل انجمن هنري، اين گل‌هاي آفتابگردان را نقاشي كرده است.

او اين اثر را براي تزئين اتاق خواب دوستش پل گوگن نقاشي كرد. ونگوگ سال بعد يعني سال 1889 كپي ديگري نيز از اين نقاشي كشيد و شايد هم كپي ديگري در سال بعدتر.

كپي‌‌ها و نسخه‌‌هاي متفاوت ديگري از اين تابلو نيز به شاگردان او نسبت داده شده است. اين گل‌هاي هنري معروف در قلبشان نمونه ساده‌اي از ايجاز زندگي را به نمايش مي‌گذارند؛ آنها چرخه‌‌هاي متفاوت زندگي ما هستند، شكوفه‌‌هاي شاداب و باطراوت تا پژمردگي و نابودي... .

 

4 ـ موج نهم، اثر ايوان آيوازوفسكي 1850، محل نگهداري: موزه دولتي روسيه، سن پترزبورگ

 

تابلو برتر جهان,10 تابلو برتر

 


تابلوي موج نهم شاهكاري واقعي است. آيوازوفسكي در اين نقاشي كه تلاش شوم گروهي را براي نجات يافتن از امواج بي‌رحم اقيانوس نشان داده، به كمال تكنيكي ناب خويش دست يافته است.

با وجود اين قوي‌ترين بخش اين كمپوزيسيون در مركز نقاشي قرار دارد كه مرموز‌ترين و عرفاني‌ترين بخش و نمايش‌دهنده تشعشعات خورشيد است و به صحنه با طيفي از رنگ‌هاي قوي سبز و صورتي، روشنايي بخشيده است. همچنين بارها از اين نقاشي به اسم زيباترين نقاشي روسي نام برده شده است.

 

5 ـ گالري علوفه، اثر جان كنستابل 1821، محل نگهداري: گالري ملي لندن

 

تابلو برتر جهان,10 تابلو برتر

 


اين تابلو به عنوان بزرگ‌ترين نقاشي بريتانيايي مورد تجليل واقع شده است. وقتي كه براي اولين بار سال 1821 در آكادمي ‌سلطنتي نمايش داده شد، هيچ خريداري نيافت. ولي وقتي در فرانسه، تئودور گريكالت اين اثر را تحسين كرد، بيشتر مورد توجه قرار گرفت.

 

6 ـ برج بابل، اثر پيتر بروگل مهتر 1563، محل نگهداري: موزه كانستيستوريس، وين

 

تابلو برتر جهان,10 تابلو برتر

 


موضوع اين نقاشي سازه برج بابل است. در كتاب مقدس آمده كه اين برج ساخته دست بشر براي رسيدن به بهشت بوده است. بروگل در نشان دادن معماري برج بابل با طاق‌‌هاي بي‌شمار و نمونه‌‌هاي ديگر از مهندسي رومي، عمدا كلسئوم روم را تداعي كرده است.

هدف او از اين نقاشي اين بوده كه خطرات غرور بشر و شايد هم زيانبار بودن عقلانيت كلاسيك در مواجهه با علوم ديني و مسيحي را نشان دهد.

 

7 ـ تمرر جنگجو به آخرين لنگرگاهش كشيده مي‌شود تا از هم باز شود، اثر جي.ام.دبليو. ترنز 1838، محل نگهداري: گالري ملي​ لندن

 

تابلو برتر جهان,10 تابلو برتر

 


در مهم‌ترين بخش نقاشي، يعني كشتي جنگي قديمي، تركيب‌بندي غيرعادي است، اين بخش در سمت چپ تصوير جاي گرفته، يعني جايي كه بر شكوه و جلال اثر تاكيد مي‌شود.

اكثر رنگ‌هاي شبح‌گونه اين اثر در گوشه‌اي از مثلثي قرار گرفته است كه در دو گوشه ديگر آن آسمان آبي و همچنين مهي كه به سوي آسودگي خيال پيش مي‌رود، قرار دارد. سال 2005 اين نقاشي به عنوان عالي‌ترين اثر هنري در گالري هنر بريتانيا انتخاب شد.

 

8 ـ گشت شبانه، اثر رامبرانت وان رين 1642، محل نگهداري: موزه آمستردام

 

تابلو برتر جهان,10 تابلو برتر

 


از اين نقاشي به عنوان بهترين كار رامبرانت نام برده شده است، چرا كه اين اثر تمام الگوهاي نقاشي را شكسته تا حدي كه تمام نقاشان چهره آن دوران از خلق اين اثر ابراز نگراني و ناراحتي كردند. اين نقاشي بتازگي به نمايش گذاشته شده و به عنوان يكي از بهترين آثار اروپاي شمالي به بازديدكنندگان ارائه مي‌شود.

 

9 ـ خوك چران، بريتاني، اثر پل گوگن 1888، محل نگهداري: موزه هنر شهر لس‌آنجلس

 

تابلو برتر جهان,10 تابلو برتر

 


گوگن يكي از نقاشان پيشرو پست امپرسيونيسم به شمار مي‌آيد. اين نقاشي رنگين نسبت به نقاشي‌‌هاي ديگر گوگن به سبك پخته خاص خودش فضاهاي رئال بيشتري دارد. «خوك چران» با كشاورز و خوك‌هايش و پس‌زمينه‌اي از خانه‌‌هاي كوچك روستايي و آسمان، از پيش زمينه‌اي متفاوت برخوردار است. رنگ‌هاي قوي و تكه‌تكه يكي از سبك‌هاي خاص و متعلق به گوگن است.

 

10 ـ دو خواهر روي تراس، اثر پير آگوست رنوار 1881، محل نگهداري: موسسه هنري شيكاگو

 

تابلو برتر جهان,10 تابلو برتر

 


تجليل از زيبايي بهار و پيمان‌هاي دوران جواني، در تابلوي دو خواهر روي تراس و سبك تكنيكي و تركيب‌بندي درست و همچنين نمايش هنرمندانه رنگ‌هاي لرزان با طراوت بخوبي مشهود است.

اكثر تصاوير نقاشي در اندازه واقعي، فضايي سطحي را در جلوي تراس اشغال كرده‌اند و در پشت آنها فضايي پرنشاط و پر از برگ مورد توجه قرار مي‌گيرد كه به نحو بسيار شديدي روي فرم‌ها و شكل‌هاي نقاشي‌شده فوكوس مي‌كند.

صورت دو دختر بشدت بر اصول نقاشي جديد رنوار تاكيد داشته و آن را آشكار مي‌كند و رنگ صورت‌ها تحت تاثير سايه‌‌ها يا بازتاب‌ها قرار نگرفته است. رنگ چشم‌هاي دختر كوچك بسيار شفاف و واضح، به رنگ آبي شفاف، ما را به تماشا كردن جهان با نگاهي تازه و از ديد چشماني بي‌گناه دعوت مي‌كند..... /  جام جم آنلاين

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------