آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

دولت راهی جز حذف یارانه دهک‌های پردرآمد ندارد



اخبار,اخبار اقتصادی,پول

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت راهی جز حذف یارانه دهک‌های پردرآمد ندارد.

سهراب دل انگیزان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به پیشنهاد دولت برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد در بودجه سال آینده، اظهار کرد: دولت راهی جز حذف یارانه دهک‌های پردرآمد ندارد و باید این کار را انجام دهد، زیرا دیگر پولی در کف دولت نمانده که بخواهد به همه مردم یارانه پرداخت کند.

 

وی با اشاره به ورشکستی صندوق‌هایی مانند صندوق بازنشستگی، بار مالی زیاد یارانه‌ها و حقوق‌ها و الزام دولت برای ایجاد اشتغال و ... عنوان کرد: همه این موارد باعث می‌شود دولت چاره‌ای جز حذف تعدادی از یارانه بگیرها نداشته باشد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه رازی پرداخت یارانه نقدی به همه مردم را از روز اول اشتباه دانست و خاطرنشان کرد: از روز اول دولت باید فقط به دهک‌های کم درآمد جامعه یارانه پرداخت می‌کرد.

 

دل‌انگیزان از پیامدهای پرداخت یارانه نقدی به همه مردم هم یاد کرد و ادامه داد: اولین پیامد انحراف و اتلاف منابع و پول‌های کشور بود که باعث شد دیگر پولی برای کارها و پروژه‌های عمرانی باقی نماند.

 

به گفته این کارشناس، پیامد دیگر این بود که مردم عادت کردند پول مجانی دریافت کنند.

 

وی در خصوص شیوه صحیح حذف یارانه دهک‌های پردرآمد نیز عنوان کرد: ما شرایط لازم برای شناسایی دهک‌های پردرآمد را داریم، اما نخواستیم آنها را شناسایی و حذف کنیم.

 

 دل انگیزان خاطرنشان کرد: افرادی که اعضای هیات علمی دانشگاه هستند، عضو کانون وکلا می‌باشند، قاضی هستند، مدیر دولتی هستند و بیش از 15 میلیون در ماه حقوق می‌گیرند، پزشک و عضو نظام پزشکی و یا مهندس و عضو نظام مهندسی هستند و ... را به راحتی می‌توان شناسایی کرد. با شناسایی این دهک‌ها و حذف آنها خود به خود فقط دهک‌های پایین و نیازمند باقی می‌مانند که باید یارانه به آنها پرداخت شود.

 

وی با تاکید بر اینکه با حذف این دهک‌ها باید یارانه آنها به شیوه صحیح در کشور مصرف شود، افزود: با پرداخت وام‌های اشتغالزایی و تسهیلات به صورت مستقیم، کاملا مخالفم.

 

دل‌انگیزان معتقد است، این منابع باید صرف تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار کار، آموزش مهارت به نیروی کار و آماده کردن سرمایه‌های اجتماعی برای ورود به بازار کار شود.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در کشور ما به اندازه کافی نیروی کار و به همین تعداد نیز جای خالی برای کار وجود دارد، گفت: باید این بودجه را صرف آماده کردن نیروی کار کنیم تا بتوانند در جای خالی که برای آنها وجود دارد مشغول شوند.

 

دل انگیزان ابراز امیدواری کرد مجلس با این پیشنهاد دولت برای حذف دهک‌های پردرآمد موافقت کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------