آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

رویترز: بازارهای نفت با تحریم ایران زیر فشار شدید می رود



اخبار,اخبار اقتصادی

خبرگزاری رویترز نوشت که بازارهای جهانی نفت در پی اعمال تحریم های تازه واشنگتن علیه ایران و احتمال کاهش میزان صادرات نفت این کشور تا پایان سال جاری (۲۰۱۸)، تا دو سوم و همچنین به علت سیر نزولی عرضه دیگر منابع، تحت فشار شدید قرار گیرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، واشنگتن که پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای ۲۰۱۵، ابتدا قصد داشت عرضه نفت ایران را به بازارهای جهانی به طور کامل قطع کند، از همه کشورها درخواست کرده بود که از نوامبر (آبان ماه) از خرید نفت تهران خودداری کنند، اما از آن هنگام به نوعی موضع خود را نرم کرده و امکان معافیت هایی برای برخی از متحدانش دردستور کار قرار داده است. 

 

رویترز مدعی شد که برخی تحلیلگران بازار نفت معتقدند که ازسرگیری تحریم ها، به میزان قابل توجهی از صادرات نفت خام ایران خواهد کاست و یکی از بدبینانه ترین پیش بینی ها این است که صادرات نفت تهران با کاهش به میزان دو سوم به ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. 

 

موسسه مشاوره انرژی فکتس گلوبال انرژی (اف جی ایی) معتقد است که صادرات روزانه نفت خام ایران ممکن است به علت تحریم ها تا سطح ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یابد و بخش عمده آن به چین و بخش کوچک تری از آن نیز با درنظر گرفتن استثنای واشنگتن، به هند و ترکیه صادر شود. 

 

اف جی ایی افزود: محموله ۱۰۰ هزار بشکه در روز میعانات تولیدی ایران نیز ممکن است به چین، خریداران برخوردار از معافیت واشنگتن و احتمالا امارات متحده عربی و کره جنوبی صادر شود. 

 

چین که بر اساس آمار موسسه تامسون رویترز اینکن، بزرگ ترین وارد کننده نفت خام ایران به میزان روزانه ۶۵۰ هزار بشکه در روز به شمار می رود، ممکن است با نادیده گرفتن تحریم های واشنگتن، به خرید نفت ادامه دهد. هر چند دهلی نو که در نیمه نخست سال جاری (۲۰۱۸) به صورت میانگین روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده، هنوز بیانیه رسمی در این باره صادر نکرده، اما به شرکت های پالایشگر دولتی گفته شده است که در صورت مخالفت واشنگتن با درنظرگرفتن استثنا برای آنان در برابر تحریم های تهران، آماده یافتن عرضه کنندگان جایگزین باشند. 

 

کره جنوبی و ژاپن با واردات روزانه حدود ۳۷۰ هزار بشکه نفت خام از ایران در نیمه نخست ۲۰۱۸، اعلان کرده اند که در صورتی که نتوانند از معافیت های واشنگتن برخوردار شوند، خرید نفت را متوقف خواهند کرد. 

 

بر اساس آمار گمرک کره جنوبی، واردات نفت این کشور آسیایی از ایران در ژوئن سال جاری به نسبت دوره مشابه سال گذشته (۲۰۱۷)، به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است. 

 

رویترز نوشت: بیشترین بخش صادرات نفت خام ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی به اروپا بوده که ایتالیا و ترکیه در صدر خریداران جمهوری اسلامی قرار داشتند.

 

همچنین شرکت های پالایشگر یونان و اسپانیا به تازگی کاهش واردات نفت خام از ایران را آغاز کرده اند، اما آنکارا اعلام کرد که روابط بازرگانی با تهران را قطع نخواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------