آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

یارانه چند نفر در سال ۹۷ قطع خواهد شد؟



اخبار,اخبار اقتصادی,حذف یارانه

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۷ مقررشده با هدف تحقق عدالت، كاهش فقر و همچنين تغيير مسير پرداخت يارانه نقدی به خانوارهای نيازمند، بخش قابل توجهی از افراد جامعه از لیست یارانه بگیران حذف شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حذف تعدادی از افراد از لیست یارانه بگیران جامعه، بحث برانگیز ترین موضوع بعد از ارائه لایحه بودجه ۹۷ از سوی دولت به مجلس است البته این موضوع از چند سال پیش مطرح شده و تا کنون طی چند دوره، حدود ۴ میلیون نفر از این لیست خارج شده اند اما اینبار گویا موضوع کمی جدی تر است و در صورت تصویب مجلس، به یکباره بیش از یک سوم از لیست یارانه بگیران فعلی کم خواهد شد.

 

براساس آخرین آمارهای اطلاعاتی اکنون ۹۵.۲۱ درصد جمعیت کشور یارانه دریافت می‌کنند و تعداد یارانه بگیران کشور در حدود ۷۶ میلیون نفر است اما دولت یازدهم و دوازدهم بارها بر این نکته تاکید داشته که لیست یارانه بگیران جامعه باید کاهش یابد و اینبار به طور جدی در لایحه بودجه ۹۷ موضوع را مطرح کرده است.

 

آن‌طور که در لایحه بودجه سال ۹۷ آمده است، دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف کردن پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند، این اجازه را دارد که در سال آینده از محل منابع سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها تا مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه کند.

 

این در حالی است که این رقم در قانون بودجه سال ۹۶ حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود. به این ترتیب، بنا به لایحه بودجه سال ۹۷، این بخش با کاهش حدود ۱۱ هزار میلیارد تومانی مواجه شده است.

 

اما در حوزه پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها، پیش‌بینی شده که ۲۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها منظور شود، اما این رقم در قانون بودجه سال گذشته ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. به عبارتی، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبلغ اختصاص یارانه برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها کاهش یافته است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی,حذف یارانه

چنانچه دولت نخواهد سقف یارانه دریافتی۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را کاهش دهد، بودجه فوق تنها می‌تواند حدود۴۱ تا۴۵ میلیون نفر را شامل شود و از جمعیت حدود ۷۶ میلیونی یارانه‌بگیران،  ۳۱ تا ۳۴ میلیون نفر کاسته خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش بلافاصله بعد از اعلام این اعداد و ارقام از سوی رسانه ها، نوبخت سخنگوی دولت نیز توضیحاتی در این خصوص ارائه داد که نشان از عزم جدی دولت برای حذف یارانه بخش زیادی از افراد جامعه دارد.

 

هرچند سخنگوی دولت به مردم گفته است هیچ نیازمندی از پرداخت یارانه‌ها حذف نمی‌شود و همه نیازمندان چه افرادی که شناسایی شده‌اند و چه کسانی که خود اعلام می‌کنند مشمول پرداخت یارانه‌ها خواهند بود اما تجربه دوره های گذشته مبنی بر حذف افراد کم درآمد از لیست، دلهره ای برای تمامی اقشار جامعه به وجود آورده است.

 

پرداخت یارانه فقط به نیازمندان

نوبخت در خصوص چگونگی پرداخت یارانه نقدی در سال آینده اینگونه توضیح داد: با توجه به مصوبه مجلس، دولت مکلف به حذف برخی یارانه‌بگیران شده است بر این اساس یارانه را باید به کسانی که نیازمند هستند و یا استحقاق آن را دارند، بدهیم.

 

بر این اساس طبق گفته نوبخت سال آینده تنها افراد نیازمند ، یارانه نقدی دریافت خواهند کرد که در صورت شناسایی درست این افراد، بخش قابل توجهی از یارانه بگیران از لیست خارج می شوند.

اخبار,اخبار اقتصادی,حذف یارانه

 

ضرورت حذف ۳۰ میلیون نفر از لیست یارانه بگیران

بر اساس این گزارش عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور نیز در برنامه تلویزیونی در این خصوص اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۹۷، باید ۳۰ میلیون نفر از یارانه بگیران که در دهک های بالای جامعه قرار دارند حذف شوند و درآمد حاصل از این موضوع صرف تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی شود.

 

وی گفت:در حال حاضر یک سوم مدیرانی که بیش از ۴ میلیون تومان حقوق می گیرند یارانه دریافت می کنند و مدیرانی داریم که ۱۸ میلیون تومان حقوق می گیرند و یارانه نیز دریافت می کنند.

 

۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از لیست یارانه بگیران حذف می شوند

همچنین عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی جعفرزاده ایمن آبادی نیز در خصوص تعداد افرادی که از لیست یارانه بگیران حذف می شوند اینطور می گوید:سال آینده حدود ۳۴میلیون و ۵۰۰هزار نفر از جمعیت یارانه بگیر کشور کم می شود و پیش بینی می شود با انجام این مهم ،حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰میلیارد تومان منابع مالی حاصل شود که تماما صرف اشتغال جوانان می شود.

اخبار,اخبار اقتصادی,حذف یارانه

وی  با بیان اینکه بالغ بر ۵۰درصد جمعیت ایران در سال آینده یارانه نقدی دریافت می کنند،افزود:باید در کشور فقرزدایی شود و تنها نیازمندان واقعی یارانه دریافت کنند البته شخصا پیشنهاد خواهم داد به بازنشستگان با حقوق کمتر از دو میلیون تومان در سال آینده یارانه نقدی پرداخت شود.

 

بر اساس این گزارش پیش از این فرمولی برای حذف دهک های بالای جامعه از لیست یارانه بگیران ارائه شده که طبق آن مقررشده بود که قضات، پزشکان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و افرادی که درآمدی بیش از ۳ میلیون و پانصد هزار تومان دارند نباید یارانه نقدی دریافت کنند؛ حال باید منتظر ماند و دید دولت با همین ساز و کار اقدام به حذف افراد از این لیست می کند یا شیوه شناسایی اقشار کم درآمد ، اعلام نیاز نیازمندان و حذف مابقی افراد را در پیش خواهد گرفت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------