آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

تورم تیر ۸.۷ درصد شد



اخبار,اخبار اقتصادی,تورم

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٧ به ٨.٧ درصد رسید که نسبت به خردادماه که ٨.٢ درصد بود، ٠.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

به گزارش مهر، مرکز آمار ایران با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف کننده مربوط به تیر ١٣٩٧ اعلام کرد: در تیر ماه امسال عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩۵) به ١٢١.۴ رسید که نسبت به ماه قبل ۴.۴ درصد افزایش نشان می دهد.

 

در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٣.٨ درصد می باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ١٣.٨ درصد بیشتر از تیر ١٣٩۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (١٠.٢ درصد) ٣.۶ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٧ به ٨.٧ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨.٢ درصد) ٠.۵ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

 

همچنین شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ۴.٩ درصد افزایش نشان می دهد. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١٠.٨ و ٧.٩ درصد می باشد.

 

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری و روستایی 

شاخص قیمت کل برای «خانوارهای شهری» کشور در تیر ماه ١٣٩٧ به عدد ١٢١.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۴.۶ درصد افزایش را نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١۴.٠ درصد و نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٨.٨ درصد می باشد.

 

شاخص قیمت کل برای «خانوارهای روستایی» کشور در تیر ماه ١٣٩٧ به عدد ١٢٠.٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٢.٧ درصد و نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٨.٢ درصد می باشد.

 

بیشترین افزایش قیمت مربوط به کدام کالاها بود؟

در ماه جاری تمامی بخش های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بوده اند که در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه دخانیات، گروه میوه و خشکبار (کشمش پلویی)، گروه روغن ها و چربی ها (کره حیوانی)، گروه آشامیدنی ها (آب معدنی) و گروه سبزیجات (لوبیا سبز، خیار، کدو سبز) می باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها (اجاره بها)، گروه بهداشت و درمان (خدمات بیمارستانی) و گروه تفریح و فرهنگ (تجهیزات رایانه، تبلت) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

 

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه‌ای 

دامنه تغییرات نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٧ برای دهک های مختلف هزینه ای از ٨.۴ درصد برای دهک اول تا ٨.٩ درصد برای دهک هشتم است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------