مراقب حباب دلار باشید



اخبار,اخبار اقتصادی,دلار

به گفته برخی کارشناسان، قیمت واقعی دلار بین ۷ تا ۸ هزار تومان است و مابقی آن حباب است که باید کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، در چند ماه اخیر موضوع ارز و نرخ آن از مهمترین اخبار روز اقتصادی بوده است مخصوصا آنکه در روزهای اخیر نرخ ارز در بازار غیررسمی جهش‌های تازه‌ای کرد که بی‌سابقه بود.

 

در این شرایط یک کارشناس اقتصادی تاکید کرده است که "باید آگاهی‌های لازم به مردم داده شود و آن‌ها بدانند که قیمت واقعی ارز با در نظر گرفتن تورم ارزی و ریالی نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی و براساس آنچه در بازار ثانویه کشف شده، در حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار تومان است و ارقام بیش از این که در حال حاضر خرید و فروش می‌شود دارای قیمت حبابی است".

 

رضا مسرور خاطرنشان کرده که "در حال حاضر قیمت ارز بیش از ۳ هزار تومان حباب دارد و امیدوار هستیم که بانک مرکزی در زمان مناسب نسبت به کنترل بازار ارز اقدام کند".

 

در چنین اوضاع احوالی شهروندان فریب جهش‌های بی‌قاعده نرخ ارز در بازار غیررسمی را نخورده و جذب چنین بازاری نشوند زیرا در نهایت ضرر خواهند کرد.

 

امروز قیمت ارز در بازار غیررسمی نسبت به قیمت روز گذشته، کاهش یافته است.

 

بازار ثانویه ارز راه‌اندازی شود

اما در خبر دیگری مرتبط با نرخ ارز یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بانک مرکزی باید ارز پتروشیمی‌ها، فولاد و معادن را به بازار ثانویه ارز وارد کند، این تصمیم را ضروری اما دیرهنگام توصیف کرد.

 

محمود باغجری - استاد دانشگاه شهید بهشتی - با مشکوک خواندن برخی از اتفاقات روزهای گذشته در بازار ارز اضافه کرد: احتمال دارد مسائلی بین برخی از بازیگران بزرگ و دلالان بازار ارز در جریان باشد که ما از آن بی‌خبر باشیم؛ چراکه اساسا این جهش‌های قیمتی بازارهای ارز توجیه منطقی ندارد.

 

این استاد دانشگاه همچنین به اصطلاح اقتصادی "پیشخور" هم اشاره کرد و تصریح کرد: اگر در زمانی که دلار هنوز روی ۷۰۰۰ تومان بود، ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی، فولاد و معادن، به بازار ثانویه وارد می‌شد و با قیمت روز مورد مبادله قرار می‌گرفت، می‌توانست بازار را کنترل کند؛ امری که هنوز هم هرچند دیرهنگام اما باید به اجرا دربیاید.

 

باغجری البته پیش‌بینی کرد تا چند روز آینده در بازارهای ارزی شاهد آرامشی نسبی باشیم.

 

۱۲۰ میلیارد دلار، ذخایر ارزی ایران

در پی روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و شدت گرفتن آن، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران دلیل آن را جو روانی و سوداگری عنوان و تصریح کرد: ذخایر ارزی کشور از ۱۲۰ میلیارد دلار هم بیشتر است؛ لذا کمبودی نداریم. از سوی دیگر هفت سال نرخ ارز ثابت نگه داشته شده است.

 

جمشید عدالتیان شهریاری درباره منبع اعلام ذخایر ارزی دولت گفت: علاوه بر اینکه بانک جهانی این مبلغ را اعلام کرده، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز این موضوع را اذعان کرده که "مشکل ارزی نداریم و  ذخایر نفتی ۱۲۰ میلیارد دلار است". همچنین رییس‌جمهوری اعلام کرده که "صادرات غیرنفتی نسبت به واردات پیشی گرفته است"؛ بنابراین با توجه به مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی، ذخایر ارزی از ۱۲۰ میلیارد دلار هم باید بیشتر باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------