آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

۱۶ سناتور خواستار «فشار حداکثری» آمریکا برای قطع ارتباط ایران با سوئیفت شدند



اخبار,اخبار امروز اقتصادی

به گزارش فارس، ۱۶ نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی در مجلس سنا، خواستار بیرون راندن ایران از سامانه‌ای شده‌اند که وظیفه نظارت بر نقل و انتقالات بین‌المللی بانکی را بر عهده دارد. 

 

به نوشته آسوشیتدپرس، این گروه از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری کشورشان از وی خواسته‌اند «تمامی اقدامات لازم» را برای قطع ارتباط ایران با سوئیفت انجام دهد.  

 

در این نامه که به ابتکار «تد کروز»، نماینده ایالت تگزاس تهیه شده نوشته شده است: «اجرای فوری و دقیقِ راهبردِ فشار حداکثری از سوی دولت آمریکا هم از حیث موفقیت در خشکاندن منابع مورد استفاده رژیم ایران برای رفتارهای مخرب و هم از حیث ارسال علامت‌های لازم درباره تعهد آمریکا به حفظ تمامیت معماری تحریم‌ها از اهمیتی حیاتی برخوردار خواهد بود.»

 

در ادامه این نامه آمده است: «راهبرد فشار حداکثری دولت، در صورت حفظ ارتباط ایران با سوئیفت موفقیتی کسب نخواهد کرد.»

 

«سوئیفت» سرواژه‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن حرف اول عبارت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» در زبان انگلیسی ایجاد شده است. 

 

مقر اصلی این شبکه  که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند در بلژیک قرار دارد، اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، فشارها برای قطع دسترسی ایران به این شبکه را تشدید کرده است.

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روز امضا کرد. 

 

ترامپ ۱۵ مردادماه فرمانی را برای بازگرداندن اولین بسته تحریم‌ها امضا کرد و دومین بسته قرار است از ۱۳ آبان‌ماه اجرای شود.

 

یک مقام ارشد کاخ سفید ده روز پیش تهدید کرده بود در صورتی که سوئیفت ارتباطش با ایران را قطع نکند دولت آمریکا مقام‌های آن را تحریم خواهد کرد. 

 

در همین حال، یک منبع مطلع اروپایی شامگاه چهارشنبه ادعا کرده بود  اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد سامانه‌ای شبیه سوئیفت برای حفظ تعاملات تجاری با ایران در راستای حفظ برجام است. 

 

پیشتر «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان خواستار ایجاد یک نظام مالی مستقل برای کمک به حفظ برجام بعد از خروج آمریکا از آن شده بود. 

 

سامانه سوئیفت قبلاً یکبار در سال ۲۰۱۲ تسلیم فشارهای آمریکا روی اروپا شد و با ایران قطع ارتباط کرد. این وضعیت، تا زمان حصول توافق هسته‌ای «برجام» میان ایران و کشورهای ۱+۵ ادامه داشت. 

 

در پی خروج آمریکا از برجام، «مارک دابوویتز»، مدیر عامل لابی ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) که از زمان روی کار آمدن دولت «دونالد ترامپ» به معمار سیاست‌های او علیه ایران تبدیل شده پیشنهاد داده بود سوئیفت برای مجبور کردن اروپایی‌ها به قطع دسترسی ایران مقام‌ها و بانکداران اروپایی را در فهرست تحریم قرار دهد.

 

بودجه لابی «اف‌دی‌دی» توسط سرمایه‌داران صهیونیست تأمین می‌شود و این گروه ارتباط نزدیکی با حزب «لیکود» رژیم صهیونیستی دارد. در حدود ۱۸ ماهی که از حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید می‌گذرد، تقریبا سیاستی نبوده که این لابی در قبال ایران پیشنهاد داده باشد و چند ماه بعد به سیاست رسمی او تبدیل نشده باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------