آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

همکاری آلمان، فرانسه و انگلیس برای ایجاد کانال تبادل مالی با ایران



اخبار,اخبار اقتصادی

وزیر دارایی فرانسه می‌گوید تروئیکای اروپایی در حال کار بر روی ایجاد یک سامانه تبادل مالی مستقل از آمریکا با هدف استقلال تجاری در مواردی مانند ادامه تبادلات مالی با ایران است.

به گزارش فارس، «برونو لو ماری» وزیر دارایی فرانسه از همکاری تروئیکای اروپایی برای ایجاد یک کانال مالی مستقل از آمریکا با هدف ایجاد کانالی با هویت کاملاً اروپایی و ادامه تعامل اقتصادی با ایران خبر داد.

 

آنطور که لو ماری امروز در دیدار با اعضای اتحادیه روزنامه‌نگاران AJEF گفته، فرانسه، آلمان و انگلیس در حال مذاکره بر روی طرح ایجاد کانالی مستقل از کانال‌های تبادل مالی آمریکایی یا مشترک با آمریکا هستند تا اروپایی‌ها بتوانند در تجارت بین‌الملل، تابع تصمیمات خود باشند و نه کشورهای دیگر.

 

در حال حاضر سامانه‌های مطرح تبادل مالی بین‌المللی، آمریکایی است و بانک سرمایه‌گذاری اروپا که قرار بود بازوی اتحادیه برای اعطای مشوق‌های مالی به طرف‌های تجاری اتحادیه اروپا باشد، ۴۰ درصد از بودجه خود را از منابع موجود در قلمرو حاکمیتی ایالات متحده کسب کرده است.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزیر دارایی فرانسه در خصوص این تصمیم جدید اتحادیه اروپا گفته: «ما در کنار آلمان مصمم هستیم که بر روی یک ابزار تأمین مالی اروپایی یا فرانسوی-آلمانی کار کنیم؛ ابزاری که توان پرهیز از تبدیل به قربانی تحریم‌های فراسرزمینی ایالات متحده را برای ما ایجاد کند.»

 

وی در ادامه گفته: «من می‌خواهم که اروپا، قاره‌ای مستقل باشد و نه رعیت دیگران و این به معنای داشتن ابزاری کاملاً مستقل برای تأمین مالی است؛ این ابزار در حال حاضر وجود ندارد.»

 

ابزارهای تأمین مالی، حتماً یک بانک یا یک موسسه دارای منابع مالی نیستند بلکه ابزاری است قابل اطمینان برای بانک‌های ارائه‌دهنده تسهیلات؛ نمونه ایرانی این ابزار، شبکه شتاب است و اگر شبکه‌ای مورد تأیید بانک‌های ایران و یک طرف خارجی دیگر باشد، آنگاه مشتریان بانک‌های عضو آن شبکه خواهند توانست مثلاً با کارت بانکی بانک ایرانی خود، از بانک‌های خارجی متصل به شبکه مزبور پول دریافت کنند.

 

در صورت اجرایی شدن تصمیم آلمان، فرانسه و انگلیس، شبکه‌ای مانند شتاب بین بانک‌های متمایل در ایران و تروئیکای اروپایی ایجاد می‌شود و این گامی مثبت برای تسهیل تجارت بین ایران و اروپا خواهد بود.

 

وزیر دارایی فرانسه به تصمیم‌های پیشین برای استفاده از طرفیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا اشاره کرده و گفته که با توجه به قرارگیری این بانک در معرض تهدیدهای تحریمی آمریکا، استفاده از آن به عنوان یک ابزار تأمین مالی مستقل «امری پیچیده» خواهد بود و به همین دلیل، آلمان و فرانسه، برای اجرایی شدن طرحشان در حال مذاکره با بانک‌های مرکزی خود هستند.

 

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم امروز در خصوص این تصمیم اروپایی سخن گفته و از تلاش اروپا برای باز نگاه داشتن کانال تبادلات مالی با ایران خبر داده است. ماس گفته که طرح پیشنهادی اروپایی‌ها در راستای ایجاد استقلال بیشتر از آمریکا در سامانه‌های پرداختی مانند سوئیفت است؛ مقر سوئیفت در بلژیک است.

 

ماس گفته: «ما باید واکنش نشان دهیم و خودمختاری و حاکمیت مستقل اروپایی را در امر تجارت، اقتصاد و سیاست‌های مالی تقویت کنیم.»

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------